Nedtelling til jordmor , ultralyd osv

4 dager til tul #2.
12 dager til første jordmortime (vi reiser bort 6 dager så fikk egentlig neste torsdag) :dance008

6 dager til TUL

2 dager til første svangerskapskontroll
6 dager til tul ❤️

12 dager til otul - klarer nesten ikke vente! Vurderte å bestille enda en privat ul i mellomtiden, men har slått det fra meg. Så nå må jeg bare smøre meg med tålmodighet i 12 dager til :hilarious:

Ser mange skal/har vært hos jordmor allerede. Jeg er 9+3 i dag. Hadde time hos legen forrige uke for blodprøver osv. Fikk innkalling til TUL og beskjed om å bestille jordmortime rundt uke 24 syntes det er veldig lenge til.. når er det vanlig å dra til jordmor? Litt stress på om jeg skal ha TUL nå i juni, så ingen oppfølging før i slutten av september

5 dager til TUL

Ser mange skal/har vært hos jordmor allerede. Jeg er 9+3 i dag. Hadde time hos legen forrige uke for blodprøver osv. Fikk innkalling til TUL og beskjed om å bestille jordmortime rundt uke 24 syntes det er veldig lenge til.. når er det vanlig å dra til jordmor? Litt stress på om jeg skal ha TUL nå i juni, så ingen oppfølging før i slutten av september
Synes det hørtes sent ut. Jeg har fått jordmortime i uke 13. Jeg ville ringt til jordmor og bedt om å få en time tidligere, hvis det er noe du ønsker. Som førstegangsfødende selv er det mange spørsmål i hodet, og jeg ønsker tett oppfølging også tidlig i graviditeten. Jeg har foreløpig kun vært hos privat jordmor for å ta privat ultralyd.

Her er oversikt over kontrollene: https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/
Siden du tok første hos lege så er det ikke noen andre standard kontroller før uke 24 kontrollen annet enn ultralydene. MEN det skal tilpasses individuell så dersom du har behov for flere så skal du egentlig kunne få det på forespørsel.

I Oslo? Har dessverre inntrykk av at det er normen der at man ikke kommer til jordmor før seint pga kapasitetsproblemer.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt jordmor i kommunen/bydelen du bor i. Jeg var på første kontroll hos legen i uke 6 og tok nok blodprøver. Var hos jordmor i dag halvannen uke senere og der fant vi ut at legen ikke har tatt alle blodprøver og ikke fyllt ut alt på svangerskapskortet, så jeg er veldig glad jeg tok den timen med jordmor. Vi snakket om mye annet også. Skal tilbake til samme person i uke 13. Anbefaler deg å ringe og høre.

Back
Topp