Obligatoriske skidager?

• Trådstarter Trådstarter Astrid83
  • Opprettet Opprettet
Hvorfor skal alle lære sløyd? Og å sy med symaskin? Slett ikke alle har inngående innteresse for diktanalyse heller, og praktisk bruk i livet videre er vel enda mindre for det.

Men på læreplanen for gym står ski, skøyte og svømming, og ballspill og friidrett og mye annet
Det er nå stor forskjell på å bruke en halvtime på diktanalyse eller en time på sløyd, og å bruke en hel dag på å stå på ski ;) hver gang vi hadde ski på skolen så ble hele dagen satt av til det.

Og det har de! Er du uenig i at det er mulig å få tak i brukt billig utstyr?
Kan til og med få tak i gratis, nettet flommer over av skiutstyr. Jeg synes det er litt rart at vi i Norge forventer liksom at barna skal vokse opp på staten sin regning.
Barn skal ikke dra på utflukter, de skal ikke ha skidager, de skal ikke stå på skøyter, de skal ikke dra på leirskole uten at vi forventer at dette dekkes av skolen/Norge. For det første blir det trist skolehverdag for barna som ikke får oppleve noe og for det andre synes jeg at vi fraskriver oss ansvar for våre barn. Noen kostnader må vi regne med å ha som foreldre så får de som sliter veldig med å få økonomien rundt få hjelp og støtte.
Mange støtte ordninger der ute.
Enig!
Man må liksom kunne tenke litt selv og finne løsninger. Tror denne generasjonen som er voksne nå er litt for vant med de gode ordningene våre. «Staten/systemet» order opp og har ansvar.

Det er nå stor forskjell på å bruke en halvtime på diktanalyse eller en time på sløyd, og å bruke en hel dag på å stå på ski ;) hver gang vi hadde ski på skolen så ble hele dagen satt av til det.
Også bruker man reelt en skoletime i uka i et halvt år om gangen i flere skoleår på sløyd

Og ganske mange dager på diktanalyse i løpet av skolegangen. Og mange færre timer på ski med mindre man faktisk har skidager mange ganger i året, den ene årlige er ikke mye

Hos oss får de velge ski, skøyter og aking.
Igjen så har vi vinter hvert år i norge og vi vet at vinterdag kommer. Så dette bør ikke er nytt for nordmenn i allefall.

Har selv stått i dette med trang økonomi og skaffe utstyr. Derfor er det fint at det finnes muligheter. Brukt, hjelp oss og hjelpe , venner, familiekontor i kommunen kan ha noe som kan lånes.

Vil ikke barna skal de ikke tvinges heller. Ønske seg til jul kan være et alternativ. For vinterdagene dukker alltid opp i januar februar.
Synes det er fint de er litt aktive også. Men igjen at de får velge litt. Spent på hva mine velger, vi har for det meste brukt utstyr av ski , skøyter. Hjelm så bruker de sykkelhjelmen sin.
Her er det kun ski som er alternativet , det eneste de får velge er hvor langt de skal gå

Også bruker man reelt en skoletime i uka i et halvt år om gangen i flere skoleår på sløyd

Og ganske mange dager på diktanalyse i løpet av skolegangen. Og mange færre timer på ski med mindre man faktisk har skidager mange ganger i året, den ene årlige er ikke mye
Det finnes de som har ski hver uke i gym vinteren gjennom , så ikke nødvendigvis bare en dag det er snakk om

Vel nå vet ikke jeg hva slags skole du fikk på/har barna dine på. Men der jeg gikk var sløyd en del av kunst og håndverk, og sløyd hadde man et par ganger i halvåret, ikke hver uke ;)

Her er det kun ski som er alternativet , det eneste de får velge er hvor langt de skal gå

Langrenn eller alpint, her, på langrenn kan de velge lang tur eller en kortere tur til en skilek-arena hvor de renner og leker. Og griller pølse og spiser matpakke, men det gjør jo de som går langt også.

Altså gjennom ett år det
Skidager
Sykkeldag
Skøytefager

++++
Det blir en del å skaffe det i løpet sv ett år og endel penger

Det finnes de som har ski hver uke i gym vinteren gjennom , så ikke nødvendigvis bare en dag det er snakk om

Ja, de finnes de som har det, men det er jo da naturlig nok steder hvor det FAKTISK ligger snø mer enn fire dager og regn igjen. Og de skolene der det skjer, der er jeg enig i at det er over behovet for skiopplæring, men at den ene dagen med ski i året, eller to, skal være "for mye for de stakkarene som ikke liker ski" satt opp mot "en halvtime med sløyd" blir skivebom.

Man får evt engasjere seg politisk og komme seg inni utvalget som reviderer læreplanen og regulere bort ski da, men inntil man gjør det, godta at relativt naturlig å står grunnleggende skiopplæring på læreplanen, og en dag i året er på ingen måte urimelig at en som ikke liker å gå på ski skal holde ut.
At det skal være unødvendig å kjøpe ski for mange tusen for den ene dagen er en annen sak, derav utlånssentraler etc, men at det er synd på en som ikke liker ski for det varer en hel dag, den kjøper jeg ikke.

Jeg er helt for at det skal være mulig å låne ski

Det kan være dyrt. Særlig når de vokser, skisko skiftet prisklasse mellom str 35 og 36 oppdaget jeg i år, 35 er barn. Ungen bruker 33 og 34 i andre sko, men skisko er små i størrelsen og i 34 var det ikke plass til ullsokk, og slett ikke bevege tærene, så det ble 36. Vi kjøper ski og skisko nye da, fordelt på et par år pr bruker og 3 unger så blir det ikke så dyrt. Eldstemann får nytt og søstrene finner vi noe passe til i det vi har. Vi har ca annenhver skostørrelse fra 24 og oppover (men 28 er borte, lurer på om min bror har dem) og hver 10 cm i langresski fra 90 og opp til 140 eller 150, så vi har pleid å tilby utlån via lærer av de størrelsene som ikke er i bruk, det var vanlig praksis inntil i år hvor skolen informerer om at frivillighetssentralen har åpnet for utlån av ski og skiutstyr.

Etter lillemor vokser fra dem kan vi selge det eller gi det bort tenker jeg, men hun bruker 90 skiene i år så det er sko i 24 (og 25, dem har vi arvet fra min bror tror jeg) vi kan kvitte oss med enda da.

Vel nå vet ikke jeg hva slags skole du fikk på/har barna dine på. Men der jeg gikk var sløyd en del av kunst og håndverk, og sløyd hadde man et par ganger i halvåret, ikke hver uke ;)

Merkelig, både der jeg gikk og der mine unger går og andre skoler jeg har hørt om er det altså kunst og håndtverk (det het vel ikke akkurat det da jeg gikk på barnejsole da, men vi hadde sannelig det hver uke ja) halve året og sløyd andre halvparten (deler klassen) fra storskolen. Det trodde jeg var standard i læreplanen, man kommer da umulig gjennom pensum i det på et par dager. Eldsemann har nå sydd seg forkle som han skal bruke på matlaging neste år.

Merkelig, både der jeg gikk og der mine unger går og andre skoler jeg har hørt om er det altså kunst og håndtverk (det het vel ikke akkurat det da jeg gikk på barnejsole da, men vi hadde sannelig det hver uke ja) halve året og sløyd andre halvparten (deler klassen) fra storskolen. Det trodde jeg var standard i læreplanen, man kommer da umulig gjennom pensum i det på et par dager. Eldsemann har nå sydd seg forkle som han skal bruke på matlaging neste år.
Kunst og håndverk er da delt inn i så mange kategorier at sløyd en bare en liten brøkdel av det. Jeg kan telle på to hender hvor mange ganger jeg hadde sløyd gjennom hele barneskolen og ungdomsskolen. Så ja, kunst Og håndverk har man hver uke, men sløyd har man absolutt ikke hver uke. Ihvertfall ikke på skolene jeg har gått på eller kjenner til ;)

Kunst og håndtverk (som er et nye "skløyd og håndarbeid som vi hadde i min oppvekst)

Timetall oppgitt i 60-minutters enheter:

BARNETRINNET

1.-7. årstrinn: 477 timer

UNGDOMSTRINNET

8.-10. årstrinn: 146 timer (150 timer for de som fullfører 10. årstrinn våren 2014)

477 timer er 636 skoletimer a 45 minutter. i løpet av 7 år er det 90 skoletimer i skoleåret.

Der er sannelig mer enn et par timer i uka her og der det altså

Kunst og håndverk er da delt inn i så mange kategorier at sløyd en bare en liten brøkdel av det. Jeg kan telle på to hender hvor mange ganger jeg hadde sløyd gjennom hele barneskolen og ungdomsskolen. Så ja, kunst Og håndverk har man hver uke, men sløyd har man absolutt ikke hver uke. Ihvertfall ikke på skolene jeg har gått på eller kjenner til ;)
Min er snart ferdig på barneskolen og har knapt nok hatt sløyd

Kunst og håndtverk (som er et nye "skløyd og håndarbeid som vi hadde i min oppvekst)

Timetall oppgitt i 60-minutters enheter:

BARNETRINNET

1.-7. årstrinn: 477 timer

UNGDOMSTRINNET

8.-10. årstrinn: 146 timer (150 timer for de som fullfører 10. årstrinn våren 2014)

477 timer er 636 skoletimer a 45 minutter. i løpet av 7 år er det 90 skoletimer i skoleåret.

Der er sannelig mer enn et par timer i uka her og der det altså
Står ingebting om hvordan man fordeler det d ;)
Min har omtrent ikke hart sløyd

Det vil vel variere, akkurat som det på noen skoler er slik at de har ski i gymmen hele vinteren.

Men en skidag i året er innafor hva de må "holde ut" selv om de ikke liker det, rett og slett fordi det står på læreplanen. Det gjør også vev og sying og tresløyd og metallsløyd. og diktanalyse, og gjærbakst og gangetabellen

Hvorfor skal alle lære å gå på ski? Om de ikke har interesse for det i det hele tatt. Er jo helt hull i hodet at å gå på ski skal stå i pensum.
Det er for meg helt merkelig holdning. Hvordan vet barna om de har interesse eller ikke for ski om de aldri får prøvd det? Skole og undervisning handler ikke om å gjøre hva man interesserer seg for. Derfor spiller man fotball, innebandy, basketball, turner, i gymmen osv. Fysisk aktivitet er viktig og jeg synes det er fantastisk at barna får testet og lært litt om ulike former for idrett.

Står ingebting om hvordan man fordeler det d ;)
Min har omtrent ikke hart sløyd

Neida, fordelingen er ulik, og så har din da gått på en skole med veldig lite fokus på det da, men det var jo heller ikke egentlig poenget mitt.

Noen skoler har mer fokus på ski enn andre, men EN SKIDAG i året er virkelig ikke mye selv om man ikke liker ski! Tenk på den stakkaren som ikke liker brøk da...?

(jeg synes altså langt mer synd på den som ikke får til brøk enn den "stakkaren" som ikke like å gå på ski og tvinges til å gå en liten skitur en gang i året. Men førstnevnte får forhåopentligvis jelp til å lære det. Og det får faktisk de som ikke har foreldre som har lært dem ski også. De får lære det.)

Neida, fordelingen er ulik, og så har din da gått på en skole med veldig lite fokus på det da, men det var jo heller ikke egentlig poenget mitt.

Noen skoler har mer fokus på ski enn andre, men EN SKIDAG i året er virkelig ikke mye selv om man ikke liker ski! Tenk på den stakkaren som ikke liker brøk da...?
Du trenger ikke skrive med store bokstaver, klarer fint å lese de små ;)

Back
Topp