Kan noen forklare meg, er det sånn at alle har rett til å ta nipt-test etter 1. juli? Er det bare for meg å ringe spesialistsenteret for kvinner?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg aner ikke. Men tror faktisk alle kan etter at det ble lovlig i Norge. For før dette gjaldt kun for de over 35-38 år. jeg skal ringe imorra og spørreKan noen forklare meg, er det sånn at alle har rett til å ta nipt-test etter 1. juli? Er det bare for meg å ringe spesialistsenteret for kvinner?
Sniker fra januar her.
Jeg har tatt kontakt med både klinikker i Norge og Danmark. Spesialistsenteret for kvinner (Oslo) forventer å starte opp med NIPT fra 1.juli i år. Det står på hjemmesiden deres, og jeg fikk det samme svaret på mail. Men jeg ønsker å ta den da jeg er 9 uker (er det nå).
Jeg tok da kontakt med Ultralydklinikken i Danmark og fikk tilsendt NIPT-kittet (Panorama-KIT). Har ikke mottatt ennå men ser det er underveis på sporingen. Tenker å ta det på tirsdag/onsdag. Fastlegen ordner det.
SnikerKan noen forklare meg, er det sånn at alle har rett til å ta nipt-test etter 1. juli? Er det bare for meg å ringe spesialistsenteret for kvinner?
Å ja vet du hvor mye den koster?Sniker
Såvidt jeg forstår det har alle rett på testen, men bare noen har rett på å få den dekket av staten
På ultralydklinikken i Køben ligger de ulike testene mellom 5000-15 000 norske kroner (kommer an på hvor mye de sjekker). Er vel ikke noen grunn til å anta at det skal bli rimeligere i Norge.Å ja vet du hvor mye den koster?
Vil du oppdatere her når du vet mer?Jeg aner ikke. Men tror faktisk alle kan etter at det ble lovlig i Norge. For før dette gjaldt kun for de over 35-38 år. jeg skal ringe imorra og spørre
Ingen aning, men det finner vi vel ut etter 1.juliÅ ja vet du hvor mye den koster?
Det kan jeg gjøreNår du har sendt prøvene fra deg, kan du skrive litt her om hvordan det var? Om det var mye styr med papirer, sending etc?
Oiiiii dette var syyyyyykt dyrPå ultralydklinikken i Køben ligger de ulike testene mellom 5000-15 000 norske kroner (kommer an på hvor mye de sjekker). Er vel ikke noen grunn til å anta at det skal bli rimeligere i Norge.
Oiiiii dette var syyyyyykt dyr
Var i kontakt med Spesialistsenteret for kvinner på Jessheim i dag og de vet ikke helt hva prisen vil bli enda, men fikk et estimat på 5-6000 kr. Det kan jo selvfølgelig bli dyrere, men da vet vi i alle fall et prisutgangspunkt.På ultralydklinikken i Køben ligger de ulike testene mellom 5000-15 000 norske kroner (kommer an på hvor mye de sjekker). Er vel ikke noen grunn til å anta at det skal bli rimeligere i Norge.
Ja vurderte å ringe de og. Da vet vi sånn ca ihvertfall.Var i kontakt med Spesialistsenteret for kvinner på Jessheim i dag og de vet ikke helt hva prisen vil bli enda, men fikk et estimat på 5-6000 kr. Det kan jo selvfølgelig bli dyrere, men da vet vi i alle fall et prisutgangspunkt.
PS: Beklager reply til feil tråd - første innlegg her
Så de kommer til å tilby det?Var i kontakt med Spesialistsenteret for kvinner på Jessheim i dag og de vet ikke helt hva prisen vil bli enda, men fikk et estimat på 5-6000 kr. Det kan jo selvfølgelig bli dyrere, men da vet vi i alle fall et prisutgangspunkt.
PS: Beklager reply til feil tråd - første innlegg her
Perfekt! Det er jo enda nærmere for meg enn JessheimJeg ringte Oslo city. De sa de har planer om å tilby det fra 1.juli. Prisen var ikke satt enda
Ja, de kommer til å tilby det fra 1. juli sa deSå de kommer til å tilby det?
Nei jeg skulle ringe igjen men skal snakke med en gyn til uka der og se om jeg kan bestille der.Perfekt! Det er jo enda nærmere for meg enn Jessheim
(Svarte deg litt sent i den andre tråden).
Fikk du bestilt der nå, eller måtte du ringe igjen senere for å få time?
Har du noe som tilsier at du har økt fare for barn med kromosomfeil? Hvor gammel er du?Nei jeg skulle ringe igjen men skal snakke med en gyn til uka der og se om jeg kan bestille der.
Vil egentlig vente med å bestille. Vil først vite pris og velge der det er billig . Men vil også høre med gyn siden jeg har mistet før om jeg kan då refusjon?
Har du noe som tilsier at du har økt fare for barn med kromosomfeil? Hvor gammel er du?
Jeg forstår at mange har lyst til å få sjekket "alt", men å bruke 5000+ for noe hvis risikoen er minimal er jo noe man iallfall bør tenke nøye gjennom.
At du har mistet før vil nok ikke tas i betraktning. Jeg er 31 år, har mistet to ganger, men jeg går for tul rundt uke 12. Hvis noe der indikierer at noe kan være unormalt så går vi heller videre derfra.