Prøvere ved St.Olavs

Noen som vet svartiden på callback nå? For "andre henvendelser" :p

Noen som vet svartiden på callback nå? For "andre henvendelser" :p

Oi, glem det. Jeg fikk svar nå! Ringte inn i går.

Da.. blir det antagelig innsett til høsten igjen :O
Føler jeg har et par baller i luften her, men..!

Hei!

Vi har blitt henvist av fastlegen til st.olavs for muligheten for å få hjelp til et tredje barn. Vi har sagt vi er villige til å betale selv og å stå i kø til det blir kapasitet (if ever).

Har fått brev hvor det står "henvisningen er vurdert av spesialist fertilitetsseksjonen". Blir i samme brev bedt om å ta blodprøver på mensdag 2, 3 eller 4.

Det var vedlagt et skjema vi måtte fylle ut om info om oss og tidligere svangerskap. Det står også "returner snarest vedlagte personalia og mrsa-skjema, før dere kan settes opp på time. På neste side står det at politiattest må sendes inn "for å unngå forsinkelser dersom dere tilbys assistert befruktning".

Det er "før" og "dersom" som forvirrer meg.

Er vi gjennom første nåløye og hva er det på det skjemaet som avgjør om vi blir tilbudt assistert befruktning? Avhenger det bare av blodprøvene og politiattest? De vet vi har 2 barn fra før sammen for det sto i første henvisning fra fastlege.

Hei!

Vi har blitt henvist av fastlegen til st.olavs for muligheten for å få hjelp til et tredje barn. Vi har sagt vi er villige til å betale selv og å stå i kø til det blir kapasitet (if ever).

Har fått brev hvor det står "henvisningen er vurdert av spesialist fertilitetsseksjonen". Blir i samme brev bedt om å ta blodprøver på mensdag 2, 3 eller 4.

Det var vedlagt et skjema vi måtte fylle ut om info om oss og tidligere svangerskap. Det står også "returner snarest vedlagte personalia og mrsa-skjema, før dere kan settes opp på time. På neste side står det at politiattest må sendes inn "for å unngå forsinkelser dersom dere tilbys assistert befruktning".

Det er "før" og "dersom" som forvirrer meg.

Er vi gjennom første nåløye og hva er det på det skjemaet som avgjør om vi blir tilbudt assistert befruktning? Avhenger det bare av blodprøvene og politiattest? De vet vi har 2 barn fra før sammen for det sto i første henvisning fra fastlege.
Tipper at blodprøver og det gjøres før dere skal inn på samtale. For det er det den første timen er, en samtale hvor det snakkes om veien videre. Nå er det vel slik at man i itgangspunktet ikke får hjelp til barn over to med samme partner, men mener å ha hørt at st olavs åpner for at man kan få hjelp hvis ledig kapasitet, både med egenbetaling og ved flere barn utover det som normalt sett blir dekt. Så politiattest er vel for at det ikke skal bli forsinkelser DERSOM kapasiteten er slik at dere får en sjanse. Men hvis dere er interresert i å betale selv er det kortere ventetid i det private!

Selv ble vi henvist i november ca, fikk forsamtale i februar og hadde første uttak i dag. Syns ikke ventetiden var så ille da, er vel typ kortest i landet offentlig:joyful:

Tipper at blodprøver og det gjøres før dere skal inn på samtale. For det er det den første timen er, en samtale hvor det snakkes om veien videre. Nå er det vel slik at man i itgangspunktet ikke får hjelp til barn over to med samme partner, men mener å ha hørt at st olavs åpner for at man kan få hjelp hvis ledig kapasitet, både med egenbetaling og ved flere barn utover det som normalt sett blir dekt. Så politiattest er vel for at det ikke skal bli forsinkelser DERSOM kapasiteten er slik at dere får en sjanse. Men hvis dere er interresert i å betale selv er det kortere ventetid i det private!

Selv ble vi henvist i november ca, fikk forsamtale i februar og hadde første uttak i dag. Syns ikke ventetiden var så ille da, er vel typ kortest i landet offentlig:joyful:
Takk for svar! Vi har undersøkt privat og kostnaden ble 80000kr for et forsøk med ca 50% sjanse. Mannen fikk testikkelkreft og dermed må vi betale ca 20k for frakt av fryst sperm fra St.olav til Spiren. Vi vil egentlig ikke ta den kostnaden :hungover: Hadde det vært 100% så kanskje, men ikke om man risikerer å "kaste bort" 80k..

Vi er egentlig overrasket over å ikke ha blitt blankt avvist med en henvisning der det sto vi hadde to barn.

Hvor lang tid tok det fra du fikk brevet om blodprøver til du var på samtale?

Lykke til forresten :D

Takk for svar! Vi har undersøkt privat og kostnaden ble 80000kr for et forsøk med ca 50% sjanse. Mannen fikk testikkelkreft og dermed må vi betale ca 20k for frakt av fryst sperm fra St.olav til Spiren. Vi vil egentlig ikke ta den kostnaden :hungover: Hadde det vært 100% så kanskje, men ikke om man risikerer å "kaste bort" 80k..

Vi er egentlig overrasket over å ikke ha blitt blankt avvist med en henvisning der det sto vi hadde to barn.

Aha. Ja, nei da blir det jo en ekstra kostnad ved å gå privat. Men tenker at det kan jo kanskje veie til deres fordel, hvis det var sånn at st. Olavs allerede har fyst sperm! Også er de jo åpne for egenbetalte forsøk også.

Fra jeg fikk brev om blodprøver til jeg fikk innkalling gikk det ca 2 uker. En uke for å få tatt blodprøvene og en uke for å få svar. Men det kommer jo litt an på hvor i syklusen man er såklart. 13.12 fikk jeg tildelt time 09.02, så ca 2 mnd. Kanskje hadde det gått kortere om det ikke var jul og sånt i mellom. Men nå skal de jo ha sommerferie også da, så tar kanskje litt lengre tid da også. Etter samtalen prøvde vi noen sykluser på egen hånd før vi starta opp stimulering:joyful:

Har forøvrig vært veldig fornøyd med St. Olavs, både ved kontroller og uttak :joyful:

Jeg tror ikke st Olav konsekvent avviser søknad om barn tre. Men at man havner lenger ned i prioriteringen. De har vært veldig åpen ovenfor meg at de ville hjelpe til å høste mest mulig egg før jeg var ferdig med søskenforsøk. Vi har dermed fem blastoer på frys, etter at vi nå er gravid med nr 2.

Kjempefint at de vil hjelpe dere med nr 3(!), men føler virkelig litt bitterhet rundt det. Mener absolutt vi er verdige mer hjelp fra st Olavs, og ikke minst mer utredning :crybaby2 man blir helt maktesløse mot det store systemet. Som sagt, fint dere får hjelp, men skulle ønske de heller kunne lagt inn et ekstra gir for oss som ikke har fått nr 1.

Kjempefint at de vil hjelpe dere med nr 3(!), men føler virkelig litt bitterhet rundt det. Mener absolutt vi er verdige mer hjelp fra st Olavs, og ikke minst mer utredning :crybaby2 man blir helt maktesløse mot det store systemet. Som sagt, fint dere får hjelp, men skulle ønske de heller kunne lagt inn et ekstra gir for oss som ikke har fått nr 1.
Absolutt! Er helt for at de skal hjelpe dere først. Det er et minefelt dette og jeg forstår bitterheten din veldig godt.

Sånn som jeg har forstått det får vi kun hjelp dersom det er kapasitet, og det er det ikke sikkert det noen gang vil bli. Jeg vil tro at det hele tiden vil komme noen før oss i køen.

Vi velger likevel å forsøke oss hos St.Olavs med full egenbetaling så får de ta den avgjørelsen.

Opplever du at ting går tregt og at dere ikke blir prioritert? Trodde st.olavs var så god på dette. Snakket med de på tlf tidligere og de sa der var ca 12 ukers ventetid (det var før hun hørte at vi hadde to barn) mot 1-2år i Bergen og Oslo...

Ønsker deg alt godt og krysser fingrene for deg <3

De har fortsatt ikke ringt meg her og det er 8 virkedager siden jeg ringte:rolleyes: Så jeg ringte igjen i dag, nå havnet jeg kanskje bakerst i køen igjen.. I dag var det også lagt på beskjed at det var noe ventetid:bag: Angrer litt på at jeg ringte, skjønner jo at vi kanskje ikke er prioritert før dere uten barn.

De har fortsatt ikke ringt meg her og det er 8 virkedager siden jeg ringte:rolleyes: Så jeg ringte igjen i dag, nå havnet jeg kanskje bakerst i køen igjen.. I dag var det også lagt på beskjed at det var noe ventetid:bag: Angrer litt på at jeg ringte, skjønner jo at vi kanskje ikke er prioritert før dere uten barn.
Jeg tok det som en selvfølge at de kom til å ringe meg tilbake samme dag, så når det drøya utover neste dag sendte jeg en mail til post.kvinne@stolav.no. Da ble jeg oppringt dagen etter iallefall

Åtte dager?
Oi. Jeg ringte på tirsdag, fikk telefon på onsdag. (Da på "andre henvendelser").
Men jeg er allerede i systemet, med egg på frys, så kan være derfor..?

Åtte dager?
Oi. Jeg ringte på tirsdag, fikk telefon på onsdag. (Da på "andre henvendelser").
Men jeg er allerede i systemet, med egg på frys, så kan være derfor..?
Ja, mulig det. Jeg valgte ny og ønsker å avtale første behandling.. vurderte den også.. Har aldri opplevd så lang ventetid, vi har vært hos de tidligere i 2016, men vi er vel nye likevel kanskje :confused:

Vi kommer til å være på ferie er annet sted i Norge den uka hvor det har gått 14 dager siden uttak/innsett. Hvordan blir det med blodprøve da? Kan jeg ta dem på et annet sykehus?

Vi kommer til å være på ferie er annet sted i Norge den uka hvor det har gått 14 dager siden uttak/innsett. Hvordan blir det med blodprøve da? Kan jeg ta dem på et annet sykehus?
Vil st Olav at du tar blodprøve? Jeg fikk bare beskjed om å ta en hjemmetest. Det er jo det enkleste :-)

Hjemmetest her også!
Jeg bor sånn 6,5t unna St. Olavs, så.. :p men uansett, på generelt basis, tror jeg ikke at en blodprøve ville vært noe problem å ta et annet sted.

Takk for svar! Jeg har bare lest at flere andre må ta blodprøve, så da regna jeg med at det er det som er greia. Men supert at man bare kan ta hjemmetest, det forenkler det hele! :happy:

Regner med jeg får info på ul til uka, men jeg liker å planlegge da, vet dere.

Takk for svar! Jeg har bare lest at flere andre må ta blodprøve, så da regna jeg med at det er det som er greia. Men supert at man bare kan ta hjemmetest, det forenkler det hele! :happy:

Regner med jeg får info på ul til uka, men jeg liker å planlegge da, vet dere.
Er ingen blodprøve på St Olav nei. Hjemmetest 14 dager etter innsett.

Ja, mulig det. Jeg valgte ny og ønsker å avtale første behandling.. vurderte den også.. Har aldri opplevd så lang ventetid, vi har vært hos de tidligere i 2016, men vi er vel nye likevel kanskje :confused:
Jeg valgte også den «ny og skal avtale første behandling» når jeg kontakta dem for søskenforsøk. Tror det var riktig, men etter at de ringte tilbake spesifiserte de at videre telefoner kunne jeg registrere som «annet». Gikk ikke så lang tid når jeg ringte dem for ny behandling da. Jeg var tydeligvis bare heldig!

Back
Topp