NIPT test i Norge

Jo, man kan få vite kjønn. Jeg vet ikke om de kommer til å tillate det i Norge. Jeg tok den i Danmark sist, og da måtte vi krysse av på om vi ønsket de skulle teste for det eller ei.

Testen kan tas fra niende svangerskapsuke. Den testpakken som kalles Harmony-testen, anbefales fra 10+0, mens panomara-testen fra 9+0.

Vet ikke hvilken norske fyr du tenker på, men det var iallefall en som mente den ikke burde tas tidligere enn uke 12 begrunnet med at man skulle få svaret etter at fristen for selvbestemt abort var gått ut..
Hva er forskjellen på de to testene?

Ahaa, takk det var informativt. Jeg har ikke linken til artikkelen, men den kom ut rett etter loven ble vedtatt. Så det kan jo faktisk ha vært en luring som sa det pga abortloven ja.
Kan du linke til den her og om du finner den :)

Har du noe som tilsier at du har økt fare for barn med kromosomfeil? Hvor gammel er du?
Jeg forstår at mange har lyst til å få sjekket "alt", men å bruke 5000+ for noe hvis risikoen er minimal er jo noe man iallfall bør tenke nøye gjennom.

At du har mistet før vil nok ikke tas i betraktning. Jeg er 31 år, har mistet to ganger, men jeg går for tul rundt uke 12. Hvis noe der indikierer at noe kan være unormalt så går vi heller videre derfra.
Jeg er 32. Ja har mistet to ganger men siste var senabort i uke 14. Jeg klarer ikke å nyte graviditeten min. Ja det er veldig dyrt men for meg er pengene verdt. Psykisk hjelper meg å vite at jeg bærer et friskt barn og slipper kanskje senabort. Det var ren tragedie jeg opplevde forrige gang. Fosteret dødde tre dager etter UL. og jeg måtte gå med død baby i magen i et par dager til jeg fikk plass i narkosen for ellers var det umulig siden fosteret var for stort. Så jeg gjør alt for å kunne føle meg tryggere denne gangen. Jeg har ingen barn heller. Jeg vil helst vite alt så tidlig som mulig. Måtte Gud forby og tror ikke det er noe høyere risiko for disse sykdommene men da kan jeg ihvertfall puste litt mer.
❤️

Jeg er 32. Ja har mistet to ganger men siste var senabort i uke 14. Jeg klarer ikke å nyte graviditeten min. Ja det er veldig dyrt men for meg er pengene verdt. Psykisk hjelper meg å vite at jeg bærer et friskt barn og slipper kanskje senabort. Det var ren tragedie jeg opplevde forrige gang. Fosteret dødde tre dager etter UL. og jeg måtte gå med død baby i magen i et par dager til jeg fikk plass i narkosen for ellers var det umulig siden fosteret var for stort. Så jeg gjør alt for å kunne føle meg tryggere denne gangen. Jeg har ingen barn heller. Jeg vil helst vite alt så tidlig som mulig. Måtte Gud forby og tror ikke det er noe høyere risiko for disse sykdommene men da kan jeg ihvertfall puste litt mer.
❤️
Da skjønner jeg utrolig godt, ja. Ble det obdusert, så du vet om det var kromosomfeil som var årsak sist? Huff så vondt. Vi får virkelig håpe at det går veien denne gangen :Heartred

Da skjønner jeg utrolig godt, ja. Ble det obdusert, så du vet om det var kromosomfeil som var årsak sist? Huff så vondt. Vi får virkelig håpe at det går veien denne gangen :Heartred
Tusen takk kjære deg ♥️ De skjønte ikke helt hva som bar feilen. Håper virkelig det får veien denne gangen og at jeg blir mamma i februar :smiley-angelic001❤️

Har du noe som tilsier at du har økt fare for barn med kromosomfeil? Hvor gammel er du?
Jeg forstår at mange har lyst til å få sjekket "alt", men å bruke 5000+ for noe hvis risikoen er minimal er jo noe man iallfall bør tenke nøye gjennom.

At du har mistet før vil nok ikke tas i betraktning. Jeg er 31 år, har mistet to ganger, men jeg går for tul rundt uke 12. Hvis noe der indikierer at noe kan være unormalt så går vi heller videre derfra.

Jeg tenker følgende: 5000+ er en dråpe i havet i forhold til hva som venter dersom man får et alvorlig sykt barn. Dette til tross for at vi per nå lever på bare en (relativt lav) inntekt.

NIPT testen er mye sikrere enn hva en tidlig ultralyd er, det er den sikreste non-invasive testen som er tilgjengelig for øyeblikket. Jeg ønsker å vite med høyest mulig sikkerhet at fosteret er friskt. NIPT kombiner med tidlig ultralyd er foreløpig det som avdekker aller mest. Hadde det vært flere non-invasive tester som avdekket andre mulige sykdommer hadde jeg ønsket å ta disse også.

Vi kommer uten tvil til å ta abort dersom testen avdekker feil, og da ønsker jeg å få dette svaret så tidlig som mulig slik at det ikke blir senabort eller dødfødsel.

Jeg tenker vel egentlig at testen er noe alle burde ta. Da har man mulighet til å ta et veloverveid valg så tidlig som mulig og dersom man ønsker å beholde ved eventuelle feil får man god tid til å forberede seg. Er man usikker vil man også ha mye lenger tid på å ta avgjørelsen enn det man vil ha dersom det blir avdekket senere i graviditeten.

Men den tilbys ikke i Norge sant?

Ingen av dem tilbys i Norge pr dags dato. Den NIPT'en som har vært tillatt for dem som har fått påvist noe galt ved KUB, har vel bare tatt trisomiene, og er da nærmest Harmony-testen.

Jeg antar det er det de kommer til å åpne opp for når det skal bli fritt frem for alle. Men hadde vært greit med litt mer tydelig informasjon etterhvert.

Jeg tenker jeg nok kommer til å bestille et sånt kit fra ultralydklinikken og sende til Danmark om det ikke kommer noe mer vettug info innen uke 10.

Jeg kan tenke meg å ta den. Ikke for at vi har bestemt oss for hva vi skal gjøre i fall den er positiv for noen av syndromene den tester for, men fordi jeg tenker det er godt å være litt forberedt på hva som venter og for å kunne ta stilling til det selv. Det som er minuset med å ta den er at jeg tror den kan gi en falsk trygghet. Det er mange andre ting som kan skje.

Last edited:
Jeg tok i Sverige sist. Kommer til å ta igjen. Har ingen risikofaktorer som tilsier at noe skal være galt, men det hadde heller ikke venninna mi som fikk ett barn med trisomi 21 når hun var 22.

❤️
Hei, jeg mistet også uke 14 forrige gang. Leit å høre det er fler av oss. Jeg hadde tatt Kub og nakkefoldtest (ul) så de mente det kunne være en muskelknute som ødela. Får du noen annen oppfølging nå eller har du tenkt å be om det? Evt hva?

Hei, jeg mistet også uke 14 forrige gang. Leit å høre det er fler av oss. Jeg hadde tatt Kub og nakkefoldtest (ul) så de mente det kunne være en muskelknute som ødela. Får du noen annen oppfølging nå eller har du tenkt å be om det? Evt hva?
Uf så trist♥️ Ja det er så leit.
Jeg hadde en dramatisk opplevelse iforbindelse med dette. Alvorlig blødning 2 uker før. Ble kjørt med ambulanse. Var sikker på at jeg hadde mistet. Men nei så en levende foster ble så glad. Men endte med MA 2 uker senere. Sykehuset tilbyr derfor TUL og mulig flere kontroller :/

hva med deg? ♥️Håper det går veien for oss denne gangen

Uf så trist♥️ Ja det er så leit.
Jeg hadde en dramatisk opplevelse iforbindelse med dette. Alvorlig blødning 2 uker før. Ble kjørt med ambulanse. Var sikker på at jeg hadde mistet. Men nei så en levende foster ble så glad. Men endte med MA 2 uker senere. Sykehuset tilbyr derfor TUL og mulig flere kontroller :/

hva med deg? ♥️Håper det går veien for oss denne gangen
Jeg skal ikke til lege før neste uke og vil be om ekstra oppfølging der hvertfall. Regner med henvisning til sykehus uansett pga Kub test men vil gjerne ha flere ultralydee frem til OUL

Jeg skal ikke til lege før neste uke og vil be om ekstra oppfølging der hvertfall. Regner med henvisning til sykehus uansett pga Kub test men vil gjerne ha flere ultralydee frem til OUL
Ja jeg skal også be om henvisning til NIPT. Lurer på om min private gyn kan henvise meg ?!
Ja gjør det ❤️

Når du har sendt prøvene fra deg, kan du skrive litt her om hvordan det var? Om det var mye styr med papirer, sending etc? :happy:

Sendte de fra meg forrige uke. Gikk veldig fint. Tok dem hos fastlegen og DHL plukket dem opp hjemme hos meg noen timer senere. Frakt og toll var allerede ordnet av klinikken. Nå venter jeg på svar, regner med det kommer i løpet av uken.

Jeg syns også det var dyrt. Likte heller ikke at prøven blir sendt til USA. Er litt skeptisk til hva de gjør med informasjonen. Vi har snakket om det her hjemme og tar en ultralyd rundt uke 12

NIPT blir ikke analysert i Norge uansett. Disse testene har alltid blitt sendt til utlandet for å analyseres og det kommer de ikke til å endre med det første. Karolinska i Sverige er det eneste sykehuset i Norden som analyserer det, ellers sender alle til USA.

Back
Topp