Que skal bli tobarnsmor!

25+6...

Nå er jeg redd!
Den siste uka har jeg begynt å få vann i kroppen, noe som i seg selv egentlig ikke er noe farlig. Heller nokså vanlig. Men med tanke på forrige svangerskap og fødsel, bekymrer det meg...

Det var akkurat på denne tiden (ca uke 26) og på denne måten det startet sist. Med vann i kroppen. To uker senere var blodtrykket for høyt og jeg hadde proteiner i urinen... Tenk om det går samme vei nå også? Jeg vil ikke det for alt i verden. Jeg vil ha et normalt svangerskap som varer i minst 37 uker. Jeg vil være høygravid og drittlei. Jeg vil kjenne rier og kunne føde normalt... For mange virker det sikkert helt sprøtt at jeg faktisk vil igjennom alt det der, men det er jo det som er normalt og det er det jeg vil oppleve!!!

Så her står jeg da. På jobb. Sannsynligvis blir dette min siste arbeidsdag dette svangerskapet. Kroppen min har rett og slett sagt nok nå. I natt har jeg hatt sinnsykt vondt i ryggen og den siste uka har bekkenet blitt betydelig verre. Jeg er rett og slett tom for energi og det hjelper ikke på psyken akkurat at jeg går rundt og er livredd for alt dette vannet som har kommet.. Heldigvis skal jeg til legen i morgen... Få målt blodtrykk og tatt en urinprøve. Så får vi bare krysse fingrene for at alt er som normalt ellers og at ejg bare får leve med vannet i kroppen...

Skjønne deg,sender deg en stor klem,for jeg "vet" hvor bekymret man kan bli,og du har jo en ekstra grunn til det.

Men hold meg oppdatert,vil jo ikke at noe skal skje med deg eller lille i magen......

26 uker (+1)

LETTELSE!!
Jeg hadde nok et lite anfall av panikk på tirsdag. Merker at vi nå nærmer oss tiden da det hele startet sist og det tærer nok mer på psyken enn jeg hadde trodd det ville. Det er så dumt, for når jeg endelig får roet meg og snakket litt fornuft med meg selv, så føler jeg meg bare dum som ble så redd, når det likevel ikke var noe farlig...

Var hos legen i går og fikk nå 100% sykemelding pga bekkenet. Det er så uforutsigbart om dagen, så det er litt vanskelig å forholde seg til om det kommer til å være bra eller ikke.. Og så lenge jeg sitter mest mulig i ro og tar ting helt i mitt eget tempo, så går det veldig greit. Men det går ikke akkurat an på jobb, spesielt ikke når man står der alene i 7 timer i noe som føles ut som en badstue (nnoe galt med ventilasjonen tror vi) og uten mulighet til å gå på do. Så det er nok like greit at jeg tar ting med ro her hjemme...

Alt vannet i kroppen skyldes nok varmen (heldigvis), for det hjelper veldig å sette seg med bena høyt og kjølig. Ellers var alt fint på legetimen. Urinen hadde noe forurensing, så den ble sendt til dyrking, men det var ingen tegn til protein. Blodtrykket lå på 123/82, så det var også helt i orden. Også fikk jeg høre en fantastisk fin hjertelyd og hadde et sf mål på 24 cm, helt på den røde streken;)

I dag kl 13 skal jeg avgårde til Ahus for en samtale om forrige fødsel osv. Er nok akkurat hav jeg trenger nå, så det passer bra;) Og på tirsdag igjen skal jeg til jordmor.. Legen mente jeg burde ha kontroller ca annenhver uke framover nå, så da blir det tilbake til legen rundt uke 29/30...

Også var det magebilde da

Så utrolig fin babymage.. :o)

Utrolig glad for å høre at du får så bra oppfølging denne gangen. :o)
Er så utrolig mye bedre om man klarer å puste ut litt og klare å kose seg over graviditeten istedenfor å gå å være engstelig og redd. :o)

Så fin du er:) Kjempe fint lillebror hus:)

Godt at du slipper å slite deg ut på jobben mer da, og kan konsentrere deg om alle guttene dine og deg selv isteden:)

27 (+1)

Glemte helt bort å skrive her i går, så det får bli i dag istedet;)
Våknet kl 08 i dag av en god David-klem, så da var det ikke noe problem å stå opp, hehe... Nå har vi akkurat spist litt frokost og er vel klare for å reise i barnehagen snart. Jeg merker at det er litt vanskelig å finne på noe å ta seg til nå som jeg er sykemeldt, men litt har jeg da fått gjort. I går fikk jeg ut det gamle stellebordet fra badet og har vasket hele badet og omorganisert litt. Jeg og sambo ble enige om at vi ikke har lyst til å sette det nye stellebordet inn på badet, for det ble så god plass der inne nå;D Så da får vi heller ha stellebord på soverommet i tillegg til en stellematte på vaskemaskinen på badet... Problemet blir bare å få plass til to klesskap, en vanlig kommode, stellekommode OG sprinkelseng inne på soverommet vårt;S Men det skal vi vel få til på et vis...

Også var det den samtalen på Ahus da, som jeg var på for en uke siden. Jeg ble litt skuffet da jeg kom dit og de ikke hadde forberedt seg i det hele tatt. Jeg hadde jo håpet at de kunne ha funnet fram papirene fra forrige fødsel slik at det kunne gjennomgås og jeg fikk vite litt mer om hendelsesforløpet. For, for min del er det hele ganske fjernt. Likevel var det ikke helt bortkastet da. Jeg fikk vite litt mer om hvordan de vil følge meg opp framover og at dersom jeg skulle utvikle svangerskapsforgiftning igjen vil det sannsynligvis bli et litt mer planlagt keisersnitt, evt at jeg blir satt igang om det skulle skje såpass sent som uke 35-36. Det er jo greit å vite sånt i tilfelle;) I tillegg skal jeg tilbake til Ahus på kontroll i uke 30 og deretter annenhver uke fram mot termin. Så det blir en del kontroller på meg framover, hehe;P Jeg syns egentlig det er helt greit at det passer såpass godt på...

Var hos jordmor nå på tirsdag og alt så fortsatt veldig fint ut. SF-målet hadde økt 1 cm på en uke og urin og hjertelyd var helt fint. Skal tilbake til jordmor i uke 33 og før det skal jeg ha en time hos legen min rundt uke 30/31.

I mellomtiden blir det litt ferie. Jeg og David resier med fly opp til Molde 18.juli. Skal besøke mormor/oldemor og prøve å få med oss litt av Jazz Festivalen. Jeg pleide å være i Molde stort sett hele sommerferien da jeg var mindre og nå er det gått 5 år siden sist jeg var der, så jeg gleder meg veldig til å komme tilbake. Vi blir der til fredag 22.juli, da starter sambo sin ferie... Så bærer det avgårde til hytta i Risør og forhåpentligvis en dagstur til Dyreparken i Kristiansand mens vi er der;D Det skal bli godt å komme seg litt bort fra hverdagen for en stund

Så vi får bare håpe at alt går knirkefritt herifra hva gjelder svangerskapet. Jeg har nemlig ikke planlagt at det skal skje noe som kan ødelegge ferieplanene;)

Åhh, nå er det ikke lenge igjen for din del :D Bare 3 mnd igjen, å den tiden går kjempe fort tenker jeg :)
Hvordan er formen din sånn ellers da ?? 

maja88 skrev:
Åhh, nå er det ikke lenge igjen for din del :D Bare 3 mnd igjen, å den tiden går kjempe fort tenker jeg :)

Jeg veeet;S Det har gått så sinnsykt fort... Formen er grei den, er 100% sykemeldt nå og kjenner jeg har så godt av det.. Masse tid til å ordne og styre i mitt eget tempo slik at bekkenet ikke blir så mye verre og foreløpig kjeder jeg meg ikke så mye heller, men det kommer vel, hehe... Hvordan er det med deg da? Er vel ikke så lenge til ultralyden nå, vel?

Que skrev:

maja88 skrev:

Jeg veeet;S Det har gått så sinnsykt fort... Formen er grei den, er 100% sykemeldt nå og kjenner jeg har så godt av det.. Masse tid til å ordne og styre i mitt eget tempo slik at bekkenet ikke blir så mye verre og foreløpig kjeder jeg meg ikke så mye heller, men det kommer vel, hehe... Hvordan er det med deg da? Er vel ikke så lenge til ultralyden nå, vel?

Formen er helt jævlig. Kvalm dag inn og dag ut. Noen dager henger jeg bare over do skåla "/ Sliter med ryggen og beina :( over 16 uker, snart 17 uker =D Nei, er ikke lenge igjen gitt, skal den 19 =D Gleder meg som den ungen ;) 
Så er det legen nå til mandag å høre hva hun sier om jobbingen min.  Løfting av porselen, opp å ned gardintrapp, kvalme på jobb og rygg plager.. Blir spennende dette her ja :)

30 uker på vei;D

Nå er det virkelig på tide å oppdatere litt her.. Har vært uten min egen pc en stund, men nå har vi endelig fått ny lader, så da kan jeg bruke den igjen;)

Jeg og David har vært en tur i Molde hos Mommo/oldemor. Vi storkoste oss og ble virkelig skjemt bort i de fire dagene vi var der. Og høydepunktet for min del var å endelig få Mommos hjemmelagde kjøttkaker igjen. DET er lenge siden, det.. Var helt himmelsk godt;D Hehe... Ellers var vi et par turer inne i byen og fikk oss en smakebit av Jazzfestivalen. Vi tok også en tur inn til Campingvogna deres, men ble ikke noen overnatting, siden det ble veldig dårlig vær. I tillegg til dette tok vi en dagstur til Trollstigen, kjørte videre til Valldal og spiste middag der. Tok en svipptur til Tafjord og deretter til Vestnes for å ta ferga tilbake til Molde.. Var en veldig fin tur, men må innrømme at det ble litt ubehagelig å sitte så mye i bil, så jeg gruer meg litt til vi skal nedover til Risør...

Vi kom hjem fra Molde kl 10.30 på fredag formiddag.. Slappet av og puslet litt hjemme og etter hvert skulle David ta en liten dupp, så jeg benyttet sjansen og gjorde det samme.. Våknet brått kl 15.45 og skrudde på tven. Kunne faktisk ikke tro det jeg hørte og så... Ble bare sittende helt sjokka og tenke "Nei, det her kan ikke være sant. Det er bare tull!" Og da det plutselig ble meldt om skyting på utøya, toppet det seg jo helt. Fikk etter hvert vite at datteren til sjefen min var en av de heldige som akkurat slapp unna. Det må ha vært en helt forferdelig opplevelse for henne;( Har felt noen tårer ved tanken på alle som er rammet og er bare utrolig takknemlig for at alle mine kjære fortsatt er i god behold!<3

Ellers er formen og dagene greie. Merker at bekkent fortsatt blir gradvis verre og det hender jeg faktisk ikke klarer å gå. Men heldigvis går de verste smertene som regel over hvis jeg får gått noen skritt, men hvis jeg går for mye/langt så blir det veldig vondt igjen og det er jo ikke alltid så greit å finne den riktige balansegangen der;S

Var på min andre kontroll på Ahus i dag. Og i dag, i uke 30+0 er jeg på akkurat samme dag i svangerskapet som jeg var da jeg ble innlagt sist. Jeg var derfor utrolig nervøs. merket det allerede i bilen på vei innover. Ble skjelven og pustet fortere og hjertet dunka som bare det. Det var ordentlig ekkelt og jeg måtte liksom sitte å hele tiden tenke at jeg måtte puste dypt inn og saaaakte ut. Kan umulig ha sett helt bra ut for de andre som satt på venterommet samtidig med meg... Kom meg omsider inn og fikk levert urinprøven, den var helt fin. Ingen tegn til proteiner. Deretter ble blodtrykkert målt. Det lå på 120/80, også helt fint. Og en stooooor lettelse. Men skjelven og hjertedunkinga slutta ikke fordet;( Etterpå fikk jeg ultralyd og det var selvfølgelig herlig å se lille sprellemann igjen.. Han vokser akkurat som han skal, ligger med hodet ned og hjerteslag og blodgjennomstrømning i navlesnoren er helt super. Det kunne jo ikke blitt bedre!!;D Heldigvis ga den intense nervøsiteten seg så fort kontrollen var ferdig og nå er jeg helt rolig.. Og veldig klar til å endelig komme meg til hytta i Risør.. Vi reiser nedover fredag kveld eller lørdag og blir en ukes tid.. Det skal bli så GODT!!!

Også var det magebilde da;) Lille krabaten er en skikkelig bajas.. Turner og sparker dagen lang. Kan ikke huske at det var SÅ aktivt der inne da jeg gikk med David.. Er jo helt øm i ribbena for han driver å sparker så fælt;p Hehe..

31+5 -En milepæl er nådd;D

Da er vi endelig hjemme etter en ukes tid på hytta i Risør. Vi har vært veldig heldige med været. Det har stort sett vært sol fra skyfri himmel og vi har kost oss maks, med dagstur til Dyreparken i kristiansand og late dager i sola;D Men det var utrolig godt å komme hjem i går. En hel uke med å bo oppå 6 andre mennesker, kan bli ganske intenst etter hvert. Særlig med en svigermor som skal blande seg i alt og ikke klarer å holde seg unna. Hun tror hun bare hjelper til og prøver å være snill, men hun kan desverre bli litt mye innimellom..

Vi har fått en smakebit på søskensjalusi fra Davids side, så nå er vi foreberedt på det i hvert fall.. Kan ikke si at jeg gleder meg, men jeg tror vi har hatt godt av å se hvordan det sannsynligvis blir (nevøen til sambo og kjæresten han var der også med sin sønn på 6 mnd).

Når det kommer til graviditeten har vi endelig nådd milepælen. David ble født i uke 31+2 og det var er litt merkelig følelse å endelig komme dit. Herifra og ut er jo svangerskapet like ukjent for meg, som for en førstegangsgravid. Jeg merker det faktisk allerede... Magen har vokst mye de to siste ukene, er så vidt jeg får på meg sokkene og jeg sliter veldig med å finne en god sittestilling. Har vært mye mer plaget med halsbrann i det siste også og tidvis får en sånn skikkelig ubehagelig rastløshet/kribling i hele kroppen. Forferdelig ekkelt;S Lurer på hva det kommer av?

Bekkenet er verken bedre eller verre siden sist jeg skrev.. Har jo fått slappet mye av nå og da har det egentlig gått veldig bra, men etter en hel dag i dyreparken var det så vondt at jeg nesten ikke kom meg fram til bilen;S Ellers går det bra og jeg er bare lykkelig for at jeg har kommet så langt, nå gjenstår det bare å se om det fortsetter slik.. Skal til legen i morgen på kontroll/forlenge sykmeldingen, Ahus på fredag og til jordmor neste tirsdag igjen.. Blir veldig mye kontroller på meg, men jeg er bare glad for at jeg blir passet såpass godt på....

Magebilde kommer om noen dager;D

Gratulerer med milepelen du har kommet over!

Du er ikke alene med denne rastløsheten,jeg har den i hele kroppen,akuratt som jeg gleder/gruer/er spent og ALT på en gang....som at noe skal skje,at jeg må gjøre noe,ikke gjøre noe..ja det er vanskelig å forklare.

Gleder meg til og smugtitte på magebilde :)

32+1;D

Her kommer magebildet for uke 32...

Ellers kan jeg jo oppdatere litt fra svangerskapskontrollen på tirsdag...
Urin: Ingen proteiner (JIPPI!!) 2+ på leukocytter, men ingen symptomer på uvi..
Bt: Målte to ganger, først 138/90 (i grenseland) og deretter 133/87. Litt bekymret for at det stiger sakte men sikkert for hver kontroll, men siden jeg har kontroll hver uke framover, tror jeg det skal gå fint;)
SF-mål: Har flatet ut litt, men legen mente det sikkert ikke var noe bekymringsverdig, jeg syns selv at magen har vokst mye de siste to ukene og jeg kjenner MASSE liv. Skal dessuten på ul+kontroll på ahus i morgen, så da blir veksten sjekket opp;)
Hb (blodprosent): 10,4... Litt lavt, så legen ville at jeg skulle begynne med Ferromax jerntabletter. Skal da tilbake på kontroll hos legen om 3-4 uker for å sjekke nivået på nytt;)

Fikk i tillegg forlenget sykemld min fram til permisjonsstart, så nå skal jeg bare ta livet helt med ro..

Merker likevel at jeg begynner å få litt panikk ang ting som skulle vært gjort.. Vi mangler seng som lillebror kan sove i (David bruker fortsatt sprinkelsenga, bare uten den ene siden), dyne til sprinkelseng, noe ullklær, vaske trekket på baby-bilstolen (og finne igjen nyfødtinnlegget, det er søkk borte!), trenger softbag til søskenvogna, kjøpe inn bleier, stelleveske, smokker osv osv... Har driiiitdårlig råd om dagen, så får ikke kjøpt noe av dette før vi får lønn igjen om 3 uker;S 

Så bra alt går fint for deg :) Satser på lillebror holder seg i hulen 5-6 uker til, hvertfall :)

Har du lyst å skrive litt om innleggelsen, fødselen og barseltiden med David? Har veldig lyst å høre hvordan det var å få en baby født såpass tidlig, men likevel "på sikker side"...

*klem*

Gratulerer masse med over 32 uker:) Ikke lenge igjen nå:)
Kjenner igjen det med dårlig råd... Skulle gjerne få kjøpt inn det siste nå, så vi har alt i hus dersom noe skulle skje. Men må vente til slutten av mnd når jeg får lønn.
Kjedelig når man bare vil ut å shoppe:/

kasandre skrev:
Så bra alt går fint for deg :) Satser på lillebror holder seg i hulen 5-6 uker til, hvertfall :)

Har du lyst å skrive litt om innleggelsen, fødselen og barseltiden med David? Har veldig lyst å høre hvordan det var å få en baby født såpass tidlig, men likevel "på sikker side"...

*klem*

Det ligger et innlegg på side 4 her i dagboka, der jeg har skrevet ned det meste, men jeg har nok ikke fått med alt, så jeg skriver gjerne litt mer om det.. Det tar bare tid, for jeg på prøve å sortere alt sammen i hodet mitt, så det kommer i riktig rekkefølge, hehe;P

33 uker!!!

Dagen i dag er ikke helt god kjenner jeg. Har en sånn trist og lei følelse og har egentlig mest lyst til å gjemme meg under dyna og sove bort hele dagen. Jeg er sliten. Ordentlig sliten og utmatta, men jeg har samtidig så utrolig dårlig samvittighet for alt som burde vært gjort her. Skulle støvsugd, rydda, vaska gulv, malt mer ute osv osv...

Tenker mye på hvordan det blir å få lillebror i hus etter hvert. Jeg gleder meg liksom ikke på samme måte som jeg gjorde meg David. Har snakket litt med sambo om det også, og han sier akkurat det samme. Han gleder seg veldig til å se han og alt det der, men han gruer seg skikkelig til det å faktisk HA en liten baby igjen.... Og vi er nå mer og mer sikre på at vi nok bare kommer til å få to barn.. Akkurat det kan selvfølgelig forandre seg med tiden, når vi får denne graviditeten og babyperioden på avstand. Men det har vært utrolig tungt og en skikkelig utfordring for forholdet vårt. Jeg gleder meg bare skikkelig til å bli ferdig med graviditeten og få kroppen tilbake til det vante igjen...

Meeen, det er ennå noen uker igjen..
I går var jeg på kontroll hos jordmor og alt så fortsatt veldig bra ut. Blodtrykk på 125/75, SF-mål på 30 (så legen må ha målt litt feil i forrige uke) og proteinfri urin;) Bekkenet er som det er derimot, ble gradvis verre og etter to dager hjemme med David pga planleggningsdag i barnehagen har det ikke akkurat fått så mye hvile... Har egentlig litt dårlig samvittighet overfor David om dagen. Jeg kjefter så mye og gir han nok ikke all den oppmerksomheten han fortjener;( Men jeg har virkelig ikke overskudd til det lenger...

Æsj, nei nå får jeg ta og henge opp klær og finne fram støvsugeren... Håper dagen i morgen blir litt bedre!

Uff, så kjedelig at det er så tungt og vondt for deg. Men nå er det ikke lenge igjen:)
Skjønner godt at dere bare skal ha to, det skal vi også... Men vi er jo å første nå. De skal jo følges opp også disse små, og tar mye tid. Så to er mer enn nok for oss:)
Godt å høre at alt er bra med dere:) Jeg var også hos jordmor i går, og alt er bra her også:)

34+2;D

Er litt sløv med å få skrevet her hver uke ved ukesskifte, men skal prøve å skjerpe meg altså! Den siste uka har jeg fått skikkelig strikkedilla. Har jo prøvd meg på noen prosjekter nå og da tidligere også, men har liksom aldri følt at jeg har fått det til og da har jeg bare gitt opp hele greia halvveis.. Denne gangen derimot har jeg virkelig fått det til og det gir selvsagt mersmakNå har jeg nemlig strikket en sparkebukse og en lue som jeg tenkte at vi kunne bruke som "hentesett" når vi skal hjem fra sykehuset.. Er jo litt stas å ha strikket det selv.. Er faktisk litt stolt, hehe...

Ellers er det meste i orden nå. David har endelig fått ny STOR seng og jeg har ordnet istand sprinkelsenga.. Så nå er alle store ting i boks og det er bare litt småtteri igjen som like godt kan fikses etter fødselen...

Var på kontroll på Ahus igjen i dag og alt ser fortsatt veldig bra ut mtp svangerskapsforgiftning Blodtrykket lå på 120/70 og urinen var helt perfekt, hehe... Og ultralyden viste at lillegutt fortsatt er helt gjennomsnittlig av vekst... Egentlig skal jeg jo inn til kontroll på Ahus annenhver uke, men siden jeg i tillegg har såpass hyppige kontroller hos både lege og jordmor, mente de at jeg ikke trengte å komme tilbake før i uke 37/38, derfor fikk jeg ny time 19. september. Da er jeg 37+3 uker på vei.. I mellomtiden skal jeg til legen en tur i neste uke eller beg av uke 36 og til jordmor i uke 36+3;) Så det blir likevel nok av kontroller..

Og bilder kommer selvfølgelig. Både av magen og av strikkestoltheten minMen jeg har fått ny pc, så jeg har ikke fått somla meg til å få lagt inn noen bilder på den ennå...

34+4Høygravid!!!!

I dag er det bare 40 dager igjen til termin og jeg er offisielt høygravid!!!
Det har ikke hendt så mye nytt siden forrige innlegg, men jeg tenkte jeg skulle legge ut litt bilder av magen og av strikkeprosjektet mitt;)

Her er magen 34 uker på vei:

Og her er magen i dag, 34+4.. Jeg synes faktisk den har vokst litt på disse fire dagene;)

Og her er buksa og lua jeg har strikket til lillebror i magen;D
Det er langt ifra perfekt, men jeg er kjempestolt over å endelig ha fått til noe sånt i det hele tatt.. Er jo litt av sjarmen at det ser ordentlig hjemmestrikka ut;)

Back
Topp