Nå blir jeg krass - og det får dere bare godta!!!!!!!!!!!
Jeg gir dere opp - etter å ha vært gravide i 5 mnd bør dere etterhvert ha klart å sortere disse tinga!!!!!!
Når det gjelder mat er det hovedsaklig TO farer her i Norge. Det er TOXOPLASMOSE OG LISTERIA!!!!
For mer info kan dere lese denne linken, dette skrev jeg sist det var mye forvirring om temaet her inne.
Listeria er en bakterie som opptrer i kjøttmat og melkemat, men også i salat som er dårlig vasket etc.... Den drepes kun ved varmebehandling og ikke ved frysing. Den vokser godt i kjøleskap (altså på lave temperaturer). Det hender produksjonslinjer på slakteri kan bli smittet (og ja, det har skjedd i Norge, flere ganger de siste årene). Da får en bakterien i kjøttmaten, i små ufarlige mengder. Men når den ligger i kjøle og godgjør seg kan mengdene bli farlige. DERFOR SKAL ALL KOKT ELLER STEKT FERDIFOREDLET KJØTTMAT SPISES MED GOD HOLDBARHETSDATO. Ellers kan den oppstå i melk - og en skal derfor ikke spise produkter av upasterurisert melk - eller den kan oppstå på produksjonslinjer for ost - og da blir myke oster som lagres lenge (noe myke oster gjør) mulig farlige for bakteriene formerer seg!
Så til toxoplasmose. En parasitt som finnes i katteskit, men også i kjøtt (spesiellt sau og gris, men også andre sorter). Når dyret er smittet lagres parasittene i kjertler i muskelvevet til dyret.
Denne parasitten drepes ved å fryses i dypfryser i minst to døgn eller å stekes/ kokes.
Så med andre ord kan spekemat, salami og trønderfår som ikke er varmebehandlet inneholde både Tox og Lis - for å bli kvitt tox, frys den. Listeria kan en ikke gardere seg mot uten at en varmebehandler. Det nytter lite at noe er ferskt så lenge det aldri har blitt varmebehandlet - da kan det allerede være så store mengder i pålegget at det kan være sykdomsfremkallende og med dets alvorlige følger.....
Derfor anbefaler den norske stat at gravide ikke spiser pålegg som ikke har vært varmebehandlet - og at det som er varmebehandlet på fabrikk spises ferskest mulig, så sannt en ikke gjentar varmebehandlingen hjemme.
Nå må jeg igjen si. At dette er bare for å få fakta på bordet, ikke for å pirke i dere som spiser. Jeg velger selv å avstå fra potensielle farer - selv om faren er uhyre liten. Jeg har tross alt spist alt dette hele mitt liv utenom når jeg har vært gravid uten å bli smittet - så sjangsen for at det går bra er stor. SÅ MÅ HVER OG EN VURDERE RISIKOEN. Jeg blir bare så frustrert over at alle tror de er helt trygge bare de spiser alt ferskt, for det er ikke tilfellet.