Nan 3 ?

ORIGINAL: Rimpro

hvordan går det ann å stole på helsesøstre?

Kan ikke telle på begge henda engang hvor mange ganger helsesøstrene rundt om i landet har sakt forsjellig til oss her inne..
"de skal ha 500ml melk i døgnet" "nei, de trenger ikke mer enn 300ml" , " så lenge de drikker vann og spiser bra trenger de ikke melk"..

Bare ett eksempel.. Jeg tar ikke hva helsesøstre sier for god fisk..
Å vis det stemmer det du sier citadel, at de har data på at det er slik, Så syns jeg det er veldig dumt at de ikke ligger tilgjengelig for folk å se..
Jeg tror nemlig greia er en del av ammehysteriet som er i norge.. Om å gjøre å få flest til å amme..

om man blir tjukk og overvektig som eldre, så går det på arv og miljø, å hva man pytter i munnen..
de som har anlegg til å bli feite, må jobbe mer med å holde seg slank, enn de som er født med høy forbrenning... Å det tror jeg ikke har noe med mme eller mm å gjøre.. både jeg og mamma og alle søskene til mamma er blitt ammet.. å hele hørven sliter med en kropp som higer etter flesk..

Altså jeg mener at man skal høre på hs, leger og andre fagfolk, men jeg forstår godt at folk blir i tvil når man først får flere forskjellige beskjeder fra forskjellige hold selv, også leser man her inne at flere her inne har fått andre beskjeder igjen, så ja, hvem skal man høre på?
Ellers synes jeg virkelig denne diskusjonen har gått over stokk og stein her[:-]

hadde vi alle følgt etter boka så hadde alt vært perfekt men sånn er det dessverre ikke !!
hvis alt skulle være enkelt så hadde vi nok fått manualbok til fødsel på hva vi sku gjordt..
barn er ikke som roboter...

Sønnen til ei jeg kjenner , hennes drakk h-melk fra rundt 7-8 mnd`s alderen og han er ikke feit idag !!
han ligger på det gjennomsnittlige og litt over !!

De aller fleste her inne uttaler seg av erfaring, og det samme gjør nok helsesøstre. Derfor sier de ikke alltid det samme. Det er yderst sjeldent at alle mennesker går gjennom livet og får samme erfaring som alle andre.

Påstår du virkelig rimpro, at du sitter på mer kunnskap og erfaring enn enkelte helsesøstre? 

Stoler mer på hva en utdannet lege sier enn Herr og fru Hvermannsen på Internett.. Hvordan VET man at det en finner på nettet er gode og reelle kilder, for ikke å si reelle personer? Hvem som helst kan skrive hva som helst på internett, utgi seg for å være noen andre osv, så en skal alltid ta det en leser på nettet med en klype salt.

Kjenner jeg blir varm i trøya av alt jeg leser her jeg.. Skriver ikke til noen spesielle her nå, men til alle generellt.. Hvordan vet du at DINE kilder er best å høre på? Hvordan vet du at det DIN hs/lege sier er sant eller svada? Hvem er det som bestemmer det her inne??
Det handler om å skaffe seg kunnskap på egenhånd gjennom erfaringer og sunn fornuft!

ORIGINAL: H i l l a

Påstår du virkelig rimpro, at du sitter på mer kunnskap og erfaring enn enkelte helsesøstre? 

Jeg sier jeg har mer greie på enkelte ting enn helsesøstrene som er her ja.. flere ganger jeg har kommet med noe opplysende til dem.. de hadde ikke greie på de yoghurtbegerne fra nestle feks..

Det er jo litt vanskelig å holde seg oppdatert på alt som skjer her i verden......

ORIGINAL: Bare Kari

Stoler mer på hva en utdannet lege sier enn Herr og fru Hvermannsen på Internett.. Hvordan VET man at det en finner på nettet er gode og reelle kilder, for ikke å si reelle personer? Hvem som helst kan skrive hva som helst på internett, utgi seg for å være noen andre osv, så en skal alltid ta det en leser på nettet med en klype salt.

Kjenner jeg blir varm i trøya av alt jeg leser her jeg.. Skriver ikke til noen spesielle her nå, men til alle generellt.. Hvordan vet du at DINE kilder er best å høre på? Hvordan vet du at det DIN hs/lege sier er sant eller svada? Hvem er det som bestemmer det her inne??
Det handler om å skaffe seg kunnskap på egenhånd gjennom erfaringer og sunn fornuft!

My point exaktly! :P

Sorry men nå må jeg... Mener du at du din dømmekraft er så enestående? At du vet bedre en alle andre her, og de fleste helsesøstre, og helsedirektoratets anbefalinger?

Du krever bevis av alle andre, men er svært selektiv med hva som er "gyldig" bevis. Hva slags "bevis" har du på dine påstander?

ORIGINAL: Mamman til Sarah

ORIGINAL: Bare Kari

My point exaktly! :P

Sorry men nå må jeg... Mener du at du din dømmekraft er så enestående? At du vet bedre en alle andre her, og de fleste helsesøstre, og helsedirektoratets anbefalinger?

Du krever bevis av alle andre, men er svært selektiv med hva som er "gyldig" bevis. Hva slags "bevis" har du på dine påstander?

Det er så ignorant å "drite" i alle statlige direktorater fordi anbefalingene de kommer med, ikke passer deg.

oioioi som dette har utvikla seg.
Jeg tror mange leser det de vil lese, og i denne saken er jeg tildels enig med Rimpro faktisk,.
Man opplever forskjellig fra hs til hs til og med på samme kontor!!!
Det har jeg gjort og vet om flere som har gjort. Jeg hadde et innlegg her om min hs som sa ganske så sårende ting om Madelen men samtlige støttet meg å sa at sånn var det ikke, mens når det er andre ting så har hs som regel rett...

Men skader ikke dobbelsjekke, det man får. Har selv opplevd da jeg ble operert, jeg sa opp til flere ganger at jeg tåler ikke pencilin til alle som var innom,lege,kirurg,anestesi leger og sykepleierene. Fikk det jeg trodde var antibiotika intrevensøt og med meg hjem i pille form, ufattlig kvalm reagerte på lys osv. kom hjem, var så dårlig at Helene flyttet inn til meg, jeg kunne ikke stå, kunne kun ligge inne på mørkt rom osv. Helene var nede å hentet resepten min og jeg leste pakningsvedlegget (samme medisin jeg hadde fått intr,) Og i det stod det med store bokstaver MÅ IKKE TAES OM MAN TIDLIGERE HAR HATT ALLERGISKE REAkSJONER PÅ PENCILIN!!
Ringte min egen lege og fikk dette bekreftet, hadde jeg forsatt på de som flere leger på sykehuset sa ikke hadde noen betydning for meg som var allergisk kunne det fått alvorlige følger...

Så ja, jeg leser alltid pakningsvedlegget og muligens hører med folk som jeg vet har fått det legemiddelt evt søker litt på nett og så snakker med legen om hvorfor ungen /jeg har fått det så får jeg som regel svar.Min lege har heldigvis begynt å begrunne hvorfor hun skriver ut og informerer meg om hvilke bivirkninger som kan skje.

Men synes og denne diskusjonen har eskalert seg til det store, men som rimpro skriver så holder ikke hennes hs seg oppdatert på anbefalingene, og derfor har hun flere ganger måtte påpeke ting og derfor ikke stoler på dem. Er sånn jeg tolker det.

Og fhi ol kommer med nye anbefalinger men hjelper ikke om hs ikke holder seg oppdaterte. Da er det jo noen som får "gamle" råd og anbefalinger i forhold til hva de nye anbefalingene er.

forøvrig er jeg enig med Mamma til theo om at ting har en tendens til å få en fjer til å bli ti høns..

Kanskje man skal roe ned personangrepene litt?

Har vi alle nå lært å drite i å kritisere andre for ikke å følge alle anbefalingene?? Gjelder ALLE parter her inne.. FLOTT! Da kan vi legge denne død og be om å få slettet tråden.

ORIGINAL: Pijah

Det er så ignorant å "drite" i alle statlige direktorater fordi anbefalingene de kommer med, ikke passer deg.

nå skal vell ikke du skrike høyest der heller.. Som gir pomfritt å kjører fremovervendt.. det er også imot anbefalningene..
Jeg har mine meninger, så har du dine..

Der er vi igjen på hva den forskjellige hs sier. Vi har nemlig fått anbefalt å gi Noah en smak av alt det vi selv spiser, bortsett fra honning, spinat og rødbeter. Glemte å spørre om hvorfor jeg ikke skal la han smake de to siste, men det er sikkert en innmari god grunn til det.
Og hva fremovervendt gjelder, så ja, vi kjører fremovervendt. Men jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe ny bil for å få plass til et bakovervendt sete. Hadde jeg hatt en annen bil og et annet valg ang sete, så hadde jeg LETT fulgt anbefalingen om å kjøre bakovervendt på begge ungene lenge enda.

Og det var sikkert meg som dro i gang igjen tråden og, og det var vel fordi jeg rett og slett ikke så på tidspunkt for siste innlegg. Jeg var kun inne og så på nye innlegg siden sist jeg var pålogget, og det var nye innlegg i tråden gitt..

Pijah, de 2 siste skal ikke gis pga for mye nitritt mener jeg[:)] Står på klikk.no :

Unngå: Spinat, rødbeter, fennikel, bladselleri og nesle fordi disse grønnsakene inneholder mye nitritt. Røkt og saltet kjøtt og fisk bør gis i kun små porsjoner, fordi dette inneholder mye salt. Fiskelever og pålegg som Svolværpostei og Lofotpostei anbefales ikke til barn fordi det er vist at de inneholder miljøgifter. Honning skal ikke gis til barn under 1 år, fordi det kan gi en farlig type matforgiftning (botulisme). Vær også forsiktig med salt til barn under 1 år. Nyrene er ikke fullt utviklet, og barnet kan derfor ikke skille ut overskudd med salt fra kroppen.

ORIGINAL: mammakim

ORIGINAL: H i l l a

Pijah, de 2 siste skal ikke gis pga for mye nitritt mener jeg[:)] Står på klikk.no :

Unngå: Spinat, rødbeter, fennikel, bladselleri og nesle fordi disse grønnsakene inneholder mye nitritt. Røkt og saltet kjøtt og fisk bør gis i kun små porsjoner, fordi dette inneholder mye salt. Fiskelever og pålegg som Svolværpostei og Lofotpostei anbefales ikke til barn fordi det er vist at de inneholder miljøgifter. Honning skal ikke gis til barn under 1 år, fordi det kan gi en farlig type matforgiftning (botulisme). Vær også forsiktig med salt til barn under 1 år. Nyrene er ikke fullt utviklet, og barnet kan derfor ikke skille ut overskudd med salt fra kroppen.
Har ikke fått med meg at de ikke skal spise spinat jeg[&:] Jeg har faktisk gitt Bjørnar spinat[:o] Riktig nok bare en gang,men nå ble jeg litt skremt[:o]

Jeg visste det heller ikke før helsesøster sa det til oss på kontrollen sist. Jeg fikk ingen slik beskjed da Maja var mindre, og hun har fått smake. Uten å ha tatt skade, heldigvis. Men Noah får bare vente med å smake. [;)]

Back
Topp