permisjon?

Jeg jobber i bhg... Å en får ikke plass før nytt bhg år,dvs tidligst 15 aug 2016. Da har en rett på 3 dager fri med lønn (mener jeg,er ikke 100%sikker om det gjelder for alle bedrifter..)til innkjøring i bhg..men det må du søke arbeidsgiveren din om.. Bhg forventer at en er 100% tilgjengelig de tre første dagene..selv om en ikke trenger være tilstede hele tiden...

3 dager var det. Ja det var 2016 jeg tenkte selvfølgelig :)

6x grunnbeløpet er maxgrensen. Dvs at de ikke betaler ut mer enn Max 530 220 hvis du tjener mer enn det. Du kan derimot prøve å få det du taper direkte fra arbeidsgiver - men det er nok litt vanskelig!
så om mannen tjener over dette beløpe så har det egentlig ingenting å si om en velger 80% eller 100%?

så om mannen tjener over dette beløpe så har det egentlig ingenting å si om en velger 80% eller 100%?

Sjekk kontrakten. Jeg har en kontrakt der firmaet betaler full lønn uansett.

Hvis man jobber offentlig får man beholde lønnen sin, selv om den skulle overskride dette. Mange bedrifter har samme avtale. Hvis mannen din tjener mer enn deg, så lønner 100 % seg, hvis han tjener mindre så er jeg usikker. Kalkulatoren på NAV.no er fin til sånne spørsmål :-)

Jeg ser at de fleste skriver om hva som lønner seg økonomisk her, og det er veldig greit å vite, men minner om at det er flere ting å ta med i beregningen hvis man har muligheten. Jeg tok 100% første gang, og denne gangen blir det definitivt 80%. Jeg trenger all tid jeg kan få! Sist måtte jeg ut i jobb alt for tidlig, og vi slet med å få det til å gå opp med permisjon og ferie fram til barnehagestart. Da fødte jeg i mars, vel og merke, men vi fikk oss en hard lærepenge. Det vsr et stressende halvår, og jeg og mannen var ikke særlig glade i hverandre mot slutten. Heldigvis kom vi igjennom det, men denne gangen kommer tid først og penger litt lenger ned på prioriteringslista! Ville bare nevne det. :-)

Takk for godt innspill :) Vi er veldig i tvil om hva vi skal gjøre, og da er det godt å høre hvilke erfaringer folk har med det :)

Er vel ikke alltid lurt med ulønnet permisjon? Mener at man da mister rettigheter som man har i arbeid som feks pensjon og sykepenger.og at man må jobbe ett visst antall uker for å opparbeide seg dette igjen etter permisjon.så viss man skulle bli syk i ulønnet permisjon har man vel ikke rett på sykepenger ?
Dette tenker jeg også :) jeg tror jeg tar 80%, jeg tjener også mer enn mannen, så vidt. Tenker å prøve å spare så godt jeg kan nå, så har vi en god buffer likevel :)
Etter ulønnet perm må man opparbeide seg ny rett til sykepenger (4 uker)

Back
Topp