Når starte med grøt/smaksprøver?

Steph87

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Helsesøster sa jeg ikke måtte finne på å gi mini noe annet enn mm før fylte 4 mnd. Hun har vært fornøyd til nå og legger godt på seg, men roter på kvelden/våkner opp hver 3. time noe hun ikke har gjort de siste 5 ukene. Hun virker rett og slett mer sulten, tilbyr henne begge bryst og da har det blitt bedre, men har lyst til å starte med smaksprøver (1 ts grøt blandet i mm, tynn suppe!)

Noen med erfaringer/tips? Tenker å gi på kvelden (koppmater) og starter veldig forsiktig selvfølgelig :)
 
Vi begynner med smaksprøver til uka. Da er han 3,5 mnd. Er så lite de får i starten så det gjør jo ikke noe å begynne å smake forsiktig:)
 
Komme te å full amma lengst mulig. Eg pumpe meg å gir han flaska på kvelden, 120/140 ml å litt pupp ettepå. Han drikke effektivt då, og sovne so ein stein ( 21.00-0500 ca). Hvis eg ska amma om kvelden, so sitte eg i øve 1 time.", å han sovne litt so han drikke ikkje lika effektivt.
 
Vi begynner med smaksprøver til uka. Da er han 3,5 mnd. Er så lite de får i starten så det gjør jo ikke noe å begynne å smake forsiktig:)
Hva tenker du å starte med? Er så mange typer grøt syntes jeg, lurer på hvem jeg skal kjøpe..
 
Tenker å starte med smaking når vi nærmer oss 4 månder, slik vi gjorde med søstra.
 
Komme te å full amma lengst mulig. Eg pumpe meg å gir han flaska på kvelden, 120/140 ml å litt pupp ettepå. Han drikke effektivt då, og sovne so ein stein ( 21.00-0500 ca). Hvis eg ska amma om kvelden, so sitte eg i øve 1 time.", å han sovne litt so han drikke ikkje lika effektivt.
Jeg har gitt flaske også, da gulper hun som bare det.. Virker som hun overspiser, får vondt i magen og da er hun vanskelig å legge :( hun sover om natta, men ikke så lenge om gangen. Vet ikke hva som er normalt jeg :) ammer 21:00 (legges og sovner innen 1 t) så spiser hun igjen 01:30(sov til 03:00 før) 06:00 og 09:30. Vi står opp 09:00. Før hun skal ha mat ligger hun og "prater" en god stund før jeg tar henne opp. Blir lite søvn noen dager da ;)
 
Gir du på flaske eller skje/kopp? Og hva gir du i starten? Grøt/frukt/grønnsaker?

Brukt skje. Starta vel med helt tynn grøt, banan og sviskemos til søstra. tenker å strate med grøt denne gangen og, pluss litt sviskemos for magen sin del. da de kan bli litt harde i magen når man starter med smaking. ellers så blir det vel litt forskjellig frukt (pærer, melon mm) etterhvert inni sånn "nett" (husker ikke hva det heter i farta).
 
Helsesøster sa jeg ikke måtte finne på å gi mini noe annet enn mm før fylte 4 mnd. Hun har vært fornøyd til nå og legger godt på seg, men roter på kvelden/våkner opp hver 3. time noe hun ikke har gjort de siste 5 ukene. Hun virker rett og slett mer sulten, tilbyr henne begge bryst og da har det blitt bedre, men har lyst til å starte med smaksprøver (1 ts grøt blandet i mm, tynn suppe!)

Noen med erfaringer/tips? Tenker å gi på kvelden (koppmater) og starter veldig forsiktig selvfølgelig :)

Det var da veldig hysterisk av helsesøster ;) det er vell slik at tarmene ikke er helt ferdigutviklet før 4 mnd, derfor sies det 4 mnd med annet enn mm/mme burde ikke gies. Jeg har tenkt å vente til etter dåpen med å starte med smaksprøver, da er hun 4 mnd, hun har litt atopisk eksem og kan være allergisk mot div, derfor venter jeg. Men min mamma starter med grøt til meg når jeg var 3 mnd, det er ikke akkurat farlig.
 
Det var da veldig hysterisk av helsesøster ;) det er vell slik at tarmene ikke er helt ferdigutviklet før 4 mnd, derfor sies det 4 mnd med annet enn mm/mme burde ikke gies. Jeg har tenkt å vente til etter dåpen med å starte med smaksprøver, da er hun 4 mnd, hun har litt atopisk eksem og kan være allergisk mot div, derfor venter jeg. Men min mamma starter med grøt til meg når jeg var 3 mnd, det er ikke akkurat farlig.
Syntes også det var litt "strengt", jeg fikk selv grøt da jeg var 3 mnd. Gikk fint det ;)
Jeg starter nok til neste uke, da er hun 3 mnd.
 
Jeg ville ikke gitt velling før 4 mnd hvis ikke hs anbefalte det. Tarmsystemet er jo, som dere skriver, umodent, og det kan vel tenkes at det kan bli magevondt og der igjen mindre søvn av vellingen.

Her går det alt mellom to og seks timer mellom hver amming på kveld/natt, så din kvelds-/nattamming er veldig lik min :)
 
Jeg ville ikke gitt velling før 4 mnd hvis ikke hs anbefalte det. Tarmsystemet er jo, som dere skriver, umodent, og det kan vel tenkes at det kan bli magevondt og der igjen mindre søvn av vellingen.

Her går det alt mellom to og seks timer mellom hver amming på kveld/natt, så din kvelds-/nattamming er veldig lik min :)
Blir veldig forvirret.. Legen sier 3 mnd og hs sier 4 mnd. Det er vanskelig å bli klok på :( syntes man bør se an barnet og barnets behov, men vil jo ikke gi mini unødig vondt i magen.

Legen mente jeg kunne starte med smaksprøver nå fordi hun er moden for det. Hun er veldig lang ift snittet og trenger kanskje derfor mer? Ikke vet jeg, men jeg må bare prøve meg fram :)
 
Blir veldig forvirret.. Legen sier 3 mnd og hs sier 4 mnd. Det er vanskelig å bli klok på :( syntes man bør se an barnet og barnets behov, men vil jo ikke gi mini unødig vondt i magen.

Legen mente jeg kunne starte med smaksprøver nå fordi hun er moden for det. Hun er veldig lang ift snittet og trenger kanskje derfor mer? Ikke vet jeg, men jeg må bare prøve meg fram :)
Jeg begynner ved 4 mnd. Det høres ut som din har rimelig normal lengde på soveperiodene. For vår del har aldri grøtstart ført til mer soving, heller til trøbbel med hard mage, siden bæsjen blir litt fastere. Greit å slippe det så lenge man kan egentlig. Jeg har mitt tredje barn nå.
 
Blir veldig forvirret.. Legen sier 3 mnd og hs sier 4 mnd. Det er vanskelig å bli klok på :( syntes man bør se an barnet og barnets behov, men vil jo ikke gi mini unødig vondt i magen.

Legen mente jeg kunne starte med smaksprøver nå fordi hun er moden for det. Hun er veldig lang ift snittet og trenger kanskje derfor mer? Ikke vet jeg, men jeg må bare prøve meg fram :)

Skjønner det er forvirrende. Men jeg tenker at tarmsystemet var det samme for 25 år siden som nå, og jeg hadde ingen problem med magen ved grøt. Tror det er veldig individuelt, prøv deg frem du. Men som noen sier, så kan noen bli hard i magen av det, og for noen har grøt hjulpet på nattesøvnen. Det er nokk veldig forskjellig :) helsesøster vs lege er også en tøff nøtt. Fks synes jeg helsesøster er flinkere på noen områder og legen noe.
 
Skjønner det er forvirrende. Men jeg tenker at tarmsystemet var det samme for 25 år siden som nå, og jeg hadde ingen problem med magen ved grøt. Tror det er veldig individuelt, prøv deg frem du. Men som noen sier, så kan noen bli hard i magen av det, og for noen har grøt hjulpet på nattesøvnen. Det er nokk veldig forskjellig :) helsesøster vs lege er også en tøff nøtt. Fks synes jeg helsesøster er flinkere på noen områder og legen noe.
Helt enig ift lege/hs, men jeg har en hs som er veldig gammeldags, hun ser også veldig svart/hvitt på ting og det er ikke alltid like enkelt.. Hun kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke skulle fullamme til min 6 mnd når jeg hadde melk, det var liksom rystende at jeg tenkte sånn..
Nå er det heller ikke sånn at jeg vil gi mini grøt så jeg kan sove mer ;) det er bare det at hun plutselig virker utilfredsstilt og ekstra sulten, så jeg prøver meg forsiktig fram med litt grøt og ser hva som skjer :)
 
Hva tenker du å starte med? Er så mange typer grøt syntes jeg, lurer på hvem jeg skal kjøpe..
Sinlac sin 4 mnd grøt er jo veldig grei da tynn og grei for følsome mager siden de er for de med allergi også .. startet med den til førstemann også gidde jeg sviskemos :p også vet jeg de har noe blåbær greier au .. alt dette står det 4 mnd på så det er jo det nærmeste vertfall ;)
 
Mini er 4 måneder i morgen og han fikk første smaksprøve i dag :) Laget hirse og ris grøt med litt mm, falt i smak men han fikk bare en tskjé :)
 
Hva tenker du å starte med? Er så mange typer grøt syntes jeg, lurer på hvem jeg skal kjøpe..

Jeg lager grøten, det er veldig lettvint :) Også er den ikke så full av sukker som kjøpegrøt. Kjøpte hirseflak og rismel, en spiseskje av hver og koke opp 3 min med vann og evt litt mm. Hvis du vil ha den søkere kan du bare putte oppi litt fruktmos :)
 
Min kar våkner hver tredje time hele natten, han vil bare ha pupp da så sover han igjen etterpå. Hs sier mm er så lettfordøyelig at det er helt vanlig å spise hver tredje time. Jeg blir å vente i hvertfall til 4 mnd og kanskje lenger hvis han ikke krever mer enn pupp ....
 
Min kar våkner hver tredje time hele natten, han vil bare ha pupp da så sover han igjen etterpå. Hs sier mm er så lettfordøyelig at det er helt vanlig å spise hver tredje time. Jeg blir å vente i hvertfall til 4 mnd og kanskje lenger hvis han ikke krever mer enn pupp ....
Det er helt vanlig at de våkner ofte for mat, jeg reagerte bare på at spisemønsteret endret seg sånn helt plutselig :) hun har hatt et økedøgn nå også og virker mer sulten, ønsker jo å fullamme uten noe annet, men lurer på om mini her kanskje er klar for noe mer :)
 
Back
Topp