"Pressegave"

Det er interessant å lese de forskjellige synspunkene på dette :Heartred.


Er enig med det dere skriver - og enden på visa er jo at vi får jo en fantastisk FANTASTISK gave - og det er verdt alt slitet!

Gleder meg masse til å se den lille - holde - kose og bare vite at vi er hennes trygge voksne videre i livet.

(Og at jeg blir kvitt "pregnancybrain"... Igår så kokte jeg kaffe. Tok meg en halv kopp med litt melk i. Skulle fylle på og kunne faen ikke finne termosen!

Det er jo ikke rart. Den stod jo i kjøleskapet....):hello2
 
(Og at jeg blir kvitt "pregnancybrain"... Igår så kokte jeg kaffe. Tok meg en halv kopp med litt melk i. Skulle fylle på og kunne faen ikke finne termosen!

Det er jo ikke rart. Den stod jo i kjøleskapet....):hello2
Og du tror det blir bedre etter fødsel? Bare vent til ammetåka setter inn:hilarious::hilarious:
 
For meg er dette med gaver et litt irriterende tema. Jeg er typen som elsker å gi gaver, både på merkedager og i hverdagen. Alt fra å skrive fine lapper til samboeren når han har hatt en dårlig uke til å planlegge og sette sammen en gavekurv eller lignende. Det er min måte å vise at jeg setter pris på folk, det å tenke gjennom og finne noe som passer til personen jeg gir gave til.

Samboer er ikke sånn i det hele tatt. Merkedager går i glemmeboken, og om det er noe jeg ønsker meg så må jeg si det, eller helst skrive ham en handleliste:hilarious: Han er derimot veldig flink til å gi meg kos, klemmer og fysisk kontakt, mens jeg ikke er så flink tilbake. Jeg har lest meg litt opp på dette, og vi har rett og slett ulike "kjærlighetsspråk". Noe begge er litt frustrerte over:p Han føler seg satt pris på når han får mye fysisk kontakt, jeg føler meg verdsatt og at han "ser meg" når han viser at han har tenkt på meg, ved å f.eks kjøpe med seg en sjokolade uoppfordret:p

Jeg kommer garantert ikke til å få gave av ham i forbindelse med fødsel, men jeg har pekt ut et familiesmykke jeg ønsker meg, som jeg tipper kan ligge under juletreet når den tid kommer;)
 
:love7:love7:love7:love7:Heartbigred:Heartbigred:Heartred:Heartred:love7
Dette har vært tråd før - men fødegave er ikke et nytt fenomen nei. Det er faktisk ganske vanlig :) kommer nok litt an på hvor man bor.
I min omgangskrets og familie er det vanlig at kvinnen får en fødegave som barnet arver videre når den blir voksen/får barn selv.
Jeg fikk derfor en såkallt «slavering» av mine foreldre, som min mor fikk av sin mor da hun fødte meg. Den er et symbol på at nå er du mor og altså en «slave» for dette barnet for resten av livet. Det er en flott gullring så det er rent symbolsk med dette «slave» greiene. Datteren vår vil arve denne ringen videre av meg når hun eventuelt blir mor selv.
Av min mann fikk jeg en alliansering med 2 diamanter i, en for oss og en for barnet. Så var planen da å fylle på med diamanter for flere barn. Men talentløst nok er den ringen borte vekk... så da regner jeg med at jeg får en ny alliansering nå når babyen kommer, ikke fordi jeg krever det, har jo trossalt rotet bort den første, men han har fisket etter om jeg liker gult eller hvitt gull på ringer best osv ;-)
Av svigers fikk jeg et Jane Køenig smykke med bokstaven til barnet. Så da regner jeg vel med å få bokstaven til neste barn når vi har annonsert hva navnet blir :)

absolutt veldig kjekt å få fødegaver som kan arves videre til barna. Jeg har også en gullring som min oldemor fikk av min oldefar når hun fødte min farfar.
Så utolig fint!
 
Jeg har ikke hørt om pressegave før! Føler meg snytt!! Haha... men når dere sier det så nevnte mannen noe om dette for et par uker siden. Sikkert damene på jobben som har snakket om det tipper jeg. Og da var han rett og slett litt forlegen fordi han hadde jo ikke kjøpt noe fødegave tidligere (vi har to døtre sammen fra før). Jeg husker jeg fikk blomster av ham da han ENDELIG kom seg til sykehuset etter fødsel nr. 2, men det tror jeg rett og slett var samvittighetsblomster fordi han IKKE RAKK FØDSELEN!!!! :wideyed: Men ja, kanskje jeg må få trippel fødselsgave denne gangen da... :smiley-bounce015
 
For meg er det helt uinteressant både å få gave og hva andre folk gjør! Men viktig poeng dette med kjærlighetsspråkene. Hvis man vet at man har en kjæreste som setter stor pris på gaver er det vel koselig å glede med en gave? Mens andre viser følelser på andre måter....
 
Samboeren er på ingen måte noe gave-menneske, men han kjøpte faktisk lego politistasjonen til meg da vi fikk første :happy: jeg ble så utrolig glad, og det var nok mest fordi jeg skjønte at det å bli pappa, og å se at jeg ble mamma, var så sterkt for han at han hadde behov for å vise meg takknemlighet, kjærlighet og at han satte pris på oss. Det var så spontant og ektefølt og jeg følte at han virkelig tenkte på meg og hvem jeg er! :Heartred

Jeg har sagt det til han nå hvor glad jeg ble og hvorfor, og forventer ingen gave denne gangen. Derimot har jeg bestilt en t-skjorte med et trykk som jeg håper og tror er noe han ville sette pris på! Så min mening gi hvis man har lyst! Det er gøy å gjøre noen glade, men det kan gjøres på mange måter :)
 
Det er interessant å lese de forskjellige synspunkene på dette :Heartred.


Er enig med det dere skriver - og enden på visa er jo at vi får jo en fantastisk FANTASTISK gave - og det er verdt alt slitet!

Gleder meg masse til å se den lille - holde - kose og bare vite at vi er hennes trygge voksne videre i livet.

(Og at jeg blir kvitt "pregnancybrain"... Igår så kokte jeg kaffe. Tok meg en halv kopp med litt melk i. Skulle fylle på og kunne faen ikke finne termosen!

Det er jo ikke rart. Den stod jo i kjøleskapet....):hello2

bare vent:) etter pregnancybrain kommer mammabrain, det er ikke et fnugg bedre:hilarious::hilarious:
 
Sniker.

Her ga både jeg og mannen fødegave til hverandre ❤ syns det var utrolig koselig, og noe jeg kommer til å sette pris på resten av livet.

Så tenker jeg også, samma faen hva alle andre mener. Om du ikke ønsker gave, om du ønsker, om du gir gave. Hver og en familie kan finne ut hva som passer best for en, så kan andre ta rennafart og drite i hva andre gjør :p
Gjelder egentlig det meste syns jeg. Folk i dette landet bryr seg altfor mye om hva anre gjør og hva andre tenker om det en selv gjør.
 
Sniker.

Her ga både jeg og mannen fødegave til hverandre ❤ syns det var utrolig koselig, og noe jeg kommer til å sette pris på resten av livet.

Så tenker jeg også, samma faen hva alle andre mener. Om du ikke ønsker gave, om du ønsker, om du gir gave. Hver og en familie kan finne ut hva som passer best for en, så kan andre ta rennafart og drite i hva andre gjør :p
Gjelder egentlig det meste syns jeg. Folk i dette landet bryr seg altfor mye om hva anre gjør og hva andre tenker om det en selv gjør.

Grunnleggende enig, selv om jeg tenker «little do you know» om hvor mye andre bryr seg om deg og ditt i andre land... :p Norge er sånn sett tilbaketrukkent og stille. Men det er mye «bæs» over internett i Norge, det skal jeg si meg enig i. Forskjellen er at nordmenn bæser bak ryggen til naboen, i stedet for å si det direkte til naboen :p
 
Dette er en gammel tradisjon og ikke noe nytt..

Jeg forstår ikke helt hvorfor så mange kvinner synes det er så forferdelig provoserende at andre kvinner får en meningsfull gave for innsatsen de har gjort. :bored:.

Svangerskap og fødsel er en stor påkjenning for kvinnekroppen og jeg synes det er en hyggelig gest med en "takk for jobben du har gjort" gave fra mannen. Itillegg er det hyggelig med en ting man kan se tilbake på.

Selv har jeg en fantastisk mann som stiller opp 100%. Han tar 2 åringen hver natt og morgen så jeg får sove, han står på hele tiden for å gjøre ting best mulig for meg. Jeg får likevel gave ved fødsel.

Ved første fikk jeg et kjede i hvitt gull med et hjerte med diamanter. Denne gangen får jeg en ring med hvitt gull og diamanter i tillegg får jeg salt lakris og fransk ost :joyful:.

Jeg synes føde gave er helt opp og hadde garantert gitt det til mannen om det var han som hadde båret frem vårt barn
 
Jeg koser meg med å finne gave til sambo jeg, barn nr 2 og har satt så pris på han denne runden. Sist også altså men nå har han nærmest tatt over alt av oppgaver hjemme, 2,5 åringen og jobber 100 prosent selv.. mens jeg ikke har gjort stort:hilarious: Blir en kurv med litt forskjellig; gavekort på ps4-spill blant annet så han kan kose seg mens jeg og lillegutt sitter på barsel, litt god snacks, en øl eller to, ett illustrert vitenskapsblad og kanskje en liten ekstra gave...
 
Bestemor fekk eit skikkelig fint smykke av bestefar då far min blei født. Så det er nok ikkje nytt eller amerikansk. Ho har alltid sagt at dersom far min fekk ei dotter, så skulle smykket gå i arv. Eg arva det då bestemor døydde for nokre år sidan. Eit veldig fint minne :Heartred

Ikke sant! Så koselig når sånt kan gå i arv. Derfor ønsker jeg også smykker for å kunne si tiø min datter

"Denne fikk jeg av pappa da du ble født"
 
Jeg koser meg med å finne gave til sambo jeg, barn nr 2 og har satt så pris på han denne runden. Sist også altså men nå har han nærmest tatt over alt av oppgaver hjemme, 2,5 åringen og jobber 100 prosent selv.. mens jeg ikke har gjort stort:hilarious: Blir en kurv med litt forskjellig; gavekort på ps4-spill blant annet så han kan kose seg mens jeg og lillegutt sitter på barsel, litt god snacks, en øl eller to, ett illustrert vitenskapsblad og kanskje en liten ekstra gave...

Tenker det er noe slikt de her og får. :) minus øl og ps4kort. For han kjøper seg så mange spill sjæl:joyful:

Det jeg kicker på her er bare holdninga til at mannen skal søren meg ikke få NOE fordi det er MEG som fortjener det:hilarious::hilarious:
 
Sniker. Jeg fikk fødegave (pressegave/barselgave, kall det hva du vil). Jeg hadde på forhånd ymtet frempå at jeg ville satt pris på en oppmerksomhet av et eller annet slag. Fordi jeg gruet meg til fødselen og syntes det var skummelt. Etter fødsel var det jo mye følelser i sving også, samt fysiske vondter. Da var det veldig hyggelig med en gave. Jeg fikk to smykker som skulle symbolisere fødselen. De er kjempefine, og i tiden etterpå når jeg sliter med tunge tanker, så er de gode å se på/ha på som et minne om gode ting. Svigermor sa i etterkant at det var vanlig i deres familie å gi fødegave til mor. At hennes mor også hadde fått det, men hun var litt snurt fordi hun selv hadde forventet gave (da hun fødte min mann), men ikke hadde fått det. Så dette er vel ikke noe nytt, nei. Det er jo uansett ikke noe nytt ved at man ønsker å feire spesielle anledninger, og folk har vel bare ulike måter å feire på. Noen setter pris på en gave, andre en handling, andre igjen vil ha kvalitetstid osv. Dette er jo de ulike kjærlighetsspråkene. Men jeg synes det var fint med noe håndfast til minne om fødselen, og er veldig glad i smykkene jeg fikk.
 
Hos «oss» har det ikke blitt sett på gave for innsatsen man har gjort, men en ting eller happening som symbol på et av livets store begivenheter litt ala dåp bryllup osv
 
Dette er en gammel tradisjon og ikke noe nytt..

Jeg forstår ikke helt hvorfor så mange kvinner synes det er så forferdelig provoserende at andre kvinner får en meningsfull gave for innsatsen de har gjort. :bored:.

Svangerskap og fødsel er en stor påkjenning for kvinnekroppen og jeg synes det er en hyggelig gest med en "takk for jobben du har gjort" gave fra mannen. Itillegg er det hyggelig med en ting man kan se tilbake på.

Selv har jeg en fantastisk mann som stiller opp 100%. Han tar 2 åringen hver natt og morgen så jeg får sove, han står på hele tiden for å gjøre ting best mulig for meg. Jeg får likevel gave ved fødsel.

Ved første fikk jeg et kjede i hvitt gull med et hjerte med diamanter. Denne gangen får jeg en ring med hvitt gull og diamanter i tillegg får jeg salt lakris og fransk ost :joyful:.

Jeg synes føde gave er helt opp og hadde garantert gitt det til mannen om det var han som hadde båret frem vårt barn

Jeg er helt enig❤️ Men sånn jeg oppfatter denne tråden er ikke greia at kvinnen får gave fra mannen, men at mannen får gave fra kvinnen. Det er der folk "protesterer", inkludert meg selv :p
Det at noen kvinner ikke ønsker seg noe spesielt til fødsel er jo helt fair. Jeg har sagt rett ut hva jeg ønsker meg og syns helt ærlig talt at jeg fortjener det :angelic: Men mannen derimot, han får ikke noe annet enn de velskapte barna jeg gir han ❤️
 
Jeg er helt enig❤️ Men sånn jeg oppfatter denne tråden er ikke greia at kvinnen får gave fra mannen, men at mannen får gave fra kvinnen. Det er der folk "protesterer", inkludert meg selv :p
Det at noen kvinner ikke ønsker seg noe spesielt til fødsel er jo helt fair. Jeg har sagt rett ut hva jeg ønsker meg og syns helt ærlig talt at jeg fortjener det :angelic: Men mannen derimot, han får ikke noe annet enn de velskapte barna jeg gir han ❤️

Ja da har jeg misforstått kraftig.

Mannen får ingen gave her heller, han får et barn og det er han veldig takknemmelig for :)
 
Ja da har jeg misforstått kraftig.

Mannen får ingen gave her heller, han får et barn og det er han veldig takknemmelig for :)

Samme her! Vi gir han det mest fantastiske man kan ønske seg her i livet, og det varer for alltid. Det handler ikke om at jeg ikke unner han noe eller sånn, men akkurat dette er min fortjeneste. Og det mener jeg helt oppriktig! :p
 
Back
Topp