NIPT-tråd

Jeg tenkte å bestille et kit hjem til Norge. Er ikke det like så greit? Veldig koselig med Danmarks-tur da, men det er så travelt på jobb.

Jeg tenkte å bestille et kit hjem til Norge. Er ikke det like så greit? Veldig koselig med Danmarks-tur da, men det er så travelt på jobb.
Vi gjorde det sist jeg var gravid og det fungerte veldig fint! Du må bestille time hos lege e.l. til å ta blodprøven og gi beskjed til dem du har fått tilsendt kit av, slik at de kan bestille opphenting fra fraktselskap. Også må du pakke blodprøven, men det står det veldig godt forklart hvordan du gjør, og du får alt du trenger tilsendt med kit-et.

Planen min nå (den kan jo endre seg), er å få tilsendt KIT fra både Sverige (utvidet Harmony) og Danmark (panorama). De har litt ulike kvaliteter de to testene.

Tenkte å ta vanlig NIPT i Norge, vi skal faktisk ikke vite kjønn denne gangen!

Tror vi har landet på at der blir kun vanlig NIPT i Norge. Jeg har fått time til den når jeg er 11+3, så blir relativt tidlig kontra sist når jeg var i uke 14. Det koster mye penger i utlandet, og vi vil heller bruke de pengene på å gjøre noe ekstra fint for dem andre barna(ungdommene). De har hatt er tøft år❤️
I tillegg strekker ikke tiden til for å reise til utlandet :confused013 Jeg vet jo at de har lav terskel for å tilby meg fostervannsprøve og morkakeprøve her. Så vi prøver nå bare ha ro fremover på at ting blir som de blir ❤️

Hva er årsaken til at NIPT tester skal være så forskjellig? burde ikke alle land ha samme tester? Blir så usikker hva som er best.

Hva er årsaken til at NIPT tester skal være så forskjellig? burde ikke alle land ha samme tester? Blir så usikker hva som er best.
Er forskjellige tester utviklet av forskjellige laboratorier i ulike land, derav ulikt hva de detekterer osv som jeg har skjønt :happy: Og også hva som er tillatt i de ulike land. I Norge er det jo bare lov å ta den enkleste testen f. eks, som sendes til lab i Portugal/England. Personlig vil jeg ikke sende DNAet til meg og barnet til Kina eller USA, holder meg til den som sendes til Sverige (etter bioteknologirådets anbefalinger) og den tester jo for mye mer enn den vi får i Norge :happy:

Er forskjellige tester utviklet av forskjellige laboratorier i ulike land, derav ulikt hva de detekterer osv som jeg har skjønt :happy: Og også hva som er tillatt i de ulike land. I Norge er det jo bare lov å ta den enkleste testen f. eks, som sendes til lab i Portugal/England. Personlig vil jeg ikke sende DNAet til meg og barnet til Kina eller USA, holder meg til den som sendes til Sverige (etter bioteknologirådets anbefalinger) og den tester jo for mye mer enn den vi får i Norge :happy:
Tusen takk for svar❤ Hvor tidlig kan man ta NIPT? Leser forskjellige steder forskjellige uker. Må prøve å sette meg inn i dette. Jeg vil ikke at min dna skal videre til Kina eller USA. Hvilken velger du? Den i Sverige?

Tusen takk for svar❤ Hvor tidlig kan man ta NIPT? Leser forskjellige steder forskjellige uker. Må prøve å sette meg inn i dette. Jeg vil ikke at min dna skal videre til Kina eller USA. Hvilken velger du? Den i Sverige?
Det er fordi det er forskjellig fra type test hvor tidlig man kan ta det, da de er utviklet forskjellig. Jeg tar utvidet Harmony som er svensk, men tar den i Danmark da jeg allerede hadde bestilt tur dit, før jeg så at den jeg hadde tenkt å ta blir sendt til USA. Så byttet til den svenske testen istedenfor, men på samme klinikk. Hadde jeg ikke allerede bestilt hadde jeg dratt til en klinikk i Sverige for å ta den :happy:

Det er fordi det er forskjellig fra type test hvor tidlig man kan ta det, da de er utviklet forskjellig. Jeg tar utvidet Harmony som er svensk, men tar den i Danmark da jeg allerede hadde bestilt tur dit, før jeg så at den jeg hadde tenkt å ta blir sendt til USA. Så byttet til den svenske testen istedenfor, men på samme klinikk. Hadde jeg ikke allerede bestilt hadde jeg dratt til en klinikk i Sverige for å ta den :happy:
Tusen takk for svar igjen❤️Det gjorde valget mye enklere! Hvilken klinikk benytter du deg av i Sverige?

De sjekker 23 kromosoner mot 3 i Norge.

Jeg synes fortsatt det er litt komplisert med alle disse testene.

Nå har jeg sett over Panorama i Danmark. Panorama Basic og Harmony tester for 9 ting (+ kjønn). Panorama utvidet tester for 13 ting (+ kjønn)
Edda labs I Sverige ser heller ikke ut til å teste for mer enn de gjør Panorama i Danmark.

Hvor ser du lista med 23 ting? Usikker på om jeg misser noe her? =)

Bare ut av nysgjerrighet, hvorfor ønsker dere å dra fysisk til Sverige eller Danmark for å ta testene når man kan gjøre det hjemme? Er det fordi da får man en liten kjærestepar på kjøpet...? Isåfall skjønner jeg det godt! Det bare virker ikke som alle vet at man slipper å fysisk reise.

Jeg synes fortsatt det er litt komplisert med alle disse testene.

Nå har jeg sett over Panorama i Danmark. Panorama Basic og Harmony tester for 9 ting (+ kjønn). Panorama utvidet tester for 13 ting (+ kjønn)
Edda labs I Sverige ser heller ikke ut til å teste for mer enn de gjør Panorama i Danmark.

Hvor ser du lista med 23 ting? Usikker på om jeg misser noe her? =)
Gå inn på Edda Labs og les om NIPT der, veldig god forklaring på alle avvikene. Det heter NIPT hjemmekoselig og tar rundt 10 min. De tester for trisomier, avvikene i kjønnskromosomer, samt for delesjon tror jeg det heter og det er når kromosomene er litt "ødelagte".

Det kan godt hende de tester for akkurat det samme i Danmark og Sverige, jeg har bare brukt Edda i Sverige. Men det viktigste er nok at Norge ikke tilbyr det samme og det er det ikke mange gynekologer som vet av de jeg har snakket med. Sier kanskje litt om hvor få som faktisk tar NIPT foreløpig

Back
Topp