Nan 3 ?

akurat det med aa rakke ned paa mme brukere er jeg heelt en?g ?!stakkars!jeg var held?g som hadde det me?er?et fra dag en (dag 3 da) flaks for meg.. det jeg ragerte paa var at naar sykeple?erne kom ?nn t?l meg og hun jeg delte rom med som slet (stakkar hu puma og la han t?l heeeeele t?den) med amm?nga kom de med komentarer t?l meg som hun hörte:aaa l?llegutt, DU er held?g du som har en saa bra mamma som ammer deg!! Jeg ble sur og sa fra t?l jenta: vet du hva, vikt?gste er at ungen faar mat og at dere koser dere ? spebarns t?den. om du ?kke orker dette her mer syns jeg su skal legge vekk hele pumpa naar du kommer hjem aa gaa over t?l flaske!gjör det du föler ? hjertet d?tt!!
stakkars jenta var helt knust!!

ORIGINAL: Rimpro

ORIGINAL: IdaK

å de 10 siste "rapportene" jeg leste når jeg slutta å pumpe, var at det med mental utvilking er bare tull.. det finnes ingen bevis for det.. så hvor er bevisene på at det er slik?
den "rapporten" du kom med nå er fra 2005.. verden har kommet lengre på 5 år..

Greit, her er en nyere artikkel. [:)]

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6580735

Jeg er sikker på at vi begge ved hjelp av google kan finne det vi leter etter; argumenter på begge sider. Kanskje vi bare får si oss enige om å være uenige? [;)]

siterer din egen artikkel:

"Men hun opplyser om at flere selskap allerede har redusert protein-innholdet til langt under det som er brukt i studien."

Nan2 har 1,85 g proteiner per 100 kcal.. dvs "mellomgruppa" i studien.. de som ble "fetere" hadde mellom 3-4 g per 100 kcal.. det er dobbelt så mye det.. står ikke opplyst hvor mye det er i morsmelk, men vil annta det ikke er så vanvittig mye mindre enn 1,85..

å igjen.. artikkelen din er 1 år gammelt...

Saken er den, Rimpro, at uansett hva slags artikler jeg måtte dra frem så vil du finne en grunn til å ikke tro den - kun fordi du ikke er innstilt på å kunne endre mening, da blir du sittende å lete etter grunner til å forkaste artiklene fremfor å ta til deg det som står i dem. Du påstår jo til og med at norske helsemyndigheter ikke består av eksperter, men av "papirflyttere" - det blir jo for dumt. Du skal få lov å synse så masse du vil, men du bør nok lære deg å dempe deg litt i formuleringene. Som nevnt tidligere i denne tråden har du en tendens til å uttale deg ganske bastant om ting du egentlig ikke innehar særlig mye kunnskap om - kan være greit å få frem at du bare synser. Du skal selvsagt få lov til å gjøre egne valg på vegne av din datter! Men når andre gjør valg for sine barn som avviker fra dine trenger du ikke å påpeke at de gjør "feil", med mindre du er innstilt på å få tilsvarende reaksjoner på dine valg. [;)]

Og siden du er så glad i å drite i anbefalinger; hvorfor har du hengt deg på anbefalingene angående gåstoler?? Hva gjør dem så spesielle?? [8D]

Jeg tror ikke noen mente å rakke ned på mme-mødre. Var vel heller at i et argument for bruk av nan3, ble foskjellen på mm og mme brukt.

Ellers må jeg si at jeg synes det her ble trukket litt langt, og det går en grense for hva man skal trekke inn i en diskusjon... Håper du vet at jeg har full respekt for valgene dine, Rimpro, mener bare at det er litt voldsomt å anbefale de til alle andre...

Nå var vel ikke dette en diskusjon om mm vs mme!? Det Citadel skrev var jo at studier viser at det kan være en sammenheng mellom mme og overvekt hos barn og unge. Dette betyr ikke at mme-mammaer er dårligere mammaer enn mm-mammaer, det betyr at de som gir mme kanskje må passe på at de ikke gir mer mme enn nødvendig. Jeg aner jo ikke om dette faktisk stemmer, men som sagt er det da enkelte studier som kan tyde på det.

Det er litt frustrerende at man her på bv aldri kan nevne mm og mme i samme innlegg uten å bli beskyldt for å angripe mme-mammaer. Enkelte går veldig fort i forsvar og føler seg slaktet - uten at det har vært hensikten! For å dra en litt dårlig sammenligning; det er anbefalt å gi barnet tran fra de er bare noen få uker gamle. Vi prøvde det flere ganger, og tranen bare rant ut av munnen hennes - hun ville ikke ha. Dermed kjøpte vi D-vitamindråper, og gir det fortsatt. Disse dråpene er hun faktisk glad i, og de er bra for henne. Vi skal nok prøve oss på tran så snart vi går tom for dråper, men poenget mitt er; jeg er ikke en dårlig mamma selv om jeg gir dråper i stedet for tran, selv om tran er hakket bedre. (Eller er jeg det? [8D]) Jeg kan ikke gå i forsvar hver gang noen nevner ordet tran, bare fordi jeg selv ikke gir min datter det. Ble kanskje litt rotete dette, og det var jo et tynt eksempel - men det var det eneste jeg kom på nå. [;)]

Det er ikke slik at de som gir mme (enten de må eller bare vil) er dårligere mammaer enn de som ammer. Selv ammer jeg, og er sjeleglad for at jeg fikk det til; jeg synes det virker kjempeslitsomt med de flaskene og blandingen og alt det! Jeg synes dere som styrer med det er superkvinner! [:D]

ORIGINAL: Trinea

Jeg tror ikke noen mente å rakke ned på mme-mødre. Var vel heller at i et argument for bruk av nan3, ble foskjellen på mm og mme brukt.

Ellers må jeg si at jeg synes det her ble trukket litt langt, og det går en grense for hva man skal trekke inn i en diskusjon... Håper du vet at jeg har full respekt for valgene dine, Rimpro, mener bare at det er litt voldsomt å anbefale de til alle andre...

Ja, jeg anbefaler det.. fordi før man går over til nan3, må man være jævli sikker på at ungen får nok næring..
å som du ser videre av tråden, Så er det faktisk flere brukere her inne som har begynt på nan3, som nå går over til nan2 igjen, fordi de ikke VISSTE at nan3 ikke har næring..

Ja, det er kjempe flott at du opplyser. Men å anbefale synes det, synes jeg er å gå langt. Men nok om det. Trodde vi hadde lagt den debatten død for lenge siden. Skulle bare være koselig og si at jeg støttet deg, men for at ikke andre skulle begynne å lure siden vi diskuterte ganske lenge tidligere,forklare hva vår diskusjon gikk ut på. Men formulerte meg tydligvis feil, og går og legger meg[8D]

ORIGINAL: IdaK

Saken er den, Rimpro, at uansett hva slags artikler jeg måtte dra frem så vil du finne en grunn til å ikke tro den - kun fordi du ikke er innstilt på å kunne endre mening, da blir du sittende å lete etter grunner til å forkaste artiklene fremfor å ta til deg det som står i dem. Du påstår jo til og med at norske helsemyndigheter ikke består av eksperter, men av "papirflyttere" - det blir jo for dumt. Du skal få lov å synse så masse du vil, men du bør nok lære deg å dempe deg litt i formuleringene. Som nevnt tidligere i denne tråden har du en tendens til å uttale deg ganske bastant om ting du egentlig ikke innehar særlig mye kunnskap om - kan være greit å få frem at du bare synser. Du skal selvsagt få lov til å gjøre egne valg på vegne av din datter! Men når andre gjør valg for sine barn som avviker fra dine trenger du ikke å påpeke at de gjør "feil", med mindre du er innstilt på å få tilsvarende reaksjoner på dine valg. [;)]

Og siden du er så glad i å drite i anbefalinger; hvorfor har du hengt deg på anbefalingene angående gåstoler?? Hva gjør dem så spesielle?? [8D]

Jeg finner en grunn til å ikke tro de, fordi de mangler BEVIS.. å å kaste ut at mme barn blir fetere enn mm barn, er en jæævli frekk komentar.. den kunne du spart deg for.. fordi de er så jævli uenig alle sammen..
det er ikke slik som miljøet, at KUN frp og 10-20 forskere i verden tror de ikke er menneskeskapte.. det er så å si 50/50 i meninger..

fordi en vær idiot kan se at det ikke er bra for verken gangen eller ryggen dems å bli pyttet oppi en slik..
å fordi det er bred enighet mellom ALLE fysioterapauter, at det ikke er bra..

Hvis du kan vise meg hvor jeg har skrevet min "jævlig frekke kommentar", så skal jeg med glede trekke den! Jeg sier at enkelte studier antyder det - jeg har personlig aldri slengt en kommentar om det. Nå må du ha tunga rett i munnen når du diskuterer, ellers virker du bare useriøs! [>:]

ORIGINAL: citadel

å anng nan3.. De anbefaler jo folk å amme til ungen er 1 år.. Morsmelk er jo knallfeit, med masse næringsstoffer.. Hvorfor skal man da kutte nan2, å begynne på nan3?
Er det forsjellsbehandling mellom flaske og ammemødre da eller?

Morsmelk er helt klart det beste i alle fall til 6 mnd og gjerne til 1 år. Morsmelken tilpasser seg hele tiden barnets behov og har derfor den perfekte sammensetning av næringsstoffer etterhvert som barnet vokser. Denne egenskapen har selvsagt ikke mme. Det er dessuten stor forskjell på fettinnholdet i morsmelk og mme. Fettet i mme har vist seg å klamre seg fast i kroppens celler og man ser derfor mer og mer overvekt hos barn som har vært ernært på kun mme fra fødsel av, senere i livet. Det er derfor mange hs anbefaler mme-barn å starte opp med fast føde fra 3-4 mnd alder og trappe ned på mengden mme i døgnet. Jeg tenker derfor at Nan 3, hvor mettet fett er mindre enn i Nan 1 og 2 er et godt alternativ i alle fall til de barna som kun har fått mme fra fødsel av og som nå spiser variert kost med 3 måltider bestående av fast føde.

H-melk tenker jeg også er unødvendig med tanke på grunnlaget man legger for utvikling av overvekt senere i livet. Her tror jeg helsemyndighetenes råd er lurt å følge[:)]

Denne er det jeg sikter til.. å det er denne du har slengt deg videre med på...
det finnes ikke tilstrekkelig forskning til å komme med en slik "påstand"..
Å jeg syns det er feil av dere å være så bastant å prøve å fortelle at jo, mme barn blir feitere.. det er jo det du har fortsatt med i resten av trådene under her, mens jeg har "motbevist" trådene dine..

Det KAN være sant, men det er det ingen som vet.. fordi det ikke er gjort forskning på det..
den forskninga en av dere nevnte her, var gjort på 1000 barn fra de var 0-2 år..
jeg vet om jævli mange tynne sylfider som var "smellfeit" til de begynte på skolen..
Så å bruke "fedme" på 0-2 åringer annser ikke jeg som noe "bevis".. å når de til gjengjeld brukte dobbelt så mye protein på de ungene som ble fete, i forhold til hva mme`en vi bruker i norge, så blir det helt feil å sammenligne...

Jeg syns dere burde gitt dere, eller latt vært å komme med slike påstander.. fordi de er ikke snille med mme-mødre..
å samme hvor mye du prøver å sammenligne det med tran/d-dråper, er det ALDRI det samme.. de alle fleste mme-mødre føler at de er misslykket, fordi kroppen ikke fungerer.. Jeg var selv jææævli langt nede når ejg ikke fikk det til.. jeg tenker fortsatt på det innimellom.. Å syns ikke at slike komentarer om at "mm-barn blir tynnere og smartere"...

Kom med fakta om tema, så skal jeg tro det, for all del.. de artikklene du kommer med er ikke bra nok..

Interessant hvordan artiklene jeg viser til ikke er bra nok, mens de du kommer med motbeviser alle påstander... [8|]

Citadel snakker jo av erfaring, og ut fra hva hun er anbefalt av hs. At jeg "slenger meg videre" på hennes innlegg blir for dumt å si, du spurte etter kilder, jeg viste til noen. Det er jo ikke vi som mener dette, det er jo enkelte forskere. Jeg har aldri kommet med kommentaren "mm-barn blir tynnere og smartere", jeg viste til en artikkel - don't shoot the messenger... [8|]

Skulle gjerne fortsatt å diskutere med deg, Rimpro, men jeg begynner å innse at du ikke klarer å holde deg til sak, og du bare legger (og endrer) føringer etter hvert som du skriver, så jeg bare hopper av her. Jeg er vanligvis glad i en god diskusjon, men jeg er da også vant til å diskutere med voksne mennesker som ikke bare kverulerer i stykker alt man sier. Når du begynner å tillegge meg egenskaper og holdninger som jeg ikke har og ikke kjenner meg igjen i, ødelegger du grobunnen for en sunn debatt. Du må tåle å være uenig med folk uten å gå på person, da kommer du til å overbevise langt flere med dine argumenter.

Syns du var meget drøy nå pijah.. den der kunne du spart deg for.. trodde mer om deg..
Jeg skal ikke gi Maiken Hmelk for å få en feit unge.. Jeg skal gi Maiken H-melk, fordi hu trenger å få litt fett på kroppen.. Hu har knapt ett gram nå..
Å gi fet melk når de er små, har ikke noe å si på overvekt senere i livet.. Det er dårlig kosthold og lite aktivitet, for mye tv og data som er grunnen til at overvekten eksalerer..

Maiken har faktisk 3,5 fulle måltider i døgnet.. men også 3 melkmåltider.. så det er tydelig at hu trenger næring..

JEG gjør det jeg vet er best for MITT barn.. hva helsemyndighetene har å si på saken, driter jeg egentlig en lang en i.. de driver med alvorlig hysteri, å kommer med nye anbefalninger annavær uke, fordi de må ha noe å gjøre på, så de ikke mister jobben..

Jess, jeg kunne spart meg for den. Jeg skjønner veldig godt at folk ikke tok den som jeg mente. Jeg mente ikke å være stygg, selv om jeg ser at den kom sånn ut.
Jeg skal ikke prøve å forklare hva jeg mente en gang, for det skjærer seg alltid, og blir masse diskusjon, så jeg skal bare si UNNSKYLD! til deg. UNNSKYLD, Rimpro.
Resten står jeg for, jeg syns ikke du skal gi Maiken Hmelk uansett.

Og at du driter i hva helsemyndighetene mener ang. melken, blir jo det samme som at andre driter i fysioterapeutenes anbefalinger om IKKE å sette de små i gåstol.. Potet - pottit...

HELT alvorlig???????????????????????????????????????????????????????? Var ikke dette en tråd med et enkelt spm om hvorvidt det var greit å begynne med Nan3 eller ikke????????????

Blir GAL av dere av og til!

ORIGINAL: Chinchilla

HELT alvorlig???????????????????????????????????????????????????????? Var ikke dette en tråd med et enkelt spm om hvorvidt det var greit å begynne med Nan3 eller ikke????????????

Og noget oppgitt.

Jeg VET det er bedre, men det er ikke såå mye bedre at man kan skryte av tynnere og smartere unger.. det er å dra den aaaalt for langt..

Altså eldste jenta her er mme barn, smart som juling ( iflg hs og alle med skjemaet i barnehagen ligger hun på nivå 4-5 år) Hun er flinkere enn de som skal begynne på skolen til å vise empati, forstå og gjøre seg forstått!Hun tenker mye, og oppfatter mye mer enn andre barn på hennes alder, i hvertfall sammenlignet med de som går i hennes barnehage.Hun snakket så og si rent fra hun var 20 mnd. utenom noen små taleleifer!
Kusinen hennes som er like gammel som henne kan ikke snakke 100 % rent enda.
Men jeg vet og at sprket til E har mye med at hun i tillegg går i barnehage, det gjør ikke kusinen.. Pluss at kusina har mye dansker i nær omkretts, så ja jeg vet at ting spiller inn, men når de forsker på alt dette, går de inn og veier de ulike faktorene eller ser de kun på mme/mm og vekt. For arv og miljø har jo og mye å si...
Dette er ikke for å skryte, men poenget er at hun fikk mm i 1 uke fult og 1 uke etter det 2-4 flaske i døgnet med mm resten mme. Etter hun var 2 uker fikk hun kun mme, så den påstanden kan de for meg dra laaangt ut på landet med..

ORIGINAL: Chinchilla

Amen!

Jeg har deltatt i diskusjonen fordi dette også for meg er personlig. Jeg har to mme barn. Slik at det å bli anklaget for å komme med frekke kommentarer og være drøy fordi jeg diskuterer videre når jeg kommer fra samme ståsted skjønner jeg ikke.

Jeg får fortsette med å pjatte med på ting her inne, for å diskutere går tydeligvis ikke an. Nei dette gidder jeg ikke. Ha en fin dag jenter.....Adios...

Vil bare føye til at jeg har jo mme barn selv, hørt akkurat det samme av fagfolk og feiltolka det da ikke. [:)] Dette er ikke et ønske om å hive seg inn i debatten, thank you no, men en liten støttekoseklem til Citadel! [;)]

Jeg er derfor også en av dem som føler seg mislykket fordi jeg ikke får til ammingen. Jeg er også en av dem som føler at folk ser ned på meg fordi jeg gir babyen min mme. Jeg er også en av dem som er såret.

Jeg måtte kaste inn hånkle når det gjaldt ammingen med Nathalie når hun var nesten tre mnd. Da hadde hun gått opp rundt ett kg siden fødsel og skrek hele tiden. Fra den dagen vi gav henne flaske fikk vi en "ny" baby. PÅ helsestasjonene fikk jeg KJEFT. Og hver gang jeg tok opp flaksa når vi var ute følte jeg at alle så på meg og jeg følte meg håpløs og som en dårligere mor enn hun som satt ved nabibordet og ammet.
Når jeg da ble gravid med Adrian bestemte jeg meg for at INGEN skulle få fortelle meg at jeg måtte amme for enhver pris. Jeg hadde null forventninger, men håpte selvfølgelig at det skulle gå denne gange. Og det gjorde det, ammet til Adrian var 10  mnd.
Med Henrik fikk jeg ikke til ammingen igjen, og etter ett par runder med meg selv, utet jeg ut både amming og pumping. Og hele familien fikk det bedre etter det.

Likevel mener jeg at amming er det beste for barnet om det fungrere. Jeg skulle gjerne fullammet alle mine tre om det ikke hadde gått ut over at annet.  Jeg har hørt og lest det samme som Citadel skrive ang overvekt av mme barn.Og jeg tror at vi mme mødre må passe litt ekstra på. Henrik får nå lite mme, enn så lenge har han fått NAN2 fordi han  sluttet å gå opp i vekt en liten stund, men nå tror jeg vi skifter til NAN3 om ikke så veldig lenge. Han spiser 4 måltider om dagen med fast føde).

Samtidlig vil jeg legge til at Nathalie som har fått mest mme, absolutt IKKE ligger etter de andre i bhg som skal beynne på skolen til høsten selv om hun er født sent på året og nesten er ett år yngre enn ett par av de andre jentene. Og jeg tror heller ikke Adrian som fikk mm er noe smartere enn de andre på hans alder [:D]Så jeg tror ikke ungene blir "dummere" av mme [;)]

Når det gjelder det å føle seg som en mindre god mamma fordi en gir mme, tror jeg det er noe vi mme mødre kanskje legger på oss selv i stor grad fordi vi ofte så gjerne vil men ikke får til....
Det er IKKE noe å skjemmes over! Du er en god mor om du innser fakta og gir babyen din mat, uavhengig av at det er mme eller mm. Hev hodene [:)]
Så får andre bare sende de blikkene de vil [;)]

Jeg har selvsagt ikke noe i mot de som git barna sine mme, bare så det er sagt.[;)] (er redd for å bli skutt her inne[;)])

Helsesøster sa til meg at de nå vurderer å lage nye vekst-skjema (slike som de plotter inn hos hs) fordi mme barn er i GJENNOMSNITT tyngre enn mm-barn. Selvsagt får du mm barn som er tyngre enn mme-barn. Men i GJENNOMSNITT veier mme-barn mer enn mm-barn. Hun sa også at barn som får mm kan få så mye de vil, for fettet som er i mm er godt fett, men var noe annet med mme. (husker ikke ordrett hva hun sa, men pointet var det samme) Dette har jeg da som sagt fra helesøster, så er jo rart om det ikke skulle være noe i det...

Gutten min har fått mme sia fødsel og han veier nå 9,5 kg , så kan ikke si han ligger over gjennomsnittet !!

hvordan går det ann å stole på helsesøstre?

Kan ikke telle på begge henda engang hvor mange ganger helsesøstrene rundt om i landet har sakt forsjellig til oss her inne..
"de skal ha 500ml melk i døgnet" "nei, de trenger ikke mer enn 300ml" , " så lenge de drikker vann og spiser bra trenger de ikke melk"..
Bare ett eksempel.. Jeg tar ikke hva helsesøstre sier for god fisk..
Å vis det stemmer det du sier citadel, at de har data på at det er slik, Så syns jeg det er veldig dumt at de ikke ligger tilgjengelig for folk å se..
Jeg tror nemlig greia er en del av ammehysteriet som er i norge.. Om å gjøre å få flest til å amme..

om man blir tjukk og overvektig som eldre, så går det på arv og miljø, å hva man pytter i munnen..
de som har anlegg til å bli feite, må jobbe mer med å holde seg slank, enn de som er født med høy forbrenning... Å det tror jeg ikke har noe med mme eller mm å gjøre.. både jeg og mamma og alle søskene til mamma er blitt ammet.. å hele hørven sliter med en kropp som higer etter flesk..

For de har mye mer kunnskap enn DEG!! Jeg hører heller på min hs med 4-5 år utdanning enn ei 20 år gammel jente på nette!

Tror heller ikke du vet hva gjennomsnittlig betyr![:-]

Legge denne ballen død???

ORIGINAL: *Jordbæra*

Kan ikke telle på begge henda engang hvor mange ganger helsesøstrene rundt om i landet har sakt forsjellig til oss her inne..
"de skal ha 500ml melk i døgnet" "nei, de trenger ikke mer enn 300ml" , " så lenge de drikker vann og spiser bra trenger de ikke melk"..
Å vis det stemmer det du sier citadel, at de har data på at det er slik, Så syns jeg det er veldig dumt at de ikke ligger tilgjengelig for folk å se..
Jeg tror nemlig greia er en del av ammehysteriet som er i norge.. Om å gjøre å få flest til å amme..

om man blir tjukk og overvektig som eldre, så går det på arv og miljø, å hva man pytter i munnen..
de som har anlegg til å bli feite, må jobbe mer med å holde seg slank, enn de som er født med høy forbrenning... Å det tror jeg ikke har noe med mme eller mm å gjøre.. både jeg og mamma og alle søskene til mamma er blitt ammet.. å hele hørven sliter med en kropp som higer etter flesk..

For de har mye mer kunnskap enn DEG!! Jeg hører heller på min hs med 4-5 år utdanning enn ei 20 år gammel jente på nette!

Å når min helsesøster sier det ikke stemmer? når jordmora jeg gikk hos sa det ikke stemmer?
alle får jo høre forsjellig..
Så du mener helt oppriktig at mme-barn blir fetere da? selv om det ikke finnes tilstrekkelige bevis for det?

Å herregud!
Jeg har ikke noen veldig mening på det! Men jeg tror nok at det stemmer at mme-barn GJENNOMSNITTLIG ER TYNGERE enn mm-barn! på gunn av at mm har den egenskapen å kunne tilpasse næringsstoffer blant annet! Men det betyr ikke at det ikke finnes tyngre mm-barn og veldig slanke mme-barn!

Å når min helsesøster sier det ikke stemmer? når jordmora jeg gikk hos sa det ikke stemmer?
alle får jo høre forsjellig..
Så du mener helt oppriktig at mme-barn blir fetere da? selv om det ikke finnes tilstrekkelige bevis for det?

Å herregud!
Jeg har ikke noen veldig mening på det! Men jeg tror nok at det stemmer at mme-barn GJENNOMSNITTLIG ER TYNGERE enn mm-barn! på gunn av at mm har den egenskapen å kunne tilpasse næringsstoffer blant annet! Men det betyr ikke at det ikke finnes tyngre mm-barn og veldig slanke mme-barn!

Da TROR vi forsjellig..

Jepp! Da får du velge å tro på deg selv, så velger jeg å tro på fagpersoner og WHO som utarbeider nye vekstkurver for mm-barn for de har gjennomsnittlig lavere vekt enn mme-barn!

Back
Topp