Det finnes de som har ski hver uke i gym vinteren gjennom , så ikke nødvendigvis bare en dag det er snakk om
Ja, de finnes de som har det, men det er jo da naturlig nok steder hvor det FAKTISK ligger snø mer enn fire dager og regn igjen. Og de skolene der det skjer, der er jeg enig i at det er over behovet for skiopplæring, men at den ene dagen med ski i året, eller to, skal være "for mye for de stakkarene som ikke liker ski" satt opp mot "en halvtime med sløyd" blir skivebom.
Man får evt engasjere seg politisk og komme seg inni utvalget som reviderer læreplanen og regulere bort ski da, men inntil man gjør det, godta at relativt naturlig å står grunnleggende skiopplæring på læreplanen, og en dag i året er på ingen måte urimelig at en som ikke liker å gå på ski skal holde ut.
At det skal være unødvendig å kjøpe ski for mange tusen for den ene dagen er en annen sak, derav utlånssentraler etc, men at det er synd på en som ikke liker ski for det varer en hel dag, den kjøper jeg ikke.
Jeg er helt for at det skal være mulig å låne ski
Det kan være dyrt. Særlig når de vokser, skisko skiftet prisklasse mellom str 35 og 36 oppdaget jeg i år, 35 er barn. Ungen bruker 33 og 34 i andre sko, men skisko er små i størrelsen og i 34 var det ikke plass til ullsokk, og slett ikke bevege tærene, så det ble 36. Vi kjøper ski og skisko nye da, fordelt på et par år pr bruker og 3 unger så blir det ikke så dyrt. Eldstemann får nytt og søstrene finner vi noe passe til i det vi har. Vi har ca annenhver skostørrelse fra 24 og oppover (men 28 er borte, lurer på om min bror har dem) og hver 10 cm i langresski fra 90 og opp til 140 eller 150, så vi har pleid å tilby utlån via lærer av de størrelsene som ikke er i bruk, det var vanlig praksis inntil i år hvor skolen informerer om at frivillighetssentralen har åpnet for utlån av ski og skiutstyr.
Etter lillemor vokser fra dem kan vi selge det eller gi det bort tenker jeg, men hun bruker 90 skiene i år så det er sko i 24 (og 25, dem har vi arvet fra min bror tror jeg) vi kan kvitte oss med enda da.