Regler for utfordringene.

Skjønner den. Ikke alle som har ett tempo:p
Jeg tenker at skogtur/fjelltur teller. Men ikke type søndagstur i rolig tempo hvor man går uten å bli hverken svett eller andpusten. Mulig vi ikke kommer til enighet når det gjelder dette, da det finnes mange ulike meninger.

Jeg tenker at å gå må telle som trening, men at det da handler om skikkelig RASK gange, evt. fjelltur som du sier - ikke en spasertur for å hente på sfo eller sånn, liksom...
Noen vil jo ha kneproblemer e.l. som gjør at de ikke kan jogge - da er rask gange et ypperlig treningsalternativ.
 
Poenget å ha fokus på å være mer bevisst på hva man spiser trodde jeg. Hvorfor ikke sammenlikne syltetøy med sjokoladepålegg. Hvis man velger verstingene på syltetøy fronten tilsvarer det ca. Like mange kcal per skive som når du har nugatti på. Det var vell aldri snakk om syltetøy generelt heller men de med mye sukker i.
Også er det ikke bare kcal som teller når vi snakker om sunt/usunt. Makrell i tomat har mye kalorier, men det er jo bare sunt. Sukkerfrie produkter har ofte få kcal, men inneholder aspartam og andre søtningsstoffer som ikke er bra for kroppen. Den søte smaken setter i gang insulinproduksjon i kroppen selv om det ikke er sukker, noe som ikke er bra i hele tatt. Kan ikke kalle sukkerfritt pålegg/saft sunt.
 
Det er jo en umulig diskusjon dette, siden man tenker veldig forskjellig. Personlig synes jeg det blir helt teit om 86 % sjokolade - som jo er proppfull av sunne antioksidanter - er "ulovlig", mens man fritt kan drikke light-brus som jo bare er "spøppel" rent ernæringsmessig... Men noen tenker bare kalorier, andre tenker på karbohydrater, noen ivrer for ren mat, andre for roede-metoden... Vi er forskjellige, og det vil jo merkes - også under slankekrigen ;)
Det er nettopp det som er og kommer til å være problemet. Noen tenker at kcal fattig mat er det sunne, noen tenker at den mest næringsrikt maten er det sunne, noen low carb, noen low fat. Derfor tenker jeg at utfordringene bør være konkrete også får man heller velge å la vær å bli med på kosholdsdelen om det spriker for veldig med hva man er villig til. ? Vi er altfor mange til å forvente å være enige :)
 
Jeg tenker at å gå må telle som trening, men at det da handler om skikkelig RASK gange, evt. fjelltur som du sier - ikke en spasertur for å hente på sfo eller sånn, liksom...
Noen vil jo ha kneproblemer e.l. som gjør at de ikke kan jogge - da er rask gange et ypperlig treningsalternativ.
Nettopp. Men kanskje vi kan ha en "regel" om at turen må være minst 20 min eller noe for å telle? Hvis ikke kommer jeg til å telle med gåturen min fra bussen, for jeg blir så anpusten at jeg knapt greier å prate.
 
Jeg tenker at å gå må telle som trening, men at det da handler om skikkelig RASK gange, evt. fjelltur som du sier - ikke en spasertur for å hente på sfo eller sånn, liksom...
Noen vil jo ha kneproblemer e.l. som gjør at de ikke kan jogge - da er rask gange et ypperlig treningsalternativ.
Samme som jeg tenkte. Det vil alltid være noen som har ulike problemer, derfor må det finnes alternativer for de som ikke kan trene på noen annen måte. Som nevnt tidligere er det likevel opp til det enkelte laget som lager utfordringen å bestemme:) Detfor må det presiseres hva som regnes som trening :) noen ganger får man ikke poeng for gåing av den grunn. Selv om man går flere timer på jobb i løpet av dagen, så kan ikke det registreres som trening:p



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Også er det ikke bare kcal som teller når vi snakker om sunt/usunt. Makrell i tomat har mye kalorier, men det er jo bare sunt. Sukkerfrie produkter har ofte få kcal, men inneholder aspartam og andre søtningsstoffer som ikke er bra for kroppen. Den søte smaken setter i gang insulinproduksjon i kroppen selv om det ikke er sukker, noe som ikke er bra i hele tatt. Kan ikke kalle sukkerfritt pålegg/saft sunt.
Det er jeg klar over og enig i. Men syltetøy med 50% sukker gjør uansett mer skade enn nytte i kroppen uansett hvordan du vender på det. Spiser heller makrell i tomat enn magert pålegg. Jeg spiser heller næringsrik mat en næringsfattig uten noen funksjon i kroppen. Men nå var det jo ikke snakk om det, jeg trodde utfordringen gikk ut på at man skulle kutte usunn og sukkerholdig. Syltetøy med mye sukker går under den kategorien.
At sukkerfritt setter igang insulinproduksjon er vell bare en myte. Hvor finner du seriøst lesestoff om emnet, så skal jeg gladelig lese det. Aspartam er uansett ikke bra skal jeg være enig i.
 
Poenget å ha fokus på å være mer bevisst på hva man spiser trodde jeg. Hvorfor ikke sammenlikne syltetøy med sjokoladepålegg. Hvis man velger verstingene på syltetøy fronten tilsvarer det ca. Like mange kcal per skive som når du har nugatti på. Det var vell aldri snakk om syltetøy generelt heller men de med mye sukker i.

Men da er det jo bare så enkelt som å kjøpe skikkelig syltetøy, er ikke vanskeligere enn det, tenker jeg. På meg virket det som at det ble snakket om hvilket som helst syltetøy, og de sunneste kan IKKE sammenlignes med sjokoladepålegg, synes jeg. Men jaja.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ang. Aktivitet så vil alle være i så ulik form, jeg tenker at man kjenner når man bruker kroppen i aktivitet som er godkjent. Hvis jeg går tur med vesla kommer jeg ikke til å skrive det opp.
Hovedregelen kan kanskje være at man er i treningsmodus, blir andpusten eller sliten i musklene ?
 
Nettopp. Men kanskje vi kan ha en "regel" om at turen må være minst 20 min eller noe for å telle? Hvis ikke kommer jeg til å telle med gåturen min fra bussen, for jeg blir så anpusten at jeg knapt greier å prate.

Men reglene vil jo endres for hver uke. Neste uke er det kanskje noe challenger av noe slag. Eller 30 poeng for 30 min intensiv trening.

Kommer til å endre seg mye. Derfor mener eg at vi kan ikkje ha diskusjoner opp og ned og i mente hver gang det kommer en utfordring. Da vil hele utfordringen virke mot sin hensikt. Folk blir heller demotivert av det enn at det faktisk motiverer. :)

Edit:
Litt tilfeldig at du blei quota her altså MTDC :) gjelder egentlig til alle reglene som e blitt tatt opp her. Eg kan godt endre utfordringa å prøve å spesifisere den litt mer hvis folk ønsker det

Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ang. Aktivitet så vil alle være i så ulik form, jeg tenker at man kjenner når man bruker kroppen i aktivitet som er godkjent. Hvis jeg går tur med vesla kommer jeg ikke til å skrive det opp.
Hovedregelen kan kanskje være at man er i treningsmodus, blir andpusten eller sliten i musklene ?
Uansett så blir det opp til hvert enkelt lag hva de ønsker å ha med i utfordringen. Forrige runde fikk ikke jeg poeng for spinning på treningssenteret, selv om jeg forvrengte kalorier og var svett. Akkurat den uka var ikke dette med i utfordringen. Det laget som velger utfordring velger ofte noe de er god på slik at de har mulighet til ny seier:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Men reglene vil jo endres for hver uke. Neste uke er det kanskje noe challenger av noe slag. Eller 30 poeng for 30 min intensiv trening.

Kommer til å endre seg mye. Derfor mener eg at vi kan ikkje ha diskusjoner opp og ned og i mente hver gang det kommer en utfordring. Da vil hele utfordringen virke mot sin hensikt. Folk blir heller demotivert av det enn at det faktisk motiverer. :)


Sent from my iPhone using BV Forum
Godt svart:)
Kom med et svar jeg også, men litt senere ut en deg:p
Vil jo ikke at noen skal miste motivasjonen allerede nå.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Men da er det jo bare så enkelt som å kjøpe skikkelig syltetøy, er ikke vanskeligere enn det, tenker jeg. På meg virket det som at det ble snakket om hvilket som helst syltetøy, og de sunneste kan IKKE sammenlignes med sjokoladepålegg, synes jeg. Men jaja.


Sent from my iPhone using BV Forum
Ja, var hvertfall det jeg mente hele tiden syltetøy/pålegg med sukker i.
Bær er sunt så hvis man fjerner mye av sukkeret er det næringsnyttig mat spør du meg :)

Sant, kanskje man kan ha pålegg med sukker i. Syltetøy med sukker er jo like usunt som sjokoladepålegg.
 
Uansett så blir det opp til hvert enkelt lag hva de ønsker å ha med i utfordringen. Forrige runde fikk ikke jeg poeng for spinning på treningssenteret, selv om jeg forvrengte kalorier og var svett. Akkurat den uka var ikke dette med i utfordringen. Det laget som velger utfordring velger ofte noe de er god på slik at de har mulighet til ny seier:)


Sent from my iPhone using BV Forum
Aha, det er sant. Det tenkte jeg ikke på :p var nok litt fokusert på denne utfordringen. Egentlig har vi vell sporet veldig av, for denne tråden handlet vel om reglene generelt, ikke bare denne utfordringen ?
 
Aha, det er sant. Det tenkte jeg ikke på :p var nok litt fokusert på denne utfordringen. Egentlig har vi vell sporet veldig av, for denne tråden handlet vel om reglene generelt, ikke bare denne utfordringen ?
Det har du rett i, har nok sporet en del av nå:p
Tenkte bare jeg skulle prøve å oppklare litt jeg:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det er jeg klar over og enig i. Men syltetøy med 50% sukker gjør uansett mer skade enn nytte i kroppen uansett hvordan du vender på det. Spiser heller makrell i tomat enn magert pålegg. Jeg spiser heller næringsrik mat en næringsfattig uten noen funksjon i kroppen. Men nå var det jo ikke snakk om det, jeg trodde utfordringen gikk ut på at man skulle kutte usunn og sukkerholdig. Syltetøy med mye sukker går under den kategorien.
At sukkerfritt setter igang insulinproduksjon er vell bare en myte. Hvor finner du seriøst lesestoff om emnet, så skal jeg gladelig lese det. Aspartam er uansett ikke bra skal jeg være enig i.
en ernæringsfysiolog som fortalte meg det, men hun kn jo ha misforstått. Nå var ikke utsagnet mitt rettet bare mot deg, altså ;) Jeg er veldig enig med deg i det du sier :)

Mitt syltetøy lager jeg selv og det er det nesten ikke sukker i. Men jeg spiser det uansett bare i helgen, og da er det ikke utfordring ;)
 
Men reglene vil jo endres for hver uke. Neste uke er det kanskje noe challenger av noe slag. Eller 30 poeng for 30 min intensiv trening.

Kommer til å endre seg mye. Derfor mener eg at vi kan ikkje ha diskusjoner opp og ned og i mente hver gang det kommer en utfordring. Da vil hele utfordringen virke mot sin hensikt. Folk blir heller demotivert av det enn at det faktisk motiverer. :)

Edit:
Litt tilfeldig at du blei quota her altså MTDC :) gjelder egentlig til alle reglene som e blitt tatt opp her. Eg kan godt endre utfordringa å prøve å spesifisere den litt mer hvis folk ønsker det

Sent from my iPhone using BV Forum
jeg liker å diskutere ;)

Selvsagt blir det nye utfordringer hver uke, jeg mener bare de bør være så definerte som mulig uansett hvem som lager dem så det ikke blir så mye rom for diskusjoner og personlige tolkninger ;)
 
Aha, det er sant. Det tenkte jeg ikke på :p var nok litt fokusert på denne utfordringen. Egentlig har vi vell sporet veldig av, for denne tråden handlet vel om reglene generelt, ikke bare denne utfordringen ?

Det e sant. Eg skal inn å spesifisere den litt mer siden dette blei et veldig problem for mangen. Utfordringen er i grunn bare til for ekstra motivasjon og for å pushe litt ekstra for å kanskje klare å la vær å ta en sjokoladebit i uka, eller nett stikke innom narvesen å ta en bolle på veien hjem fordi det frista. Å drikke mye rent vann er bra for kroppen og hjelper på å ikke føle sult. Og alle har godt av å bli pusha litt ekstra til trening.

Har ikke vært bort i at utfordringen har vært noe problem før. De som ønsker å bidra med poeng gjør det og hjelper laget totalt. Og de dette ikke passer for bare lar vær.

Sist krig var det en challenge med blandt anna knebøy. Den måtte eg skippa fordi eg hadde betennelse i kneet. Då bidro eg med vann og snop i steden. Alt kan ikke passe til alle hver uke. Alle er forskjellig :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
jeg liker å diskutere ;)

Selvsagt blir det nye utfordringer hver uke, jeg mener bare de bør være så definerte som mulig uansett hvem som lager dem så det ikke blir så mye rom for diskusjoner og personlige tolkninger ;)


Hehe :) det e godt :D men dåke kan jo komme med flere innspill til teksten min i denne utfordringen. For det e i grunn samme for meg. Eg skal uansett holde meg borte fra både syltetøy, sjokoladepålegg og sjokolader denne uka. Hvis ikke har eg ikkje sjangs å komme meg nedover i vekt :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Oii har var det veeeldig mye greier :confused:

Jeg syns vi bør gjøre det enklest mulig. Man må nesten kunne avgjøre litt selv hva man syns går under snop.
Jeg mener dette bør være som tidligere kriger, jeg har har ikke følt det har vært noe problem da.

Syltetøy, brunost og diverse må være lov, jeg vil tro de fleste som er med i denne krigen velger sunne alternativer...hvis ikke går jo det uansett utover egen nedgang.

Angående trim så bør man komme godt opp i puls...altså en spasertur til postkassa tells ikke, og heller ikke sex om man kun ligger og tar imot ;)
Her må man nesten også kunne avgjøre selv om man har fått seg en skikkelig treningsøkt! ;)


Fra appen
 
Back
Topp