Omgangssyke

Nei det pleier vi vanligvis ikke.

Nå håper jeg at vi har det vi trenger i hus for helga, for frøkna fikk omgangen i ettermiddag/kveld.... Gutta reiser i morgen tidlig, og vi jentene må være alene hjemme... Rekker ikke butikken før gutta drar...
Typisk at hun blir syk når vi egentlig skulle bort alle sammen, :-(
 
I karantenetiden holder vi oss unna folk og plasser folk er.. Ergo vi kan være ute men ikke på lekeplass f eks.. Butikken er den "syke" kun med i om man ikke får tak i barnevakt og det er skikkelig krise.. Men i de aller fleste tilfeller får en noen til å handle for seg :) har ikke hatt behov for å ta med syk unge på butikken, men hadde det vært veldig krise så hadde jeg gjort det. Men som regel er man veldig slapp og sliten i karantenetiden så den tilbringes oftest forran tvn..
 
Vi kan "lufte oss" i hagen eller gå en liten tur (friskluft er bare bra) i karantenetiden etter oppkast har gitt seg. Butikken om det er helt krise, men da skal alle muligheter være prøvd først!
 
Nei det pleier vi vanligvis ikke.

Nå håper jeg at vi har det vi trenger i hus for helga, for frøkna fikk omgangen i ettermiddag/kveld.... Gutta reiser i morgen tidlig, og vi jentene må være alene hjemme... Rekker ikke butikken før gutta drar...
Typisk at hun blir syk når vi egentlig skulle bort alle sammen, :-(

Våkna til spying midt på natta her nå :) så får håpe vi har det som trengs

Tar ikke sykt barn med ut på butikken. Nå har vi aldri hatt omgangssyke i hus her før, men så sant det ikke er KRISE så vil jeg holde oss hjemme i de 48 timene det er snakk om

Utenfor huset er greit, men ikke leke med andre unger

Ifht å respektere karantene så er det jo forståelig at ikke alle gjør det mtp butikker og andre ting, da voksne blir bedt om å komme på jobb "så snart de føler seg bra nok" uten noen tanke på karantene. Karantene er jo da bare noe de har "funnet på" i bhg/skole
 
Våkna til spying midt på natta her nå :) så får håpe vi har det som trengs

Tar ikke sykt barn med ut på butikken. Nå har vi aldri hatt omgangssyke i hus her før, men så sant det ikke er KRISE så vil jeg holde oss hjemme i de 48 timene det er snakk om

Utenfor huset er greit, men ikke leke med andre unger

Ifht å respektere karantene så er det jo forståelig at ikke alle gjør det mtp butikker og andre ting, da voksne blir bedt om å komme på jobb "så snart de føler seg bra nok" uten noen tanke på karantene. Karantene er jo da bare noe de har "funnet på" i bhg/skole

Hvor har du dette fra at det er noe barnehagene har funnet på? Jeg jobber i helsesektoren og omgangssyke er sykemeldingsgrunn. Det er det også i yrker der man har kontakt med mat.. Og sunn fornuft drar man heller ikke på jobb som lærer mens man er smittefarlig.. Lurer på om det ikke er sykemeldingsgrunn der og..

Jobbet man på et kontor uten å være i kontakt med folk eller mat ser jeg ikke problemet. Men der man risikerer å smitte andre.. Da skal man holde seg hjemme til man er frisk og uten smittefare
 
Hvor har du dette fra at det er noe barnehagene har funnet på? Jeg jobber i helsesektoren og omgangssyke er sykemeldingsgrunn. Det er det også i yrker der man har kontakt med mat.. Og sunn fornuft drar man heller ikke på jobb som lærer mens man er smittefarlig.. Lurer på om det ikke er sykemeldingsgrunn der og..

Jobbet man på et kontor uten å være i kontakt med folk eller mat ser jeg ikke problemet. Men der man risikerer å smitte andre.. Da skal man holde seg hjemme til man er frisk og uten smittefare

Poenget mitt er at det ikke er slik at man garantert er smitterfri etter 48 timer. Det er nødvendigvis forskjellig fra virus til virus hvor smittsomt viruset er, og det er mange virus som kan forårsake mage/tarm sykdom. for noen virus kan det være langt mer enn 48 timer, mens for andre er det kanskje mye mindre. 48 timer er et kompromiss, og slett ikke noe som er vitenskapelig begrunnet (karantene er begrunnet, men ikke lengden på den).
 
Back
Topp