Permisjon og foreldrepenger

Lynxlynx

Forelsket i forumet
Marsboerne 2023
Hvilken løsning ser dere for dere ang. permisjon og foreldrepenger?

Og; er det noen som vet hvordan dette med ferie i permisjonen fungerer for oss lærere? :)
 
Jeg ser for meg 80% utbetaling for å være hjemme lengst mulig + opptjent ferie. Har et mars barn fra før og hadde da 2 mmd ulønnet perm og barnet startet i bhg i august. Håper vi får til det samme igjen❤️
 
Hvilken løsning ser dere for dere ang. permisjon og foreldrepenger?

Og; er det noen som vet hvordan dette med ferie i permisjonen fungerer for oss lærere? :)
Det er de 4 uker + 1 dag i juli (2023) som er ferie. Så de får du igjen senere. Man pleier å ta de ut rett etter permisjonen. Du kan helt sikkert vente og ta det senere også, men det har jeg ikke sjekka.

Vi tenker bhgoppstart i august. Så vi tar nok ut 80% + ferie. Så kan det være han går på jobb i vinter- og påskeferie i sin permisjon (i 2024). Da burde vi klare oss uten noe ulønna. Usikker på hvor mye ferie vi får sammen, har ikke sett så nøye på det enda. Vil jo ha litt ferie sammen, begge årene.
 
Tror vi går for 100 % og ulønnet permisjon. Dvs det blir to mnd ulønnet på meg og to mnd. ulønnet på mannen. Da begynner lille i bhg i August og jeg får være hjemme til februar 2024 :)

Ikke at vi har diskutert det i detalj hjemme ennå, men vi gjorde det på denne måten med apriljenta vår og det funket veldig bra :)
 
Her blir det antagelig 100%, overføre de fem uker med ferie, og litt ulønnet permisjon hvis jeg ikke får bhg-plass. Er enslig forsørger, så trenger alle pengene jeg kan få... Får overgangsstønad (må søke da) hvis jeg ikke får bhg-plass har jeg skjønt.

Skulle gjerne hatt pia mi hjemme til august, men med nykjøpt leilighet, samt kun én inntekt, er der ikke råd til det.. Håper på bhg-plass i april, er for øyeblikket OK bhg-dekning her.
 
Noen som vet om det er noen forskjell i hva som er lov i forhold til hva man gjør først av ulønnet perm og ferie? Og lønner det ene seg fremfor det andre i forhold til sykepenger i ettertid?

Planen her er at jeg tar permisjon fra mars-oktober (min kvote pluss hele felles) også tar jeg ferie hele November og ulønnet permisjon hele desember slik at fars permisjon starter i Januar? Er det mulig å gjøre det slik?
 
Noen som vet om det er noen forskjell i hva som er lov i forhold til hva man gjør først av ulønnet perm og ferie? Og lønner det ene seg fremfor det andre i forhold til sykepenger i ettertid?

Planen her er at jeg tar permisjon fra mars-oktober (min kvote pluss hele felles) også tar jeg ferie hele November og ulønnet permisjon hele desember slik at fars permisjon starter i Januar? Er det mulig å gjøre det slik?
Jeg vil anbefale å ta ulønnet en vilkårlig måned «i mellom» fellesperioden. Uheldig å avslutte med ulønnet permisjon, for da mister du rettigheter :)
 
Tror vi går for 100 % og ulønnet permisjon. Dvs det blir to mnd ulønnet på meg og to mnd. ulønnet på mannen. Da begynner lille i bhg i August og jeg får være hjemme til februar 2024 :)

Ikke at vi har diskutert det i detalj hjemme ennå, men vi gjorde det på denne måten med apriljenta vår og det funket veldig bra :)
Hvordan går det opp slik at du får til å være hjemme helt til februar? Det har jeg også lyst til :p
 
Jeg vil anbefale å ta ulønnet en vilkårlig måned «i mellom» fellesperioden. Uheldig å avslutte med ulønnet permisjon, for da mister du rettigheter :)
Okei, så du tenker at jeg tar min kvote for eksempel også en måned ulønnet også felleskvoten også ferie?
 
Jeg vil anbefale å ta ulønnet en vilkårlig måned «i mellom» fellesperioden. Uheldig å avslutte med ulønnet permisjon, for da mister du rettigheter :)
Er det mulig å dele opp permisjon med ulønna? Gir man bare beskjed til arbeidsgiver da?
 
Hvordan går det opp slik at du får til å være hjemme helt til februar? Det har jeg også lyst til :p
Som sagt, vi har ikke bestemt noe ennå og dette er bare mine tanker :p Også mulig vi plutselig ender opp med 80 %. Må kikke litt på det økonomiske. Vil også påpeke at jeg allerede nå har begynt å spare til ulønnet permisjon slik at jeg ikke blir helt blakk de mnd. Men med 100 % blir det grovt sett slik:

(merk at vi tar 3 uker ferie fra 22.07.2024 til bhg-start)

1665401179814.png
 
Er det mulig å dele opp permisjon med ulønna? Gir man bare beskjed til arbeidsgiver da?
Du må vel «søke»/varsle arbeidsgiver om at du skal ha ulønnet, men ja, det skal absolutt være mulig.
 
Ja, noe sånn. Hvis du avslutter med ulønna mister du rettigheter ift sykepenger.
Hei,

Man mister ikke rettigheter til sykepenger, men man får mindre. Og man må ha et avtalt tidspunkt man skal returnere på.

PS: skjønner ikke hvorfor bildene ble så store! beklager det

1665402806403.png1665402827284.png
 
Okei, så du tenker at jeg tar min kvote for eksempel også en måned ulønnet også felleskvoten også ferie?
Har du en fleksibel jobb? Det aller gunstigste er om du jobber 1 dag mellom ulønnet permisjon og ferie for da teller ferie som vanlig jobb og du opparbeider deg vanlige sykepengerettigheter. Men viktig å sjekke hvordan jobben håndterer ferie. Jeg fikk plutselig utbetalt feriepenger midt i ulønna permisjon og mista 25 feriedager fordi jobben hadde som standard policy å utbetale feriepenger til alle som hadde ulønna permisjon i juni eller juli (husker ikke hvilken måned).
 
Har du en fleksibel jobb? Det aller gunstigste er om du jobber 1 dag mellom ulønnet permisjon og ferie for da teller ferie som vanlig jobb og du opparbeider deg vanlige sykepengerettigheter. Men viktig å sjekke hvordan jobben håndterer ferie. Jeg fikk plutselig utbetalt feriepenger midt i ulønna permisjon og mista 25 feriedager fordi jobben hadde som standard policy å utbetale feriepenger til alle som hadde ulønna permisjon i juni eller juli (husker ikke hvilken måned).
Jaokei takk for tips! Skal sjekke det ut, men regnes ikke foreldrepenger som «jobb» eller at man opptjener seg sykepengerettigheter? For hvis jeg tar ulønnet midt i også avslutter med foreldrepenger tenker jeg, eller har man ikke rett på sykepenger etter foreldrepermisjon?
 
Som sagt, vi har ikke bestemt noe ennå og dette er bare mine tanker :p Også mulig vi plutselig ender opp med 80 %. Må kikke litt på det økonomiske. Vil også påpeke at jeg allerede nå har begynt å spare til ulønnet permisjon slik at jeg ikke blir helt blakk de mnd. Men med 100 % blir det grovt sett slik:

(merk at vi tar 3 uker ferie fra 22.07.2024 til bhg-start)

Vis vedlegget 390027
Hvis du gjør det på denne måten mister du vel mulighet til å få kontantstøtte når du er i ulønnet permisjon, siden barnet da ikke har fyllt 1år enda. Hvis man tar alle ukene med foreldrepenger først (både mor og far), og deretter ulønnet permisjon vil man få kontantstøtte de mnd. Det er jo kanskje noe man bør tenke på :)
 
Har du en fleksibel jobb? Det aller gunstigste er om du jobber 1 dag mellom ulønnet permisjon og ferie for da teller ferie som vanlig jobb og du opparbeider deg vanlige sykepengerettigheter. Men viktig å sjekke hvordan jobben håndterer ferie. Jeg fikk plutselig utbetalt feriepenger midt i ulønna permisjon og mista 25 feriedager fordi jobben hadde som standard policy å utbetale feriepenger til alle som hadde ulønna permisjon i juni eller juli (husker ikke hvilken måned).
Du mister ikke feriedager fordi feriepengene blir utbetalt. Det hørtes veldig rart ut og virker ulovlig. Mange selskap har som standard at feriepengene blir utbetalt i juni i stedet for lønn. Selv om du får feriepenger i juni kan du ta ferien når du ønsker (og jobben sier det er OK så klart). Du skal ikke miste dem. Det hørtes veldig rart ut! Noen har ikke opparbeidet seg feriepenger og de også har rett på 25 dager ferie (da ubetalt) om de ønsker det. Så det hørtes veldig merkelig ut. Hilsen personalleder
 
Hvis du gjør det på denne måten mister du vel mulighet til å få kontantstøtte når du er i ulønnet permisjon, siden barnet da ikke har fyllt 1år enda. Hvis man tar alle ukene med foreldrepenger først (både mor og far), og deretter ulønnet permisjon vil man få kontantstøtte de mnd. Det er jo kanskje noe man bør tenke på :)
Summen på kontanttøtten mellom april og juli blir uansett den samme, uavhengig av når vi tar ulønnet. Det er bare at det da blir et ekstra påfyll de mnd. samboer har permisjon og "han får dekt" de mnd. han har ulønnet. Men de pengene går uansett inn på vår felles konto, så det har ikke all verdens av betydning :) Og jeg tror det ville vært veldig tungvindt å gå fra betalt permisjon til jobb for at samboer skulle hatt betalt og ubetalt permisjon og deretter til ubetalt permisjon for min del igjen :p
 
Last edited:
Back
Topp