Permisjon og foreldrepenger

Jeg skjønner ikke dette med ulønnet permisjon… Hvis jeg tar ulønnet permisjon i fire uker etter permisjonen min, så tar jeg 4 uker ferie etter der igjen, så tar far permisjon. I forhold til sykepenge rettigheter osv i ettertid, når er det jeg regnes å være tilbake? Vil de regne at jeg var tilbake i jobb når ferien starter slik at den regnes med i perioden, eller er det først når jeg har vært fysisk til stede på jobb en dag?
Hvis du tar ulønnet, så 4 uker ferie begynner opptreningen etter ferien, men hvis du er på jobb, 1 dag før du går ut i ferie regnes ferien som opptjening
 
Hvis du tar ulønnet, så 4 uker ferie begynner opptreningen etter ferien, men hvis du er på jobb, 1 dag før du går ut i ferie regnes ferien som opptjening
Okei takk for svar! Hva om jeg tar min kvote permisjon, så ulønnet og ferie, så fellesperioden etter det? Altså har ulønnet og ferie imellom min kvote og felles? Er det mulig? Vil det bli annderledes da ettersom jeg avslutter med foreldrepermisjon?
 
Okei takk for svar! Hva om jeg tar min kvote permisjon, så ulønnet og ferie, så fellesperioden etter det? Altså har ulønnet og ferie imellom min kvote og felles? Er det mulig? Vil det bli annderledes da ettersom jeg avslutter med foreldrepermisjon?
Ja, men hva med å dele opp den ulønnede permisjonen i flere bolker så unngår du problemstillingen helt?
 
Det som blir annerledes er at du kan ta en uke ulønnet, 2 uker lønnet, og dermed ikke går ulønnet lenge nok til å miste rettigheter
Sånn ja! Jeg var ikke klar over at man kunne gå litt uten å miste rettighetene, trodde det var fra dag en. Takk for svar❤️
 
Det som blir annerledes er at du kan ta en uke ulønnet, 2 uker lønnet, og dermed ikke går ulønnet lenge nok til å miste rettigheter
Alt dette er nytt og ukjent for meg også. Betyr det at man kan ta en uke ulønnet permisjon med jevne mellomrom underveis i den ordinære betalte foreldrepermisjonen? Er det slik du mener, eller misforstår jeg nå?
 
Alt dette er nytt og ukjent for meg også. Betyr det at man kan ta en uke ulønnet permisjon med jevne mellomrom underveis i den ordinære betalte foreldrepermisjonen? Er det slik du mener, eller misforstår jeg nå?
Ja, det er det jeg mener :happy:
 
Jeg glemte å skrive at jeg var sniker, men håper det går bra likevel :hilarious:
 
Jeg har et års 100% vikariat i barnehage (august-juni), som med andre ord utløper i tiden jeg er i permisjon. Er det sånn at jeg fortsatt har rett til å ta ulønnet perm selv om jeg etter juni arbeidsledig? Eller må man ha en arb.giver for å ta ulønnet? Lurer derfor på om det er mulig å ta en periode ulønnet, for så å fortsette med foreldrepenger?

Og har jeg opparbeidet meg ferie jeg kan ta ut i permisjonstiden?
Må nevne at jeg har 50% svangerskapspenger og for tiden er 50% sykemeldt, om det har noe å si for svaret på disse tingene :smiley-ashamed004
 
Spørsmål som jeg håper noen kan svare på :hello2

Dersom jeg arbeider 40% mens jeg har foreldrepenger fra og med barnet er 3 mnd (har besteforeldre som kan bidra, men jobben er hovedsakelig hjemmekontor og fleksibel) og samboer jobber fulltid, vil jeg da kunne forlenge perioden min med foreldrepenger? Eller vil det straffe seg økonomisk sammenlignet med å ikke jobbe deltid mens jeg har foreldrepenger?

Samboer kan ikke ta ut foreldrepenger i det hele tatt (ganske oppgitt over at vi ikke kan styre kvoten selv :think005), så prøver å utnytte min tid maksimalt slik at jeg kan være lengst mulig hjemme med mini uten å gå i ulønnet permisjon.
 
Spørsmål som jeg håper noen kan svare på :hello2

Dersom jeg arbeider 40% mens jeg har foreldrepenger fra og med barnet er 3 mnd (har besteforeldre som kan bidra, men jobben er hovedsakelig hjemmekontor og fleksibel) og samboer jobber fulltid, vil jeg da kunne forlenge perioden min med foreldrepenger? Eller vil det straffe seg økonomisk sammenlignet med å ikke jobbe deltid mens jeg har foreldrepenger?

Samboer kan ikke ta ut foreldrepenger i det hele tatt (ganske oppgitt over at vi ikke kan styre kvoten selv :think005), så prøver å utnytte min tid maksimalt slik at jeg kan være lengst mulig hjemme med mini uten å gå i ulønnet permisjon.
Ja, da vil du jo i praksis bruke bare 60% av permisjonsdagene dine ila de 31-12 ukene du har til rådighet hvis du tar både fellesperioden og din del av permisjonen. Altså vil du kunne fordele den lønnede permisjon utover ca 44 uker i stedet for 31, grovt regnet.
 
Spørsmål som jeg håper noen kan svare på :hello2

Dersom jeg arbeider 40% mens jeg har foreldrepenger fra og med barnet er 3 mnd (har besteforeldre som kan bidra, men jobben er hovedsakelig hjemmekontor og fleksibel) og samboer jobber fulltid, vil jeg da kunne forlenge perioden min med foreldrepenger? Eller vil det straffe seg økonomisk sammenlignet med å ikke jobbe deltid mens jeg har foreldrepenger?

Samboer kan ikke ta ut foreldrepenger i det hele tatt (ganske oppgitt over at vi ikke kan styre kvoten selv :think005), så prøver å utnytte min tid maksimalt slik at jeg kan være lengst mulig hjemme med mini uten å gå i ulønnet permisjon.
Samboeren har ikke mulighet til å ta en dag i uken heller?
 
Er det noen man kan kontakte for å snakke om dette med å få permisjonen til å gå opp? Har sikkert 100 spørsmål, og blir ikke særlig klokere av å Google meg ihjel heller egentlig :wtf:
 
Er det noen man kan kontakte for å snakke om dette med å få permisjonen til å gå opp? Har sikkert 100 spørsmål, og blir ikke særlig klokere av å Google meg ihjel heller egentlig :wtf:

Du kan ringe nav også :) det har fungert mye bedre for min del, de har egen tast for nav foreldrepenger :)
Skriv opp spørsmål på forhånd. Nav foreldrepenger på Facebook er fint for 1 spørsmål, men har du 100 er der bedre med telefon. Pluss at det du spør om på FB er offentlig så burde ikke inneholde for private opplysninger :)
Med en marsbaby i områder med mye folk må man ofte gå hjemme til august året etterpå før man får barnehageplass, men det er jo mange måter å legge opp tid for permisjon, ulønnet osv :)
 
Hvilken løsning ser dere for dere ang. permisjon og foreldrepenger?

Og; er det noen som vet hvordan dette med ferie i permisjonen fungerer for oss lærere? :)
Det lønner seg somregel alltid med 100 % lønn i 49 uker. 80%vil gi mindre utbetaling ( totalt sett). Når det gjelder ferie og lærere, er 5 uker utsettelse på grunn av ferie - og resten er utsettelse på grunn av arbeid fordi du avspasering dager du har opparbeidet deg :) så slik skal du også fylle ut søknaden om foreldrepenger. De ukene du har avspasering vil du jo gå lønn fra fin arbeidsgiver som vanlig
 
Det lønner seg somregel alltid med 100 % lønn i 49 uker. 80%vil gi mindre utbetaling ( totalt sett). Når det gjelder ferie og lærere, er 5 uker utsettelse på grunn av ferie - og resten er utsettelse på grunn av arbeid fordi du avspasering dager du har opparbeidet deg :) så slik skal du også fylle ut søknaden om foreldrepenger. De ukene du har avspasering vil du jo gå lønn fra fin arbeidsgiver som vanlig
Lærer får dessverre ikke igjen avspasering hvis de er i permisjon eller er sykemeldte etc. bare ferie. :)
 
Back
Topp