~November2022~

Føler jeg har spammet forumet med tråder nå, men i kveld har jeg så ekstremt uro inni hodet, så da må det visst ut et sted. :p
Skjer heldigvis ikke så ofte, spesielt når jeg ikke har så mye kveldsskift.. Men det er litt plagsomt. Det kan på en måte ikke skje NOK ting.
 
God morgen. Mandag igjen. Denne uken går raskt da barna har planleggings dag på fredag. Hadde i forslag til mannen at vi tar fri torsdag og kjører til Sverige onsdag ettermiddag. Nja sier han vet ikke.
 
Mandag ja.

Har vært på sykehuset med mellomste på kontroll av refluks, svar på ph måling, og til min forundring var ph målinga ikke egentlig en positiv prøve, det var utslag, men ikke så mye at de regner den som positiv.

Heldigvis tar de ikke fra henne medisinen likevel siden den fungerer så godt som den gjør, og vi merket forverring da hun sluttet på den i forkant av ph målinga

Men, vi får time på sykehuset igjen til våren og skal da ha et par uker uten medisin i forkant for å se om det er forverring, rett og slett se om hun kanskje vokser det av seg, ingenting ville vært bedre enn det.
Vi skal ta en magesårbakterieprøve (avføringsprøve) også da, for å utelukke det.

Jeg har jo innstilt henne på at det er en kronisk diagnose som hun må regne med å leve med resten av livet, for det har virket sånn p åde første legetimene våre, så dette var jo meget godt nytt! Samtidig som de ikke tar fra henne medisinen selv om prøven var negativ. I dtedet gir de henne et halvt år også prøver vi uten da og serhva som skjer.

For fantastisk nok, jenta har nemlig sluttet med movicol nå. Hun glemte det noen dager og merket ikke forverring på magen så nå har hun vørt uten i snart to uker og er ikke blitt forstoppet. Så derved , kanskje, kanskje tarmsystemet hennes begynner å modnes? tenk så bra DET ville vært!
 
Mandag ja.

Har vært på sykehuset med mellomste på kontroll av refluks, svar på ph måling, og til min forundring var ph målinga ikke egentlig en positiv prøve, det var utslag, men ikke så mye at de regner den som positiv.

Heldigvis tar de ikke fra henne medisinen likevel siden den fungerer så godt som den gjør, og vi merket forverring da hun sluttet på den i forkant av ph målinga

Men, vi får time på sykehuset igjen til våren og skal da ha et par uker uten medisin i forkant for å se om det er forverring, rett og slett se om hun kanskje vokser det av seg, ingenting ville vært bedre enn det.
Vi skal ta en magesårbakterieprøve (avføringsprøve) også da, for å utelukke det.

Jeg har jo innstilt henne på at det er en kronisk diagnose som hun må regne med å leve med resten av livet, for det har virket sånn p åde første legetimene våre, så dette var jo meget godt nytt! Samtidig som de ikke tar fra henne medisinen selv om prøven var negativ. I dtedet gir de henne et halvt år også prøver vi uten da og serhva som skjer.

For fantastisk nok, jenta har nemlig sluttet med movicol nå. Hun glemte det noen dager og merket ikke forverring på magen så nå har hun vørt uten i snart to uker og er ikke blitt forstoppet. Så derved , kanskje, kanskje tarmsystemet hennes begynner å modnes? tenk så bra DET ville vært!
Hvor gammel er hun? Jeg finner litt trøst i å høre at magen hennes begynner å fungere på egenhånd, det gir meg håp for mine :shy: :)
 
Så lettvint og genialt det har blitt med bestilling og levering nå. Venter på at få 2 pakker levert av Poterbuddy.
 
Uff. Mattelekse og leselekse for frøkna idag. Hun er kjempesliten når hun kommer fra skolen. Så skal hun lese 12 setninger (2vers) tre ganger. Stemningen blir altså så dårlig, hun har verken ork eller lyst til å lese så mye. Er fortsatt i gang med å lære seg å lese. Er redd vi tar knekken på gleden hun kan få med å lese :( (jeg har alltid elsket å lese)
 
Hvor gammel er hun? Jeg finner litt trøst i å høre at magen hennes begynner å fungere på egenhånd, det gir meg håp for mine :shy: :)
11,5.
Hun har stått på movicol siden hun var 6.

Hun er nok laktoseintolerant fant vi ut for et år siden.
Og refluks fikk vi mistanke om litt etter det.
Medisin mot refluks siden mars, pH måling nå i oktober.
 
Last edited:
Uff. Mattelekse og leselekse for frøkna idag. Hun er kjempesliten når hun kommer fra skolen. Så skal hun lese 12 setninger (2vers) tre ganger. Stemningen blir altså så dårlig, hun har verken ork eller lyst til å lese så mye. Er fortsatt i gang med å lære seg å lese. Er redd vi tar knekken på gleden hun kan få med å lese :( (jeg har alltid elsket å lese)
Her er leselekse et mareritt med 4.klassingen. Er så slitsomt.
 
Her er leselekse et mareritt med 4.klassingen. Er så slitsomt.
Leseleksa for idag, skal leses x 3. Det er et mareritt! Jeg vet også at hun kan bokstavene (noe påminnelse ved et par av de små, men ellers kan hun alle), men orker ikke og er ikke motivert :wacky:
 

Vedlegg

  • IMG_20221114_173944.jpg
    IMG_20221114_173944.jpg
    1,9 MB · Visninger: 14
Wow det var mye å lese for en liten en syns jeg
Det ga frøkna også klart uttrykk for :wacky: klarte omsider å motivere henne til to ganger, og avslutte med uttale av ord jeg visste at hun kjente igjen *gi seg på topp*...
 
Leseleksa for idag, skal leses x 3. Det er et mareritt! Jeg vet også at hun kan bokstavene (noe påminnelse ved et par av de små, men ellers kan hun alle), men orker ikke og er ikke motivert :wacky:
Hvilken klasse går hun i?
 
Uff. Mattelekse og leselekse for frøkna idag. Hun er kjempesliten når hun kommer fra skolen. Så skal hun lese 12 setninger (2vers) tre ganger. Stemningen blir altså så dårlig, hun har verken ork eller lyst til å lese så mye. Er fortsatt i gang med å lære seg å lese. Er redd vi tar knekken på gleden hun kan få med å lese :( (jeg har alltid elsket å lese)
Skjønner veldig godt at de blir for mye. Har du snakket me lærer om det. Sånn at dere finner en løsning hvor mye jenta skall lese evt så leser du resten. Trenger hun verkelig lese 2 verser 3 ganger? Kansjke det holder med 1-2 ganger i starten og så øke på etterhvert . For barn skall oppleve at lese er kjekt og det skall ikke bli skrekk så fort man sier ordet vi skall lese idag. Har en i 3 klasen som alltid har slitt med at lese og en idag så sliter hun litt . Vi avtalte me lærer at vi deler opp stykke vis og leser det hun klarer resten leser jeg for henne.
Så har jeg han som går i første klasse leser knall bra. Allt for bra. Men sliter veldig med at skrive. Der er det pyton til tider og jeg har prøvd og ikke viske vekke for mye av det han skriver så han ikke opplever feil hele tiden og noen beløning som tex klister merker med dyr på. Hjelper at han velger hvilken klistermerke han vil ha og legger den fra så når han er ferdig med at skrive så får han den. Skrive og lese skall helt vær mye motivasjon ellers blir det pyton for både barn og foreldre
 
Back
Topp