Når gå til jordmor/lege

Jeg hadde første time hos lege i uke 8, og da sa hun det var for tidlig for noen undersøkelser/blodprøver. Så skal tilbake nå i uke 14.
 
Jeg gikk til jordmor i forrige svangerskap, men vet ikke om jeg skal gjøre det i dette svangerskapet. Flere som har droppet det i andre svangerskap?
 
Jeg gikk til jordmor i forrige svangerskap, men vet ikke om jeg skal gjøre det i dette svangerskapet. Flere som har droppet det i andre svangerskap?

Jeg gikk kun til lege i andre svangerskap, fordi alt liksom var så greit. Ingen plager utenom kraftige kynnere, så følte ikke det store behovet. Svangerskapet sklei liksom bare forbi, og jeg glemte ofte at jeg var gravid! I etterkant ser jeg at jeg burde ha gjort det annerledes, for jeg endte opp med fødselsdepresjon. Tror delvis det skyldtes at jeg var så lite mentalt klar for er nytt barn. Sier absolutt ikke at dette gjelder for alle (andre faktorer som spilte inn var bl.a. at jeg jobbet meg halvt ihjel helt opp mot termin og at mini hadde kolikk) men greit å dele min erfaring :) Dette svangerskapet går jeg kun til jordmor.
 
Jeg gikk kun til lege i andre svangerskap, fordi alt liksom var så greit. Ingen plager utenom kraftige kynnere, så følte ikke det store behovet. Svangerskapet sklei liksom bare forbi, og jeg glemte ofte at jeg var gravid! I etterkant ser jeg at jeg burde ha gjort det annerledes, for jeg endte opp med fødselsdepresjon. Tror delvis det skyldtes at jeg var så lite mentalt klar for er nytt barn. Sier absolutt ikke at dette gjelder for alle (andre faktorer som spilte inn var bl.a. at jeg jobbet meg halvt ihjel helt opp mot termin og at mini hadde kolikk) men greit å dele min erfaring :) Dette svangerskapet går jeg kun til jordmor.


Takk for at du delte! Jeg hadde en slik oppkjøring til første svangerskap, og fikk også en tøff overgang. Jeg har et mål i dette svangerskapet - slappa av mer. Ikke jobbe maksimalt (overtid). Men man har verningen garanti. Jeg tenker at en time mindre her pg der til jordmor skal gjøre det litt mindre stress.
 
Hei!
Skal på første svangerskapskontroll til lege i morgen, er 13+3. Skal man ha med urinprøve da? Husker tydeligvis ingenting fra forrige svangerskap...:hilarious:
 
Hadde første time hos jordmor i dag (13+1).
Virka som ei hyggelig dame :) Fylte ut litt mer på helsekortet, målte blodtrykk, fylte ut farskapserklæring. Ellers generell info/samtale.
Satt opp neste time i uke 24, for vanlig kontroll og glukosetest :nailbiting: :playful:
 
Jeg hadde første time hos jordmor uke 12, fylte ut helsekort og målte blodtrykk - neste time er i uke 16.
Blir spennende når hun skal lytte.

Men hva ellers gjør man hos jordmor? Er det mest samtale? :angelic:

(Jeg er gravid med første barnet.)
 
Back
Topp