Noen som spiser salami?

ORIGINAL: Eltana

Vil bare minne om Kardemommeloven!!!
Det var stor enighet om å følge den her inne!!!

Det er ikke noe særlig å drive å skremme noen med dødsfall! Tenk om det er noen som er veldig redde her inne som leser? Hva vil ikke det gjøre med de?
Tenk dere om to ganger før dere skriver noe "hardt"!!!

Jeg er enig i dette, og mener VIRKELIG ikke å henge ut noen eller være slem. Jeg er veldig gla i dette forumet, og syntes jentene her inne virker topp. Når det er sagt så står jeg ved alt jeg har sagt i denne tråden. Skal ikke kommentere mer i denne tråden nå, men er like "ille å kalle noen hysteriske for at de følger anbefalninger som å ytre en mening om å ikke følge dem"

Jeg tror det er større fare for toxoplasmose smitte en listeria, sto noe om 3 utbrudd på over 10 år og ikke noe før det[:-] og man kan bli alvorlig syk selv om man ikke er gravid også så det er jo litt skummelt uansett!

Alle gjør som de vil i svangerskapet, noen mener det er en sjanse å ta andre mener det går bra så lenge det er ferskt[:)]

MammaTilMilla: Spekemat er farlig å spise for gravide da det er en risiko for å få Listeria og Toxoplasmose.
Her kan du bla lese om Listeria, Toxoplasmose og graviditet.(matportalen.no)
Felles for disse at de vanligvis ikke er farlig for deg, men fosteret kan bli alvorlig syk eller dø av det.

Eneste måten å kunne bli kvitt Listeria på er å varme-behandle det og for å bli kvitt Toxoplasmose kan man enten varmebehandle eller fryse.
Så det vil si at dersom du vil spise spekemat bør du steke det for å kunne være sikker på at bakteriene er borte.

Det å si at man kan spise spekemat helt ferskt vil altså ikke hjelpe. Spekemat er jo rått kjøtt som blir lagret i flere mnd og vil derfor aldri bli fersk.

Du velger selvsagt hva du vil spise, men greit å vite om hva som kan bli konsekvenesene og at helsemyndighetene råder gravide til å holde seg unna spekemat.

Eltana: dette er ikke for å skremme noen, men for å opplyse. Trådstarter spør tross alt om hva som kan være farlig og da syns jeg det er verre at noen forteller at det ikke er farlig enn at noen forteller fakta!

Tuller du??huff, jeg som spiste salami før i dag som ikke har vært fryst og som har vært åpen sia fredag[&:] burde jeg ringe noen å høre om det??[:o][:o][:o]

Når jeg leste om listeria sto ikke vanlig kjøttpålegg over ting man ikke kan spise da..kun om det er gått ut på dato[:)]

Personer tilhørende risikogrupper (gravide og personer med nedsatt immunforsvar) bør unngå kjøttpålegg etter utgått holdbarhetsdato, røkelaks og gravlaks. Videre bør de unngå rakfisk, og upasteurisert melkeprodukter. Myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola bør generelt unngås.

Når jeg var gravid med Tara leste jeg Gravid bladet og der handlet det om en dame som hadde blitt smittet av toxoplasmose, ho hadde spist druer!! så ikke bare kjøtt dere skal være forsiktig med[;)]

hva er symptomene på detta a??[&:][&:]

Luana: mest sannsynlig er alt bare vell. Til tross for at det KAN være svært skadelig, er det sjeldent noen blir smittet. Du kan jo høre med jordmor ved neste kontroll om det er nødvendig å ta blodprøver for å sjekke.
Listeria og Toxoplasmose kan gi symptomer, men som regel vil man ikke merke at man har bakteriene i seg.

ORIGINAL: luana

Ofte er det ikke symptomer på noen av de.. Men man kan oppleve: De fleste som blir smittet med Listeria, får symptomer i løpet av noen dager til få uker. Det kan likevel gå mange uker fra smitte til man utvikler symptomer på infeksjon. Symptomene vil som oftest være feber og verk i kroppen. Hodepine, tretthet og nevrologiske symptomer kan også forekomme. Listeria-infeksjon behandles med antibiotika.

De fleste som blir smittet av parasitten og får Toxoplasmose har ingen eller få symptomer.
De hyppigste symptomene er:
·         Let feber
·         Muskelsmerter, leddsmerter, slapphet
·         Hovne lymfeknuter
·         Sår hals
Hvis gravide blir smittet er det risiko fosteret – se nedenfor.

ORIGINAL: Rebecca85

ORIGINAL: luana

Ofte er det ikke symptomer på noen av de.. Men man kan oppleve: De fleste som blir smittet med Listeria, får symptomer i løpet av noen dager til få uker. Det kan likevel gå mange uker fra smitte til man utvikler symptomer på infeksjon. Symptomene vil som oftest være feber og verk i kroppen. Hodepine, tretthet og nevrologiske symptomer kan også forekomme. Listeria-infeksjon behandles med antibiotika.

De fleste som blir smittet av parasitten og får Toxoplasmose har ingen eller få symptomer.
De hyppigste symptomene er:
·         Let feber
·         Muskelsmerter, leddsmerter, slapphet
·         Hovne lymfeknuter
·         Sår hals
Hvis gravide blir smittet er det risiko fosteret – se nedenfor.

Burde jeg ringe å bestille blodprøver++ ?[&:]

Tror ikke du skal bekymre deg altså, luana!
Vi er flere her, med barn fra før, som har spist salami både i dette og forrige svangerskap uten at noe har skjedd.

Alle gjør sine valg i matveien -men skal man følge samtlige oppfordringer, kan det blir dårlig med utvalget i mat..
Man skal blandt annet ikke spise leverpostei (heller ikke de gule boksene fra stabburet), ikke syltetøy pga sukkeret, holde seg unna kjøttpålegg (ikke bare salami og liknende), ikke smøre/mykoster.. Listen kan bli lang!

Jeg hadde katt under mitt forrige svangerskap -det er nesten verre enn en brødskive med salami [;)].

Huff[&:]je har katt, har spist mykoster, leverpostei og kjøttpålegg...burde lest litt før jeg ble gravid føler jeg[;)]hehe
takk for tips[:)]dere er supre til å roe ned en engstelig sjel[:D]

spiser nesten vossafår hver eneste dag i perioder og egentlig ellers det jeg har lyst på. har pakka vært åpen lenge så spsier jeg det ikke. Det er som sagt av andre her at listeria kan forekomme i ting som druer osv også, så hvis vi skulle vært helt safe så skulle vi jo ikke spist noe. Med tanke på at det kan være smitte i så og si alt vi spiser fra brød og pålegg til take-away mat osv.

Tror ikke det er no vits å bekymre seg hvis man har spist salami som har vært åpnet litt, har jobbet hos en jordmor og salami har aldri vært noe som er satt på IKKE SPISE listen. Man skal være forsiktig med rått kjøtt osv og det som står på anbefalingene, men har ikke lest noen plass at man absolutt ikke må spise salami:)

Så ta det helt med ro Luana[;)]

Ha en topp dag alle sammen:)

ORIGINAL: Tnb1007

spiser nesten vossafår hver eneste dag i perioder og egentlig ellers det jeg har lyst på. har pakka vært åpen lenge så spsier jeg det ikke. Det er som sagt av andre her at listeria kan forekomme i ting som druer osv også, så hvis vi skulle vært helt safe så skulle vi jo ikke spist noe. Med tanke på at det kan være smitte i så og si alt vi spiser fra brød og pålegg til take-away mat osv.

Tror ikke det er no vits å bekymre seg hvis man har spist salami som har vært åpnet litt, har jobbet hos en jordmor og salami har aldri vært noe som er satt på IKKE SPISE listen. Man skal være forsiktig med rått kjøtt osv og det som står på anbefalingene, men har ikke lest noen plass at man absolutt ikke må spise salami:)

Så ta det helt med ro Luana[;)]

Ha en topp dag alle sammen:)
Salami er jo rått kjøtt[;)]

ORIGINAL: SillyDilly

ORIGINAL: pianøtt

hvis en ska ver fanatisk så e ALT farlig i større og mindre grad om man e gravid eller isje..folk gjør som de vil og ferdig me d! syns denne diskusjonen har vært litt for mange ganger og folk gjør som de vil uten at folk ska henge seg oppi alt! ooh ei skive me spekemat eller bli drept i trafikken...ka e mest sjans for å dø av??!!

Hehe.. Men hvis man kræsjer i trafikken FORDI man f.eks kjører beruset så øker man sjangsen for at det kan forekomme en ulykke - hvis man spiser MASSSe salami i svangerskapet ØKER man sjangsen for at man får i seg denne bakterien!

Er ikke snakk om hysteri, er snakk om hva som er anbefalt i svangerskapet! Jeg er ikke perfekt, og prøver heller ikke å være det, men skjønner virkelig ikke at det er så vanskelig å ikke spise spekemat i 9mnd, man er jo ikke akkurat avhengig av spekemat? Tror dere ikke at de som faktisk har fått i seg bakterien under svangerskapet sa akkurat det samme? "at det kommer ikke av den ene skiva?" Det er jo akkurat dette som er så skummelt, for det kan være NETTOPP denne som gjør det!
Signerer[:)]

ORIGINAL: mayah

Jeg har ikke rørt salami eller spekemat siden jeg ble gravid..
Tør ikke rett og slett..
Om babyen min skulle dø av noe jeg visste kunne være farlig å spise kunne jeg aldri tilgitt meg selv..

Men som sagt over.. Vi står alle fritt til å ta våre egne valg.

samme her!

ORIGINAL: sommerfrø

Alle velger selv, men er viktig å høre om hva som kan skje også.
En på 3. tri på barnimagen.com spiste salami og babyen i magen døde. Obduksjonen viste at hun hadde fått i seg bakterier fra salamien.. hva heter bakterien igjen som vi som ikke spiser salami osv er redde for??

Hun hadde spist 1 brødskive. Det er helt jævlig. [:(]
[:(]

Jeg har gomlet salami som bare det.. passer bare på at det er god holdbarhetsdato og at den ikke ligger lenge i kjøleskapet :)
Har ikke dårlig samvittighet for det i det hele tatt. Jeg mener... folk har da spist masse rart oppigjennom åra og de har da fått velskapte og friskebarn for det [:D]

Men seriøst, tenk på ALL den andre maten som kan være smitta med enda verre ting, man kan få i seg bakterier av absolutt alt, hvordan overlevde de før i tiden på rått kjøtt osv?! fantes bakterier da også.... Det beste er jo å isolere seg i en boks helt alene uten noe og noen. Kan jo bare si det samme om alle babyene som døde og fostrene, av svinevaksina. det får bli opp til hver enkelt hva man ønsker å spise, eller vaksine, røyking- som hvertfall er skadelig og det bevises jo hver dag!Ville heller droppet røyken enn salamien..[;)]

Det er helt tydelig at det er mange meninger om dette temaet.. Ganske sterke meninger etter min smak... Men nå er det en gang sånn at det ikke er anbefalt å spise upasterisert oster, spekemat (ink. salami), rakfisk, ørret over 1 kg, og div annen mat... Det beste er nok å lese på www.matportalen.no... Så får man gjøre seg opp en mening selv tenker jeg...

Ang. før i tiden så har vi faktisk ikke gode nok rutiner for registering og forskning til at vi i det hele tatt kan si at de overlevde da... Kanskje ikke de gjorde det, kanskje de gjorde... Uansett så har man gjennom dette kommet frem til det man anbefaler i dag...

Jeg tror nok at sjansen er VELDIG liten for at det kan skje noe, men sjansen er der og da må de informere oss...

Gjør deres egne valg!! Respekter også andre for deres valg...!!! Det er min mening...

STOOOOOR tilhenger av Kardemommeloven!!!!

Back
Topp