Når gå til jordmor/lege

Var hos jordmor 10+0 og skal til lege 12+2. Har vært hos lege flere ganger for oppfølging av stoffskifte, men første svangerskapskontroll hos lege blir 12+2 :)
 
Fastlege i uke 12 og jordmor i uke 16. Det er mitt tredje barn, og har ikke gått noe tidligere før. Kun ved behov for sykemelding, men da uten svangerskapskontroll.
 
Var hos legen i uke 9+5. Fikk tatt blødprøvene da. Har ennå ikke snakket med jordmor. Er i uke 10+5 nå. Tenker å ringe etter uka 12.
 
Hva er vits med kontroll hos både lege og jordmor såpass tidlig? Sist hadde jeg legetime i uke 12, OUL i uke 18 og første sjekk hos jordmor ca uke 24... o_O
 
Hva er vits med kontroll hos både lege og jordmor såpass tidlig? Sist hadde jeg legetime i uke 12, OUL i uke 18 og første sjekk hos jordmor ca uke 24... o_O
Virker som det er ulik praksis i kommunene. Legen anbefalte meg å kontakte jordmor så fort som mulig da det var ønskelig fra jordmortjenesten sin side med første svangerskapskontroll tidlig. Jeg hadde nok uansett dratt tidlig til jordmor for å ha noen å snakke med angående bekymringer etter å ha mista sist og bekymringer knytta til jobb. Og skal til legen for svangerskapskontroll i uke 12 for blodprøver som jeg ikke får tatt hos jordmor :) Jordmor ville at jeg skulle komme tilbake i uke 14 og jeg synes det er helt fantastisk med god oppfølging!
 
Hva er vits med kontroll hos både lege og jordmor såpass tidlig? Sist hadde jeg legetime i uke 12, OUL i uke 18 og første sjekk hos jordmor ca uke 24... o_O

Her praktiserer de tidlig oppfølging òg, første kontroll hos lege mellom uke 8 og 12, der henviser de jo til oul, snakker litt om helse og kosthold, evt bekymringer og belastninger, jobb etc, ting som er lurt å gjøre noe med tidlig om det er problemer. Første kontroll hos jordmor er her uke 13/14, da får vi høre hjertelyden og det er så stas :p men jordmor tar vel også for seg de mer emosjonelle delene av graviditet og fødsel etc.. Har veldig positiv opplevelse av tidlige kontroller, og selvom jeg ikke er helt ny i gamet denne gang synes jeg det er veldig fint
 
Ser at ikke alle smileyene kommer med når jeg skriver, jeg har egentlig en mye hyggeligere tone enn det kan virke som :p
 
Var hos fastlegen på dag 10+0. Må ta blodprøver innen utgangen av uke 12+6.
Hadde TUL 7+1, og så et bakende hjerte.
 
Jeg har bestemt meg for at det blir lege første gang om 2 uker. Da er jeg 10 +0. Blir nok henvist til tidlig UL og diverse testing ganske omgående.
 
Her var det lang venting på å få time hos jordmor. Får første time der uti april, er i uke 18+5 da! Første kontroll er hos lege, i neste uke, 11+5.
 
Her var det lang venting på å få time hos jordmor. Får første time der uti april, er i uke 18+5 da! Første kontroll er hos lege, i neste uke, 11+5.
Da er nok første svangerskapskontroll hos legen, og andre hos jordmor. Mener å huske at det var slik hos meg også med førstemann, at jeg ikke fikk time hos jordmor før ganske sent. Heldigvis får du samme behandling hos legen som om du hadde vært hos jordmor. :happy:
 
Da er nok første svangerskapskontroll hos legen, og andre hos jordmor. Mener å huske at det var slik hos meg også med førstemann, at jeg ikke fikk time hos jordmor før ganske sent. Heldigvis får du samme behandling hos legen som om du hadde vært hos jordmor. :happy:
Ja, var sånn med første her og, 1.kontroll hos lege og 2. Hos jordmor, men da var jeg i uke 14. De har stor pågang og lite ledige timer for tiden..
 
Ja, var sånn med første her og, 1.kontroll hos lege og 2. Hos jordmor, men da var jeg i uke 14. De har stor pågang og lite ledige timer for tiden..

Var sånn her òg i utgangspunktet, dvs det "normale" er vel lege første gang, og så OUL og så jordmor etterpå. Her i kommunen ønsker de i tillegg at man går til jordmor i uke 13/14. Meeen hos lege opplevde jeg å nesten måtte snu i døra, hun sjekket blodtrykk og rekvirerte blodprøver jeg skal ta neste uke men hintet flere ganger om at de helst ikke ville ha svangerskapskontroller nå pga korona, dvs hun kunne evt ha videokonsultasjoner etc..

Skulle bestille time til uke 13/14 hos jordmor men fikk tilbud om å komme bare noen få dager etter jeg ringte (11+3) og det var en helt annen opplevelse! Fikk spurt skikkelig om ting jeg lurte på, hun skrev attest på tilrettelegging på jobb, og jeg opplevde at hun tok seg god tid til å lytte til hvordan jeg har det. Tror nok jeg tar den kontrollen senere i graviditeten som også egentlig skal være hos lege hos jordmor istedet og heller sender lege melding for å rekvirere blodprøvene.
 
Var hos legen i uke 9, men har helt glemt å ringe å bestille time hos jordmor er nå i uke 11+2. Står på nettsidene at de prioriterer førstegangsfødende, får se om jeg blir prioritert som andregangs:happy:
 
Skulle til jm i dag jeg 12+3. Glemte det å gjorde husarbeid isteden:hilarious:.
 
Jeg bare ringe helsestasjonen, så satt de opp time etter sin anbefaling
 
Skal til jordmor fredag er da 12 + 5 :) Følte jeg trengte det etter så der første kontroll hos lege.
 
Back
Topp