Når starte med grøt/smaksprøver?

Vi har startet med en snau teskje grøtpulver som jeg gir med mm på flaske. Hun gliser som bare det og har ikke hatt magevondt :) har også gitt med skje og da tar hun helt av, smatter og koser seg.. Alt går ned på høykant ;)
Vi gjør dette et par uker før vi øker :)
Du blande ikkje ut pulvere med litt vatn først? Tenkte å prøva idag med mme... ;)
 
Hvilken grøt har dere testet med, dere som har prøvd? :) gav en skje nestle ris og mais med banan iste, haha, skeptisk ansiktsuttrykk men smattet og smakte på det.
 
Når vi var på 3 mnds kontroll så spurte HS om vi hadde tenkt å begynne med noen grøt, jeg sa at jeg ikke hadde tenkt noe på det enda da poden sover natten igjennom å det er jo bra. Jeg fullammer. Da sa hun jeg bare kunne se det Ann å begynner han å våkne igjen så kunne vi begynne med grøt. Jeg spurte så om vi ikke skulle begynne før etter 6 mnd å hun sa at det er ikke nødvendig. Tror det kommer Ann på hvem man møter på HS jeg. Jeg avventer så lenge poden er fornøyd.
 
Jeg var på 4 mnd kontroll for 2 dager siden. Hun spurte også om grøt og mat, hun sa fra 4-6 mnd skal melken komme som måltid nr 1 og grøt og annen mat som smaksprøver, og fra 6 mnd skulle mat være hovudmåltidene og melken som tillegg:) sikkert veldig individuelt fra helsesøster til helsesøster, men her var det bare å la henne smake på grøt og div andre ting som potet o.l:)
 
Mange opplever å være overfølsom for enkelte matvarer når huden er overfølsom (atopisk eksem), ofte får de tillegg-allergier pga eksemet som melk, egg, gluten osv. Det er anbefalt å fullamme til 6 mnd når barnet har eksem siden de lettere kan utvikle allergier, det sies også at de ikke bør spise mye fisk, egg, sitrusfrukter, erter osv før de er året. Dette er jo opp til hver enkelt hvor ekstremt man vil gå ut. Har lest inn ut om eksem siden jeg fikk vite at hun hadde det og har fått utallige brosjyrer med helsestasjonen (fått eksem på hjernen rett og slett). Når man starter med grøt er det også anbefalt ris og mais grøt i starten fordi det er mildere mot magen (null gluten).
Når det kommer til smaksprøver så tenker jeg på grøt og noen frukter, men vet ikke når jeg kommer til å starte, men har satt en grense til etter dåpen iallefall, da er hun 4 1/2 mnd. Jeg har ikke så fet melk, så hun legger på seg greit men ikke så alt for mye. Kommer nokk til å fullamme så lenge det lar seg gjøre frem til 6 mnd siden det er anbefalt med eksem. Men hun har allerede fått sleiket borti litt banan og vannmelon, og det var veldig populært :)
Takk for utfyllende svar:) Kommer du til å gi grøt med eller uten gluten og melkepulver? Virker som snuppa mi på 4,5 mnd begynner å få litt mer behov for mat (ellers så er melkeproduksjonen min gått litt ned i alt eksamenstresset:p). Er så usikker på om jeg bør amme + gi litt mme, eller om jeg bør begynne med litt smaksprøver.. Skal på hs imorra så får høre da:)
 
Takk for utfyllende svar:) Kommer du til å gi grøt med eller uten gluten og melkepulver? Virker som snuppa mi på 4,5 mnd begynner å få litt mer behov for mat (ellers så er melkeproduksjonen min gått litt ned i alt eksamenstresset:p). Er så usikker på om jeg bør amme + gi litt mme, eller om jeg bør begynne med litt smaksprøver.. Skal på hs imorra så får høre da:)

Ingen problem :) Hør hva helsesøster anbefaler til dere :) jeg var på tirsdag, hun anbefalte den ris/mais grøten uten gluten fordi den er mildere for magen, så vi har startet med smaksprøver av den. Men det går fint an å bruke den uten laktose også, men jeg valgte å prøve med. Et tips er å introdusere en og en matvare i gangen en stund, da er det lettere å se om de reagerer på noe. De trenger jo ikke å reagere på noe som helst, men enkelte matvarer kan jo trigge eksemen. En annen ting helsesøster anbefalte var å starte med smaksprøver når man ammet, pga alle antistoffene i melken, da blir ikke nye matvarer så hardt for magen. Så jeg fikk beskjed om å bare la henne smake:) men hun anbefalte ikke å erstatte ett melkemåltid med mat før 6 mnd viss man fullammer. Det er sikkert noe annet viss man gir mme eller har lite morsmelk :)
 
Vi tenker å begynne nå til helgen eller neste uke. Da er hun nesten 4 mnd :) gleder meg til å se reaksjonen hennes hehe!
 
Var ikke så veldig interessert i starten, nå moser vi litt banan i noen ganger og aprikospure noen ganger, det synes hun er super godt. Er oppe i 4 tskjeer nå ca, øker stadig. Blander med morsmelk:)
 
Back
Topp