Kommer du til å benytte deg av nipt i Norge i tillegg til Køben?Jeg har rett på NIPT i Norge, men kommer til å ta en utvidet i København om spiren fortsatt sitter når det blir er aktuelt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Kommer du til å benytte deg av nipt i Norge i tillegg til Køben?Jeg har rett på NIPT i Norge, men kommer til å ta en utvidet i København om spiren fortsatt sitter når det blir er aktuelt
Ja, jeg tror jeg tar begge deler man får vel NIPT med UL i Norge, så sikkert greit å få med seg det uansett!Kommer du til å benytte deg av nipt i Norge i tillegg til Køben?
Samme her. Man kan bruke en klinikk i Asker som samarbeider med den svenske klinikken en over her nevnte.Ja, jeg tror jeg tar begge deler man får vel NIPT med UL i Norge, så sikkert greit å få med seg det uansett!
Hvilken klinikk er dette?Samme her. Man kan bruke en klinikk i Asker som samarbeider med den svenske klinikken en over her nevnte.
Viro GynklinikkHvilken klinikk er dette?
Kan ikke se at den tester like mye som panorama, men at det er en utvidet harmony-test, som er det samme som også tilbys i Danmark så vidt jeg kan se. Vurderer dog å bytte til den på Danmarksturen, da panorama sendes til USA og harmony til Sverige, det skal være personvernmessig tryggere i følge bioteknologirådet. Vil jo helst teste så mye som mulig, men vil jo at DNA skal behandles trygt ogsåDet går an å få oversendt testpakken fra Sverige for test av alle 23 og kjønn. Tar blodprøver hos fastlegen og så kommer DHL og henter den hjemme hos deg med svar 9 dager senere. Jeg har brukt Edda Labs og var såpass forøyd at vi kjører det samme nå.
Vanskelig med for mange valg 
Gjør meg ingenting å dra en tur til Køben, det er dyrt men stasSamme her. Mye mindre kostbart.
Selve testen koster ca. det samme. Men tenkte mest på å slippe å sende testen til USA vs. SverigeHva er forkjellen mellom panorama og harmony?Kan ikke se at den tester like mye som panorama, men at det er en utvidet harmony-test, som er det samme som også tilbys i Danmark så vidt jeg kan se. Vurderer dog å bytte til den på Danmarksturen, da panorama sendes til USA og harmony til Sverige, det skal være personvernmessig tryggere i følge bioteknologirådet. Vil jo helst teste så mye som mulig, men vil jo at DNA skal behandles trygt ogsåVanskelig med for mange valg
![]()
Ja, mulig vi også gjør det. Må se det litt an.Gjør meg ingenting å dra en tur til Køben, det er dyrt men stasSelve testen koster ca. det samme. Men tenkte mest på å slippe å sende testen til USA vs. Sverige
Det er to forskjellige testkonsept, panorama tester for fler sykdommer enn harmony, men harmony tester fortsatt ganske mye mer enn den NIPTen som er lov i Norge. Alle panoramatester blir analysert i USA/utenfor EØS uansett hvor man bestiller fra, mens harmony analyseres i Sverige som har samme personvern-regler som oss. Derfor bytta jeg til sistnevnte nå på DanmarksturenHva er forkjellen mellom panorama og harmony?

Ja, merket jeg fikk kalde føtter for USA altsåSist tok jeg NIPT privat, - brukte Ultralydklinikken i Danmark. De kan også sende testpakke til deg, så var det jeg gjorde. Jordmor tok blodprøven og DHL kom og hentet pakken hjemme hos meg. Fikk svar etter en uke, så var veldig fornøyd med det!
Nå blir jeg 35 før termin, så da får jeg vel tilbud om NIPT her i Norge og, men vurderer å benytte Ultralydklinikken igjen. Ser riktignok ut til at det bare er Panorama man kan få tilsendt kit for og å sende til USA føles kanskje litt mer tvilsomt nå enn det gjorde sist![]()

Tusen takk, veldig nyttig!Det er to forskjellige testkonsept, panorama tester for fler sykdommer enn harmony, men harmony tester fortsatt ganske mye mer enn den NIPTen som er lov i Norge. Alle panoramatester blir analysert i USA/utenfor EØS uansett hvor man bestiller fra, mens harmony analyseres i Sverige som har samme personvern-regler som oss. Derfor bytta jeg til sistnevnte nå på Danmarksturen
Vis vedlegget 460460
Vet hva vi gjør hvis vi får avvik på test ja. Er ikke bekymret for falsk positiv, det er visst ekstremt sjeldent at det skjer og blir jo uansett gjort nærmere undersøkelser for å dobbeltsjekke. For meg er det ikke unødig stress, men en bra mulighet til å sjekke det som går an å sjekkes før fødsel. Er jo derfor vi tar ultralyd også, som også kan føre til mye stress dersom noe avviker en periode. Synes absolutt begge deler er verdt detHar dere som skal ta utvida nipt tenkt på hva dere skal gjøre ved evt avvik på test?
Jeg synes det er så vanskelig! Jeg er 35, så får i Norge. Har ikke før nå nylig bestemt meg for om jeg vil ta eller ikke. Det kan jo føre til masse unødig stress hvis det viser seg å være noe antydninger først, som viser seg å ikke være noe likevel. Og hva skal man velge ved avvik? Jeg har delvis bestemt meg, men kommer til å se an og ta i mot så mye veiledning jeg får av helsepersonellet. Tror jeg vil behøve å snakke gjennom det. Men konklusjonen min er at det er bedre å vite for å forbedre seg, enn at det er helt uventet. Men likevel kan det jo være mye annet, så jeg vet ikke helt.
Dette var ikke meningen å henge ut eller noe altså, jeg bare lurer og er nysgjerrig selv så skulle gjerne hatt all info asap, hehe![]()

Jeg må fjerne eggstokkene mellom fylte 35 og 40 (er 34 nå) pga en genfeil som gir sterkt økt kreftrisiko, så for vår del handler NIPT mye om å vite at vi bruker den tiden vi har før jeg må fjerne eggstokkene så godt vi kan.Har dere som skal ta utvida nipt tenkt på hva dere skal gjøre ved evt avvik på test?
Jeg synes det er så vanskelig! Jeg er 35, så får i Norge. Har ikke før nå nylig bestemt meg for om jeg vil ta eller ikke. Det kan jo føre til masse unødig stress hvis det viser seg å være noe antydninger først, som viser seg å ikke være noe likevel. Og hva skal man velge ved avvik? Jeg har delvis bestemt meg, men kommer til å se an og ta i mot så mye veiledning jeg får av helsepersonellet. Tror jeg vil behøve å snakke gjennom det. Men konklusjonen min er at det er bedre å vite for å forbedre seg, enn at det er helt uventet. Men likevel kan det jo være mye annet, så jeg vet ikke helt.
Dette var ikke meningen å henge ut eller noe altså, jeg bare lurer og er nysgjerrig selv så skulle gjerne hatt all info asap, hehe![]()
Uff, så leit å høre.Jeg må fjerne eggstokkene mellom fylte 35 og 40 (er 34 nå) pga en genfeil som gir sterkt økt kreftrisiko, så for vår del handler NIPT mye om å vite at vi bruker den tiden vi har før jeg må fjerne eggstokkene så godt vi kan.
Så vi tenker at dersom det er tilstander som er uforenlig med liv eller hvor det er stor sannsynlighet for at barnet dør enten før fødsel eller kort tid etter, så vil vi avslutte for både barnets og vår del. Mens om det er andre ting som ikke er så umiddelbart alvorlig vil vi lese oss opp og ta imot all info vi kan få og ta en beslutning basert på det.
Man får jo selvfølgelig ta abort dersom fosteret får påvist alvorlig sykdom. Nå har vi også ny abortlov fra 1. juni, men man fikk jo ta abort før også etter NIPT. Eller så hadde det vel vært liten vits for staten å tilby detMen hvorfor tar man en NIPT test? Hvis man får dårlig resultat går man videre og tar prøve fra livmor eller væske...hvis denne testen er også dårlig...da er man allerede lang på vei i svangerskapet og man kan ikke utføre en abort. Hele testprosessen tar jo tid, med terimnbestillinger og venting osv.. Eller utfører de en abort etter uke 15/16/18 når man kanskje får dårlige resultater?