Når starte med grøt/smaksprøver?

Jeg lager grøten, det er veldig lettvint :) Også er den ikke så full av sukker som kjøpegrøt. Kjøpte hirseflak og rismel, en spiseskje av hver og koke opp 3 min med vann og evt litt mm. Hvis du vil ha den søkere kan du bare putte oppi litt fruktmos :)
Det skal jeg prøve, takk for tips :)
 
Sinlac sin 4 mnd grøt er jo veldig grei da tynn og grei for følsome mager siden de er for de med allergi også .. startet med den til førstemann også gidde jeg sviskemos :p også vet jeg de har noe blåbær greier au .. alt dette står det 4 mnd på så det er jo det nærmeste vertfall ;)
Har kjøpt sinlac og en fra småfolk, prøver oss forsiktig fram neste uke ;) har kjøpt sviskemos også, hun fikk smake litt igår, slukte det rått! :)
 
Msn må se an barnet ;) barn som får mm trenger vanligvis ikke begynne før 6 mnd alder mens barn som får mme ofte begynner ved 4 mnd alder. Men det er jo helt individuelt. Mi første begunte ved 4 mnd og nr 2 ved 6 mnd. Nå begynner vi når behovet melder seg :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Msn må se an barnet ;) barn som får mm trenger vanligvis ikke begynne før 6 mnd alder mens barn som får mme ofte begynner ved 4 mnd alder. Men det er jo helt individuelt. Mi første begunte ved 4 mnd og nr 2 ved 6 mnd. Nå begynner vi når behovet melder seg :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Men hvordan vet man når behovet melder seg? :) at de er mer sultne? Ikke legger på seg nokk? Jeg kommer nokk til å amme en god stund pga atopisk eksem hos lille, men jeg vil starte å la henne smake i tillegg, og ikke starte for sent, da helsesøster sa de ofte kan bli litt kresne av det :/ hun er 3 1/2 mnd nå og har fått sleiket på litt banan, stoor stas :D tenkte å starte med litt grøt etter dåpen, da er hun 4 1/2 mnd, men jeg fullammer enda.
 
Det skal jeg prøve, takk for tips :)

Glemte forresten og si at det må bløtlegges 8-12 timer før oppkok, jeg legger det til bløt på morgen :) Dette er for at jernet i melet skal bli tilgjengelig :)
 
Glemte forresten og si at det må bløtlegges 8-12 timer før oppkok, jeg legger det til bløt på morgen :) Dette er for at jernet i melet skal bli tilgjengelig :)
Det leste jeg om :) har valgt å utsette grøtprøvingen i en ukes tid til etter 3 mnd kontroll, hun virker plutselig mer fornøyd nå og sover mer gjennom natta. Gleder meg til å begynne med smaksprøver :)
 
Helsedirektoratet sine anbefalinger er fullamming til fire mnd og smaksprøver etter det. Jeg ville i alle fall unngått å gi grøt før fire måneder for å ikke risikere masse magevondt. Det er vanlig at de blir mer sulten og spiser oftere på natten rundt tre-fire mnd. Det gjorde min eldste. Gikk fra å alltid spise to ganger per natt til tre-fire ganger. Husker ikke hvor lenge det varte da. :)
 
Har du fått boken mat for spedbarn? Der er det oppskrifter på grøt osv for babyer :)
 
Har du fått boken mat for spedbarn? Der er det oppskrifter på grøt osv for babyer :)
Ja :) kommer til å lage grøt selv etterhvert, foreløpig får hun en teskje grøtpulver i melka morgen og kveld. Går veldig fint :)
 
Ja :) kommer til å lage grøt selv etterhvert, foreløpig får hun en teskje grøtpulver i melka morgen og kveld. Går veldig fint :)
Min helsesøster mente det at man ikke burde gi før 4 mnd pga tarmene ikke er klar for det. Hun mente også at 4 mnd var litt tidlig mange viste interesse for annen mat ved ca 5 mnd :p
 
Min helsesøster mente det at man ikke burde gi før 4 mnd pga tarmene ikke er klar for det. Hun mente også at 4 mnd var litt tidlig mange viste interesse for annen mat ved ca 5 mnd :p
Det er så mangen meninger om dette at jeg ikke helt vet hva jeg skal tro. Tror jeg tar det litt som det kommer, men en gang mellom 4 og 6 måneder blir det vel :)
 
Her blir det nok utsettelse litt siden han er så stor :p
 
Her blir det nok utsettelse litt siden han er så stor :p
Hvor stor er han? Her var han 7,5 på 3 mnd kontroll som vi hadde 10mai. Har bra med melk er set greit å utsette grøt osv da? Hadde gleda meg til å begynne med litt grøt osv han blir mnd på tirsdag.
 
Hvor stor er han? Her var han 7,5 på 3 mnd kontroll som vi hadde 10mai. Har bra med melk er set greit å utsette grøt osv da? Hadde gleda meg til å begynne med litt grøt osv han blir mnd på tirsdag.
Trenger ikke begynne mat før 6 mnd. Kan selvfølgelig begynne rundt 4 mnd om du vil det. Men det er ofte oppfordring til dem som går lite opp i vekt. Tarmene er jo veldig umodent. Helsesøster sa de holdt på å skrive en bok om mat og endre på hvor tidlig. Mange var interessert i mat rundt 5 måneder å da var det anbebefalt. Hvis barnet ikke blir mett nok på bar melk. Jeg venter fordi han har gått opp så mye disse månedene for at det ikke skal øke mer. Gått opp 4kg fra startvekt på 3 mnd
 
Det var da veldig hysterisk av helsesøster ;) det er vell slik at tarmene ikke er helt ferdigutviklet før 4 mnd, derfor sies det 4 mnd med annet enn mm/mme burde ikke gies. Jeg har tenkt å vente til etter dåpen med å starte med smaksprøver, da er hun 4 mnd, hun har litt atopisk eksem og kan være allergisk mot div, derfor venter jeg. Men min mamma starter med grøt til meg når jeg var 3 mnd, det er ikke akkurat farlig.
Min jente har også atopisk eksem. Hva er det de kan være allergisk mot? Har ikke begynt med noen smaksprøver enda jeg, ho ble 4 mnd på søndag. Jeg trodde man skulle fullamme til de var 6 mnd jeg, har kanskje misforstått litt?
 
Min jente har også atopisk eksem. Hva er det de kan være allergisk mot? Har ikke begynt med noen smaksprøver enda jeg, ho ble 4 mnd på søndag. Jeg trodde man skulle fullamme til de var 6 mnd jeg, har kanskje misforstått litt?

Mange opplever å være overfølsom for enkelte matvarer når huden er overfølsom (atopisk eksem), ofte får de tillegg-allergier pga eksemet som melk, egg, gluten osv. Det er anbefalt å fullamme til 6 mnd når barnet har eksem siden de lettere kan utvikle allergier, det sies også at de ikke bør spise mye fisk, egg, sitrusfrukter, erter osv før de er året. Dette er jo opp til hver enkelt hvor ekstremt man vil gå ut. Har lest inn ut om eksem siden jeg fikk vite at hun hadde det og har fått utallige brosjyrer med helsestasjonen (fått eksem på hjernen rett og slett). Når man starter med grøt er det også anbefalt ris og mais grøt i starten fordi det er mildere mot magen (null gluten).
Når det kommer til smaksprøver så tenker jeg på grøt og noen frukter, men vet ikke når jeg kommer til å starte, men har satt en grense til etter dåpen iallefall, da er hun 4 1/2 mnd. Jeg har ikke så fet melk, så hun legger på seg greit men ikke så alt for mye. Kommer nokk til å fullamme så lenge det lar seg gjøre frem til 6 mnd siden det er anbefalt med eksem. Men hun har allerede fått sleiket borti litt banan og vannmelon, og det var veldig populært :)
 
Last edited by a moderator:
Prøvde en skje grøt igår å den kom i retur hehe
 
Vi har startet med en snau teskje grøtpulver som jeg gir med mm på flaske. Hun gliser som bare det og har ikke hatt magevondt :) har også gitt med skje og da tar hun helt av, smatter og koser seg.. Alt går ned på høykant ;)
Vi gjør dette et par uker før vi øker :)
 
Back
Topp