permisjon?

mars-mirakel

Blir kjent med forumet
venter min første og lurer på hva som er det smarteste å velge av permisjon? 80 eller 100% lønn? Regner jo ikke med å få bhg plass før i august 2016 til den lille? Hva skal dere velge og hvorfor?

Det lønner seg å velge 100 % rent økonomisk, uten at jeg helt husker regnestykket for det. Så hvis man har råd og mulighet, er det smarteste å ta 100 % og så heller spare 20 % månedlig og ta 10 uker ulønnet permisjon.

I tillegg til permisjonstiden kommer ferieukene for i år og neste år. Noen arbeidsgivere vil kreve at man tar ut noe ferie selv om man er i permisjon, mens andre synes det er ok å overføre alt til året etter. Hvis du kan overføre hele ferien for i år til neste år, så mener jeg det er det enkleste, for da slipper du å søke om utsettelse av permisjonen, men kan "forlenge" permisjonen med 5+5 (evt 4+4 hvis du ikke har 5 uker ferie) uker ferie på slutten. I tillegg kommer fedrekvoten og evt hans ferieuker hvis dere ikke tar samlet ferie.

Er viktig å være klar over at NAV kun tillater utsettelse av permisjonen for ferie i 4+1 uke, så hvis du må ta ut ferie i år, husk å ikke ta ut alle 5 ukene, men få minst 1 uke overført til neste år, sånn at du ikke taper den uken.

Det er også greit å vite at NAV beregner foreldrepengegrunnlaget utifra inntekten de beste 6 av de siste 10 månedene (eller den siste måneden hvis dette lønner seg for deg) før man går ut i permisjon. Det kan altså være strategisk hvis man har variabel inntekt/jobber overtid å ha dette i bakhodet i forhold til når man jobber og sender inn timelister...

Jeg tar f.eks. jevnlig ekstravakter i tillegg til min 100 % jobb. Ikke mer enn 1 vakt i måneden i snitt, men passer nå på (så lenge formen holder) å heller ta flere en måned og ingen neste...

Håper ikke jeg har skrevet noe feil her nå (i så fall fint å få oppklart feiloppfatningene mine )! Vil også tipse om st jeg fikk god hjelp fra NAV når jeg snakket med dem per telefon i forbindelse med sist svangerskap, så når det gjelder foreldrepenger er i alle fall min erfaring at de er bedre enn sitt rykte.

Det er deres lønn som "bestemmer" hva som er mest lønnsomt av 100% og 80% dekninggrad..

Dersom den som skal ha mest permisjon tjener mest så får man mer penger om man velger 80%.. Men dersom mannen tjener mest er det oftest lønnsomt å ta 100%.. Dette er selvsagt avhengig av hva dere begge tjener.. Vi hadde tapt 15000kr på å velge 80% dekning sist. Så da ble drt 100% og delvis ulønnet perm. Jobber turnus og har barna har besteforeldre som er hjemme. Så da er det mulig ;)

Det var foreldrepengerkalkulator på NAV sine sider i 2011.. Er der sikkert nå og?

Det er bare å regne ut hvor mye du vil få totalt i begge tilfeller, jeg fant hverfall ut at 100% ga mer totalt og da er det jo bare å spare 20% som Lajo sier. Man har jo rett på ulønnet perm etterpå så da bare søker du om det hvis det trengs, også har dere fått satt av litt penger til den perioden. :)

Når det gjelder gjennomsnittsberegningene for foreldrepengegrunnlaget ble jeg usikker på om man får for overtid. Vet i alle fall at man kan bruke to separate jobber som beregningsgrunnlag, selv om timeantallet man jobber overskrider 100 %. Noen som vet dette?

noen som vet om det er en maksgrense iforhold til hva en tjener at NAV betaler ut? så ut som dere hadde så kontroll på dette ;)

Det lønner seg å velge 100 % rent økonomisk, uten at jeg helt husker regnestykket for det. Så hvis man har råd og mulighet, er det smarteste å ta 100 % og så heller spare 20 % månedlig og ta 10 uker ulønnet permisjon.

I tillegg til permisjonstiden kommer ferieukene for i år og neste år. Noen arbeidsgivere vil kreve at man tar ut noe ferie selv om man er i permisjon, mens andre synes det er ok å overføre alt til året etter. Hvis du kan overføre hele ferien for i år til neste år, så mener jeg det er det enkleste, for da slipper du å søke om utsettelse av permisjonen, men kan "forlenge" permisjonen med 5+5 (evt 4+4 hvis du ikke har 5 uker ferie) uker ferie på slutten. I tillegg kommer fedrekvoten og evt hans ferieuker hvis dere ikke tar samlet ferie.

Er viktig å være klar over at NAV kun tillater utsettelse av permisjonen for ferie i 4+1 uke, så hvis du må ta ut ferie i år, husk å ikke ta ut alle 5 ukene, men få minst 1 uke overført til neste år, sånn at du ikke taper den uken.

Det er også greit å vite at NAV beregner foreldrepengegrunnlaget utifra inntekten de beste 6 av de siste 10 månedene (eller den siste måneden hvis dette lønner seg for deg) før man går ut i permisjon. Det kan altså være strategisk hvis man har variabel inntekt/jobber overtid å ha dette i bakhodet i forhold til når man jobber og sender inn timelister...

Jeg tar f.eks. jevnlig ekstravakter i tillegg til min 100 % jobb. Ikke mer enn 1 vakt i måneden i snitt, men passer nå på (så lenge formen holder) å heller ta flere en måned og ingen neste...

Håper ikke jeg har skrevet noe feil her nå (i så fall fint å få oppklart feiloppfatningene mine )! Vil også tipse om st jeg fikk god hjelp fra NAV når jeg snakket med dem per telefon i forbindelse med sist svangerskap, så når det gjelder foreldrepenger er i alle fall min erfaring at de er bedre enn sitt rykte.

Dette virket det som om du hadde peiling på så slenger et spm til deg. ;)Hadde tenkt å høre med jobben om jeg kunne ta ferien min (sommerferien) før jeg går i permisjon. Altså 4 uker før permisjonstiden begynner. Men vil ikke det være så lurt da med tanke på foreldrepenger eller har ikke det noe å si? Bare tenker på de der 6 siste mnd...?:s

Dette virket det som om du hadde peiling på så slenger et spm til deg. ;)Hadde tenkt å høre med jobben om jeg kunne ta ferien min (sommerferien) før jeg går i permisjon. Altså 4 uker før permisjonstiden begynner. Men vil ikke det være så lurt da med tanke på foreldrepenger eller har ikke det noe å si? Bare tenker på de der 6 siste mnd...?:s
Vet ikke om jeg har veldig kontroll altså, men mener at det ikke har noe å si for beregningsgrunnlaget. Eneste er at hvis du tar ut ferien på forhånd, så mister du muligheten til å forlenge permisjonen med disse ukene. I og med at de fleste her trenger å strekke permisjonen i 13-14 mnd med tanke på barnehagestart, så vil det være lurt å flette inn ferien i permisjonen for å unngå å ta ulønnet permisjon.

Har funnet ut at det er lurt å sette seg ned med en kalender og regne antall uker fra du går ut i permisjon (3 uker før termindato) og til barnehagestart. Hvis begge foreldre har rett på 5 uker ferie, har man altså totalt sett 20 uker ferie tilgjengelig for 2015 og 16, i tillegg til de 49 permisjonsukene (med 100 % dekning). Hvis man ikke tar noe ferie samtidig så har man altså mulighet til å strekke den betalte hjemmetiden til ca 16 mnd. Dette krever da at mor søker utsettelse av permisjonen og går på jobb mens far tar sin 2015-ferie og litt andre originale løsninger, men det er mulig. Imidlertid vil vel de fleste ha noe felles ferie og siden vi får i juni, ikke ha behov for 16 mnd hjemmetid.

Her er hvordan vi løser det, som et eksempel:
Jeg har termin 2. juni og går dermed ut i permisjon 12. mai. Arbeidsgiver krever at jeg tar ut minst 3 uker ferie i løpet av året, så jeg må derfor søke om 3 ukers permisjonsutsettelse i år, mens jeg overfører de siste 2 ukene til neste år og tar ut disse når permisjonstiden min er ute, før far starter på sin permisjon. Far tar også ut 3 uker ferie i år (mens jeg har permisjon) og overfører 2 til neste år. Vi har blitt enige om at far skal ha 14 uker permisjon (synes 10 er litt lite :-)), så jeg skal gå hjemme i (49-14=35 uker+5 uker ferie=)40 uker. Begynner derfor på jobb igjen i slutten av februar. Far tar så sine 14 uker + de 2 ukene med overført ferie fra 2015, og er da hjemme fram til slutten av juni. Det er da 7 uker fram til august og bhg-start. Vi tenker å bruke 2 uker av fars ferie om vinteren mens jeg enda går hjemme og dra til sydligere strøk, så når ferien kommer vil far ha 3 uker ferie igjen og jeg 5 uker. Er altså mulig vi kun får én felles ferieuke neste sommer hvis vi skal strekke permisjonen helt til 1 august, men mulig vi heller tar mer felles og tar 14 dager ulønnet permisjon like før bhg-start.

Håper igjen at jeg ikke har skrevet mye feil her :-)

Jeg ser at de fleste skriver om hva som lønner seg økonomisk her, og det er veldig greit å vite, men minner om at det er flere ting å ta med i beregningen hvis man har muligheten. Jeg tok 100% første gang, og denne gangen blir det definitivt 80%. Jeg trenger all tid jeg kan få! Sist måtte jeg ut i jobb alt for tidlig, og vi slet med å få det til å gå opp med permisjon og ferie fram til barnehagestart. Da fødte jeg i mars, vel og merke, men vi fikk oss en hard lærepenge. Det vsr et stressende halvår, og jeg og mannen var ikke særlig glade i hverandre mot slutten. Heldigvis kom vi igjennom det, men denne gangen kommer tid først og penger litt lenger ned på prioriteringslista! Ville bare nevne det. :-)

Jeg ser at de fleste skriver om hva som lønner seg økonomisk her, og det er veldig greit å vite, men minner om at det er flere ting å ta med i beregningen hvis man har muligheten. Jeg tok 100% første gang, og denne gangen blir det definitivt 80%. Jeg trenger all tid jeg kan få! Sist måtte jeg ut i jobb alt for tidlig, og vi slet med å få det til å gå opp med permisjon og ferie fram til barnehagestart. Da fødte jeg i mars, vel og merke, men vi fikk oss en hard lærepenge. Det vsr et stressende halvår, og jeg og mannen var ikke særlig glade i hverandre mot slutten. Heldigvis kom vi igjennom det, men denne gangen kommer tid først og penger litt lenger ned på prioriteringslista! Ville bare nevne det. :-)
Det er sant, men det kan man løse med å spare 20 % av lønnen hver mnd og så ta 10 uker ulønnet permisjon etter at de 49 ukene har gått ut. Da får man i praksis 80 % permisjon, men det lønner seg økonomisk i forhold til å ta ut 80 %. Mener de fleste sparer 10-20 000 ca, så det er jo litt penger :-) Står om dette i flere artikler hvis du søker på Google, de forklarer bedre enn jeg kan.

Det er sant, men det kan man løse med å spare 20 % av lønnen hver mnd og så ta 10 uker ulønnet permisjon etter at de 49 ukene har gått ut. Da får man i praksis 80 % permisjon, men det lønner seg økonomisk i forhold til å ta ut 80 %. Mener de fleste sparer 10-20 000 ca, så det er jo litt penger :-) Står om dette i flere artikler hvis du søker på Google, de forklarer bedre enn jeg kan.

Har lest noen slike artikler, og det stemmer sikkert, men det blir likevel 80% på meg. Hadde jeg spart 20000kr hadde det uansett ikke dekket opp ti uker ulønnet permisjon, og jeg må muligens ta litt ulønnet permisjon etter permisjonen selv med 80%, så her går vi for trygghet og sjelefred foran pengene. :-)

Takker for mange gode innspill... Vi får gruble videre her og regne på det

blir gal av å tenke på permisjonen og papirarbeidet :wideyed: sist gang var jeg student og hadde ikke krav på permisjonspenger, derfor har jeg ikke vært bort i dette før. føler jeg ikke skjønner noen ting og aner ikke hva som er best for oss :shy: må vel sikkert få hjelp fra nav eller noe.

Samme her babybelly. Blir helt forvirret!! Spesielt siden sjefen min ikke kan NOE om det, og vi ikke har lov å overføre ferie. Jobber også med fast lønn så får feriepenger i juni hvert år, men ingen "lønn" så når jeg Da en mnd tar ut 4 uker feie vil jeg ikke få en krone av hverken nav eller jobben jeg da.. Samme om jeg tar ut de 5 ukene jeg har krav på neste år etter endt perm, nen rett fra perm til ferie, vil jeg jo heller ikke få noe inntekt i 5 uker... Hm...

Er vel ikke alltid lurt med ulønnet permisjon? Mener at man da mister rettigheter som man har i arbeid som feks pensjon og sykepenger.og at man må jobbe ett visst antall uker for å opparbeide seg dette igjen etter permisjon.så viss man skulle bli syk i ulønnet permisjon har man vel ikke rett på sykepenger ?

Er vel ikke alltid lurt med ulønnet permisjon? Mener at man da mister rettigheter som man har i arbeid som feks pensjon og sykepenger.og at man må jobbe ett visst antall uker for å opparbeide seg dette igjen etter permisjon.så viss man skulle bli syk i ulønnet permisjon har man vel ikke rett på sykepenger ?
Jo man mister rettigheter.. Jeg tok bare delvis ulønna sist, så da beholdt jeg rettighetene mine :)

Ser ut som vi kan klare oss med 100% og ferie (termin 24. Juni). Er det noen som vet hvordan første bhg-uke fungerer? Det blir mest sannsynlig 15. August? Må vi har fri hele den uka også?

Jeg jobber i bhg... Å en får ikke plass før nytt bhg år,dvs tidligst 15 aug 2016. Da har en rett på 3 dager fri med lønn (mener jeg,er ikke 100%sikker om det gjelder for alle bedrifter..)til innkjøring i bhg..men det må du søke arbeidsgiveren din om.. Bhg forventer at en er 100% tilgjengelig de tre første dagene..selv om en ikke trenger være tilstede hele tiden...

Back
Topp