Om du har fri, er barnet også hjemme fra barnehagen?

Jeg vil tro at en liten kropp blir sliten av full uke med høyt tempo i bhg, og at det da kan være godt med en roligere hjemmedag iblant. For min del så er tanken at hun skal få sånne dager innimellom når vi har muligheten, om hun da er med oss eller besteforeldrene går for det samme. Poenget er at det blir en litt annerledes dag enn om hun er i bhg. Jeg tenker også at tid hos besteforeldrene er kvalitetstid som gjør at hun og besteforeldrene kan knytte tette bånd. Det kan de såklart også gjøre om man besøker besteforeldre i helgene, men vi er heldige og har superengasjerte besteforeldre som blir pensjonister neste år, og som gleder seg til å tilbringe mer tid med henne.

Jeg ser ingen forskjell på at de er i barnehagen eller hos besteforeldre, borte er barnet fra mor og far :)
Mine barn har aldri lange dager i barnehagen, de blir levert 10/1030 og senest 15, og slitene er de ikke, men de har fått sosialisering.
Sosialisering mener jeg er utrolig viktig, like viktig som tid med mamma og pappa.
Vi har valgt å gjøre det slik vi gjør, og andre får velge noe annet. Men jeg synes kanskje noen av innleggene i denne tråden her er skrevet på en slik måte som skal gi andre foreldre dårlig samvittighet for de velger noe annet. (Jeg får det ikke for jeg vet mine barn har det helt supert selv om jeg og mannen har fri iblant) Derfor lurte jeg litt på forskjellen med å sende barn i barnehage eller sende de bort til besteforeldre, når det argumenteres med tid med barna [emoji4]
 
Ja det er det, spesielt når vi har relativt unge og fortsatt spreke besteforeldre som ønsker å stille opp:happy: Det skal selvfølgelig være lystbetont og ikke noe de føler de må gjøre, men jeg er veldig glad de har overskudd og ønsker å ta del i hverdagen hennes.
Mine bor for langt unna men de hentet barna i bhg en dag i uka etter jobb og hadde de hjemme
Gull verdt
 
Jeg ser ingen forskjell på at de er i barnehagen eller hos besteforeldre, borte er barnet fra mor og far :)
Mine barn har aldri lange dager i barnehagen, de blir levert 10/1030 og senest 15, og slitene er de ikke, men de har fått sosialisering.
Sosialisering mener jeg er utrolig viktig, like viktig som tid med mamma og pappa.
Vi har valgt å gjøre det slik vi gjør, og andre får velge noe annet. Men jeg synes kanskje noen av innleggene i denne tråden her er skrevet på en slik måte som skal gi andre foreldre dårlig samvittighet for de velger noe annet. (Jeg får det ikke for jeg vet mine barn har det helt supert selv om jeg og mannen har fri iblant) Derfor lurte jeg litt på forskjellen med å sende barn i barnehage eller sende de bort til besteforeldre, når det argumenteres med tid med barna [emoji4]
Det er jo stor forskjell, mye mer hektisk i bhg enn hjemme hos besteforeldre tenker hvertfall jeg
 
Det er jo stor forskjell, mye mer hektisk i bhg enn hjemme hos besteforeldre tenker hvertfall jeg


Hektisk i barnehagen ja, men det er det jammen meg her hjemme også med tre barn som leker og løper rundt[emoji23]
Mine barn synes det er fantastisk å dra på skole, barnehage for da får de tid unna hverandre og få vært med sine venner :)
Men man kan ikke argumentere med tid med barna når man faktisk sender de bort, da er det ikke tid med barna som var viktig da var det heller egne premisser og dårlig rykte av barnehagen [emoji4]
 
Hektisk i barnehagen ja, men det er det jammen meg her hjemme også med tre barn som leker og løper rundt[emoji23]
Mine barn synes det er fantastisk å dra på skole, barnehage for da får de tid unna hverandre og få vært med sine venner :)
Men man kan ikke argumentere med tid med barna når man faktisk sender de bort, da er det ikke tid med barna som var viktig da var det heller egne premisser og dårlig rykte av barnehagen [emoji4]
Dårlig rykte?
Det er da ikke det det handler om, men at bsrns skal få noen rolige dager og det får de om det er med foreldre eller besteforeldre
Mange besteforeldre vil også ha tid med barna, supert spør du meg. Kunne ønske vi hadde besteforeldre i nærheten
 
Er da ingen som sier det er fy fy
Bhg er fantastisk det selv om man velger å ha barna hjemme avogtil eller hos besteforeldre
Folk får gjøre som de vil.. jeg for min del hadde 3 dagers plass i bhg til våre, og jobbet deltid. Fikk MYE tid med barna- angrer ikke et sek.
Men synes ikke folk skal gi andre mødre dårlig samvittighet for å ha egentid. Det er viktig det også
 
Jeg tenker at ALLE individer har hver sine behov, enten om det er å være så mye som man overhodet kan sammen med barna sine, eller om man trenger litt alenetid. Ikke noe er riktig eller feil her, så lenge man bruker tiden man har sammen med barnet/barna sine riktig. Med riktig mener jeg kvalitetstid, full fokus på hverandre. Jeg forstår at mange trenger alenetid, og jeg forstår at mange vil bruke hvert eneste sekund man har sammen med barna. Barn, eller rettere sagt alle mennesker, og dyr for den saks skyld, både gir og tar energi, og man har all rett på å bli sliten.

Man skal aldri måtte unnskylde seg, eller ha dårlig samvittighet for sine valg.

Jeg er helt for at barn trenger sosialisering, både med andre barn, foreldre, familie og andre voksne, det er bare + ved dette.

Personlig er jeg hvert eneste sekund jeg har mulighet sammen med barna mine, fordi dette er riktig, for OSS. Jeg reduserte stillingen min etter at jeg ble mamma, rett og slett fordi jeg følte at jeg ikke fikk nok tid med de lenger. Barna mine stortrives i bhg., men de er også så utrolig takknemlige for at de får være mer sammen med mamma’n sin. Jeg er så uendelig glad for at jeg har muligheten til dette, og jeg nyter hvert eneste sekund sammen med de.

Vi mamma’r må bli litt flinkere til å godta at vi er ulike, at ikke noe er mer riktig sånn -eller slik. Det viktigste er at barna er hovedfokuset, uansett. Og at man tar riktige valg for sin familie. ❤️
 
Jeg tenker at ALLE individer har hver sine behov, enten om det er å være så mye som man overhodet kan sammen med barna sine, eller om man trenger litt alenetid. Ikke noe er riktig eller feil her, så lenge man bruker tiden man har sammen med barnet/barna sine riktig. Med riktig mener jeg kvalitetstid, full fokus på hverandre. Jeg forstår at mange trenger alenetid, og jeg forstår at mange vil bruke hvert eneste sekund man har sammen med barna. Barn, eller rettere sagt alle mennesker, og dyr for den saks skyld, både gir og tar energi, og man har all rett på å bli sliten.

Man skal aldri måtte unnskylde seg, eller ha dårlig samvittighet for sine valg.

Jeg er helt for at barn trenger sosialisering, både med andre barn, foreldre, familie og andre voksne, det er bare + ved dette.

Personlig er jeg hvert eneste sekund jeg har mulighet sammen med barna mine, fordi dette er riktig, for OSS. Jeg reduserte stillingen min etter at jeg ble mamma, rett og slett fordi jeg følte at jeg ikke fikk nok tid med de lenger. Barna mine stortrives i bhg., men de er også så utrolig takknemlige for at de får være mer sammen med mamma’n sin. Jeg er så uendelig glad for at jeg har muligheten til dette, og jeg nyter hvert eneste sekund sammen med de.

Vi mamma’r må bli litt flinkere til å godta at vi er ulike, at ikke noe er mer riktig sånn -eller slik. Det viktigste er at barna er hovedfokuset, uansett. Og at man tar riktige valg for sin familie. [emoji173]️

Amen!
 
Jeg ser ingen forskjell på at de er i barnehagen eller hos besteforeldre, borte er barnet fra mor og far :)
Mine barn har aldri lange dager i barnehagen, de blir levert 10/1030 og senest 15, og slitene er de ikke, men de har fått sosialisering.
Sosialisering mener jeg er utrolig viktig, like viktig som tid med mamma og pappa.
Vi har valgt å gjøre det slik vi gjør, og andre får velge noe annet. Men jeg synes kanskje noen av innleggene i denne tråden her er skrevet på en slik måte som skal gi andre foreldre dårlig samvittighet for de velger noe annet. (Jeg får det ikke for jeg vet mine barn har det helt supert selv om jeg og mannen har fri iblant) Derfor lurte jeg litt på forskjellen med å sende barn i barnehage eller sende de bort til besteforeldre, når det argumenteres med tid med barna
emoji4.png
Jeg har aldri ment å gi noen dårlig samvittighet for å velge å løse ting annerledes enn vi gjør. Folk må få gjøre det som passer best for dem og deres familie og sine barn. Poenget mitt var, og er, at jeg kommer til å ha henne hjemme på mine fridager fordi jeg ønsker å tilbringe mest mulig tid med datteren min. Det var da mammatil2 sa at barn er tjent med uthvilte foreldre og at hun sender sine i bhg for å hvile ut, at jeg trakk inn besteforeldre. Det vil bli løsningen her f.eks etter nattevakter hvor jeg er nødt til å sove noen timer og sambo er på jobb. Da vil frøkna bli levert hos besteforeldrene så jeg kan sove..
 
Folk får gjøre som de vil.. jeg for min del hadde 3 dagers plass i bhg til våre, og jobbet deltid. Fikk MYE tid med barna- angrer ikke et sek.
Men synes ikke folk skal gi andre mødre dårlig samvittighet for å ha egentid. Det er viktig det også
Selvsagt men det må gå andre veien også
Hvorfor skal man ha dårlig samvittighet for å ha barnet fri? Man kan ha overskudd, barnet kan trives , bhg være bra selv om man har barna fri
 
Dårlig rykte?
Det er da ikke det det handler om, men at bsrns skal få noen rolige dager og det får de om det er med foreldre eller besteforeldre
Mange besteforeldre vil også ha tid med barna, supert spør du meg. Kunne ønske vi hadde besteforeldre i nærheten

Det argumenters ikke med rolige dager i denne tråden men med tid med barna og man aldri får den tiden tilbake. Derfor stusser jeg litt på at det er greit med besteforeldre, men ikke barnehagen. Hadde ikke stusset om man argumenterte med rolige dager for barnet har hektiske dager i barnehagen.
Tid med barna er ikke å sende de bort til andre mener jeg [emoji12]
Ja, jeg opplever at barnehagen har ett dårlig rykte og helst skulle barna hvert hjemme hver dag for barn blir ekstremt slitene.
Jeg kan forstå at barna blir slitene av å være i barnehagen fra 07-17 hver dag, men i vår barnehage er det normalen å levere mellom 09-10 og det er nesten ikke barn igjen 1530 så det er fåtallet som har så lange dager.
Og jeg mener det er viktigere å kunne gi barna kortere dager hver dag enn å ha fire lange og helt fri den 5 :)
Ja, vi alle blir slitene, men barnehage er nødvendig og bra. Uten barnehage så lærer ikke barnet de sosiale reglene, samspillet med andre barn, og all læring de lærer i leken.
Viktig at barn får delta i dette og for mye borte så vil faktisk barnet miste mye av dette og bli litt utenfor gruppen.
Skulle vi holdt barna våre hjemme hver gang noen voksene var hjemme her så hadde vi spart 6000 i måneden, for da hadde vi ikke trengt plassen. Her er noen hjemme omtrent hver dag. Vi har rolige morgener, med frokost sammen og slappe ettermiddager med middag sammen. Vi er kanskje ikke 2 foreldre til enhver tid, men hjemme er vi [emoji1]
 
Mine bor for langt unna men de hentet barna i bhg en dag i uka etter jobb og hadde de hjemme
Gull verdt
Ja absolutt! Flott at de hentet en dag i uka selv om de bor langt unna. Besteforeldretid er noe jeg husker tilbake til som kjempepositivt i egen barndom, og jeg håper lillesnupp får samme nære forholdet til sine besteforeldre. Mine foreødre bor langt unna og vil aldri kunne hente i bhg, men sambo sine bor 10 min unna og gleder seg.
 
Ja absolutt! Flott at de hentet en dag i uka selv om de bor langt unna. Besteforeldretid er noe jeg husker tilbake til som kjempepositivt i egen barndom, og jeg håper lillesnupp får samme nære forholdet til sine besteforeldre. Mine foreødre bor langt unna og vil aldri kunne hente i bhg, men sambo sine bor 10 min unna og gleder seg.
Skulle stå barna til søster
 
Hvorfor er det fy fy å være i bhg?
Hvorfor er det fy fy å ha barnet hjemme? Datteren min kommer jo til å være i bhg flere dager i uka når vi er på jobb. Men fridagene mine ønsker jeg å tilbringe sammen med henne. Jeg jobber 90%, dvs at jeg i teorien har fri én dag annehver uke. Men jeg jobber turnus med kvelder, netter, helger, jul, nyttår, påske, pinse.. og mister derfor mye tid med henne i hverdagen. Det er grunnen til at jeg prioriterer som jeg gjør, hva andre gjør er helt opp til dem.
 
Så ofte som det lar seg gjøre, med mindre det er noe spesielt som skjer i bhg den dagen eller det er noe som må gjøres som han ikke kan bli med på :) Gleder meg til fridag sammen nå kommende fredag ❤️
 
Selvsagt men det må gå andre veien også
Hvorfor skal man ha dårlig samvittighet for å ha barnet fri? Man kan ha overskudd, barnet kan trives , bhg være bra selv om man har barna fri
Ja, selfølgelig. Jobber selv i barnehage, og ser hvor sliten barna kan bli. Å få fri og være hjemme er helt topp! Mener bare at foreldre bør ikke ha dårlig samvittighet om de velger å ha barnet i bhg noen timer når de har en fridag, for å hvile eller få gjort andre ting. En trenger det også innimellom.
Tenker generelt at barna bør ha så korte dager som mulig når de er små, fordi de blir slitne av alle inntrykkene de får i en barnehage.
Jeg tok ofte barna fri når jeg hadde fri, for jeg var den mamman som fikk dårlig samvittighet hvis jeg leverte og var hjemme.. nå i ettertid skulle jeg ønske at jeg tok mere vare på meg selv også og kunne unne meg litt alenetid. Men er glad jeg har vært i den situasjonen at jeg fikk mye tid sammen med de i bhg årene, da de hadde bare 3 dager i uka.
 
Har jeg fri en dag, går det som oftest til legetime, tannlege eller sånt. Har jeg ingen planer da sover vi til sent på dagen, koser oss med frokost og deretter husvask og matlaging til resten som kommer hjem senere.
 
Både ja og nei. Har vært "flink" å ha eldste kun 50% i bhg frem til skolestart (jobbet turnus og hadde han hjemme de dagene jeg hadde seinvakt) og yngste hadde jeg hjemme i to år.
Nå går eldste på skolen og må avgårde hver dag, så har nok minste i bhg mer enn nødvendig fordi jeg skal avgårde likevel.. Men veier det opp igjen med korte dager hver dag ca 09-1430 og vet han koser seg mye i bhg :)
 
Back
Topp