Noen som spiser salami?

ORIGINAL: Tnb1007

Men seriøst, tenk på ALL den andre maten som kan være smitta med enda verre ting, man kan få i seg bakterier av absolutt alt, hvordan overlevde de før i tiden på rått kjøtt osv?! fantes bakterier da også.... Det beste er jo å isolere seg i en boks helt alene uten noe og noen. Kan jo bare si det samme om alle babyene som døde og fostrene, av svinevaksina. det får bli opp til hver enkelt hva man ønsker å spise, eller vaksine, røyking- som hvertfall er skadelig og det bevises jo hver dag!Ville heller droppet røyken enn salamien..[;)]

For meg ville det være en selvfølge å droppe begge[8|]

Det dør fler av E.coli enn toxo og listeria smitte selv blandt de ufødte..da burde man være veldig forsiktig etter ungen er født for de kan da omtrent ikke spise noe når de blir større da..

Det er nok at en kokk er urenslig eller at maten på f.eks Mcdonalds er litt for dårlig stekt eller at du selv er uheldig og ikke steker kjøttdeigen godt nok det.. Eller at du er uheldig og ikke får bort alle bakterier når du skyller frukten du spsier eller glememr vaske hendene etter du koste med pusen din eller at pus har vært bortpå glasset ditt uten at du vet det.. Katter smitter mye lettere enn skive med salami!

ORIGINAL: Sinnataggene

Det er større sjanse for bakterier i spekemat, men jeg har også spist det i mine 2 forrige svangerskap + dette svangerskapet....... jeg tror det er mye hysteri i hva man kan spise og ikke..... i gamle dager spiste de alt mulig og fikk friske og sunne barn.

Vell ikke helt riktig. Statistikken viser TYDELIG at det var MYE mer barnedødelighet osv før. Ikke pga nødvendigvis dette da. [:)]

http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter

Her kan dere lese:D

holder meg unna det aller meste.. spiser kun fersk kokt skinke:)
ellers spiser eg kun anbefalte ting.. tar ingen risk!!
men opp til kvar og en...

Kjenner jeg fikk mega dårlig samvittighet nå, ettersom jeg har spist salami helt til nå og er 23 uker på vei snart.

har ikke hatt peiling på at salami var Fyfy

ORIGINAL: Stinz

Kjenner jeg fikk mega dårlig samvittighet nå, ettersom jeg har spist salami helt til nå og er 23 uker på vei snart.

har ikke hatt peiling på at salami var Fyfy

Syntes ikke du skal ha dårlig samvittighet for det, for som sagt så er det en VELDIG liten sjangse for at det smitter, og salami er ikke den "verste" spekematen! Men nå vet du det, og kan være obs på det, så tror jeg ikke du behøver å tenke så mye på hva som har blitt gjort.

Er vanskelig å vite alltid hva man kan/ikke kan spise osv, for når til og med noen jordmødre ikke vet så er det jammen meg ikke lett å vite nei![:)]

Nå blir jeg krass - og det får dere bare godta!!!!!!!!!!!

Jeg gir dere opp - etter å ha vært gravide i 5 mnd bør dere etterhvert ha klart å sortere disse tinga!!!!!!

Når det gjelder mat er det hovedsaklig TO farer her i Norge. Det er TOXOPLASMOSE OG LISTERIA!!!!
For mer info kan dere lese denne linken, dette skrev jeg sist det var mye forvirring om temaet her inne.

Listeria er en bakterie som opptrer i kjøttmat og melkemat, men også i salat som er dårlig vasket etc.... Den drepes kun ved varmebehandling og ikke ved frysing. Den vokser godt i kjøleskap (altså på lave temperaturer). Det hender produksjonslinjer på slakteri kan bli smittet (og ja, det har skjedd i Norge, flere ganger de siste årene). Da får en bakterien i kjøttmaten, i små ufarlige mengder. Men når den ligger i kjøle og godgjør seg kan mengdene bli farlige. DERFOR SKAL ALL KOKT ELLER STEKT FERDIFOREDLET KJØTTMAT SPISES MED GOD HOLDBARHETSDATO. Ellers kan den oppstå i melk - og en skal derfor ikke spise produkter av upasterurisert melk - eller den kan oppstå på produksjonslinjer for ost - og da blir myke oster som lagres lenge (noe myke oster gjør) mulig farlige for bakteriene formerer seg!

Så til toxoplasmose. En parasitt som finnes i katteskit, men også i kjøtt (spesiellt sau og gris, men også andre sorter). Når dyret er smittet lagres parasittene i kjertler i muskelvevet til dyret.
Denne parasitten drepes ved å fryses i dypfryser i minst to døgn eller å stekes/ kokes.

Så med andre ord kan spekemat, salami og trønderfår som ikke er varmebehandlet inneholde både Tox og Lis - for å bli kvitt tox, frys den. Listeria kan en ikke gardere seg mot uten at en varmebehandler. Det nytter lite at noe er ferskt så lenge det aldri har blitt varmebehandlet - da kan det allerede være så store mengder i pålegget at det kan være sykdomsfremkallende og med dets alvorlige følger.....

Derfor anbefaler den norske stat at gravide ikke spiser pålegg som ikke har vært varmebehandlet - og at det som er varmebehandlet på fabrikk spises ferskest mulig, så sannt en ikke gjentar varmebehandlingen hjemme.

Nå må jeg igjen si. At dette er bare for å få fakta på bordet, ikke for å pirke i dere som spiser. Jeg velger selv å avstå fra potensielle farer - selv om faren er uhyre liten. Jeg har tross alt spist alt dette hele mitt liv utenom når jeg har vært gravid uten å bli smittet - så sjangsen for at det går bra er stor. SÅ MÅ HVER OG EN VURDERE RISIKOEN. Jeg blir bare så frustrert over at alle tror de er helt trygge bare de spiser alt ferskt, for det er ikke tilfellet.

ORIGINAL: Tnb1007

Men seriøst, tenk på ALL den andre maten som kan være smitta med enda verre ting, man kan få i seg bakterier av absolutt alt, hvordan overlevde de før i tiden på rått kjøtt osv?! fantes bakterier da også.... Det beste er jo å isolere seg i en boks helt alene uten noe og noen. Kan jo bare si det samme om alle babyene som døde og fostrene, av svinevaksina. det får bli opp til hver enkelt hva man ønsker å spise, eller vaksine, røyking- som hvertfall er skadelig og det bevises jo hver dag!Ville heller droppet røyken enn salamien..[;)]

Før i tiden var de mye mer i kontakt med slike bakterier hele livet sitt - og sjangsen for at de var smittet på forhånd og dermed immune var relativt mye større enn for oss i sterile 2010.

Og så må det sies, ingen fødte babyer døde av svineinfluensavaksine. Ca 20 babyer døde innen 3 uker etter vaksinering. Dersom en leser på statens sider om disse - ser en at en del av de hadde alvorlige underliggende sykdommer som ble funnet under obduksjon - som er mulig dødsårsak. Og så må en ikke glemme at det stadig vekk skjer at babyer dør i magen på mor uten at de noen gang finner noen grunn.
Så det er noen få dødsfall som kanskje kan knyttes til vaksinen.

Jeg sier igjen - presenter fakta og ikke tror og synsinger om alt mulig rart. Det blir så mye undøvendig forvirring og usikkerhet av slikt. Søk info - før den presenteres!

ORIGINAL: SillyDilly

ORIGINAL: Ren85

Jeg spiser MASSE salami;) Men sørger for at den er fersk.

Alle tar sine valg[:D] 

Men jeg lurer på hvordan du tørr å spise MASSE salami? Jeg er som regel ikke sær på noe, men hva om du skulle fått denne bakterien og barnet ditt hadde dødd? Hadde du klart å leve med tanken på at det var den brødskiva du spiste som var grunnen til dette? Burde jo være enklere å holde seg unna salami enn f.eks å slutte å røyke, drikke osv. Hvis man tar et glass vin så har ikke dette så fatale konsekvenser at man kan miste barnet, men en brødskive med salami kan man faktisk miste! Man holder seg jo unna det glasset med vin, så hvorfor er det greit å spise salami da?

Kan vi virkelig ta slike valg som går IMOT hva som blir anbefalt for gravide?

Mener ikke å henge ut noen, men skjønner virkelig ikke at man tørr å gjøre det!

nå har jeg ikke lest lengre en hit....orker ikke
Men føler for å si at hvis du ikke mener å angripe så velg ordene dine med litt mer omhu
For alle har noe man er mer redd for en andre....og dette med salami er din tig....
Jeg for min del deler ikke din uro....og jeg har hørt leger og jordmødre skrike høyt om andre ting..som i ettertid har blitt roet veldig ned
Greit med meningsyttringer men kanskje i litt roligere format
Du vet....det farligste vi kan gjøre er jo nesten å kjøre bil....gjør du det?[;)][:D]

ORIGINAL: Gussi

Jeg gir dere opp - etter å ha vært gravide i 5 mnd bør dere etterhvert ha klart å sortere disse tinga!!!!!!

Når det gjelder mat er det hovedsaklig TO farer her i Norge. Det er TOXOPLASMOSE OG LISTERIA!!!!
For mer info kan dere lese denne linken, dette skrev jeg sist det var mye forvirring om temaet her inne.

Listeria er en bakterie som opptrer i kjøttmat og melkemat, men også i salat som er dårlig vasket etc.... Den drepes kun ved varmebehandling og ikke ved frysing. Den vokser godt i kjøleskap (altså på lave temperaturer). Det hender produksjonslinjer på slakteri kan bli smittet (og ja, det har skjedd i Norge, flere ganger de siste årene). Da får en bakterien i kjøttmaten, i små ufarlige mengder. Men når den ligger i kjøle og godgjør seg kan mengdene bli farlige. DERFOR SKAL ALL KOKT ELLER STEKT FERDIFOREDLET KJØTTMAT SPISES MED GOD HOLDBARHETSDATO. Ellers kan den oppstå i melk - og en skal derfor ikke spise produkter av upasterurisert melk - eller den kan oppstå på produksjonslinjer for ost - og da blir myke oster som lagres lenge (noe myke oster gjør) mulig farlige for bakteriene formerer seg!

Så til toxoplasmose. En parasitt som finnes i katteskit, men også i kjøtt (spesiellt sau og gris, men også andre sorter). Når dyret er smittet lagres parasittene i kjertler i muskelvevet til dyret.
Denne parasitten drepes ved å fryses i dypfryser i minst to døgn eller å stekes/ kokes.

Så med andre ord kan spekemat, salami og trønderfår som ikke er varmebehandlet inneholde både Tox og Lis - for å bli kvitt tox, frys den. Listeria kan en ikke gardere seg mot uten at en varmebehandler. Det nytter lite at noe er ferskt så lenge det aldri har blitt varmebehandlet - da kan det allerede være så store mengder i pålegget at det kan være sykdomsfremkallende og med dets alvorlige følger.....

Derfor anbefaler den norske stat at gravide ikke spiser pålegg som ikke har vært varmebehandlet - og at det som er varmebehandlet på fabrikk spises ferskest mulig, så sannt en ikke gjentar varmebehandlingen hjemme.

Nå må jeg igjen si. At dette er bare for å få fakta på bordet, ikke for å pirke i dere som spiser. Jeg velger selv å avstå fra potensielle farer - selv om faren er uhyre liten. Jeg har tross alt spist alt dette hele mitt liv utenom når jeg har vært gravid uten å bli smittet - så sjangsen for at det går bra er stor. SÅ MÅ HVER OG EN VURDERE RISIKOEN. Jeg blir bare så frustrert over at alle tror de er helt trygge bare de spiser alt ferskt, for det er ikke tilfellet.

ikke nødvendig å bli krass....du gjør helt sikkert ting som vi andre kanskje ikke ville gjort
Å bli krass skaper bare en sur stemning og det er da inegn tjent med
Svangerskapsomsorgen i norge er bra og tror nok alle får sånn info med seg.....

ORIGINAL: undrendeigjen

ORIGINAL: Gussi

ikke nødvendig å bli krass....du gjør helt sikkert ting som vi andre kanskje ikke ville gjort
Å bli krass skaper bare en sur stemning og det er da inegn tjent med
Svangerskapsomsorgen i norge er bra og tror nok alle får sånn info med seg.....

Hvis du leser - så klandrer jeg da ingen for valgene de tar. De som vet hva som er fakta og velger å spise de må bare gjøre det. Som jeg har skrevet i tykk tykk skrift over -så vil det etter all sannsynlighet gå helt fint. Jeg respekterer deres valg selv om jeg har tatt et annet selv.

Det som gjør meg frustrert er at folk ikke skaffer seg kunnskap om ting før de uttaler seg. Det er jo tydelig at mange her inne lever i troen at bare kjøttet er ferskt så er det trygt - selv om det ikke er varmebehandlet. Og all fakta sier jo at det er HELT feil.
Og du som sier vi har god svangerskapsomsorg - enig i det - men blir jo litt betenkt når jordmødre sier at bare en spiser med måte og det er ferskt så er det greit.

Jeg er opptatt av at folk skal få fakta på bordet - og ut fra det kan de beslutte sine valg. Om en da velger å være av de som lever på den helt trygge siden og avstår, eller av de som ser risikoen for å være å liten at de velger å spise - det er meg klekkende likgyldig. Bare jeg vet at folk baserer sine valg på faktakunnskap.

Og nå har denne diskusjonen vært oppe så sinnsykt mange ganger, noen blir sure fordi andre kaller dem hysteriske. Andre blir irriterte fordi de ikke forstår at noen er villige til å ta risikoen. Jeg har flere ganger skrevet ned fakta om de ulike farene - folk leser og sier: Bra, takk for informativ info. Allikevel er de ute og presenterer halve fakta neste gang diskusjonen kommer opp. Og derfor blir jeg litt krass.

Men kortsint som jeg er - er jeg ferdig med dette. Så la nå ikke dette skape dårlig stemning -bare lær hva som er fakta og ta ditt eget valg du[:)][:)][:)]

Skulle ønske noen kunne stenge denne tråden snart, for dette er ikke noe hyggelig [:(]

ORIGINAL: Vugge

Skjønner ikke at dere gidder engang. Noen spiser det, andre ikke.. Noen har katt, andre ikke.. DERE KOMMER ALDRI TIL Å BLI ENIG. Kan ikke alle bare passe på seg selv??...

Saltinnholdet i salami er såpass høyt, så listeria har så og si INGEN grobunn der!
Finn èn link hvor barn har dødd i magen PGA salami..?..
Har enda ikke funnet no nemlig, og jordmødre sier det er greit, så hvorfor skal noen skremme livet av noen som har spist salami da??
Går ann å ordlegge seg litt ordentlig selv om man sitter bak et nick på et internett-forum!

Hva iall verden? TS spør hva som er så farlig med det å spise spekemat og hun får svar! Desverre noen svar som ikke bunner i fakta, men det er så...
Man trenger da ikke å bli enig fordi man diskuterer! Man velger selv hva man ønsker å gjøre, men da bør man også vite fakta først! Og da er www.matportalen.no en god plass å starte [:)]

Det som er kjipt er at selvom jeg ikke er noe gla i salami får jeg skikkelig lyst på det når jeg leser denne tråden[&o][8D][:D]

Det som er kjipt er at selvom jeg ikke er noe gla i salami får jeg skikkelig lyst på det når jeg leser denne tråden[&o][8D][:D]

haha, jeg og [:)] får eeeeekstra lyst på spekeskinke [:)]
Hva med å lage deg ostesmørbrød med salami? det bruker jeg å lage meg når suget blir for stort [;)]

ORIGINAL: pineapple

haha, jeg og [:)] får eeeeekstra lyst på spekeskinke [:)]
Hva med å lage deg ostesmørbrød med salami? det bruker jeg å lage meg når suget blir for stort [;)]

Haha, men det liker jeg ikke[8D] Liker kun salami på knekkebrød, begynte å spise det mnd før jeg ble gravid. Drømmer faktisk om salami - bare fordi jeg ikke kan spise det! Mmmm.. NEi til sommeren skal jeg kose meg med spekemat og et stooort glass med hvitvin! Haha... Men da har jeg vell ikke lyst på det mer[8D][:D]

ORIGINAL: snartmammaa

Jeg spiser salami :) Men det er fordi jeg fikk posititv på toxoplasmose (altså har hatt det før) :) !
Men er flink med å spise rett fra pakken og ikke spise av den etter 3 dager ca... [:)]

Det er ikke toxoplasmose du kan få fra spekemat, det er listeria [:)]

hadde helt angst i jula, med så mye kjøttmat-pålegg.. E spiser ikke salami,men har veldig lyst på. Har også hørt at så lenge pakka er fersk åpna og lang holdbarhet, så er det helt greit å spise...
[:)]

Back
Topp