Å klage på, er for meg å sutre. At helsepersonell gjør feil, er én ting. Det skjer overalt, hele tiden. Noen ganger kan de klandres for det, andre ganger ikke. Norsk helsevesen er - tross sine mangler - noe av det mest sofistikerte og velfungerende som finnes i hele verden. Ja, det finnes kompetanse i mange andre land, som ikke finnes i Norge. Ja det finnes medisiner i mange andre land, som ikke finnes i Norge. Men glem ikke at alt er gratis. I andre land kan du glemme hele livet ditt om du får kreft, du må ta opp lån og hele familien din må lide under årevis med gjeld. I andre land må du betale helseforsikring hver måned, og vil du ha toppkirurgen må du betale ekstra. Og jeg snakker ikke om Guatemala, selv her hvor jeg bor - knappe 60 minutters flytur fra Oslo - må jeg betale ekstra om jeg ønsker at hovedlegen skal behandle meg. Eller jeg må ta opp en privat helseforsikring som koster ca 20% av lønna mi hver måned. I tillegg til normal skatt, i tillegg til pensjonssparing, i tillegg til å spare til eldreomsorg som heller ikke er gratis. Over 50% av lønna mi skjæres ned for å betale det som inngår i sosialpakken i Norge.
Det er meg noen ganger opprørende å se hvor - beklager uttrykket - bortskjemt man er i Norge. Vi får alt gratis i Norge..... Her jeg bor må folk sende sine foreldre i "barnehage" for eldre fordi de ikke har råd til å betale for sykehjem! Så det eneste de kan gjøre er å ha sine Alzheimersrammede eldre under eget tak, og mens de drar på jobb må mamma eller pappa sendes i eldre-barnehage. Hentes og bringes. Det er mye som er fullstendig rape revnende galt, men det er alt føkkings gratis. Det er sentralisert. Det er offentlig. Det er moderne. Det er forskning. Prøv utlandet, før man roper høyt ut om at norsk helsevesen ikke fungerer. Jeg vet ikke hva man forventer seg, hvor er dette helsevesenet som er så utopisk fantastisk og alt fungerer perfekt?? Jeg vet ikke...