mars-mirakel
Blir kjent med forumet
venter min første og lurer på hva som er det smarteste å velge av permisjon? 80 eller 100% lønn? Regner jo ikke med å få bhg plass før i august 2016 til den lille? Hva skal dere velge og hvorfor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det lønner seg å velge 100 % rent økonomisk, uten at jeg helt husker regnestykket for det. Så hvis man har råd og mulighet, er det smarteste å ta 100 % og så heller spare 20 % månedlig og ta 10 uker ulønnet permisjon.
I tillegg til permisjonstiden kommer ferieukene for i år og neste år. Noen arbeidsgivere vil kreve at man tar ut noe ferie selv om man er i permisjon, mens andre synes det er ok å overføre alt til året etter. Hvis du kan overføre hele ferien for i år til neste år, så mener jeg det er det enkleste, for da slipper du å søke om utsettelse av permisjonen, men kan "forlenge" permisjonen med 5+5 (evt 4+4 hvis du ikke har 5 uker ferie) uker ferie på slutten. I tillegg kommer fedrekvoten og evt hans ferieuker hvis dere ikke tar samlet ferie.
Er viktig å være klar over at NAV kun tillater utsettelse av permisjonen for ferie i 4+1 uke, så hvis du må ta ut ferie i år, husk å ikke ta ut alle 5 ukene, men få minst 1 uke overført til neste år, sånn at du ikke taper den uken.
Det er også greit å vite at NAV beregner foreldrepengegrunnlaget utifra inntekten de beste 6 av de siste 10 månedene (eller den siste måneden hvis dette lønner seg for deg) før man går ut i permisjon. Det kan altså være strategisk hvis man har variabel inntekt/jobber overtid å ha dette i bakhodet i forhold til når man jobber og sender inn timelister...
Jeg tar f.eks. jevnlig ekstravakter i tillegg til min 100 % jobb. Ikke mer enn 1 vakt i måneden i snitt, men passer nå på (så lenge formen holder) å heller ta flere en måned og ingen neste...
Håper ikke jeg har skrevet noe feil her nå (i så fall fint å få oppklart feiloppfatningene mine )! Vil også tipse om st jeg fikk god hjelp fra NAV når jeg snakket med dem per telefon i forbindelse med sist svangerskap, så når det gjelder foreldrepenger er i alle fall min erfaring at de er bedre enn sitt rykte.
Vet ikke om jeg har veldig kontroll altså, men mener at det ikke har noe å si for beregningsgrunnlaget. Eneste er at hvis du tar ut ferien på forhånd, så mister du muligheten til å forlenge permisjonen med disse ukene. I og med at de fleste her trenger å strekke permisjonen i 13-14 mnd med tanke på barnehagestart, så vil det være lurt å flette inn ferien i permisjonen for å unngå å ta ulønnet permisjon.Dette virket det som om du hadde peiling på så slenger et spm til deg.Hadde tenkt å høre med jobben om jeg kunne ta ferien min (sommerferien) før jeg går i permisjon. Altså 4 uker før permisjonstiden begynner. Men vil ikke det være så lurt da med tanke på foreldrepenger eller har ikke det noe å si? Bare tenker på de der 6 siste mnd...?:s
Det er sant, men det kan man løse med å spare 20 % av lønnen hver mnd og så ta 10 uker ulønnet permisjon etter at de 49 ukene har gått ut. Da får man i praksis 80 % permisjon, men det lønner seg økonomisk i forhold til å ta ut 80 %. Mener de fleste sparer 10-20 000 ca, så det er jo litt pengerJeg ser at de fleste skriver om hva som lønner seg økonomisk her, og det er veldig greit å vite, men minner om at det er flere ting å ta med i beregningen hvis man har muligheten. Jeg tok 100% første gang, og denne gangen blir det definitivt 80%. Jeg trenger all tid jeg kan få! Sist måtte jeg ut i jobb alt for tidlig, og vi slet med å få det til å gå opp med permisjon og ferie fram til barnehagestart. Da fødte jeg i mars, vel og merke, men vi fikk oss en hard lærepenge. Det vsr et stressende halvår, og jeg og mannen var ikke særlig glade i hverandre mot slutten. Heldigvis kom vi igjennom det, men denne gangen kommer tid først og penger litt lenger ned på prioriteringslista! Ville bare nevne det.![]()
Det er sant, men det kan man løse med å spare 20 % av lønnen hver mnd og så ta 10 uker ulønnet permisjon etter at de 49 ukene har gått ut. Da får man i praksis 80 % permisjon, men det lønner seg økonomisk i forhold til å ta ut 80 %. Mener de fleste sparer 10-20 000 ca, så det er jo litt pengerStår om dette i flere artikler hvis du søker på Google, de forklarer bedre enn jeg kan.
sist gang var jeg student og hadde ikke krav på permisjonspenger, derfor har jeg ikke vært bort i dette før. føler jeg ikke skjønner noen ting og aner ikke hva som er best for oss
må vel sikkert få hjelp fra nav eller noe.Ja det er en maxgrense.. Men er ikke hel sikker på hva den er på..
Jo man mister rettigheter.. Jeg tok bare delvis ulønna sist, så da beholdt jeg rettighetene mineEr vel ikke alltid lurt med ulønnet permisjon? Mener at man da mister rettigheter som man har i arbeid som feks pensjon og sykepenger.og at man må jobbe ett visst antall uker for å opparbeide seg dette igjen etter permisjon.så viss man skulle bli syk i ulønnet permisjon har man vel ikke rett på sykepenger ?