Nan 3 ?

ORIGINAL: Rimpro

ORIGINAL: Trinea

ORIGINAL: Mamman til Sarah

ORIGINAL: Mamman til Sarah

"forskerne" er uenig om så mangt.. Jeg syns H-melk er bedre enn lettmelk av den enkle grunn at h-melk er den melka som er mest lik den som kommer rett fra kua..
å snuppelura her har bare godt av litt ekstra fett..

Tror ingen forskere er uenige i at mye mettet fett ikke er bra for kroppen....

da må du søke litt på nett, så finner du det fint.. Babyer trener mye fett får å vokse.. Det er en grunn til at de sier vi skal bruke smør og olje i maten dems.. Så lenge maiken ikke er overvektig, skal hu ha Hmelk

Sunne olje inneholder ikke mye mettet fett, det gjør heller ikke plantemargarin. Mettet fett er den usunne fettypen som er ugunstig for kroppen, enumettet er sunnere fett mens flerumettet fett er den sunneste og livsnødvendige typen.

Noen som ser at kalven får lettmelk eller skummetmelk? Nei.. De små trenger fett for å vokse.. det er ikke mer enn 3,9% fett i H-melk..
Så overgangen fra nan til melk så er h-melk best.. Men hu skal ikke få h-melk gjennom hele oppveksten.. er nok første året bare.

Jeg har full respekt for at du vil gi H-melk og nan2. Men jeg synes det er litt dumt at du utrykker deg som om dette er det beste for alle babyer (dette gjelder første innlegget ditt om H-melk og nan3). Om Maiken trenger litt ekstra fett, er det vel helt ok, men dette gjelder absolutt ikke alle. Og å anbefale andre å bruke nan2, uten å vite noe om barnas deres, synes jeg er litt i overkant. Det er en grunn til at nan3 er produsert.

Jeg anbefalte alle som ikke har overvektige babyer og fortsette med nan 2.. Nan 3 er laget for å tjene penger.. Og fordi enkelte unger ikke vil ha vanlig melk når de skal få det, å da smaker nan3 nesten som nan 2..

Selvfølgelig. Alle produsenter produserer for å tjene penger. Men er ganske strenge regler på barnemat og spesielt mme i norge, og tror ikke det ville vært greit å anbefale fra 9 mnd, om det ikke var til barnas beste. Men jeg er kanskje naiv da? Det er vel laget for at når barna ikke trenger melkemåltider lenger, men fortsatt trenger melk er dette bra. At det fortsatt kan brukes senere er vel flott, om barna ikke liker kumelk, som du sier.

Synes du utrykker deg litt vel selvsikkert på ting jeg egentlig ikke tror du vet så mye om. Flott at du skriver hva du mener og tenker, men skulle vel ønske du kunne uttrykke deg litt mildere innimellom. Er sikkert endel som tar det du sier for sannhet, siden det er skrevet slik. Får bare håpe folk tenker selv også[8D]

Hvorfor er det da KUN Nan som har en nummer 3? Nei, jeg ser ikke grunnen til hvorfor man skal slutte med nan2..
Det er viktige næringsstoffer i den, som ikke er i nan3.. Så hvorfor ta sjansen?
Heller for mye næring, enn for lite..

Ja strenge regler kan vi jo håpe på, alikevell lager nestle yoghurt fruktmos, selv om helsemyndighetene frabefaler det..
Nå sier neslte selv at siden det er under 20% melk, så går det bra.. Men helsemyndighetene sier det ikke er bra..

Samme hvor du går hen i verden, vil det være delte meninger om alt.. det er ingen fasitsvar.. Jeg sier mine meninger, å det jeg mener er riktig..
Så kan du mene det du syns er riktig.. jeg er ikke enig med deg dog.

Nei, du har helt rett. Det finnes ingen fasitsvar. Og det som gjelder mitt barn, gjelder kanskje ikke ditt. Derfor prøver jeg som regel å uttrykke meg deretter, og ikke utgi meningene som det var sannhet.

Nei, du har helt rett. Det finnes ingen fasitsvar. Og det som gjelder mitt barn, gjelder kanskje ikke ditt. Derfor prøver jeg som regel å uttrykke meg deretter, og ikke utgi meningene som det var sannhet.

for meg er det sannhet.. å jeg diskuterer deretter.. det er ikke meninger i den forstand.. det er sannhet for mitt barn..

Det er greit[:)] da vet jeg det[;)]

Hmelk er ikke anbefalt med mindre unger er UNDERvektig, og NAN3 er helt korrekt vanlig melk, men mildere for magen til de små i en overgangsperiode mot vanlig kumelk.
Kumelk som drikke skal ikke gis før barna er rundt året, mens melk i mat kan introduseres mellom 8 og 10 mndr. Det var den beskjeden vi fikk fra vår helsesøster fredag den 14. mai.
Melk i mat er anbefalt å tilvenne INNEN de har blitt 10 mndr, ikke "det skal ikke brukes før de har blitt 10 mndr" i følge henne.
Og nå skal jeg si noe som mange sikkert reagerer på.. Men du, Rimpro, som sliter med overvekt selv (og du har jo ikke akkurat lagt skjul på det heller), burde kanskje ikke gi Hmelk med umettet fett, ettersom det er NÅ grunnlaget for resten av livet legges.. Kanskje du heller skal følge anbefalingene og faktisk gi Maiken lettmelk? Du er jo veldig på at man ikke skal gjøre det motsatte av boka på veldig mange andre områder, men når du velger å gjøre det selv, så er det greit? For det er jo faktisk det du gjør, du går imot anbefalingene...
Og som noen andre nevnte litt lenger opp, lettmelken har mer d-vitaminer i seg, og derfor er det viktig at de får den.

Her er i hvert fall det helsemyndighetene sier om valg av melk til små barn;

Fra ett års alder anbefales lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling. De magre melketypene anbefales fremfor helmelk for å redusere inntaket av mettet fett og for tidlig å innarbeide sunne matvaner. Etter første leveår kan barnet gjerne drikke inntil en ½ litermelk om dagen.

Dette er de samme helsemyndighetene som ønsker at Nestle skal slutte å lage fruktmos med yoghurt. [;)]

low blow

min å ligger veldig godt til kurven sin....

Syns du var meget drøy nå pijah.. den der kunne du spart deg for.. trodde mer om deg..
Jeg skal ikke gi Maiken Hmelk for å få en feit unge.. Jeg skal gi Maiken H-melk, fordi hu trenger å få litt fett på kroppen.. Hu har knapt ett gram nå..
Å gi fet melk når de er små, har ikke noe å si på overvekt senere i livet.. Det er dårlig kosthold og lite aktivitet, for mye tv og data som er grunnen til at overvekten eksalerer..

Maiken har faktisk 3,5 fulle måltider i døgnet.. men også 3 melkmåltider.. så det er tydelig at hu trenger næring..

JEG gjør det jeg vet er best for MITT barn.. hva helsemyndighetene har å si på saken, driter jeg egentlig en lang en i.. de driver med alvorlig hysteri, å kommer med nye anbefalninger annavær uke, fordi de må ha noe å gjøre på, så de ikke mister jobben..

Da er det beste for dere å fortsette med Nan2, men til MI jente kan jeg bruke nan3 for hun har som regel ikke melkemåltid lenger! Og trenger heller ikke ekstra fett på kroppen!

mente ikke lage heftig diskusjon , er greit å vite litt anngående å kunne gi nan 3 i det hele tatt men jeg vil nok forsette med Nan 2 helt til jeg føler at jeg bare skal gi melk...
han får forsatt flaskemåltid pga han brekker seg enda på at jeg gir brødskive og noen 8mnd`s glass...

ORIGINAL: HottiePottieFlottie

mente ikke lage heftig diskusjon , er greit å vite litt anngående å kunne gi nan 3 i det hele tatt men jeg vil nok forsette med Nan 2 helt til jeg føler at jeg bare skal gi melk...
han får forsatt flaskemåltid pga han brekker seg enda på at jeg gir brødskive og noen 8mnd`s glass...

Du stilte vel bare et spørsmål ,og andre tok seg fint av å lage heftig diskusjon[8D]

Tror mange lærte mye, selv om slutten ble i drøyeste laget... Dette med Nan 3 var helt nytt for meg, så hadde jeg ikke lest dette hadde jeg kjøpt Nan 3 om en måneds tid helt ukritisk og kanskje hatt ei snuppe som ikke sov hele natten lenger.

Synd det blir sånn, det er trist at noen må bli såret. Jeg syns det har en tendens til å ta av, istedet for å utveksle meninger og lære av hverandre blir det en kamp om å vinne diskusjoner.

Luftet tankene mine litt her, håper jeg ikke tråkker noen på tærne, det var i så fall ikke meningen.

ORIGINAL: citadel

å anng nan3.. De anbefaler jo folk å amme til ungen er 1 år.. Morsmelk er jo knallfeit, med masse næringsstoffer.. Hvorfor skal man da kutte nan2, å begynne på nan3?
Er det forsjellsbehandling mellom flaske og ammemødre da eller?

Morsmelk er helt klart det beste i alle fall til 6 mnd og gjerne til 1 år. Morsmelken tilpasser seg hele tiden barnets behov og har derfor den perfekte sammensetning av næringsstoffer etterhvert som barnet vokser. Denne egenskapen har selvsagt ikke mme. Det er dessuten stor forskjell på fettinnholdet i morsmelk og mme. Fettet i mme har vist seg å klamre seg fast i kroppens celler og man ser derfor mer og mer overvekt hos barn som har vært ernært på kun mme fra fødsel av, senere i livet. Det er derfor mange hs anbefaler mme-barn å starte opp med fast føde fra 3-4 mnd alder og trappe ned på mengden mme i døgnet. Jeg tenker derfor at Nan 3, hvor mettet fett er mindre enn i Nan 1 og 2 er et godt alternativ i alle fall til de barna som kun har fått mme fra fødsel av og som nå spiser variert kost med 3 måltider bestående av fast føde.

H-melk tenker jeg også er unødvendig med tanke på grunnlaget man legger for utvikling av overvekt senere i livet. Her tror jeg helsemyndighetenes råd er lurt å følge[:)]

den der vil jeg se fakta på du gitt.. rart det ikke har vært nevnt en eneste plass når det gjelder amming og mme.. de sier jo det er samme hva de får... så den der tror jeg ikke på, før jeg får bevis for det..

Jeg trodde det var allmenn kunnskap at fettet fra mm er lettere å "gå av seg" enn fettet fra mme!? Her står det i hvert fall noe om det;

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/brystmelk-eller-morsmelkerstatning-14217.html

Denne setningen merket jeg meg (i forhold til denne diskusjonen);

Det er også studier som antyder at brystmelk gir bedre mental utvikling, og at barn som har fått erstatning, er mer utsatte for å bli overvektige i barndommen eller i ungdomstiden.

å de 10 siste "rapportene" jeg leste når jeg slutta å pumpe, var at det med mental utvilking er bare tull.. det finnes ingen bevis for det.. så hvor er bevisene på at det er slik?
den "rapporten" du kom med nå er fra 2005.. verden har kommet lengre på 5 år..

Greit, her er en nyere artikkel. [:)]

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6580735

Jeg er sikker på at vi begge ved hjelp av google kan finne det vi leter etter; argumenter på begge sider. Kanskje vi bare får si oss enige om å være uenige? [;)]

Kan dere ikke det da, være enige værså værså snill ** blunker med øynene mine **[:)]

jaaa* blunker ogsaa med öya, drar frem g?taren aa ynger KOOOOMBAAAYA MY LOOORD; KOMBAYAAAA*

ORIGINAL: MalinDalin

jaaa* blunker ogsaa med öya, drar frem g?taren aa ynger KOOOOMBAAAYA MY LOOORD; KOMBAYAAAA*

Ånei, nå blir samboeren sint på meg. Nå har jeg fått den sangen på hjernen. Har endelig fått den vekk fra hjernen i ca 6 mnd, i ett år gikk jeg å sang på den minst en gang daglig [8D][8D][8D]

jeg tror ikke det kommer til aa bli bevist mer enn det motsatte, om du skjönner. man kan finne argumenter og opplysninger paa begge sider av saken.. en som mener det ene vil dra frem det, akurat som at den som mener det andre vil dra frem sin side av saken.

Dessuten tror jeg det er veeeldig forskjell paa unge til unge altsaa, jeg fikk ikke annet enn MME da fra jeg var lita og var pingletynn til jeg var rundt 15!

Hvorfor skal jeg gi meg?? Jeg vil ha bevis på at mme barn blir feitere enn mm barn..

Greit nok det, men kan du skaffe fram bevis for at mme barn IKKE blir feitere enn mm barn?[8|] artikkelen med han Carlsen refererte jo ikke til en eneste studie en gang... Så hvis du vil fortsette debatten: kom med litt bevis du og![;)]

Må forøvrig si at jeg likte artikkelen med han Carlsen assa, Rimpro! Er forsåvidt helt enig i at MM ikke alltid er best, hos meg var kombi absolutt best[:)]

Og forøvrig Pijah: [:'(]

ORIGINAL: LadyDa

Hvorfor skal jeg gi meg?? Jeg vil ha bevis på at mme barn blir feitere enn mm barn..

Greit nok det, men kan du skaffe fram bevis for at mme barn IKKE blir feitere enn mm barn?[8|] artikkelen med han Carlsen refererte jo ikke til en eneste studie en gang... Så hvis du vil fortsette debatten: kom med litt bevis du og![;)]

Nei.. det finnes jo ikke studier som bekrefter verken det ene eller det andre.. er jo akkurat det jeg prøver å påpeke..
Jeg syns det blir dumt å komme med påstand om at mme barn blir fetere enn mm barn, uten at det ligger noe grunnlag for det..
Syns det er en jævli slem komentar.. Som vertfall ikke hjelper for de som ikke fikk til ammingen.. Å når det ikke finnes bevis, ser jeg ikke vitsen i at folk skal drive å "rakke ned" på mme brukere..

Oki, da er vi enige[:)] Jeg er jo en av de som ikke fikk til ammingen, og vurderer seriøst å gå rett på flaska neste gang!

Seriøst?? Mme og mm mødre blir aldri enige, og jeg blir lei av og bli trøkkt inn i skallen om at mm er en million ganger bedre.. Og så mange stygge blikk og kommentarer jeg har fått pga Adrian har fått mme.. Og Adrian er ikke feit, han spiser som en hest, f.eks en og en halv skive brød.. Tror gener har like mye å si.. Og selvfølgelig matvaner, i min familie var det aldri rutiner på mat, og mamma spiste ikke vær dag.. Så jeg har ikke hatt noe normalt forhold til mat.. Før jeg kom i fosterhjem da.. Det er min mening, og tror forholdet til mat er viktig, spiser du fordi du er sulten? Eller fordi du fyser?
Ble langt og rotete, men akkurat det med overvekt har mange ting som spiller inn.. Har ikke tenkt å gi h-melk fordi ingen drikker det, du kan jo smake fettet omtrent:-/ her blir det collett til han er rundt året..

Back
Topp