Prim i bhg

Synes ikke det er greit at barnehagen serverer det. De bør følge anbefalinger fra helsedirektoratet som sier at prim og syltetøy ikke bør serveres i barnehagen og at salami f.eks kun bør serveres en gang i blant(pga.salt). Barnehagen bør ha fokus på sunt kosthold, så kan foreldrene sende det med f.eks prim i matpakka hvis de har lyst. Har selv jobbet i bhg.i mange år og er dessverre alt for mange barn som ikke har et sunt og variert kosthold med seg hjemmefra. Når hverdagens matpakker inneholder f.eks yoghurt med sukkerkuler, brød med sjokoladepålegg/syltetøy(uten biter som har mer sukker enn bær),pannekaker med sukker, tørka frukt med enda mer sukker, boller og kanskje litt kjeks synes jeg det er superviktig at maten barnehagen serverer blir den sunne motvekten. Barna trenger energi, men ikke kjapp energi som hos flere gir "sukkerkræsj" en stund etterpå. Har dessuten opplevd mange barn som åpenbart reagerer negativt på sukker, så jeg blir trådens sorte får som er i mot ;)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

• Liker
Reactions: #2
Nei jeg synes ikke det er greit. Foreldre gir barna sine alt for mye søtt så da bør barnehagen være en motvekt. Jeg som forelder er bevisst barnas kosthold og synes at jeg selv kan få gleden av å gi den "kosen innimellom" og at bhg står for hverdagsmaten. Husker en periode det var mye søtt i bhg: bursdagsfeiring, tur med kakao og marshmellows, karneval med pølser og godteri - jeg følte at ungen min fikk i seg alt for mye og at jeg ikke kunne gi noe ekstra godt i helgen da han hadde spist så mye søtt i løpet av ukene.

Sent from my iPhone using BV Forum

jo da.. mye søtt som går i barnehagen.. Men la unga spise det foreldra gir.. Jeg skal ikke sitte å diktere hva "tobias" på 3 år skal spise til frokost. Jeg bryr meg rett og slett ikke..
Urettferdig? er det urettferdig at mamman til "Tobias" sender med han nugatti og pizza?
da har man lite å ta seg til. da må man bare lære barne sitt at alle er forskjellige og at ikke alle kan ha lik mat hele tiden.
Det samme med kaker i barnehagen..
I min barnehage var det ikke et problem at barna fikk kake.. Nei nei, det var det at det var så fine kaker at foreldrene følte et press på å lage finere kaker enn forje mann.
Åhhh GAAAAD! mindreverdighetskomplekser much?
Jeg har aldri sendt med kake, her sender jeg meg oppskåret frukt med vaniljesaus (til de som vil ha det) og jeg driter i at ei jente hadde med seg 4 lags prinsesse slott kake med raketter som føyk ut i alle retninger.
Send med den maten DU som forelder vil gi DITT barn, ikke mas på alle andre. Om det skal være lik mat til alle, så burde jo barnehagen stå for alle måltidene..

Det er foreldrenes ansvar å gi barna variert kosthold. Det er faktisk ikke barnehagen sin jobb til å stå for hele oppdragelsen til barna, men slik blir det mer og mer, ser jeg.

Isteden for å kritisere prim, brunost, syltetøy og salami nord og ned kan man heller komme med alternativer. Det blir så mye syting og lite konkrete tiltak. Eller er det sånn at unge skal ha kun tre-fire forskjellige pålegg å velge imellom? Jeg blir så oppgitt av slike diskusjoner.

Prim er greit, men syltetøy og f eks nugatti syns jeg ikke hører hjemme i bhg :)

Venter to gutter i mai/juni <3

Alt med måte tenker jeg

Her har de prim av og til i bhg, men ikke som fast pålegg.

Datteren min får ikke prim uansett. Så spiller igrunn ingen rolle. (Allergi)

Her får gutten alle måltider i barnehagen, men der er prim et av valgalternativene til brødmåltidene. Jeg bryr meg ikke. Hjemme spiser han mye nugatti...

Aldri fått med meg at prim er "fyfy"..
Min gutt liker det ikke, men hadde ikke hatt noe problem med at barnehagen serverte det, ei heller å sende det på skiva hjemmefra:)
Nugatti får han spise (og det liker han), men jeg sender det ikke i bhg. Det rett å slett fordi det er sjokolade:) syltetøy er ikke noe problem:)
Normalt sett får han tre skiver i matpakka, med to til tre forskjellige pålegg, pluss en oppskåret banan/eple/noen druer, eller en yoghurt ved siden av :)

Mamma's lille bajas ❤️

Det er foreldrenes ansvar å gi barna variert kosthold. Det er faktisk ikke barnehagen sin jobb til å stå for hele oppdragelsen til barna, men slik blir det mer og mer, ser jeg.

Isteden for å kritisere prim, brunost, syltetøy og salami nord og ned kan man heller komme med alternativer. Det blir så mye syting og lite konkrete tiltak. Eller er det sånn at unge skal ha kun tre-fire forskjellige pålegg å velge imellom? Jeg blir så oppgitt av slike diskusjoner.

Jeg mener barnehagen uansett bør gå foran som et godt eksempel. Er mange steder det gjøres tiltak. Mange barnehager sender ansatte på Fiskesprell, et kurs som skal inspirere til mer bruk av fisk i barnehagen...hos oss har vi delt ut brosjyrer med forslag til hva man kan sende med i matpakka, og ungene får tilbud om mer enn tre pålegg de to dagene vi har brødmat. Er jo ikke sånn at de får bare brød med smør på fordi de ikke får søte pålegg.
Er vel en grunn til at bhg. har fått anbefalinger fra helsedirektoratet på hva slags mat vi skal servere, så da er det for meg en selvfølge at vi følger de :)

Jeg syns prim er greit, jeg syns det er flott at barnehager vil gå frem med et godt eksempel - men jeg syns det er trist at det er bhg som må "rette opp" dersom et barn får søtsaker hjemme 24/7. Foreldre bør være gode forbilder de også, så hva barnet spiser mener jeg i hovedsak er foreldrenes ansvar.. Det er derfor det er fint at barnehager har retningslinjer i forhold til hva de skal servere og ikke, men når det går til at man faktisk må fjerne enkelte pålegg med begrunnelsen "det er ikke sunt" som senere blir forklart med at "barn spiser for mye usunt i heimen derfor må barnehage ta grep" så blir jeg oppgitt. Det er ikke barnehagen sitt ansvar at barnet spiser det det skal utenfor barnehagen, og med slike ytringer så er det jo som å si at "siden foreldrene ikke gjør endringer må vi det slik at barnet i alle fall får sunn og god mat i løpet av bhg timene"
Da er det jo heller foreldrene som skulle vært på kurs da og fått informasjon om at sjokkis på skiva hver dag ikke er bra..
Jeg tenker at alt med måte her helt okei, og at andre får gjøre som de vil :) vil ikke du at ditt barn skal spise verken syltetøy, prim, brunost eller whatnot så får det være din sak og jeg skal respektere det uten å slenge drit. Noen er mer enn middels interessert i kosthold på lik linje som med trening.
Dette er inntrykket jeg sitter med etter å ha lest litt om dette emnet i diverse aviser :)

iphonen

Jeg mener barnehagen uansett bør gå foran som et godt eksempel. Er mange steder det gjøres tiltak. Mange barnehager sender ansatte på Fiskesprell, et kurs som skal inspirere til mer bruk av fisk i barnehagen...hos oss har vi delt ut brosjyrer med forslag til hva man kan sende med i matpakka, og ungene får tilbud om mer enn tre pålegg de to dagene vi har brødmat. Er jo ikke sånn at de får bare brød med smør på fordi de ikke får søte pålegg.
Er vel en grunn til at bhg. har fått anbefalinger fra helsedirektoratet på hva slags mat vi skal servere, så da er det for meg en selvfølge at vi følger de :)

Jeg snakket om syting her på babyverden. Og det er snakk om pålegg på brødskiver, ikke middager siden du nevner fiskesprell.

Jeg syns det er helt greit med prim i barnehagen. Tenker man bør passe på at barna spiser litt variert uansett, så syns ikke man skal bli for hysteriske på hvilket pålegg de har og ikke har :)

Jeg syns prim er greit, jeg syns det er flott at barnehager vil gå frem med et godt eksempel - men jeg syns det er trist at det er bhg som må "rette opp" dersom et barn får søtsaker hjemme 24/7. Foreldre bør være gode forbilder de også, så hva barnet spiser mener jeg i hovedsak er foreldrenes ansvar.. Det er derfor det er fint at barnehager har retningslinjer i forhold til hva de skal servere og ikke, men når det går til at man faktisk må fjerne enkelte pålegg med begrunnelsen "det er ikke sunt" som senere blir forklart med at "barn spiser for mye usunt i heimen derfor må barnehage ta grep" så blir jeg oppgitt. Det er ikke barnehagen sitt ansvar at barnet spiser det det skal utenfor barnehagen, og med slike ytringer så er det jo som å si at "siden foreldrene ikke gjør endringer må vi det slik at barnet i alle fall får sunn og god mat i løpet av bhg timene"
Da er det jo heller foreldrene som skulle vært på kurs da og fått informasjon om at sjokkis på skiva hver dag ikke er bra..
Jeg tenker at alt med måte her helt okei, og at andre får gjøre som de vil :) vil ikke du at ditt barn skal spise verken syltetøy, prim, brunost eller whatnot så får det være din sak og jeg skal respektere det uten å slenge drit. Noen er mer enn middels interessert i kosthold på lik linje som med trening.
Dette er inntrykket jeg sitter med etter å ha lest litt om dette emnet i diverse aviser :)

iphonen[/quote

Vi følger anbefalingene fra helsedirektoratet uavhengig av hva foreldrene serverer ungene sine, men føles selvfølgelig ekstra viktig når man ser mye næringsfattig matpakker hjemmefra :)

Jeg snakket om syting her på babyverden. Og det er snakk om pålegg på brødskiver, ikke middager siden du nevner fiskesprell.

Okei :) Vi har variert pålegg også, har hatt diskusjoner på foreldremøter og sendt ut brosjyrer fra helsedirektoratet :) Ungene spør ikke etter prim når det ikke er på bordet, og velger gjerne et av de påleggene som står framme :)

*klikk app*
Syns det bare er bra at man har retningslinjer og forstår jo at barnehage alene ikke bestemmer dette, og det er veldig trist om det er mye næringsfattige matpakker ute og går, men igjen så bør jo ikke barnehagene være de som er ansvarlige for det, syns hovedansvaret ligger hos foreldrene og da må noen foreldre kanskje ta seg litt i nakken da og se at det de serverer ikke er så sunt :p hehe :)

iphonen

Back
Topp