NIPT

Jeg tilhører St. Olavs og jeg fikk varsel fra Helsami-appen om at jeg hadde fått svar på testen. Tok akkurat ei uke fra blodprøva ble tatt til svaret kom. Er ikke helt fan av den helseplattformen, men akkurat der var den grei.

Ja jeg ser det er variasjoner blandt oss på østlandet også. Virker nesten som det er opp til hvert enkelt sykehus hvordan de gir prøvesvar. Jeg hadde håpet på raskeste måte.
Ja, det skjønner jeg veldig godt. Er en ganske stor belastning å gå å vente på den testen. En ting er at det tar tid, men når man i tillegg ikke vet hvor eller om man får svar så blir det enda verre :( Krysser fingrene for at du får svar veldig snart <3

Dere som fant svar i helsenorge, var det her det dukket opp?
Jeg fikk beskjed om at det ikke ville komme i helsenorge i det hele tatt, kun som brev i postkassa, eller at de ringer dersom prøven er positiv.
Men ser flere finner svar der, så håper jeg får også. 1 uke siden testen nå.
Vis vedlegget 468925
Eg lurer på om det er litt forskjellig praksis frå region til region. Eg tok ved Lillehammer sist gong og då fekk eg svaret i posten, sneglepost, altså. Der fekk eg også beskjed om at dei ringer dersom det er noko treff på trisomi. No er eg i Førde og har fått samme beskjed her, men som du sikkert har sett over, så er det litt forskjellig praksis ute og går. Trur forresten svaret dukka opp på Helsenorge etterkvart, men brevet kom først

Eg lurer på om det er litt forskjellig praksis frå region til region. Eg tok ved Lillehammer sist gong og då fekk eg svaret i posten, sneglepost, altså. Der fekk eg også beskjed om at dei ringer dersom det er noko treff på trisomi. No er eg i Førde og har fått samme beskjed her, men som du sikkert har sett over, så er det litt forskjellig praksis ute og går. Trur forresten svaret dukka opp på Helsenorge etterkvart, men brevet kom først
Ja, det er postlevering annenhver dag, så blir fort noen ekstra dager å vente. Dette er siste milepæl før jeg kan dele nyheten med resten og endelig senke skuldrene, så dagene og timene går sakte nå

Tok prøven på Rikshospitalet forrige torsdag og fikk svar på Helsenorge i dag. Fikk ikke varsel, det bare lå der under Pasientjournal.
Jordmor sa at jeg IKKE fikk beskjed via Helsenorge, bare brev i posten (eller telefon hvis noe var galt), men det stemte jo ikke :)
Så lurer på om de fleste egentlig får beskjed på Helsenorge uansett hva som blir sagt…

Praksisen i Innlandet er hvertfall at de sender svaret pr. post. Og ringer dersom det er noe. Men, for å kunne sende et brev til en pasienten, så skal det brevet skrives i journalen i dips arena. Og dermed havner journalnotatet i journalen på Helsenorge. Alle journalnotatet fra lege havner der uten varsel etter hvert som de skrives, og godkjennes i dips. Hilsen hu som jobber med dette, dog et annet fagfelt :laughing002

Praksisen i Innlandet er hvertfall at de sender svaret pr. post. Og ringer dersom det er noe. Men, for å kunne sende et brev til en pasienten, så skal det brevet skrives i journalen i dips arena. Og dermed havner journalnotatet i journalen på Helsenorge. Alle journalnotatet fra lege havner der uten varsel etter hvert som de skrives, og godkjennes i dips. Hilsen hu som jobber med dette, dog et annet fagfelt :laughing002
Og plutselig hadde jeg også et nytt dokument der. Har nok sjekket omtrent 20 ganger i dag. Normale prøver, ingen tegn til trisomi :love7

Tok prøven på Rikshospitalet forrige torsdag og fikk svar på Helsenorge i dag. Fikk ikke varsel, det bare lå der under Pasientjournal.
Jordmor sa at jeg IKKE fikk beskjed via Helsenorge, bare brev i posten (eller telefon hvis noe var galt), men det stemte jo ikke :)
Så lurer på om de fleste egentlig får beskjed på Helsenorge uansett hva som blir sagt…
Ja, det kan godt hende. Ein beskjed hadde vert fint likevel :)

Fikk svar på NIPT nå!
Ingen tegn til trisomi funnet :Heartred
Svaret lå plutselig bare som brev i kjernekournalen min på Helsenorge - helt uten varsel. Men skal vist få brevet per post også, kanskje de tenker det er varsel nok?:rolleyes:

Fikk svar på NIPT nå!
Ingen tegn til trisomi funnet :Heartred
Svaret lå plutselig bare som brev i kjernekournalen min på Helsenorge - helt uten varsel. Men skal vist få brevet per post også, kanskje de tenker det er varsel nok?:rolleyes:
Hurra for fint prøvesvar :happy: jeg tror brevet kommer i posten også. Fikk samme beskjed som deg.

Her så kom hvert fall brevet i tillegg, men det tok sin tid etter at notatet kom på Helsenorge :)

Back
Topp