Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vi gjorde det sist jeg var gravid og det fungerte veldig fint! Du må bestille time hos lege e.l. til å ta blodprøven og gi beskjed til dem du har fått tilsendt kit av, slik at de kan bestille opphenting fra fraktselskap. Også må du pakke blodprøven, men det står det veldig godt forklart hvordan du gjør, og du får alt du trenger tilsendt med kit-et.Jeg tenkte å bestille et kit hjem til Norge. Er ikke det like så greit? Veldig koselig med Danmarks-tur da, men det er så travelt på jobb.
Jeg vet jo at de har lav terskel for å tilby meg fostervannsprøve og morkakeprøve her. Så vi prøver nå bare ha ro fremover på at ting blir som de blir Hva i Harmony får du ikke dekket av Panorama?Planen min nå (den kan jo endre seg), er å få tilsendt KIT fra både Sverige (utvidet Harmony) og Danmark (panorama). De har litt ulike kvaliteter de to testene.
Er med UL i Køben også når man møter fysisk, inkl i prisenJa, jeg tror jeg tar begge deler man får vel NIPT med UL i Norge, så sikkert greit å få med seg det uansett!
Ingenting, det handlet om at Harmony gir klarere svar på ett eller flere syndrom. Skal se om jeg finner tilbake til den informasjonen.Hva i Harmony får du ikke dekket av Panorama?
«Panorama test appears to have a higher predictive percentage score for Edward’s and Patau’s syndrome than the Harmony test. But Harmony is more sensitive to Turner’s syndrome than Panorama.»Hva i Harmony får du ikke dekket av Panorama?
Er forskjellige tester utviklet av forskjellige laboratorier i ulike land, derav ulikt hva de detekterer osv som jeg har skjøntHva er årsaken til at NIPT tester skal være så forskjellig? burde ikke alle land ha samme tester? Blir så usikker hva som er best.
Og også hva som er tillatt i de ulike land. I Norge er det jo bare lov å ta den enkleste testen f. eks, som sendes til lab i Portugal/England. Personlig vil jeg ikke sende DNAet til meg og barnet til Kina eller USA, holder meg til den som sendes til Sverige (etter bioteknologirådets anbefalinger) og den tester jo for mye mer enn den vi får i Norge 
Tusen takk for svar❤ Hvor tidlig kan man ta NIPT? Leser forskjellige steder forskjellige uker. Må prøve å sette meg inn i dette. Jeg vil ikke at min dna skal videre til Kina eller USA. Hvilken velger du? Den i Sverige?Er forskjellige tester utviklet av forskjellige laboratorier i ulike land, derav ulikt hva de detekterer osv som jeg har skjøntOg også hva som er tillatt i de ulike land. I Norge er det jo bare lov å ta den enkleste testen f. eks, som sendes til lab i Portugal/England. Personlig vil jeg ikke sende DNAet til meg og barnet til Kina eller USA, holder meg til den som sendes til Sverige (etter bioteknologirådets anbefalinger) og den tester jo for mye mer enn den vi får i Norge
![]()
Det er fordi det er forskjellig fra type test hvor tidlig man kan ta det, da de er utviklet forskjellig. Jeg tar utvidet Harmony som er svensk, men tar den i Danmark da jeg allerede hadde bestilt tur dit, før jeg så at den jeg hadde tenkt å ta blir sendt til USA. Så byttet til den svenske testen istedenfor, men på samme klinikk. Hadde jeg ikke allerede bestilt hadde jeg dratt til en klinikk i Sverige for å ta denTusen takk for svar❤ Hvor tidlig kan man ta NIPT? Leser forskjellige steder forskjellige uker. Må prøve å sette meg inn i dette. Jeg vil ikke at min dna skal videre til Kina eller USA. Hvilken velger du? Den i Sverige?

Tusen takk for svar igjenDet er fordi det er forskjellig fra type test hvor tidlig man kan ta det, da de er utviklet forskjellig. Jeg tar utvidet Harmony som er svensk, men tar den i Danmark da jeg allerede hadde bestilt tur dit, før jeg så at den jeg hadde tenkt å ta blir sendt til USA. Så byttet til den svenske testen istedenfor, men på samme klinikk. Hadde jeg ikke allerede bestilt hadde jeg dratt til en klinikk i Sverige for å ta den![]()
Jeg tar i Danmark, ultralydklinikkenTusen takk for svar igjenDet gjorde valget mye enklere! Hvilken klinikk benytter du deg av i Sverige?

Tusen takkJeg tar i Danmark, ultralydklinikken![]()
De sjekker 23 kromosoner mot 3 i Norge.
Gå inn på Edda Labs og les om NIPT der, veldig god forklaring på alle avvikene. Det heter NIPT hjemmekoselig og tar rundt 10 min. De tester for trisomier, avvikene i kjønnskromosomer, samt for delesjon tror jeg det heter og det er når kromosomene er litt "ødelagte".Jeg synes fortsatt det er litt komplisert med alle disse testene.
Nå har jeg sett over Panorama i Danmark. Panorama Basic og Harmony tester for 9 ting (+ kjønn). Panorama utvidet tester for 13 ting (+ kjønn)
Edda labs I Sverige ser heller ikke ut til å teste for mer enn de gjør Panorama i Danmark.
Hvor ser du lista med 23 ting? Usikker på om jeg misser noe her? =)