Offentlig helsevesen i Norge

M

My heart

Guest
Er helt på trynet. Blir du henvist til offentlig sykehus til en MR undersøkelse er ventetiden ofte 16 uker (5 mnd) ikke nok med det, men der sitter det folk som skal vurdere henvisningene om hvem som trenger mest. Har du da en lege som har skrevet en litt kort og lite utfyllende henvisning kan du risikere å få avslag på MR.

Jeg fikk henvisning på MR i dag, sa til legen at jeg ville til en privatklinikk som er i nabobyen.
Der er det 3-5 dager ventetid. I tillegg betaler du bare en egenandel da du har henvisnnng fra lege og de har refusjon med HELFO.

Mange skryter helsenorge opp i skyene. Men det er ikke godt nok. Altfor lange køer overalt.

Det er 30 % av alle som søker psykolog på DPS som får avslag. Der er det også en prioriterings veileder. Ei venninne av meg har vært sykmld 1 år og har depresjon. Avslag på dps. Er helt sykt. Og hvem har råd til å betale 1000 kr for 45 min hos en psykolog?

Dette koker ned til politikerene våre. De som selv bruker privat helsetjenester

En skam
 
Bedre å vente noen uker enn å risikere gjeld større enn de fleste huslån sånn som i for eksempel USA.
 
Puh, vi er heldige som slipper slike regninger som i usa, ja :nailbiting:
Absolutt. Har sett videoer av folk i bilulykker osv som er livredde for at folk ringer etter ambulansen fordi de ikke har råd til det. Da skal jeg heller vente noen Iker på behandling altså!
Det er det samme her i Storbritannia, noen ganger må man vente litt, men her er absolutt alt gratis. Til og med medisiner og ingen egenandel hos lege eller sykehus. Verdt det syns jeg
 
Jeg fikk innkallelse til MR 4 år etter henvisningen. De burde vært så flaue at de bare hadde latt vær å sende den i det hele tatt!
 
Absolutt. Har sett videoer av folk i bilulykker osv som er livredde for at folk ringer etter ambulansen fordi de ikke har råd til det. Da skal jeg heller vente noen Iker på behandling altså!
Det er det samme her i Storbritannia, noen ganger må man vente litt, men her er absolutt alt gratis. Til og med medisiner og ingen egenandel hos lege eller sykehus. Verdt det syns jeg
Enig :) (jeg jobber selv i det offentlige, i hjemmesykepleien da. Men føler meg likevel truffet når folk klager på helsevesenet:p ja, det kan være visse feil osv, men de fleste gjør så godt de kan.)
 
Jeg synes i grunnen det går fort jeg.

Aldri ventet mer enn ei uke på mr, får legetime dagen og når jeg ble henvist til dps i slutten av sept kom jeg inn allerede i midten av november.

Ungene har heller ikke ventet lenge de gangene det har vært noe.

Jeg venter rett nok på å få svar på henvisning til øre, nese, hals, men det er jo sommer nå, og henvisningen ble sendt i juni.

Jeg venter heller litt enn å måtte ha det som i USA ja.
 
Legen sendte jo henvisning på ultralyd da jeg skulle sjekke for gallestein, det tok ca 3uker fra henvisning ble sendt til den dagen timen var. Følte meg veldig heldig, gallestein er jo ikke akkurat farlig hvis man kun har noen anfall og ingen andre symptomer :happy:
 
Jeg er både veldig fornøyd og ikke så fornøyd. Henvisninger til mr, CT og alle mulige undersøkelser og leger har gått fort. Fikk operasjon en uke etter at det ble bestemt at vi skulle operere. Men opplever allikavel ikke at ting tas seriøst, fordi det ikke finnes konkrete ting på bildene. Og ting ikke følger en "standard"
En time hos en privat spesialist og 3 forskjellige nye ting, som jeg har sagt i årevis, ble endelig undersøkt og jeg hadde rett. Det er noe. Ny mr er bestilt, men andre steder, ny time til en annen spesialist er satt opp og jeg har bytta medisiner, som funker enda bedre.
 
Det meste går greit her. Men man må klage når det er noe man er misfornøyd med og det gjelder også køer. Man har også rett på fritt sykehus valg. Mine barn blir født på ett sykehus, men ett annet sykehus følger de opp ang sykdom fordi det sykehuset de blir født ikke har en anelse om den sykdommen eller hva det gjelder. Dette er fordi leger har forskjellige utdannelser og fra forskjellige steder. Ting blir forskjellig fra forskjellige deler av landet. Heldigvis for oss er det 10 min kjøring som skiller sykehusene.
 
Har aldri opplevd lang ventetid hverken når det gjelder meg selv eller ungene. Jeg har alltid ringt til behandlingsstedet og sagt at jeg gjerne vil stå på "avbestillingsliste", altså slik at hvis noen avbestiller så kan vi ringes til og få komme inn på kort varsel. Ofte da blitt ringt til å spurt om vi kan komme samme dag eller dagen etter.
 
Absolutt. Har sett videoer av folk i bilulykker osv som er livredde for at folk ringer etter ambulansen fordi de ikke har råd til det. Da skal jeg heller vente noen Iker på behandling altså!
Det er det samme her i Storbritannia, noen ganger må man vente litt, men her er absolutt alt gratis. Til og med medisiner og ingen egenandel hos lege eller sykehus. Verdt det syns jeg
Høres ut som en god helseordning! :thumleft
 
Har ventet i over 2 år på operasjon som virkelig satte mitt liv på vent, det var tungt. Men jeg tror helsevesenet prøver å prioritere riktige pasienter :)
 
Jeg synes i grunnen det går fort jeg.

Aldri ventet mer enn ei uke på mr, får legetime dagen og når jeg ble henvist til dps i slutten av sept kom jeg inn allerede i midten av november.

Ungene har heller ikke ventet lenge de gangene det har vært noe.

Jeg venter rett nok på å få svar på henvisning til øre, nese, hals, men det er jo sommer nå, og henvisningen ble sendt i juni.

Jeg venter heller litt enn å måtte ha det som i USA ja.

Hvor syk er du da egentlig? Min venninne har hatt depresjon og selvmordstanker i et år. Og var for frisk til dps.. hvor syk må en egentlig være?
 
Hvor syk er du da egentlig? Min venninne har hatt depresjon og selvmordstanker i et år. Og var for frisk til dps.. hvor syk må en egentlig være?

Dette er jo veldig forskjellig fra hvor man bor og hvor lange køer det er der man hører til dessverre. Men skriver legen en god erklæring der alt kommer frem så bør det gå rimelig kjapt ved alvorlige depresjoner
 
Da mitt barn ble utredet på BUP og fikk diagnosen adhd og skulle begynne på medisiner, så ble ansvaret overført til fastlegen. Han hadde ingen kompetanse. Etter mye prøving og feiling sendte han henveldelse tilbake til bup. Fikk avslag 3 ganger. Til slutt måtte jeg som mor ringe bup. Minne de på at de har brutt helseloven paragraf.. osv. til helsehjelp til barn.
Dere har satt barnet mitt på A preparater med bivirkninger uten å følge opp.
Skyldte på prioriteringer. Svare da; hadde ikke du blitt forbannet om det gjaldt ditt barn??
Ble sant på vent... 5 min etter fikk vi time.
 
Dette er jo veldig forskjellig fra hvor man bor og hvor lange køer det er der man hører til dessverre. Men skriver legen en god erklæring der alt kommer frem så bør det gå rimelig kjapt ved alvorlige depresjoner

Ja, skulle jo tro det. Nå har hun søkt for andre gang. Vet ikke om hun har fått svar enda.
Det er jo også forebyggende tenker jeg da.. få hjelp før det går for langt.
 
Ja, skulle jo tro det. Nå har hun søkt for andre gang. Vet ikke om hun har fått svar enda.
Det er jo også forebyggende tenker jeg da.. få hjelp før det går for langt.
Erklæringen til lege har alt å si!
Jeg og ett familiemedlem skulle bli søkt inn sammen på rehabilitering, jeg er «friskere» likevel kom jeg inn kjapt, familiemedlemmer fikk avslag. Min lege kunne ikke forstå dette pga legen min hadde hatt denne personen som pasienten. Vi ba om å lese erklæring og vi selv forstod da avslaget. Dessverre stopper mye hos fastlegene pga for dårlige erklæringer.
 
Back
Topp