Nydelige skatten vår...

Tenk 8 uker i morgen...fortsatt helt uvirkerlig...hadde aldri trodd at jeg skulle komme så langt[:D] Så lykkelig er jeg...men jeg er også redd[&o] har følt meg lite gravid de siste dagene (altså har ikke vært kvalm)...ellers er de samme symptomene der...og det liker jeg ikke helt[8D] Men jeg hadde ingen symptomer uka før jeg skulle på første ul...og alt var jo som det skulle...og jeg har heeele tiden tenkt/visst at jeg ikke kom til å bli skikkelig kvalm da jeg aldri er ånn dårlig ellers...og min mor var heller aldri det under sine svangerskap...så slekter nok på henne![;)] Dessuten har jeg vært hjemme hele den siste uka (er jo student, ikke at jeg har studert så mye[8D]) så har jo ikke gjort en døyt! Spist når jeg har følt for det...og vært meget lite aktiv...og det er jo når jeg er aktiv og ikke får i meg nok at kvalmen kommer...så er jo sikkert ikke så rart[:-] jeg vet jo det...men allikevel[:o]

Fikk forresten ny innkallelse til ul i dag...18.februar[&:] da er jeg akkurat 10 uker på vei...gru/gleder meg litt allerede...håper ukene går fort[:)]

ORIGINAL: Joyleaf

Det går så fort til 18. Februar skal du se [;)]

Dette går kjempe bra Wembie!

Håper du har rett[:)] litt bekymra i dag kjenner jeg...men alt er nok som det skal[:)]

Koselig å lese om babyreisen din Wembie! [:)] Smusk og smask

Seee....et pitte lite menneske jo

Uke 8: Embryoet er i begynnelsen av denne uken seks uker gammelt. Hjernen vokser raskt, og hjernedelene avgrenses og blir tydeligere. Hypofysen, som er et viktig organ som styrer hormonproduksjonen, dannes.
I løpet av uken begynner fingre, tær og albuer å formes. Kroppen blir rettere og hodet rundere. Embryoet begynner å ligne et lite menneske. Men det er ikke større enn et kirsebær! Spiserør og luftrør dannes og små lungeknopper dukker opp. Nyrer og urinveier er også i ferd med å utvikles. Tarmen begynner å vokse og danner etter hvert store tarmsløyfer. Disse er for store til å få plass i embryoets buk, og skyves derfor inn i en utposing på navlestrengen. Denne navlebrokken kan man se på ultralyd, særlig ved 10 uker. Mellom 11. og 12. uke vil disse flytte inn i buken igjen.
Nå overtar embryoets lever produksjonen av blodceller. Til nå har plommesekken stått for den oppgaven, men denne trengs ikke lenger, og skrumper inn.
Underkjeven blir tydelig og øyelokkene begynner å formes. Ørene er nå tydelige, men langt fra ferdige. Hørselen er blant de første sansene som modnes, slik at barnet kan høre lenge før det blir født. Kanskje vil du begynne å prate og synge for det allerede? Samtidig som det dukker opp en antydning til nese, dannes luktesansen i hjernen. Tannknopper begynner også å dannes.
Mot slutten av uken begynner dannelsen av de to siste hjertekamrene, og halvmåneformede klaffer er dannet. Nå er også lungearterien og hovedpulsåren utviklet. Lungearterien forbindes med høyre hjertekammer, hovedpulsåren med venstre kammer. Først etter fødselen vil barnet kunne ta opp oksygen gjennom lungene og forsyne kroppen gjennom lungearterien. Frem til den tid får embryoet oksygen fra mor. Hjertet er i prinsippet ferdig utviklet, men fordi embryoet ikke puster selv, må det oksygen- og næringsrike blodet fra morkaken fordeles gjennom embryoets kropp ved hjelp av tre snarveier (et kar i leveren, et hull mellom forkamrene i hjertet og et kar mellom lungearterien og hovedpulsåren). Disse snarveien lukkes etter fødselen.
Embryoet har til nå hatt to sett med nyrer. Det ene omdannes delvis til testikler hos gutter eller eggstokker hos jenter. Lurer dere på om det er en liten gutt eller jente der inne? Det er det fremdeles umulig å se.

Ja, den signaturen du lagde til muffmuffkaka var så nydelig[:D]

Kunne jeg spurt om du kunnel lagd en egen til meg? Eller så trives jeg veldig godt med den jeg har alt[;)]

Det er så godt å lese at det går bra med deg, og jeg tror ikke du skal bekymre deg over symptomer( selv om jeg forstår deg veldig godt). Men utifra det jeg husker da jeg gikk med Lucas, hadde jeg ikke så mange symptomer som nå.
Eneste jeg husker var rundt uke 7, det var da jeg fant ut at jeg var gravid med L, var ømme bryster og kvalm om morgenen. Det varte vel ca en uke, eller noe[;)]

Ha en fin helg, Wembie[:D]

Klem[:)]

HURRA for 8+1!!!![:D][:D][:D]

ORIGINAL: Lambi`83

HURRA for 8+1!!!![:D][:D][:D]

Tusen takk kjære deg[:D]

ORIGINAL: Lucmam

Ja, den signaturen du lagde til muffmuffkaka var så nydelig[:D]

Kunne jeg spurt om du kunnel lagd en egen til meg? Eller så trives jeg veldig godt med den jeg har alt[;)]

Det er så godt å lese at det går bra med deg, og jeg tror ikke du skal bekymre deg over symptomer( selv om jeg forstår deg veldig godt). Men utifra det jeg husker da jeg gikk med Lucas, hadde jeg ikke så mange symptomer som nå.
Eneste jeg husker var rundt uke 7, det var da jeg fant ut at jeg var gravid med L, var ømme bryster og kvalm om morgenen. Det varte vel ca en uke, eller noe[;)]

Ha en fin helg, Wembie[:D]

Klem[:)]

Tusen takk for beroligende ord...det hjelper litt tro det etter ei[;)] men er nok enda litt bekymret[&:] så håper den neste uka kan gå fort, sånn at jeg får se med mine egne øyne at alt er bra på neste ul...ringte i går og fikk time litt før, så nå er det den 15/2 som gjelder[&:]

Og selvfølgelig kan jeg forsøke å lage en egen signatur til deg[:D] liker de selv ganske enkle (som du ser av din og min signatur) men har du andre ønsker skal jeg gjøre mitt beste[:D] bare å komme med ønsker!

Ja, da blir altså neste ul den 15.februar i steden for den 18...føler meg liiite gravid for tiden, og det gjør jo at bekymringene kommer løpende[:'(][&:] Men håper jo selvfølgelig at alt er som det skal...De andre gangene har jeg jo skjønt at det har gått galt allerede rundt uke 6...og samtlige ganger har jeg begynt å blø i større eller mindre grad...Denne gangen...INGEN TING[:)] så tror jo at det er et godt tegn...

Fikk forresten opp denne mld på bv i dag:
 Har du få eller ingen svangerskapstegn? Ingen er like normalt og vanlig som mange, og betyr ikke at noe er galt!
*pjuh* Hjelper heldigvis en del å se sånt[;)]

Ellers så skal jeg faktisk på jobbintervju i morgen...håper jeg får den, for har blitt lite jobbing i det siste...og trenger virkelig å komme meg litt mer ut..tenke på andre ting osv...tror nemlig ikke at det hadde gjort noe[8D][;)]

ORIGINAL: Joyleaf

Ikke bekymre deg kjære wembie! Dette ordner seg! Spira di vil sitte til det kommer ut en nydelig baby i september!

Tuuusen takk skjønne du...er litt roligere nå...kjenner små stikk i magen fra tid til annen og det tar jeg som et godt tegn...ellers så er jeg vel bare "heldig" som slipper denne kvalmen som så mange andre sliter med...problemet nå er liten matlyst...ikke at det gjør meg så veldig mye, da jeg har noen kilo og ta av...men passer på å presse i meg litt av og til...Samt drikker jeg ferskpressa appelsinjuice....NAAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMM[:D][:D][:D]

Da, har jeg altså vært på jobbintervju i dag...og tror dere jaggu ikke at jeg fikk den[:D][:D][:D] Kjempe fornøyd! Var litt nervøs først, men følte at det gikk veldig bra...er jo alltids litt nervøs før noe sånt da...er jo tross alt litt skremmende[;)] Uansett, jobben er miiiin[8D][;)]

GRATULERER MED NY JOBB, SNUPPA

Så moro[:D]

Og det var gode nyheter at du fikk UL litt tidligere, alt hjelper når vi er i en sårbar fase som nå[:)]

Ang. signaturer, jeg og liker de enkle best[:D] Men jeg føler litt at dette er muffmuff sin[8D]
Men bare, og bare om du synes det er gøy og har tid og alt det der altså[;)]

GRATULERER MED NY JOBB, SNUPPA

Så moro[:D]

Og det var gode nyheter at du fikk UL litt tidligere, alt hjelper når vi er i en sårbar fase som nå[:)]

Ang. signaturer, jeg og liker de enkle best[:D] Men jeg føler litt at dette er muffmuff sin[8D]
Men bare, og bare om du synes det er gøy og har tid og alt det der altså[;)]

Tuuuusen takk snuppa...og sååååå fine ballonger da, ble i godt humør av de gitt[;)][8D]

Selvfølgelig kan jeg lage en signatur til deg...men trenger litt ønsker...som for eksempel: svart/hvitt eller i farger? og er det noen baby bilder du liker bedre enn andre...muffmuff ville for eksempel ha med lue på[;)] og eventuelt tekst? skal de stå noe spesielt? har tid nå jeg, så bring it on[:D]

Uke 9: Embyoet er i begynnelsen av denne uken syv uker gammelt. Denne uken kommer de første målbare hjernebølgene og embryoet begynner å bevege seg. Det er ikke snakk om bevisste bevegelser, og du vil ikke kjenne dem på lenge ennå.
Ansiktsstrukturer som øyne, ører, nese og munn utvikles stadig og blir tydeligere. I øret formes balanseorganet. Både ører og øyne har vært litt merkelig plassert på den lille kroppen, Øynene var på siden av hodet, og ørene nærmere munnen. Denne uken begynner de å flytte seg mot det riktige bestemmelsesstedet.
Kroppen blir lengre, og etter hvert blir også muskler og beinbrusk hardere. Hodet som har lent forover, reises litt opp slik at hals og nakke blir tydeligere. Organene i kroppen utvikles videre, og magesekken kan ses som en svart flekk i venstre del av buken. Hjertet er noenlunde ferdig utviklet og slår flere slag enn noen sinne denne uken – gjennomsnittlig 177 slag i minuttet!
Denne uken dannes det endelige nyreparet. Armene består av skulder, overarm, albue, underarm og håndplate. Beina utvikles litt tregere, men mot slutten av uken vil også de har den tydelige inndelingen med lår, kne, legg, ankel og fotplate. I hånd- og fotplatene dannes det avgrensninger for fingre og tær.

I morgen runder jeg 9 uker[:D] kun 3 igjen til de magiske 12, og bare noen få dager til jeg får se lille skatten min igjen!
Mange av symptomene som har vært borte noen dager, har returnert nå...rart og tenke på at jeg faktisk setter pris på så ømme bryster at jeg ikke får sove...men det er liksom betryggende på ett vis...

Håper så inderlig at alt er som det skal på tirsdag!!!

HURRA for ny jobb!!![:D][:D]
Selvfølgelig vil de ansette deg!![:D]

Så bra at du fikk fremskyvd UL med noen dager i det minste! Tenker masse på deg, søta!!

Gratulerer såå masse med 9 uker idag[:D]

Og nok en gang, tuuusen takk for den fantastiske signaturen du lagde for meg[:D]

Gratulerer såå masse med 9 uker idag[:D]

Og nok en gang, tuuusen takk for den fantastiske signaturen du lagde for meg[:D]

Ingen ting og takke for kjære deg[:D] var så lite så[;)]

9+1 i dag....kun 3 dager igjen til at vi får vite om alt er som det skal eller ikke...[&:] prøver å tenke minst mulig på det...men klarer ikke alltid å styre tankene...for frykten for at noe skal være galt, er så absolutt tilstedet[&o] Heldigvis er de ømme brystene og det faktum at jeg fryser veeeeldig, symptomer som er tilbake igjen, etter at de tok jeg en liten ferie...Så det er i det minste beroligende! Vet jo at oddsen for at alt er som det skal, er skyhøye...men tidligere så har jo selv disse gode tallene gått i min retning, så tør ikke å tro noe som helst før jeg vet med sikkerhet...

Kryss alt dere har for meg

Krysser ALT jeg har for deg snuppa mi! [:D][:D][:D][:D] Smusk og smask!

Krysser alt som finnes her for at det skal gå bra på ultralyden din!

Back
Topp