Jeg syns også det var dyrt. Likte heller ikke at prøven blir sendt til USA. Er litt skeptisk til hva de gjør med informasjonen. Vi har snakket om det her hjemme og tar en ultralyd rundt uke 12
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jada, og den skjønner jeg. Jeg bare prøver å være litt realist ift sjansen for at det skal være noe galt, hvis man ikke er i risikosonen av en eller annen grunn.For min del tok jeg testen for å kunne ta abort så tidlig som mulig om jeg måtte.
Hvorfor vente til lengre uti svangerskapet om man ikke må..
Nei, er ingen test alle burde ta Jeg for min del hadde bestemt meg for at jeg ønsket å ta denne testen før jeg visste at det skulle gå an å ta den i Norge fra juli av. Er bare fordi jeg ønsker å vite så tidlig som mulig om noe ikke er som det skal. Men med stor sannsynlighet vil det nok bli avdekket på ultralyd altså og som flere skriver så er det utrolig liten sjanse for at ting ikke er som det skal, og det kan jo selvsagt fremdeles dukke opp ting man ikke ser i testen. Jeg er nok litt kontrollfreak som har mistet kontroll over kroppen nå når den er gravid og ønsker å vite så mye som mulig så tidlig som muligFøler ikke jeg helt har fått med meg hva det er snakk om engang. Plutselig er dette en test alle burde ta eller?
Har ikke bestilt meg time til lege eller noe enda,tenkte å gjøre det når jeg passerte 8-9 uker..altså ringe dem og bestille time
Sender med DHL medical express. Det ordnet klinikken med, du må ta kontakt med DHL for å avtale henting hjemme hos deg. Har ikke helt satt meg inn i alle detaljene, men tror det står greit forklart i lenka
Testen jeg skal ta koster 5000 danske. Det inkluderer absolutt alt. Dersom jeg skulle miste før jeg får tatt testen, refunderer de beløpet minus fraktkostnaden.Kan jeg spørre hva du ender opp med å betale for dette, totalt? Bare for å ha et estimat. Altså kit + alt av frakt osv..
Testen jeg skal ta koster 5000 danske. Det inkluderer absolutt alt. Dersom jeg skulle miste før jeg får tatt testen, refunderer de beløpet minus fraktkostnaden.
Ja, det stemmer.Er det panoramatesten eller hva den kalles? Utvidet NIPT?
Er det panoramatesten eller hva den kalles? Utvidet NIPT?
Nei, er ingen test alle burde ta Jeg for min del hadde bestemt meg for at jeg ønsket å ta denne testen før jeg visste at det skulle gå an å ta den i Norge fra juli av. Er bare fordi jeg ønsker å vite så tidlig som mulig om noe ikke er som det skal. Men med stor sannsynlighet vil det nok bli avdekket på ultralyd altså og som flere skriver så er det utrolig liten sjanse for at ting ikke er som det skal, og det kan jo selvsagt fremdeles dukke opp ting man ikke ser i testen. Jeg er nok litt kontrollfreak som har mistet kontroll over kroppen nå når den er gravid og ønsker å vite så mye som mulig så tidlig som mulig
Kanskje ikke riktig sted å lufte dette, men jeg er nysgjerrig på hvorfor man velger å ta denne NIPT testen. Er det for å luke ut sykdommer en selv er arvelig belastet for? Eller andre årsaker?
Anntar også det er for å kunne ta barnet bort ved alvorlige feil. Nå kan jo alvorlige feil være veldig subjektivt da.
Jeg anser meg som normal frisk, det er samboer også. Jeg kommer til å ta en TUL i uke 13, men det er mest for å se at baby lever, men ikke denne NIPT testen.
Må presisere at dette ikke et noen shaming av noen, på noen måte! Vi er alle sjefer over vår egen kropp, og jeg mener ingen har noe med å legge seg opp i de valgene en velger å ta! Girl Power!
Er som sagt bare veldig nysgjerrig på dette!
Jada, og den skjønner jeg. Jeg bare prøver å være litt realist ift sjansen for at det skal være noe galt, hvis man ikke er i risikosonen av en eller annen grunn.
Det er jo mye som ikke dukker opp på NIPT og, så det er jo ingen garanti.
Det er ikke noe galt i å ta testen altså, jeg bare håper ikke folk plutselig tror at det er veldig stor risiko for at noe er galt og at alle derfor burde ta den testen. Vanskelig å ordlegge men håper du skjønner.
Kanskje ikke riktig sted å lufte dette, men jeg er nysgjerrig på hvorfor man velger å ta denne NIPT testen. Er det for å luke ut sykdommer en selv er arvelig belastet for? Eller andre årsaker?
Anntar også det er for å kunne ta barnet bort ved alvorlige feil. Nå kan jo alvorlige feil være veldig subjektivt da.
Jeg anser meg som normal frisk, det er samboer også. Jeg kommer til å ta en TUL i uke 13, men det er mest for å se at baby lever, men ikke denne NIPT testen.
Må presisere at dette ikke et noen shaming av noen, på noen måte! Vi er alle sjefer over vår egen kropp, og jeg mener ingen har noe med å legge seg opp i de valgene en velger å ta! Girl Power!
Er som sagt bare veldig nysgjerrig på dette!
Får man ikke også vite kjønn på denne testen? Jeg har også lest at man må være minst 10+0 for å ta testen, men en norsk helsefyr uttalte at de anbefalte så nærme uke 12 som mulig, og dermed slå det sammen med en tul.
Ahaa, takk det var informativt. Jeg har ikke linken til artikkelen, men den kom ut rett etter loven ble vedtatt. Så det kan jo faktisk ha vært en luring som sa det pga abortloven ja.Jo, man kan få vite kjønn. Jeg vet ikke om de kommer til å tillate det i Norge. Jeg tok den i Danmark sist, og da måtte vi krysse av på om vi ønsket de skulle teste for det eller ei.
Testen kan tas fra niende svangerskapsuke. Den testpakken som kalles Harmony-testen, anbefales fra 10+0, mens panomara-testen fra 9+0.
Vet ikke hvilken norske fyr du tenker på, men det var iallefall en som mente den ikke burde tas tidligere enn uke 12 begrunnet med at man skulle få svaret etter at fristen for selvbestemt abort var gått ut..
Ahaa, takk det var informativt. Jeg har ikke linken til artikkelen, men den kom ut rett etter loven ble vedtatt. Så det kan jo faktisk ha vært en luring som sa det pga abortloven ja.
Jeg er 32. Ja har mistet to ganger men siste var senabort i uke 14. Jeg klarer ikke å nyte graviditeten min. Ja det er veldig dyrt men for meg er pengene verdt. Psykisk hjelper meg å vite at jeg bærer et friskt barn og slipper kanskje senabort. Det var ren tragedie jeg opplevde forrige gang. Fosteret dødde tre dager etter UL. og jeg måtte gå med død baby i magen i et par dager til jeg fikk plass i narkosen for ellers var det umulig siden fosteret var for stort. Så jeg gjør alt for å kunne føle meg tryggere denne gangen. Jeg har ingen barn heller. Jeg vil helst vite alt så tidlig som mulig. Måtte Gud forby og tror ikke det er noe høyere risiko for disse sykdommene men da kan jeg ihvertfall puste litt mer.Har du noe som tilsier at du har økt fare for barn med kromosomfeil? Hvor gammel er du?
Jeg forstår at mange har lyst til å få sjekket "alt", men å bruke 5000+ for noe hvis risikoen er minimal er jo noe man iallfall bør tenke nøye gjennom.
At du har mistet før vil nok ikke tas i betraktning. Jeg er 31 år, har mistet to ganger, men jeg går for tul rundt uke 12. Hvis noe der indikierer at noe kan være unormalt så går vi heller videre derfra.