NIPT test i Norge

Sendte de fra meg forrige uke. Gikk veldig fint. Tok dem hos fastlegen og DHL plukket dem opp hjemme hos meg noen timer senere. Frakt og toll var allerede ordnet av klinikken. Nå venter jeg på svar, regner med det kommer i løpet av uken.

Tusen takk for svar!
Må bare få en bekreftelse, selv om du har svart :laughing002 Det var altså ikke et problem å sende biologisk materiale som privatperson? Ser bare at andre har slitt med det tidligere :)

Last edited:
Hvilken test kit har dere bestilt? Ser det er en panorama basis pakke til 3900danske og en utvidet panorama til 5000danske.

Tusen takk for svar!
Må bare få en bekreftelse, selv om du har svart :laughing002 Det var altså ikke et problem å sende biologisk materiale som privatperson? Ser bare at andre har slitt med det tidligere :)

absolutt ikke noe problem. Klinikken har allerede ordnet med alt av papirer. Du bare printer ut og legger i den gule konvolutten som følger med.

Ser på Oslo City legesenter sine nettsider at de nå har oppdatert med: Fra 01.07.2020 endres bioteknologiloven, og det blir blant annet tillatt med NIPT for alle gravide i Norge. Vi står klare til å tilby denne testen, men venter nå på at Helsedirektoratet skal utrede retningslinjer for gjennomføring etter oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet. Dette gjelder for alle private aktører som ønsker å tilby NIPT.
Det vil ikke være tillatt for private aktører å tilby NIPT før Helse- og omsorgsdepartementet har endret retningslinjene etter utredning fra Helsedirektoratet. Sistnevnte har fått frist til 1. november 2020 for utredning.
Oslo City Legesenter vil innrette seg etter retningslinjene som måtte komme og tilby NIPT så fort det blir tillatt.

I tillegg svarte de meg dette på chat:
NIPT vil dessverre ikke kunne gjennomføres før Helse- og omsorgsdepartementet gir klarsignal. De har bedt Helsedirektoratet om å utrede retningslinjer for private aktører, og har satt frist for dette arbeidet 1. november 2020. Vi har tett dialog med involverte parter og vil tilby NIPT så så fort det blir tillatt, men akkurat nå er det ikke mulig å si akkurat når dette blir. Vi ønsker at NIPT skal bli tilgjengelig for alle gravide så snart som mulig og jobber aktivt for at dette skal skje raskt. Vi vil oppdatere våre nettsider med mer informasjon og timebestilling så raskt det blir tillatt.

Har ikke hørt noe fra Spesialistsenteret for kvinner på Jessheim der jeg faktisk har bestilt time da, men regner med at de heller ikke har lov til å gjøre dette før klarsignalet er gitt.

Så daaa vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Planen var jo hele tiden Sverige, men orker ikke sitte i karantene :P

De har klinikk i Oslo og. Men tar de prøver pg sender det selv til utlandet eller gjør du det selv? Hvordan er prosessen og hvor mye betalte du? ♥️♥️
De tar prøvene, men det er gjennom ultralydklinikken i Køben at jeg tar testen. Prisen beror på hva slags test man tar, jeg betalte 7600 norske for utvidet Nipt-test. Jeg sender prøvene selv, fremgangsmåten står beskrevet i lenken jeg la ved lenger opp :happy:

De tar prøvene, men det er gjennom ultralydklinikken i Køben at jeg tar testen. Prisen beror på hva slags test man tar, jeg betalte 7600 norske for utvidet Nipt-test. Jeg sender prøvene selv, fremgangsmåten står beskrevet i lenken jeg la ved lenger opp :happy:
Takk ♥️♥️

Fikk dette svaret i dag fra en klinikk som vil tilby nipt test:

Nei det vil ikke være mulig å ta NIPT test på timen du er satt opp på da myndighetene ennå ikke har godkjent retningslinjer for hvordan den skal tas.

De har satt dato foreløpig til 1 november

:(:(:(:(:(:(:(

Fikk dette svaret i dag fra en klinikk som vil tilby nipt test:

Nei det vil ikke være mulig å ta NIPT test på timen du er satt opp på da myndighetene ennå ikke har godkjent retningslinjer for hvordan den skal tas.

De har satt dato foreløpig til 1 november

:(:(:(:(:(:(:(
Åh så kjipt. Skulle gjerne ta det lenge før

Leste en plass at regjeringen hadde bedt om utsettelse til november før testene er i drift

Back
Topp