Om du har fri, er barnet også hjemme fra barnehagen?

Jeg jobber 80%, men de er ikke hjemme nei. Eldste går jo på skolen, så det er jo ikke mulig å ta fri. Men han har korte dager siden han bare har Sfo 2 dager i uka.

Yngste storkoser seg i bhg, men vi har roligere morgener og henter tidligere.

Jeg jobber 80% for å kunne ha noen timer uten barn rundt meg, jobber i bhg ellers og det er barn 24/7 bortsett fra akkurat 3-4 timer hver torsdag. Det trenger jeg for å kunne overleve.

Men de har til gjengjeld en far som er lærer, så de har fri omtrent hele sommerferien, påske, høstferie, juleferie og vinterferie. Så mye mer fri enn andre uansett.
Så fornuftig! Synd enkelte skal gi folk dårlig samvittighet for å ha litt alenetid. Å ha noen timer for seg selv, vil gange barnet som får en uthvilt mor. Da våre gikk i bhg hadde jeg korte dager på mine fridager. Da kunne jeg sove, vaske hus, møte venner og samle energi. Det er gull verdt! Skulle ønske flere kunne det
 
Noen ganger er barnet hjemme, men som oftest i barnehagen [emoji5] når barnet er hjemme hender det vi triller en tur på sentret til lekerommet eller til byen og kjøper boller/juice [emoji173]️[emoji1362]
 
Jeg har fortsatt permisjon, men når jeg starter i jobb igjen så skal hun i all hovedsak ha fri når jeg har fri. En gang i blant vil jeg nok komme til å levere seint og hente tidlig for å løpe ærender og vaske ned huset, men det skal høre sjeldenhetene til! Jeg ønsker å tilbringe mest mulig tid sammen med barnet jeg har valgt å sette til verden, hun er tross alt bare liten én gang. Tredelt turnus og en jobb som er åpen 24/7, 365 dager i året er på mange måter en ulempe, men det betyr også frihet ifht å kunne ha henne hjemme en helt vanlig torsdag..
Anbefales
Får aldri den tiden igjen ❤
 
Det hender. Jeg er student så pleier å bruke studiedagen/studieukene til å få lest pensum.. ikke lett å få gjort det med en 5 åring hengende rundt beina.
 
Ja, men barn tar ikke skade om mor får litt hvile også... om det ikke er 8 timer, barn har det best med uthvilte foreldre
Jeg kommer aldri til å levere ungen min i bhg så jeg kan få hvile, da skal hun heller få være hos besteforeldrene. Nå skal det sies at jeg og sambo er flinke til å avlaste hverandre så vi får hvilt oss hvis det trengs. Er man alene om omsorgen så stiller det seg litt annerledes.
 
Ja, men barn tar ikke skade om mor får litt hvile også... om det ikke er 8 timer, barn har det best med uthvilte foreldre
Kan ikke foreldre få velge det som er best
Om man har barnet hjemme kan man likevel være uthvilt eller så er ikke det like viktig for alle
 
Jeg kommer aldri til å levere ungen min i bhg så jeg kan få hvile, da skal hun heller få være hos besteforeldrene. Nå skal det sies at jeg og sambo er flinke til å avlaste hverandre så vi får hvilt oss hvis det trengs. Er man alene om omsorgen så stiller det seg litt annerledes.
Samme her
Dvs min er ferdig i bhg men jeg gjorde det ikke da jeg var alene heller
Jeg får energi av å være med barnet mitt og tiden sammen når de er små får vi aldri igjen.
Nå er han stor og henger bare med venner omtrent, savner litt da han var liten og gikk i bhg, når vi bare kunne ta fri når det passer og bruke tid sammen


Fikk forøvrig mye kommentarer på at jeg burde sende han i bhg, han måtte ikke få så mye fri osv. Merkelig
 
Jeg kommer aldri til å levere ungen min i bhg så jeg kan få hvile, da skal hun heller få være hos besteforeldrene. Nå skal det sies at jeg og sambo er flinke til å avlaste hverandre så vi får hvilt oss hvis det trengs. Er man alene om omsorgen så stiller det seg litt annerledes.

Hvorfor er det greit med besteforeldre men ikke barnehagen?[emoji848]
Må si så heldig du er som har besteforeldre som kan stille opp på den måten, men jeg ser på det akkurat på samme måten som andre foreldre har barn i barnehagen når de har fri. Ingen forskjell foreldrene er ikke med barne sitt [emoji38]
 
Så fornuftig! Synd enkelte skal gi folk dårlig samvittighet for å ha litt alenetid. Å ha noen timer for seg selv, vil gange barnet som får en uthvilt mor. Da våre gikk i bhg hadde jeg korte dager på mine fridager. Da kunne jeg sove, vaske hus, møte venner og samle energi. Det er gull verdt! Skulle ønske flere kunne det
Ja jeg holdt på å møte veggen da yngste hadde begynt i bhg. Jobbet da 100%.

Styreren da ba meg rett og slett sykmelde meg en dag i uka for å få slappet av litt, da var jeg så sliten.
Og etter det har jeg jobbet redusert. Prøvde å øke til 100 igjen etter 2 mnd, men det gikk ikke, så da søkte jeg perm i 20%.
Og sånn er det blitt.

Men jeg har jobbet kortere vakter i bhg pga plantid hjemme, så dagene har vært ca 7 timer i bhg. Nå litt mer siden jeg jobber 7.5 time nå. Første året til eldste i bhg var jeg sykmeldt pga bekkenplager, så da var han i bhg fra 9.30-15. Jeg måtte trene meg opp igjen. Og det har, og er, en annen side av at jeg trenger noen timer for meg selv. Jeg har en del helseplager.

Og en kjapp hoderegning forteller meg at ungene har fri 11-12 uker i løpet av året, så sånn sett mye mye heldigere enn mange andre som både har mindre fri og lengre dager.

Så jeg har ikke dårlig samvittighet [emoji6]
 
Samme her
Dvs min er ferdig i bhg men jeg gjorde det ikke da jeg var alene heller
Jeg får energi av å være med barnet mitt og tiden sammen når de er små får vi aldri igjen.
Nå er han stor og henger bare med venner omtrent, savner litt da han var liten og gikk i bhg, når vi bare kunne ta fri når det passer og bruke tid sammen


Fikk forøvrig mye kommentarer på at jeg burde sende han i bhg, han måtte ikke få så mye fri osv. Merkelig
Jeg synes folk må få gjøre som de vil og det som passer best for dem. Men vi kommer til å prioritere mest mulig tid sammen med henne, nettopp fordi jeg jobber turnus og mister mange ettermiddager (seinvakt) og formiddager (sove etter nattevakt) med henne. Da vil jeg være sammen med henne de dagene jeg har fri og muligheten.
 
Hvorfor er det greit med besteforeldre men ikke barnehagen?[emoji848]
Må si så heldig du er som har besteforeldre som kan stille opp på den måten, men jeg ser på det akkurat på samme måten som andre foreldre har barn i barnehagen når de har fri. Ingen forskjell foreldrene er ikke med barne sitt [emoji38]
Jeg vil tro at en liten kropp blir sliten av full uke med høyt tempo i bhg, og at det da kan være godt med en roligere hjemmedag iblant. For min del så er tanken at hun skal få sånne dager innimellom når vi har muligheten, om hun da er med oss eller besteforeldrene går for det samme. Poenget er at det blir en litt annerledes dag enn om hun er i bhg. Jeg tenker også at tid hos besteforeldrene er kvalitetstid som gjør at hun og besteforeldrene kan knytte tette bånd. Det kan de såklart også gjøre om man besøker besteforeldre i helgene, men vi er heldige og har superengasjerte besteforeldre som blir pensjonister neste år, og som gleder seg til å tilbringe mer tid med henne.
 
Jeg synes folk må få gjøre som de vil og det som passer best for dem. Men vi kommer til å prioritere mest mulig tid sammen med henne, nettopp fordi jeg jobber turnus og mister mange ettermiddager (seinvakt) og formiddager (sove etter nattevakt) med henne. Da vil jeg være sammen med henne de dagene jeg har fri og muligheten.
Det skjønner jeg godt
 
Jeg skulle gjerne vært hjemme med mine barn de to dagene i uka jeg har fri, men jeg orker ikke. Jeg sliter med mange ting (psyken), og å være med ungene gir meg IKKE energi. Tvert imot. Helgene alene med dem tar alt jeg har. :/ Tragisk, men sant. Hjelper ikke så mye når mannen er hjemme heller for det er ikke slik at en eller to dager alene eller med hjelp gir meg energi den neste uka. Det er en kronisk greie, virker det som. Jeg jobber i barnehage i tillegg, og det er fader meg tungt å ha unger rundt en 24/7. Man er liksom aldri ferdig på jobb.

Men jeg har ikke verdens verste samvittighet for det. Femåringen gikk 60% i bhg fram til hun ble tre år. Så gikk hun og broren ett års tid i 80% før det ble økt til 100%, som var pappaens ønske. Det var etter det smellen min kom og da var det jammen godt de var 100% i bhg! De koser seg max i barnehagen og har lite igjen for å være hjemme med en sliten mamma som glefser. De får heller en rolig morgen [emoji4] Jeg har verre samvittighet for at jeg jobber så langt unna at de må leveres før 8 og hentes 16:30 de sju dagene av jobbturen i Nordsjøen til mannen.

En gang iblant tar vi oss en tur til min familie fire timer unna og da har de langhelg og kommer ikke i bhg igjen før mandag eller tirsdag. [emoji4] Så de får jo en sjelden gang fri, når jeg tenker meg om.
 
Jeg vil tro at en liten kropp blir sliten av full uke med høyt tempo i bhg, og at det da kan være godt med en roligere hjemmedag iblant. For min del så er tanken at hun skal få sånne dager innimellom når vi har muligheten, om hun da er med oss eller besteforeldrene går for det samme. Poenget er at det blir en litt annerledes dag enn om hun er i bhg. Jeg tenker også at tid hos besteforeldrene er kvalitetstid som gjør at hun og besteforeldrene kan knytte tette bånd. Det kan de såklart også gjøre om man besøker besteforeldre i helgene, men vi er heldige og har superengasjerte besteforeldre som blir pensjonister neste år, og som gleder seg til å tilbringe mer tid med henne.
Besteforeldretid er jo helt supert for barna
 
Besteforeldretid er jo helt supert for barna
Ja det er det, spesielt når vi har relativt unge og fortsatt spreke besteforeldre som ønsker å stille opp:happy: Det skal selvfølgelig være lystbetont og ikke noe de føler de må gjøre, men jeg er veldig glad de har overskudd og ønsker å ta del i hverdagen hennes.
 
Back
Topp