NIPT-tråd

Gå inn på Edda Labs og les om NIPT der, veldig god forklaring på alle avvikene. Det heter NIPT hjemmekoselig og tar rundt 10 min. De tester for trisomier, avvikene i kjønnskromosomer, samt for delesjon tror jeg det heter og det er når kromosomene er litt "ødelagte".

Det kan godt hende de tester for akkurat det samme i Danmark og Sverige, jeg har bare brukt Edda i Sverige. Men det viktigste er nok at Norge ikke tilbyr det samme og det er det ikke mange gynekologer som vet av de jeg har snakket med. Sier kanskje litt om hvor få som faktisk tar NIPT foreløpig
Mente NIPT hjemmeskole ikke hjemmekoselig haha.

Bare ut av nysgjerrighet, hvorfor ønsker dere å dra fysisk til Sverige eller Danmark for å ta testene når man kan gjøre det hjemme? Er det fordi da får man en liten kjærestepar på kjøpet...? Isåfall skjønner jeg det godt! Det bare virker ikke som alle vet at man slipper å fysisk reise.
Vet godt at man kan sende, føler mer for å dra dit :) Her er det inkl. ultralyd i prisen også, og jeg synes det er styrete med å ta blodprøve hos legen og sende selv i posten. Alle er forskjellige :happy:

Gå inn på Edda Labs og les om NIPT der, veldig god forklaring på alle avvikene. Det heter NIPT hjemmekoselig og tar rundt 10 min. De tester for trisomier, avvikene i kjønnskromosomer, samt for delesjon tror jeg det heter og det er når kromosomene er litt "ødelagte".

Det kan godt hende de tester for akkurat det samme i Danmark og Sverige, jeg har bare brukt Edda i Sverige. Men det viktigste er nok at Norge ikke tilbyr det samme og det er det ikke mange gynekologer som vet av de jeg har snakket med. Sier kanskje litt om hvor få som faktisk tar NIPT foreløpig
Har bestilt til København nå. Nei, er ikke så utbredt ennå, virker det som.
Vi er fortsatt usikre på hva vi gjør ved positivt svar, men kjenner det er bedre å finne utav det så tidlig som mulig uansett.

Har dere som skal ta utvida nipt tenkt på hva dere skal gjøre ved evt avvik på test?

Jeg synes det er så vanskelig! Jeg er 35, så får i Norge. Har ikke før nå nylig bestemt meg for om jeg vil ta eller ikke. Det kan jo føre til masse unødig stress hvis det viser seg å være noe antydninger først, som viser seg å ikke være noe likevel. Og hva skal man velge ved avvik? Jeg har delvis bestemt meg, men kommer til å se an og ta i mot så mye veiledning jeg får av helsepersonellet. Tror jeg vil behøve å snakke gjennom det. Men konklusjonen min er at det er bedre å vite for å forbedre seg, enn at det er helt uventet. Men likevel kan det jo være mye annet, så jeg vet ikke helt.

Dette var ikke meningen å henge ut eller noe altså, jeg bare lurer og er nysgjerrig selv så skulle gjerne hatt all info asap, hehe :)
Veldig enig med deg at det er smart å ha en oppfatning om hva du ønsker før du tar testen. Ved avvik på nipt er det fortsatt bare 50 % sjanse for avviket så da er det anbefalt å ta en fostervannsprøve, selv om det øker risikoen for spontanabort. Hvis denne viser avvikene så må man ta stilling til om man ønsker abort. Noen tar jo nipt også bare for å vite, uavhengig av hva utfallet blir

Er dere som skal ta NIPT alle over 35? Jeg er 36 og får den på ultralyd i uke 13. Er det ikke nok med det de tester for i Norge?

Er dere som skal ta NIPT alle over 35? Jeg er 36 og får den på ultralyd i uke 13. Er det ikke nok med det de tester for i Norge?
Jeg er over 35 og får testen i Norge.
Men når man teknisk sett kan teste fra uke 9-10, så ønsker jeg å teste fra så tidlig som mulig. Tidlig ultralyd kan jo gis så seint som uke 14, og med 2 ukers prøvesvar synes jeg personlig det blir å få svaret for seint.

Jeg er 38 og skal ta NIPT når den tid kommer. Som min gynekolog sa, det er sjeldne sykdommer som testes for og man kan ta test etter test for å avdekke over 100 sjeldne sykdommer om man vil, men man kommer aldri til å få testet alt. Så jeg slo meg til ro med bare den norske❤️

Drar til Danmark om noen dager, men kom til å tenke på.. jeg er jo sykmeldt 50 %. Kan det bli noe trøbbel i forhold til NAV pga reise ut av landet?
Reisen er over 1 dag, som uansett er fridag så går ikke utover de timene jeg er satt opp til å jobbe.

Drar til Danmark om noen dager, men kom til å tenke på.. jeg er jo sykmeldt 50 %. Kan det bli noe trøbbel i forhold til NAV pga reise ut av landet?
Reisen er over 1 dag, som uansett er fridag så går ikke utover de timene jeg er satt opp til å jobbe.
Tror det bare er utenfor EU som er problematisk? Litt usikker

Det går bra. Jeg er også 50% sykemeldt. Dro til USA på fredag da den fortsatt gjaldt, men jeg tar ut ferie den dagen, så da går det fint :)

Veldig glad vi gikk for Ultralydklinikken i Køben. Ble ringt etter 8 dager, og ultralyden vi fikk da vi var der var bedre og mer nøyaktig enn den på sykehuset vi hadde i går, noe som ga oss en uventet og viktig trygghet sett i ettertid. Verdt hver eneste krone å faktisk dra dit for oss i hvert fall :love7

Veldig glad vi gikk for Ultralydklinikken i Køben. Ble ringt etter 8 dager, og ultralyden vi fikk da vi var der var bedre og mer nøyaktig enn den på sykehuset vi hadde i går, noe som ga oss en uventet og viktig trygghet sett i ettertid. Verdt hver eneste krone å faktisk dra dit for oss i hvert fall :love7
Vi skal dit i neste uke! :happy: Lurer på om de gjør innvendig eller utvendig ultralyd der? Da er man over 9 uker.

Back
Topp