Obligatoriske skidager?

• Trådstarter Trådstarter Astrid83
  • Opprettet Opprettet
Det vil vel variere, akkurat som det på noen skoler er slik at de har ski i gymmen hele vinteren.

Men en skidag i året er innafor hva de må "holde ut" selv om de ikke liker det, rett og slett fordi det står på læreplanen. Det gjør også vev og sying og tresløyd og metallsløyd. og diktanalyse, og gjærbakst og gangetabellen
Poenget er jo ikke om de må holde ut eller ikke men alt utstyr man må skaffe i løpet sv årene for en dag eller to året med ski, skøyter osv

Det er for meg helt merkelig holdning. Hvordan vet barna om de har interesse eller ikke for ski om de aldri får prøvd det? Skole og undervisning handler ikke om å gjøre hva man interesserer seg for. Derfor spiller man fotball, innebandy, basketball, turner, i gymmen osv. Fysisk aktivitet er viktig og jeg synes det er fantastisk at barna får testet og lært litt om ulike former for idrett.

Ja, de må få lære ulike aktiviteter, og sannelig finnes det unger som ikke liker fotball/ballspill, men de må gjennom et i utalluge gymtimer også. Mer enn mye annet på mange skoler.

Kunst og håndtverk (som er et nye "skløyd og håndarbeid som vi hadde i min oppvekst)

Timetall oppgitt i 60-minutters enheter:

BARNETRINNET

1.-7. årstrinn: 477 timer

UNGDOMSTRINNET

8.-10. årstrinn: 146 timer (150 timer for de som fullfører 10. årstrinn våren 2014)

477 timer er 636 skoletimer a 45 minutter. i løpet av 7 år er det 90 skoletimer i skoleåret.

Der er sannelig mer enn et par timer i uka her og der det altså
Igjen, dette er for hele kunst og håndverk. Det var sløyd du snakket om. Sløyd er ikke et eget fag med en egen time. På ungdomsskolen brukte vi flere timer på å se film og gjøre filmanalyse enn å ha sløyd, alt er kunst og håndverk. Poenget mitt er at du kan ikke si at sløyd har man en gang i uka i mange år, fordi det er feil da sløyd er en del av kunst og håndverk.
Det blir like feil å si at man bruker flere timer i uka på å lære om diktanalyse, fordi diktanalyse er en del av norsktimene, og norsk er også delt opp i veldig mange forskjellige underkategorier.
Du har ikke et eget fag om andre verdenskrig heller, det lærer du om i historie, ikke en gang i uka i mange år.

Du trenger ikke skrive med store bokstaver, klarer fint å lese de små ;)

Så fint at jeg skrev med noen små også da, men det er altså en del her i tråden som mener at det er dårlig gjort med en skidag fordi de/ungene deres ikke liker å gå på ski. Ski er en del av det "der det ligger tilrette for det" står det jo i læreplanen, så plasser hvor det er snø to dager i året og deretter regn trenger faktisk ikke ha ski på læreplanen. Men svært mange steder her i landet er det tilgjengelig snø for skidag, vår skole og omliggende skoler og kommuner tar oftest bussen til fjellet da rett nok, det er nok ikke uvanlig, og da skal de etter 4. klasse kunne bruke ski og skøyter og etter 7. klasse kunne bruke ski og skøyteteknikker, som vel betyr at de skal ha øvd litt også.

Skøyte er det slett ikke hvert år de får gjort på vår skole, eldstemann var for første gang i 4. klasse, men da var ikke 1. klasse på isen og isen lå der nå for dem også, i år er et ikke skøyteis (enda i alle fall) så vi får se.

Min eldste er nok ikke veldig glad i å gå på ski, men han er enda mindre glad i skøyter og hadde helt klart heller valgt ski. Jeg er likevel ikke sur for at de har skidag som bare gir valget langrenn eller alpin (og alpin hverken har han eller kan han eller vil han, så han velger langrenn, som omtrent den eneste i klassen/av vennene så veldig sosialt blir det heller ikke)

Men han utsettes for mange flere timer ski i året privat enn den ene turen med skolen, så da har jeg vel ikke uttale rett på "å ikke like ski så det burde det ikke undervises i, i timesvis" ?

Igjen, dette er for hele kunst og håndverk. Det var sløyd du snakket om. Sløyd er ikke et eget fag med en egen time. På ungdomsskolen brukte vi flere timer på å se film og gjøre filmanalyse enn å ha sløyd, alt er kunst og håndverk. Poenget mitt er at du kan ikke si at sløyd har man en gang i uka i mange år, fordi det er feil da sløyd er en del av kunst og håndverk.
Det blir like feil å si at man bruker flere timer i uka på å lære om diktanalyse, fordi diktanalyse er en del av norsktimene, og norsk er også delt opp i veldig mange forskjellige underkategorier.
Du har ikke et eget fag om andre verdenskrig heller, det lærer du om i historie, ikke en gang i uka i mange år.

Vi var på sløydsalen halve skoleåret da jeg gikk på skolen. Og min unge er på sløydsalen ukentlig i lange perioder, så for meg er det ikke helt feil å si (og derved antok det ikke var unormalt, for jeg har aldri hørt om dem som hadde det bare et par ganger året før i dag)

Men jeg står korrigert på at mange altså har mye mindre sløyd enn halve skoleåret. Men skidagen varer en skoledag. 5-6 skoletimer. I året. (noen skoler har det oftere, om de bor på skisteder og har en skiinteressert gymlærer, det går utover læreplanen og normalen og er ikke det som diskuteres her så vidt jeg vet)

Det er ikke mye å måtte holde ut en stakkars skidag i året?

Jeg er helt klar over at jeg ikke har et eget fag i andre verdenskrig, men det har gått med flere skoletimer på sy-salen enn det brukes på en skidag for min sønn i alle fall. Basert på de flertallige sløydproduktene vi har fått hjem er det mer enn et par timer i åre der også, det er høvlet og pusset og brennemerket.

Men jeg tok altså bare et forslag på en annen "liten ting som del av et læremål" wom man bruker mer tid på enn ski. For jeg synes ikke synd på at unger av og til bruker noen timer på et læremål de ikke synes er gøy

Vi var på sløydsalen halve skoleåret da jeg gikk på skolen. Og min unge er på sløydsalen ukentlig i lange perioder, så for meg er det ikke helt feil å si (og derved antok det ikke var unormalt, for jeg har aldri hørt om dem som hadde det bare et par ganger året før i dag)

Men jeg står korrigert på at mange altså har mye mindre sløyd enn halve skoleåret. Men skidagen varer en skoledag. 5-6 skoletimer. I året. (noen skoler har det oftere, om de bor på skisteder og har en skiinteressert gymlærer, det går utover læreplanen og normalen og er ikke det som diskuteres her så vidt jeg vet)

Det er ikke mye å måtte holde ut en stakkars skidag i året?

Jeg er helt klar over at jeg ikke har et eget fag i andre verdenskrig, men det har gått med flere skoletimer på sy-salen enn det brukes på en skidag for min sønn i alle fall. Basert på de flertallige sløydproduktene vi har fått hjem er det mer enn et par timer i åre der også, det er høvlet og pusset og brennemerket.

Men jeg tok altså bare et forslag på en annen "liten ting som del av et læremål" wom man bruker mer tid på enn ski. For jeg synes ikke synd på at unger av og til bruker noen timer på et læremål de ikke synes er gøy
For noen som ikke liker å gå på ski er det mye med over 6 timer skigåing på en dag, jo. Om det står i pensum så kunne de fortsatt brukt en og annen gymtime på det, ikke hele dager. Da hadde det blitt likt med resten av skolegangen ;)

For noen som ikke liker å gå på ski er det mye med over 6 timer skigåing på en dag, jo. Om det står i pensum så kunne de fortsatt brukt en og annen gymtime på det, ikke hele dager. Da hadde det blitt likt med resten av skolegangen ;)

For de mange som ikke har skiføre utenfor skoledøra er det ikke gjennomførbart
De må ta buss. Og da er de borte fra skolen en skoledag, inkl buss som vel bruker en time hver vei her hos oss (trolig mindre andre steder i landet?), og matpause, de går ikke akkurat en 6 timers skitur....

Bor en med skiføre utenfor døra kan de med fordel heller ha ski i gymmen i janaur da, så har de dekket opp målet. Enig i det. Men hvor mange skoler har skiløype så lett tilgjengelig at ikke hele gymtimen går bort i transport da?

For de mange som ikke har skiføre utenfor skoledøra er det ikke gjennomførbart
De må ta buss. Og da er de borte fra skolen en skoledag, inkl buss som vel bruker en time hver vei her hos oss (trolig mindre andre steder i landet?), og matpause, de går ikke akkurat en 6 timers skitur....

Bor en med skiføre utenfor døra kan de med fordel heller ha ski i gymmen i janaur da, så har de dekket opp målet. Enig i det. Men hvor mange skoler har skiløype så lett tilgjengelig at ikke hele gymtimen går bort i transport da?
Her gikk vi lysløypa på ski. Rundt og rundt og rundt og rundt. En time matpause, resten av skoledagen ble brukt på å gå på ski. Og lysløypa var 500 meter unna skolen.

Her gikk vi lysløypa på ski. Rundt og rundt og rundt og rundt. En time matpause, resten av skoledagen ble brukt på å gå på ski. Og lysløypa var 500 meter unna skolen.

Kjedelig bruk av skiopplæring, da burde dere heller hatt ski i gymmen en måned. Dårlig prioritering fra skoleledelsen.

Rundt og rundt og rundt er jo slett ikke like gøy som skolen på fjellet

Kjedelig bruk av skiopplæring, da burde dere heller hatt ski i gymmen en måned. Dårlig prioritering fra skoleledelsen.

Rundt og rundt og rundt er jo slett ikke like gøy som skolen på fjellet
Nei det var fryktelig kjedelig. En runde i lysløypa var vel 4-5 km. Så det ble noen mil i året når man måtte ha sånne dager ofte.

Jeg vet om flere barn som hater å gå på skinog misliker sterkt skidager så det høres rart ut om du mener st alle trives på ski.

Selv fikk jeg masse på ski og vant mye konkurranser da jeg var midre så det er ikke sånn at jeg snakker for min egen del når jeg er negativ til skidager , men jeg tenker litt lenger enn bare til meg selv og jeg vet mange sol sliter med skidager.
Å så dreier det seg ikke bare om penger til ski men til alt snnet som foregår på skole i løpet av året Og koster penger, det blir endel i løpet av et år
Om det blir lagt til rette for mestring trives de aller aller fleste med skiaktivitet. Bakgrunnen for at jeg sier det, er 15 årserfaring fra 1. -10. kl.

I starten er det allerede store forskjeller. Noen har god erfaring og tar på seg skiene selv og spretter rundt. For noen er det første gang på ski, kanskje kommer det noen tårer, for det er vanskelig å mestre dette med det samme. Disse trenger hjelp og oppmuntring. Smilet og latteren når de i løpet av et par økter, klarer å gå opp eller ned den slakke bakken er verdt det. Å holde på den gleden er ei større og større utfordring.

Visst har jeg sett elever som ikke liker å gå på ski, som ikke liker å løpe og som ikke liker å røre seg overhodet. Har også sett elever som ikke liker brøk, verb og den norske kongesagaen. Skal de slippe å røre seg eller arbeide med det de ikke liker?

Så lenge det blir lagt opp til mestring og det er tilpasset enkelteleven, enten det er ski eller kongesagaen, så liker de aller aller fleste å røre seg og å lære.

Nei det var fryktelig kjedelig. En runde i lysløypa var vel 4-5 km. Så det ble noen mil i året når man måtte ha sånne dager ofte.

Det ble det da

De er noe annet enn det som var utgangspunktet for denne tråden.

Lapp om den ene skidagen som skjer nesten hvert år (og kravet om ski til denne)

Hadde eldste i 10 klasse ifjor. Han hater å gå på ski, å dårlige vintre har vi også hatt, så han har ikke ski. Her er det til tider under 1 uke varsel på slike dager pga skiftende vær. Men han fikk lånt både ski og skøyer gjennom frivillighetssentralen, noe som skolen ordnet med. Her kjøpes det ikke nye eller bruke ski for at det skal brukes 1 eller 2 gang. Går ikke på økonomi men prinsipp.

Men værre med sykkeldager da. Vet de med dårlig råd der det kvies seg for slike dager fordi noen har sykt dyre, flotte sykler mens andre har dårlig, røstete sykler..

Tenk så herlig med avbrekk fra hverdagen og tavleundervisningen.
Alt kan lånes, fås billig på Finn. Jeg synes vi foreldre kan stå litt ansvar selv for at barna har det som trengs. Vi er heldige i Norge med gratis skolegang, men at skolen forventer at vi har litt utstyr synes jeg er innenfor. Jeg synes det går på lik linje som votter, lue og dress vi bor i ett vinterland.

Det er jeg sterkt uenig i. Her vi bor i en liten bygd er det ikke altid enkelt å få låne eller kjøpe utstyr billig. Ikke alltid det engang er snø nok slik at skolen får gjennomført skidager. Og når det først legger seg snø så er det panikkmelding til hjemmene om at det er skidag om få dager, før regnet kommer. Eldste her har hatt ski i flere år, kun brukt til de få skidagene. Han har andre interesser i ungdomsalderen enn å gå på ski ett par dager i året.

Nå sist i 10klasse var det skidag på kort varsel og skolen forlanger ikke lengre at alle barn har utstyr så der har frivillighetssentralen stilt med utstyr til de som ikke har.

Minsten her i 3 klasse har alt av utstyr igjen, elsker å gå på ski å skøyter og bruker det på fritiden nå som vi har snø.

Det er jeg sterkt uenig i. Her vi bor i en liten bygd er det ikke altid enkelt å få låne eller kjøpe utstyr billig. Ikke alltid det engang er snø nok slik at skolen får gjennomført skidager. Og når det først legger seg snø så er det panikkmelding til hjemmene om at det er skidag om få dager, før regnet kommer. Eldste her har hatt ski i flere år, kun brukt til de få skidagene. Han har andre interesser i ungdomsalderen enn å gå på ski ett par dager i året.

Nå sist i 10klasse var det skidag på kort varsel og skolen forlanger ikke lengre at alle barn har utstyr så der har frivillighetssentralen stilt med utstyr til de som ikke har.

Minsten her i 3 klasse har alt av utstyr igjen, elsker å gå på ski å skøyter og bruker det på fritiden nå som vi har snø.

Man kan dra uten for bygden også, bor selv i bygd og drar til nærmesteby om jeg trenger låne eller skaffe noe gratis man kan spørre på lokale Facebookgrupper osv. Problemet er ikke større enn man lager selv.
En skidag i året bør alle barn holde ut, og vi foreldre har satt barn til verden en kostnad med de må vi regne med.
Vi har det godt i Norge, klager på at vi må skaffe litt utstyr til barna, mens i andre land betaler de titusenvis av kroner for at barna skal få gå på skole eller barnehage.
Min barn hater forresten fotball, håndball, innebandy osv burde barnet få slippe å delta?
De må ha innesko burde jeg som mor forvente da at skolen ordnet dette for de koster litt de også? Spesielt når de må ha dette flere ganger i året... gymtøy må de ha også, kostnad i året det også, ut går de i friminuttene må ha tykke klær, gode votter osv. Det koster å ha barn, heldigvis kan man selv velge hvor mye det koster. Få tak i billig utstyr, handle billige klær osv.
Her har skolen to dager i året med innebandyturnering, siden mitt barn ikke liker det burde barnet kanskje slippe?

Last edited:
Man kan dra uten for bygden også, bor selv i bygd og drar til nærmesteby om jeg trenger låne eller skaffe noe gratis man kan spørre på lokale Facebookgrupper osv. Problemet er ikke større enn man lager selv.
En skidag i året bør alle barn holde ut, og vi foreldre har satt barn til verden en kostnad med de må vi regne med.
Vi har det godt i Norge, klager på at vi må skaffe litt utstyr til barna, mens i andre land betaler de titusenvis av kroner for at barna skal få gå på skole eller barnehage.
Min barn hater forresten fotball, håndball, innebandy osv burde barnet få slippe å delta?
De må ha innesko burde jeg som mor forvente da at skolen ordnet dette for de koster litt de også? Spesielt når de må ha dette flere ganger i året... gymtøy må de ha også, kostnad i året det også, ut går de i friminuttene må ha tykke klær, gode votter osv. Det koster å ha barn, heldigvis kan man selv velge hvor mye det koster. Få tak i billig utstyr, handle billige klær osv.
Her har skolen to dager i året med innebandyturnering, siden mitt barn ikke liker det burde barnet kanskje slippe?

Hvis vi må dra til nærmeste by så blir det dyre ski. Nett under 1000kr i ferje, bommer og drivstoff. Nå mente jeg ikke utstyr i gåavstand men i lokalt område. Godt mulig alle har råd til et par tusen i skiutstyr på kort varsel men har selv sittet i situasjon der at det ikke er mulig.

Han hater fotball og handball også men det koster ikke noe å delta i det via skolen vell???
Vet ikke med deg men her bruker ikke ungene sko og klær som må byttes flere ganger i året. Ikke får de det dyreste der heller. Kjøper ikke slikt i lokalbutikkene engang. Men så er vi heldige her å har ikke engang klesbutikk til barn så mye blir bestilt over nett. Og har aldri opplevd å få en sjokk sum på kort varsel fordi poden har gym eller det er vinter. Samt så er vi heldige å kan få arve flotte klær fra slekt og familie.

Nå var det skidag her i skolen sist torsdag og vet om en mor med 3 skolebarn som da slet med å få kjøpt billig eller lånt utstyr slik at de fikk deltatt.

Hvis vi må dra til nærmeste by så blir det dyre ski. Nett under 1000kr i ferje, bommer og drivstoff. Nå mente jeg ikke utstyr i gåavstand men i lokalt område. Godt mulig alle har råd til et par tusen i skiutstyr på kort varsel men har selv sittet i situasjon der at det ikke er mulig.

Han hater fotball og handball også men det koster ikke noe å delta i det via skolen vell???
Vet ikke med deg men her bruker ikke ungene sko og klær som må byttes flere ganger i året. Ikke får de det dyreste der heller. Kjøper ikke slikt i lokalbutikkene engang. Men så er vi heldige her å har ikke engang klesbutikk til barn så mye blir bestilt over nett. Og har aldri opplevd å få en sjokk sum på kort varsel fordi poden har gym eller det er vinter. Samt så er vi heldige å kan få arve flotte klær fra slekt og familie.

Nå var det skidag her i skolen sist torsdag og vet om en mor med 3 skolebarn som da slet med å få kjøpt billig eller lånt utstyr slik at de fikk deltatt.
Enig det er en viss forskjell på ski som skal brukes en dag og innesko som brukes i flere mnd

Merkelig, både der jeg gikk og der mine unger går og andre skoler jeg har hørt om er det altså kunst og håndtverk (det het vel ikke akkurat det da jeg gikk på barnejsole da, men vi hadde sannelig det hver uke ja) halve året og sløyd andre halvparten (deler klassen) fra storskolen. Det trodde jeg var standard i læreplanen, man kommer da umulig gjennom pensum i det på et par dager. Eldsemann har nå sydd seg forkle som han skal bruke på matlaging neste år.
Kunst og håndverk hver uke her og. Tror eldste har hatt det siden 3 klasse eller noe.

Yngste i 1 har hatt det litt, ikke hver uke enda.

Så det er altså greit å skaffe noe utstyr men ikke det man er uenige i at skolen driver med? Det er til syvende og sist det handler om.
Jeg vil si at når barnet vokser ut av sine sko fire ganger i året så er det 4000 i året for at barnet skal ha gym. Gym som er det verste faget som finnes for mitt barn og som koster oss mange tusen i året pga sko, tøy og gymbag. Så jeg vil si det koster oss ganske mye, og ikke minst alt utstyret de trenger til andre fag, blyant, fargestifter,bokbind, viskelær osv flere ganger i året må innholdet i penalet fornyes. Burde jeg forvente at skolen er helt gratis og jeg skulle ikke hatt noen utgifter på barna?
Så der dere bor er det ingen butikker til barn, men dere må betale 1000 kroner i ferje for å komme til butikken. Hørt om internettet? Finn.no? Brukt og gisbort sider på Facebook? Fau sin Facebook side for skolen? Det er mange steder mannkan få brukte ski til en billig penge. Du kan også få skolen til å samle inn slik at de har til utlån. Fau kan på vegne av skolen søke sparebankstiftelsen om midler til kjøp av utstyr. Fau kan også starte en innsamlingsaksjon av utstyr til skolen. Bare man engasjerer seg så kan man løse mange problemer, isteden for å forvente at alt skal være gratis.
Har tre barn jeg også, når jeg fikk mitt tredje barn så viste jeg at dette vil koste oss, koste oss i utstyr, koste oss i klær, koste oss i mat, koste oss i aktiviteter Jeg forventer derimot ikke at hele Norge skal slutte med et fag fordi vi synes det er dyrt med utstyr. Mange sliter økonomisk, men vi er selv ansvarlig for de barna vi får.

Last edited:
Back
Topp