Normal vektøkning i svangerskapet

Skjønner ikke dette, jeg. Har ikke blitt veid en eneste gang på 32 uker. Veier litt selv, men det er jo umulig å vite hva som er svangerskapskilo iom at jeg gikk ned så mye i starten pga kostholdsendring. Så om jeg følger grafen og 11 kg er babyvekt, vil det altså si at jeg så og si når målet mitt bare ved å føde...rart.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Jeg la på meg ca 12 kg sist, de forsvant IKKE bare ved å føde, så den vektfordelingen på morkake, pupper, vann, blod osv, passet ikke på meg... :) jeg gikk ned kanskje 5 kg etterpå, resten satt som støpt!


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Ny kontroll i dag, kun 400 gram opp fra sist gang, SF målet følger kurven sin :D 58,4 kg. så har gått opp 6 kg til nå :)
 
Jeg la på meg ca 12 kg sist, de forsvant IKKE bare ved å føde, så den vektfordelingen på morkake, pupper, vann, blod osv, passet ikke på meg... :) jeg gikk ned kanskje 5 kg etterpå, resten satt som støpt!


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
Jeg tror den er ment for at du skal være litt "godt rustet" til ammetiden også. Du skal ha litt ekstra å ta i når du ammer, og det skal ikke nødvendigvis være som fotballfrua at du må ha 6packen fremme 2 dager etter fødsel:) vær stolt av deg selv uansett om du går ned babykiloene raskt, eller om du aldri går ned babykiloene.:)


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Har gått opp 12,5 kg til nå og er 32+5:) la på meg totalt 16kg med første og veide meg 5 dager etter fødsel, da hadde jeg allerede mistet 12 av de 16kg:)) så satser på at det blir slik nå også:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Kjenner jeg blir litt provisert av noen som legger ut vekten sin her! I grunn skulle man ikke veid seg i det hele tatt ! Jeg er 34+4 nå og gått opp 10 kilo! Men jeg tenker ikke det er mye i det hele tatt. For meg er det viktig at babyen har det bra! At den ikke er underernært! Folk er så redd for hvor mange kilo som er igjen etter babyen er ute !!? Sorry meg men det skjønner jeg ikke! Da har du fått det viktigste i livet ditt! Om du har gått opp noen kilo??? Er det verdens undergang ???
 
Litt morsomt for jeg ligger akkuratt likt som jeg gjorde sist svangerskap. Gikk opp totalt 12 kg sist gang og satser på det samme denne gang. Tenker veldig lite på vekten for lege eller jordmor reagerer ikke noe på det. Jeg har det fint å babyen vokser sånn den skal.
Vi har jo alle vogner som skal brukes for å få bort de ekstra kiloene ;-) perfekt med sommerbaby å masse fint vær! :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg er opptatt av å ete sunt og at barnet skal få næringen sin av et sunt og variert kosthold med alle byggesteiner som kreves, det man legger på seg mye av som absolutt ikke er nødvendig for barnet for at det skal vokse seg stort og frisk, er sukker og fett noe de fleste spiser alt for mye av, inkludert meg selv! Ja for meg er det viktig og ikke legge på meg mye, da jeg ser på det som fullstendig unødvendig, og USUNT! :)


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Kjenner jeg blir litt provisert av noen som legger ut vekten sin her! I grunn skulle man ikke veid seg i det hele tatt ! Jeg er 34+4 nå og gått opp 10 kilo! Men jeg tenker ikke det er mye i det hele tatt. For meg er det viktig at babyen har det bra! At den ikke er underernært! Folk er så redd for hvor mange kilo som er igjen etter babyen er ute !!? Sorry meg men det skjønner jeg ikke! Da har du fått det viktigste i livet ditt! Om du har gått opp noen kilo??? Er det verdens undergang ???

I alle dager! Dette er da en tråd for de som vil dele/snakka om opp/ned vekt. At du blir provosert syns jeg er smålig, list deg heller ut igjen av tråden + alle som er enig med deg, enn å sitte der å bli provosert over at en snakker om vekten sin.

Er vell INGEN som er uenig med deg i at det viktigeste er at barnet har det bra og ikke er underernært, men dette var no da en vekttråd der en skal dele slike ting og følelser rundt det å gå opp/ned i vekt
 
I alle dager! Dette er da en tråd for de som vil dele/snakka om opp/ned vekt. At du blir provosert syns jeg er smålig, list deg heller ut igjen av tråden + alle som er enig med deg, enn å sitte der å bli provosert over at en snakker om vekten sin.

Er vell INGEN som er uenig med deg i at det viktigeste er at barnet har det bra og ikke er underernært, men dette var no da en vekttråd der en skal dele slike ting og følelser rundt det å gå opp/ned i vekt


Ja, alle skal dele sitt syn, så da må vel hun også få gjøre det også synes jeg! :) er du ikke enig? Eller er det ikke lov åha en kritisk stemme? Jeg er fullstendig enig med henne forøvrig. Blir kjempeprovosert og bekymret over det noen skriver. :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg veier meg ikke denne gangen. Og guuuriland hvor deilig det er!

Ingen bekymringer ang vekt. Den gikk opp selv om jeg var aktiv og spiste sunt sist. Og var like fort borte igjen. Så all bekymringen var helt unødvendig.

Veiefritt svangerskap. Digg!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
I alle dager! Dette er da en tråd for de som vil dele/snakka om opp/ned vekt. At du blir provosert syns jeg er smålig, list deg heller ut igjen av tråden + alle som er enig med deg, enn å sitte der å bli provosert over at en snakker om vekten sin.

Er vell INGEN som er uenig med deg i at det viktigeste er at barnet har det bra og ikke er underernært, men dette var no da en vekttråd der en skal dele slike ting og følelser rundt det å gå opp/ned i vekt


Her tråkket jeg tydeligvis veldig på tærne! Det må jeg beklage det, men du syntes jeg ikke kan si min mening da?? For den ikke passer deg?? Jeg valgte å si jeg syntes det er skremmende at man blir så opptatt av vekt når man går gravid! Jeg prøver å spise sunt pga babyen og under meg sjokolade ! Kanskje for mye til tider! Men er ikke sånn at når jeg gruer meg til å gå på vekta! Jeg trudde poenget med babyverden var man kunne dele både meninger og synspunkter ! Men her har jeg tydeligvis tatt feil da jeg får beskjed om å liste meg ut! :eek:
 
Her tråkket jeg tydeligvis veldig på tærne! Det må jeg beklage det, men du syntes jeg ikke kan si min mening da?? For den ikke passer deg?? Jeg valgte å si jeg syntes det er skremmende at man blir så opptatt av vekt når man går gravid! Jeg prøver å spise sunt pga babyen og under meg sjokolade ! Kanskje for mye til tider! Men er ikke sånn at når jeg gruer meg til å gå på vekta! Jeg trudde poenget med babyverden var man kunne dele både meninger og synspunkter ! Men her har jeg tydeligvis tatt feil da jeg får beskjed om å liste meg ut! :eek:

Jeg bare følte det som at du mente at vi som følger med på vekta ikke bryr oss om barnets helse. Ble litt lei meg....
 
Nei over hodet ikke det ! Man må ikke ta alle under en kam ! Men for NOEN ser det ut som det er mere viktig og holde vekta enn det virker noe annet! DEt jeg syntes var veldig skremmende! At folk vil styre vekta mens man er gravid er litt galskap syntes jeg! Det som var poenget mitt her
 
Jeg forstår egentlig hva du mener. Jeg er bare i overkant skjør og frynsete om dagen, så tar meg nær av ALT... Jeg er i hvertfall kun sykelig opphengt av vekta pga bekken, knær og rygg, som jeg har hatt sinnsykt problemer med fra første trimester. Veide 130 kg for 3 år siden og 78 nå, så ser langtifra ut som no glansbilde uansett. Slipper hvertfall å bli lei meg over strekkmerker, for de har jeg plenty av :p
 
Jeg har ingenting imot at folk har forskjellige synspunkter rundt det å veie seg under svangerskapet. Forøvrig gjør jeg det selv siden jeg er i overkant overvektig, og ønsker ikke å legge på meg så mye om det er mulig å la være. Jeg vet at minsten har det bra (kanskje litt for godt til tider) og vokser som han/hun skal, og selvfølgelig går det foran alt. Likevel vet jeg at om jeg hadde lagt på meg 30 kg, så hadde jeg ikke klart å stått opp om morgenen...


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Vil få sagt det at jeg spiser for 10 , både sunt og usunt.. Så prøver på ingen måte å holde vekta nede ;) men må fortsatt få lov til å være redd for å gå opp masse. Med storebror var utgangspunktet 10kg mindre enn denne gangen og det tenker jeg mye på.. Men med mitt inntak av mat og godis burde jeg gått opp 20kg :p


----------------------------------


Storebror: 12.11.2010❤️
Lillesøster ventes 16.05.2014



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her tror jordmor at jeg ikke spiser, eller spiser alt for sunt. Hun foreslo peanøttsmør som pålegg (jeg begynner å bli lei leverpostei, får ikke spise salami, får panikk av skinke om den har ligget for lenge, liker ikke ost alene uten noe god skinke på, for mye sukker i syltetøy, det er så mye som er feil med alt mulig rart at jeg har jo ikke lyst på noe!) og at jeg godt kunne unne meg noen ekstra never nøtter / tørket frukt etc. Jeg fikk nemlig streng beskjed sist kontroll om at for lav vektoppgang øker sannsynligheten for fødselsdepresjon og problemer med melkemengden.
Det hun ikke vet er at det er allerede en god del frukt / nøtter /snacks i omsetning her i hjemmet, pluss at peanøttsmøret og nugattien har fått bein å gå på. Vanligvis er jeg litt sånn at jeg legger på meg av å se på sjokolade, men et eller annet må ha skjedd med forbrenningen her altså!

Det er andre ting enn mors vektoppgang som påvirker størrelsen på babyen også, tror mer på genetikken der enn noe annet, og siden både meg og lillebror og min far var sånne 4,1- 4,5 kg babyer, så satser jeg på at det skal gå helt fint her og. Ingen tegn på diabetes eller for stor baby hvertfall :)
 
Ja, alle skal dele sitt syn, så da må vel hun også få gjøre det også synes jeg! :) er du ikke enig? Eller er det ikke lov åha en kritisk stemme? Jeg er fullstendig enig med henne forøvrig. Blir kjempeprovosert og bekymret over det noen skriver. :)
Alle må få ha sin mening, men å gå inn i en tråd som handler om hvor mye man har gått opp og si at man blir provosert av at folk oppgir hvor mye de har gått opp...vel, for meg blir det litt rart.

Selv er jeg mest forvirret, fordi jeg ikke blir veid i det hele tatt, og ifølge den veiinga jeg gjør selv (ca hver uke på svømming etter en liten time i vann) har jeg ikke lagt på meg et gram....men bekymrer meg ikke så lenge babyen vokser som den skal (og det gjør den :) ).

Så jeg er heller ikke veldig opptatt av vekt, og synes egentlig ikke det er noe man bør fokusere mye på under svangerskap, med mindre lege/jm sier det. Så da holder jeg meg bare unna trådene som handler om vekt, jeg går ikke inn og kritiserer de som ønsker å følge med på seg selv og hverandre.
 
Back
Topp