Nyttårsbaby

håper igrunn lilleman holder seg inne til over nyttår jeg og! Tidspunkt er ikke viktig, bare han holder seg til 2020, haha! Hadde termin 20.12- og om jeg har forstått riktig er det mest vanlig med igangsettelse etter 11 dager, men helsedirektoratet anbefaler dag 14 over termin.. men kan ikke gjøre mye annet enn å håpe nå! :p
Hvorfor er det viktig for deg at han holder seg til 2020? Jeg bare tenker at om det er pga skolestart, så har vi som føder nå på slutten av året mulighet til å søke om at barna utsetter skolestart med ett år. Altså som om de ble født i januar 2020 istedenfor desember 2019. Idag er det jo 23.desember, og det er jo bare en snau uke som skiller de født nå, fra de som fødes i januar.
 
Har ikke hørt om noen i januargruppa er med, hehe, men sjekket konkurrentene der idag. Er hele 5 stk med termin 01.01, så dette blir et tett løp!

Spennende! Gøy å følge litt med fra sidelinjen :) I fjor på denne tiden satt jeg med et knøttlite nurk selv :) lykke til både med innspurten, fødselen og alt som følger mer :D det er herlig uansett om de kommer før eller etter nyttår :)
 
Hvorfor er det viktig for deg at han holder seg til 2020? Jeg bare tenker at om det er pga skolestart, så har vi som føder nå på slutten av året mulighet til å søke om at barna utsetter skolestart med ett år. Altså som om de ble født i januar 2020 istedenfor desember 2019. Idag er det jo 23.desember, og det er jo bare en snau uke som skiller de født nå, fra de som fødes i januar.

Vet det ikke er meg du spurte, men virker som mange er opptatt av det med å være eldst/født tidlig på året.. Det var noe av det vi fikk høre da vår plutselig kom før tiden, type «å nei, da blir hun yngst i klassen i stedet for eldst..». Vi bryr oss ikke ;) tipper det går helt fint, og om ikke, så kan man jo utsette som du sier!
 
Hvorfor er det viktig for deg at han holder seg til 2020? Jeg bare tenker at om det er pga skolestart, så har vi som føder nå på slutten av året mulighet til å søke om at barna utsetter skolestart med ett år. Altså som om de ble født i januar 2020 istedenfor desember 2019. Idag er det jo 23.desember, og det er jo bare en snau uke som skiller de født nå, fra de som fødes i januar.

Vil bare svare på denne, men er ikke "bare å søke utsettelse". Har et barn født 24 november som har utsatt skolestart, og det var en omfattende prosess i samarbeid med ppt, logoped, barnehage og oss foreldre. Barnet går nå på tredje trinn, og selv om det var riktig avgjørelse i vårt tilfelle, syns ikke gutten vår det var gøy å måtte gå et ekstra år i barnehage, og nå være født i et annet årstall enn de andre i klassen.
 
Da er craver_vannmelon_igjen også ute av konkurransen! Gratulerer med fødsel :) Minimoor har hevet seg med, og vi venter spent på fortsettelsen!
 
Vil bare svare på denne, men er ikke "bare å søke utsettelse". Har et barn født 24 november som har utsatt skolestart, og det var en omfattende prosess i samarbeid med ppt, logoped, barnehage og oss foreldre. Barnet går nå på tredje trinn, og selv om det var riktig avgjørelse i vårt tilfelle, syns ikke gutten vår det var gøy å måtte gå et ekstra år i barnehage, og nå være født i et annet årstall enn de andre i klassen.

Hvis det er behov så får man utsatt selv om det er en prosess :) Og spesielt om barnet er født før termin og dermed havner i et årskull tidligere..
 
Hvis det er behov så får man utsatt selv om det er en prosess :) Og spesielt om barnet er født før termin og dermed havner i et årskull tidligere..
Joda vet jo det, mente det innlegget om at om baby kommer i 2019 er det jo bare å søke utsatt skolestart. Tenker det skal jo være en grunn for det, ikke bare at barnet er minst i klassen.
Men jeg har jo som sagt et barn med utsatt skolestart så er jo glad muligheten er der.
 
Jeg tenker at barnet kommer jo når det kommer, og vi blir glade uansett om han kommer i 2019 eller 2020 :) allikevel så er det hakket mer praktisk om han kommer i 2020. Da er han automatisk eldst i sitt årskull fremfor å være yngst. I tillegg så tenker jeg at det er greit å slippe å ha bursdag i romjula.
Men allikevel, dette er selvfølgelig ikke noen kjempeviktig sak. Men gir kanskje en ekstra motivasjon til å vente og ikke bli utålmodig nå som terminen nærmer seg :)
 
håper igrunn lilleman holder seg inne til over nyttår jeg og! Tidspunkt er ikke viktig, bare han holder seg til 2020, haha! Hadde termin 20.12- og om jeg har forstått riktig er det mest vanlig med igangsettelse etter 11 dager, men helsedirektoratet anbefaler dag 14 over termin.. men kan ikke gjøre mye annet enn å håpe nå! :p
Sniker
Hadde termin 20.12.16, og fødte den 24.12 :hilarious:
 
Jeg tenker at barnet kommer jo når det kommer, og vi blir glade uansett om han kommer i 2019 eller 2020 :) allikevel så er det hakket mer praktisk om han kommer i 2020. Da er han automatisk eldst i sitt årskull fremfor å være yngst. I tillegg så tenker jeg at det er greit å slippe å ha bursdag i romjula.
Men allikevel, dette er selvfølgelig ikke noen kjempeviktig sak. Men gir kanskje en ekstra motivasjon til å vente og ikke bli utålmodig nå som terminen nærmer seg :)
Sånn tenker jeg også. Fin motivasjon for å holde ut ventingen :)

Og da jeg skrev at man kunne søke utsatt skolestart, så skrev jeg ikke «bare å søke». Man kan søke utsatt skolestart, det er et faktum. Vi vurderer å ha utsatt skolestart dersom vi ser at det blir best og lillegutt kommer nå i desember. Termin er jo 30.12, om han kommer da er det kun 2 dager som skiller han og potensielt eldstemann i klassen under. Meget mulig at han da vil passe bedre inn i 2020-kullet. Dette ser vi såklart an og i samråd med fagpersoner, men tenker sånn sett at det ikke er krise om han ikke kommer i 2020.

Har forresten bursdag helt på slutten av november selv, og opplevde det ikke som krise å være minst/nest minst i klassen. Så det kan jo gå helt fint uansett :)
 
Last edited:
Sånn tenker jeg også. Fin motivasjon for å holde ut ventingen :)

Og da jeg skrev at man kunne søke utsatt skolestart, så skrev jeg ikke «bare å søke». Man kan søke utsatt skolestart, det er et faktum. Vi vurderer å ha utsatt skolestart dersom vi ser at det blir best og lillegutt kommer nå i desember. Termin er jo 30.12, om han kommer da er det kun 2 dager som skiller han og potensielt eldstemann i klassen under. Meget mulig at han da vil passe bedre inn i 2020-kullet. Dette ser vi såklart an og i samråd med fagpersoner, men tenker sånn sett at det ikke er krise om han ikke kommer i 2020.

Har forresten bursdag helt på slutten av november selv, og opplevde det ikke som krise å være minst/nest minst i klassen. Så det kan jo gå helt fint uansett :)

Sniker
Jeg har en som er født i midten av januar, og jeg må si at jeg også iblant tenker at han kan få for få utfordringer. Til neste år vil han feks være eldst på avdelingen i bhg, og jeg tenker han ville fått flere utfordringer både språklig og på andre måter ved å ha noen å strekke seg etter. De som er bare 3 uker yngre skal jo over til stor avd. Men, så jevner jo ting seg ut iløpet av de første årene på skole, og tilrettelagt opplæring skal i teorien gjøre det mulig å gi undervisning som passer for både de eldste og yngste. Man søker etter henvisning til ppt tror jeg, og ordningen om utsatt skolestart praktiseres i svært liten grad.
Men uansett, tror jeg det er mange fordeler i å ha noe å strekke seg etter for de som er født seint på året :) :) og kjenner flere som var skikkelig lite klare for skole som er født midt i året også.

Uansett moro å følge med på hvem som får nyttårsbabyen her! Lykke til alle sammen :) ❤️
 
For ganske nøyaktig 6 år siden fikk vi vår yngste den 21.desember. Han startet altså i 1.klasse nå i august - jeg kjente veldig på den altså, han virket ikke helt klar for skolestart, var mest opptatt av å kle seg ut, og klarte ikke holde en blyant riktig:)

Han fylte som sagt 6 år for to dager siden, etter å ha fullført halve 1.klasse. Mange på hans trinn er nesten ett år eldre enn ham. Men det har gått over all forventning, han havnet i klasse med mange av barnehagevennene sine, og han elsker å lese, skrive og regne. De overrasker stadig, disse små:)

Jeg har forresten bursdag 20/12 selv, og kan skrive under på at det er litt døvt å ha bursdag så tett på julen og alltid være yngst (bortsett fra nå, når alle blir «gamle» før meg, hehe) men det går helt greit.

Hadde jo vært rimelig interessant om jeg fødte på termindato i år da (22/12), men dengang ei. Håper å unngå julaften og helligdagene men vi får se hva som skjer. Ulidelig spennende dager! Kanskje jeg plutselig også blir med i nyttårsbabyracet :D
 
Da er craver_vannmelon_igjen også ute av konkurransen! Gratulerer med fødsel :) Minimoor har hevet seg med, og vi venter spent på fortsettelsen!
Ojoj, dette blir spennende! Selv om i dag er jeg mest spent på om det blir noen babyer født på julaften! :santa
 
Joda vet jo det, mente det innlegget om at om baby kommer i 2019 er det jo bare å søke utsatt skolestart. Tenker det skal jo være en grunn for det, ikke bare at barnet er minst i klassen.
Men jeg har jo som sagt et barn med utsatt skolestart så er jo glad muligheten er der.
Jeg har inntrykk av at det kan bli enklere for foreldre å velge selv hvilket år barnet skal begynne på skolen, ut fra hvordan de selv kjenner barnet og modenheten. Er i alle fall begynt flere prøveprosjekter med det, så håper det er litt mer åpent når dette kullet skal begynne på skolen :happy:
 
Jeg har inntrykk av at det kan bli enklere for foreldre å velge selv hvilket år barnet skal begynne på skolen, ut fra hvordan de selv kjenner barnet og modenheten. Er i alle fall begynt flere prøveprosjekter med det, så håper det er litt mer åpent når dette kullet skal begynne på skolen :happy:

Håper i grunn det, for jeg får et inntrykk av at når folk får vite at vi har utsatt skolestart på gutten at de trur det er noe galt med han på noen måter. Er ikke det annet enn at han var veldig sen med språket, og dermed også slet i sosiale sammenheng. Hang liksom ikke helt med de andre i lek.

Ppt anbefalte utsatt skolestart til jenta vår som ble 5 nå i desember som skal begynne til høsten, men vi ønsker ikke det da vi har litt dårlig erfaring fra sist, selv om vi fortsatt mener det var det riktige å gjøre.
 
Håper i grunn det, for jeg får et inntrykk av at når folk får vite at vi har utsatt skolestart på gutten at de trur det er noe galt med han på noen måter. Er ikke det annet enn at han var veldig sen med språket, og dermed også slet i sosiale sammenheng. Hang liksom ikke helt med de andre i lek.

Ppt anbefalte utsatt skolestart til jenta vår som ble 5 nå i desember som skal begynne til høsten, men vi ønsker ikke det da vi har litt dårlig erfaring fra sist, selv om vi fortsatt mener det var det riktige å gjøre.

Jeg er ingen ekspert, men trodde det var nettopp som du sier at utsett skolestart er der hvor det ikke er noe galt med barnet, men en umodenhet f.eks. Hvis noe er galt, så anbefaler de jo skolestart til ordinær tid, siden barnet da kan ha behov for tilpasset opplæring hele veien :)
 
Jeg er ingen ekspert, men trodde det var nettopp som du sier at utsett skolestart er der hvor det ikke er noe galt med barnet, men en umodenhet f.eks. Hvis noe er galt, så anbefaler de jo skolestart til ordinær tid, siden barnet da kan ha behov for tilpasset opplæring hele veien :)

Jeg kjenner bare til noen enkelttilfeller, men det er i alle snakk om at barnet har en diagnose som går på utvikling, men der hvor barnet er ganske langt fremme utviklingsmessig og likevel et stykke bak jevnaldrende. Det er for eksempel ikke Down syndrom, hvor barna ofte ligger et godt stykke etter og langt på vei ikke forventes å følge den vanlige undervisningen hele grunnskolen, men heller forsinkelser i utvikling som for eksempel på grunn av prematur eller en veldig mild hjerneskade. Bare basert på mine personlige erfaringer ville jeg ha tenkt at når noen sier de har utsatt skolestart betyr det at barnet også har en diagnose, men det er fordi jeg kun kjenner til slike tilfeller.
Alle barn, uansett om de har en diagnose eller ei, har rett til tilpasset opplæring etter sitt nivå og forutsetninger (feks ulike grad av skolemodenhet). Men det er ikke alltid det blir like godt praktisert, sikkert av ulike grunner, men altfor store skoleklasser er en av utfordringene for lærerne :)
Jeg kom over et forskningsprosjekt i Danmark hvor de har forsøkt å gjøre det lettere å utsette skolestart også for barn som ikke har en diagnose. Om det viser seg å ha positiv effekt over tid, kan man jo tenke seg at det samme vil bli forsøkt i Norge :)
 
Last edited:
Hvordan går det med alle deltakerne våre? Nå er det ikke lenge igjen til nyttårsaften og 1.nyttårsdag! 5 dager!
 
Back
Topp