~November2022~

Nå er jeg f***ings lei av vannlekkasjer. Beklager språket. Men vi har bodd i dette huset i ti år. Huset er fra 79, like gammelt som oss.

Vi har hatt vannlekkasje rundt pipa, det kom vann inn på loftet. Ny tetting rundt pipa og ny pipehatt løste det problemet.

Vi hadde vannlekkasje inn på rommet til eldste i jula for noen år siden, kom inn mellom husveggen og verandaen. Verandaen er taket på ungenes rom, et påbygg. Det ble fikset noe sperring der i overgangen av en blikkenslager. Den samme som ordnet taket, tror jeg.

Og søren meg. I natt var det vått i gangen mellom ungenes rom. Altså fra ca samme sted som da det var på guttungens rom.

Vi driver og bytter vindu på veggen ut mot verandaen så det mangler kledning og diverse på deler av veggen. Lov å håpe at det er såpass lett å fikse, og ikke minst at det går greit å tørke opp. Men det var ruskevær med myyyye regn og vind i natt.

Jeg liker naturen. Når den holder seg ute. Jeg liker ikke vann inn!!!
Samme her :arghh: Jeg føler så med dere.
Vi har dog bare bodd her i 6 år, huset er fra 1965.
For et par år siden hadde vi samme lekkasje som dere, rundt pipa. Vi har ikke loft, så det drapp rett ned i stua hos oss da. Monterte pipehatt vi også (som det ikke var rundt den ventil-pipa det gjaldt) og jeg gikk bananas med noe fugegreier der vannet opprinnelig kom inn på taket.

For 2 dager siden var det plutselig veldig vått på badet. Tenkte først at ungene hadde lekt og sølt mengder med vann, men da jeg lå på badegulvet for å tørke opp hørte jeg en dryppelyd..
Fra varmtvannsberederen :shifty:
Det er utrolig kjipt å måtte ha en balje foran berederen som fanger opp det varme vannet. Varmt, ubrukt vann som vi har betalt for, rett i vasken :sorry:
Så nå må varmtvannsberederen byttes (fant ut at den ble byttet sist i 1999, så den har jo forsåvidt gått ut på dato), og vi må bytte vannlåsen. For den stenger ikke vannet i huset 100%, kanskje 90%. Den er sikkert fra byggeår eller noe, ser veldig gammel ut i alle fall.

Så joda, vann er et hat/elsk-forhold for tiden.

Mener forresten at de forrige eierene rev og bygde nytt inngangsparti/gang året før vi flyttet inn, pga vannlekkasje der også :wacky:
 
Samme her :arghh: Jeg føler så med dere.
Vi har dog bare bodd her i 6 år, huset er fra 1965.
For et par år siden hadde vi samme lekkasje som dere, rundt pipa. Vi har ikke loft, så det drapp rett ned i stua hos oss da. Monterte pipehatt vi også (som det ikke var rundt den ventil-pipa det gjaldt) og jeg gikk bananas med noe fugegreier der vannet opprinnelig kom inn på taket.

For 2 dager siden var det plutselig veldig vått på badet. Tenkte først at ungene hadde lekt og sølt mengder med vann, men da jeg lå på badegulvet for å tørke opp hørte jeg en dryppelyd..
Fra varmtvannsberederen :shifty:
Det er utrolig kjipt å måtte ha en balje foran berederen som fanger opp det varme vannet. Varmt, ubrukt vann som vi har betalt for, rett i vasken :sorry:
Så nå må varmtvannsberederen byttes (fant ut at den ble byttet sist i 1999, så den har jo forsåvidt gått ut på dato), og vi må bytte vannlåsen. For den stenger ikke vannet i huset 100%, kanskje 90%. Den er sikkert fra byggeår eller noe, ser veldig gammel ut i alle fall.

Så joda, vann er et hat/elsk-forhold for tiden.

Mener forresten at de forrige eierene rev og bygde nytt inngangsparti/gang året før vi flyttet inn, pga vannlekkasje der også :wacky:
Usj, kjedelig

Varmtvannsberederen ble byttet i huset vårt like før vi flyttet inn. Type mellom at de tok bilder og de hadde visning. (Det var en sånn liten, gammel en. HVordan de bodde der med fire unger og en liten varmvannsbereder skjønner ejg ikke)

Forrige eier her har gjort mye selv/med hjelp av hennes far og det er... noen litt rare løsninger, kan du si. Som den manglende vannsperren mellom huset og påbygget da... Og noe mindre praktiske løsnigner med dører som ikke kan skrues fast i dørkarmene, for hullene treffer ikke, så det hender de går ut av "ledd", og, ehh, ja, noe andre ting i samme gate. Men, altså, mye er sikkert bra også.


Jeg bare er tusenlappene md ekstra nuller på fly i årene som kommer, for stuen og kjøkkenet har parkett fra byggeår, den er vel slipt ned en gang, men den er MEEEEEGET slitt, og må slipes ed igjen. Men gulvet knirker i tillegg. Og under kjøleskapet er det noe fukt som ahr ødelagt gulvet. Jadda.

Badet er fra byggeår det også. Og merk BADET, Det ene. DEt er tapet på veggene, som spriker over badekaret, og et dusjkabinett som forrige eier satte inn heller enn å dusje rett på gulvet, hvilket sikkert er fint, men det er i alle fall fallevferdig og må skiftes, men da vil jeg ha plater på veggene eller noe sånn så det er vanntett også. I tillegg har vi et gjestetoalett, men vi har snakke på å slå sammen det og vaskerommet og deler av gangen for å få et bad til. Utvending er det nå 10 år siden huset var malt/beiset/hva det enn er, så det må tas, og vi er altså igang med å bytte vinduer, noe som viser seg å være en krevende prosess som tar mye tid og jobb ettersom det altså ikke er vindu so mer satt inn på ordinært vis, det er prefabrikerte vegger med ferdigmotnerte vindu som m å brytes løs fra veggen...

Også evner åpenbart ikke huset å holde vann ute! Og hvor lenge kan man regne med at taket holder før det må byttes? HAr erstattet noen takstein som falt ned og knuste for noen år siden, men bortsett fra det?

Drenering, har en tett takrenne som er hull midt på så mannen stakk inn en pinne der å vannet kommer ut den veien, for ned kommer det slett ikke... Ikke den beste løsningen det heller da, så vi må løse det problemet også, ja.
 
Vannlekkasje her også. Hus fra 60-tallet. Ser ut som samboer klarte å tette det igjen for noen dager siden.
 
Vårt hus er også gammel. Jeg syns jeg ser tegn til litt lekkasje i de ene hjørnet i barnas rom. Alt skall ju bli nytt her etter hvert men surt visst me må begynne fikse det nå
 
Hahah nett handel på meg ikveld.
Hårkurer kremer.
Skall unne meg selv sånne ting ibland. Så har jeg en datter som sier mamma jeg kan også bruke det:p
 
Jeg er rett og slett litt overgitt nå, på min søster igjen... Arveoppgjør, rydding osv har gått fint til nå.
Vi satt og snakket litt i en pause, så sier hun at hun tenkte at vi kunne skru sammen kjøkkenet til mamma til våren.
Vi kjøpte vårt eget renoveringsobjekt rett før pappa ble syk, vi visste ikke da at han var syk. Så ønsker mamma å overta huset etter sin mamma, men ikke hadde helt penger til å kjøpe ut sin bror. Mamma har ms og bodde i leilighet, jeg syntes egentlig det var litt galskap å gå fra leilighet til enebolig når man allerede er noe dårlig til beins. Min søster og bror ønsket da å kjøpe seg inn i huset sammen med henne og renovere litt. Jeg ga KLAR beskjed at jeg ikke ville det da jeg ikke kunne orke flere prosjekter hengende over meg. Vi kan hjelpe med litt små oppgaver og hjelper gjerne ut med husarbeid og andre ting mamma trenger, slik at hun sparer energi til koseligere ting.
Men nå kommer forventningene om at jeg blir med å skru sammen og montere kjøkken hos henne (dette er ikke noe viktig for mamma, hun kunne helt fint bo med det gamle kjøkkenet med skyveskaper). Er jeg egoistisk som sier at jeg ikke kan? Jeg ga klar beskjed om dette med større prosjekter da de kjøpte huset sammen, alle tre.
Vi skal bygge opp nytt bad i kjelleren hos oss, skal bygge terrasse mot våren, har ungene som skal følges opp og begge jobber turnus. Jeg orker ikke styre med barnevakt for en jobb DE har tatt på seg, særlig når dette heller ikke er viktig for mamma. Hun setter pris på besøk, hjelp med litt støvsuging, vasking osv.
 
Synes du er helt i din rett til det. Det er strengt tatt din søster som vil ha n ut t kjøkken? Bor de der sammen med deres mor? Helt greit at de vil ha nytt kjøkken. Men ikke sin oppgave å skru sammen når dere har så mye annet å styre med
 
Jeg er rett og slett litt overgitt nå, på min søster igjen... Arveoppgjør, rydding osv har gått fint til nå.
Vi satt og snakket litt i en pause, så sier hun at hun tenkte at vi kunne skru sammen kjøkkenet til mamma til våren.
Vi kjøpte vårt eget renoveringsobjekt rett før pappa ble syk, vi visste ikke da at han var syk. Så ønsker mamma å overta huset etter sin mamma, men ikke hadde helt penger til å kjøpe ut sin bror. Mamma har ms og bodde i leilighet, jeg syntes egentlig det var litt galskap å gå fra leilighet til enebolig når man allerede er noe dårlig til beins. Min søster og bror ønsket da å kjøpe seg inn i huset sammen med henne og renovere litt. Jeg ga KLAR beskjed at jeg ikke ville det da jeg ikke kunne orke flere prosjekter hengende over meg. Vi kan hjelpe med litt små oppgaver og hjelper gjerne ut med husarbeid og andre ting mamma trenger, slik at hun sparer energi til koseligere ting.
Men nå kommer forventningene om at jeg blir med å skru sammen og montere kjøkken hos henne (dette er ikke noe viktig for mamma, hun kunne helt fint bo med det gamle kjøkkenet med skyveskaper). Er jeg egoistisk som sier at jeg ikke kan? Jeg ga klar beskjed om dette med større prosjekter da de kjøpte huset sammen, alle tre.
Vi skal bygge opp nytt bad i kjelleren hos oss, skal bygge terrasse mot våren, har ungene som skal følges opp og begge jobber turnus. Jeg orker ikke styre med barnevakt for en jobb DE har tatt på seg, særlig når dette heller ikke er viktig for mamma. Hun setter pris på besøk, hjelp med litt støvsuging, vasking osv.

Nei, det er bare å si nei tenker jeg. Også blir søsteren din sikkert sur på deg, og det er ubehagelig når folk blir sure på en - men det er hennes følelser og ikke ditt ansvar :) det skjer jo ikke noe farlig av at hun blir sur, annet enn at det er litt ubehagelig!
 
Jeg er rett og slett litt overgitt nå, på min søster igjen... Arveoppgjør, rydding osv har gått fint til nå.
Vi satt og snakket litt i en pause, så sier hun at hun tenkte at vi kunne skru sammen kjøkkenet til mamma til våren.
Vi kjøpte vårt eget renoveringsobjekt rett før pappa ble syk, vi visste ikke da at han var syk. Så ønsker mamma å overta huset etter sin mamma, men ikke hadde helt penger til å kjøpe ut sin bror. Mamma har ms og bodde i leilighet, jeg syntes egentlig det var litt galskap å gå fra leilighet til enebolig når man allerede er noe dårlig til beins. Min søster og bror ønsket da å kjøpe seg inn i huset sammen med henne og renovere litt. Jeg ga KLAR beskjed at jeg ikke ville det da jeg ikke kunne orke flere prosjekter hengende over meg. Vi kan hjelpe med litt små oppgaver og hjelper gjerne ut med husarbeid og andre ting mamma trenger, slik at hun sparer energi til koseligere ting.
Men nå kommer forventningene om at jeg blir med å skru sammen og montere kjøkken hos henne (dette er ikke noe viktig for mamma, hun kunne helt fint bo med det gamle kjøkkenet med skyveskaper). Er jeg egoistisk som sier at jeg ikke kan? Jeg ga klar beskjed om dette med større prosjekter da de kjøpte huset sammen, alle tre.
Vi skal bygge opp nytt bad i kjelleren hos oss, skal bygge terrasse mot våren, har ungene som skal følges opp og begge jobber turnus. Jeg orker ikke styre med barnevakt for en jobb DE har tatt på seg, særlig når dette heller ikke er viktig for mamma. Hun setter pris på besøk, hjelp med litt støvsuging, vasking osv.
Jeg er 100% på din side her as.
 
Synes du er helt i din rett til det. Det er strengt tatt din søster som vil ha n ut t kjøkken? Bor de der sammen med deres mor? Helt greit at de vil ha nytt kjøkken. Men ikke sin oppgave å skru sammen når dere har så mye annet å styre med
Nei, mamma bor der alene. Eneboligen ligger i et ekstremt populært område. Ble nettopp solgt et riveklart hus til 4,2mill, med endel mindre tomt enn mamma har. Så de har jo investert i dette. Okey, kanskje jeg taper penger på å ikke ha blitt med på det, men tenkte at det forårsaker mer styr enn jeg ønsker å være endel av. Jaggu blir det styr fordi om jeg holdt meg unna :p
Er nødt til å sette foten ned, jeg er bare litt konfliktsky til tider :shy:
 
Nei, det er bare å si nei tenker jeg. Også blir søsteren din sikkert sur på deg, og det er ubehagelig når folk blir sure på en - men det er hennes følelser og ikke ditt ansvar :) det skjer jo ikke noe farlig av at hun blir sur, annet enn at det er litt ubehagelig!
Er litt konfliktsky til tider, må bare ta meg selv i nakken og få det sagt. På en fin, men TYDELIG måte :p
 
Da har vi fått tettet rundt vinduene så da bør det ikke komme mer inn tenker jeg
 
Står her og skall fylle opp/ og pynte farsdags kaken.blir en enkel kake. Er det andre som pleier lage kaker på farsdag ?
 
Last edited:
Uventet følge av å bytte vindu.

Vi visste jo at de gamle trakk en del. Så vi tenkte det ville hjelpe på strømforbruket.

Og ja.

Men vi har netatmo gradestokk hvor vi kan lese av temperatur både inne og ute på mobilen. Den måler ogås co2 nivå i luften inne.

Vel. Når det ikke trekker sånn fra vinduene, så, vel, da er luftkvaliteten her dårlig. Det er ikke god nok gjennomtrekk /ventilasjon i huset....
 
Står her og skall fylle opp/ og pynte farsdags kaken.blir en enkel kake. Er det andre som pleier lage kaker på farsdag ?

Ja. Jeg driver og baker. Men jeg lager en skuffekake, så ikke fylling, bare glasur oppå.

Tar den med til mine foreldre, de lager middag til dine barn, svigerbarn og barnebarn i dag. Jeg bidrar med kake. Og guttungens øving til praktisk prøve i bollebaking.
 
Den er spesiell den første farsdagen uten å kunne si gratulerer til pappaen sin. Mange følelser i sving :Heartblue
Jeg hadde den dagen i 2018, da jeg brått og uventet mistet pappa i mai det året.
Håper du får en fin dag likevel, med gode minner om pappaen din, og kanskje litt feiring av pappaen til barna dine :Heartred
 
Ja. Jeg driver og baker. Men jeg lager en skuffekake, så ikke fylling, bare glasur oppå.

Tar den med til mine foreldre, de lager middag til dine barn, svigerbarn og barnebarn i dag. Jeg bidrar med kake. Og guttungens øving til praktisk prøve i bollebaking.
Så koselig at dere har muligheten at samles på fars dag. Her blir det middag kake og eldste skall sykle og se på kamp idag. Vi andre tar vel en tur i de fine været.
 
Back
Topp