Når gå til jordmor/lege

Her jeg bor får vi stort sett komme inn til jordmor med en gang man ringer :) Er 7+2 med barn nr 3, så tenker at jeg drøyer det noen uker enda :angelic:

Skal på TUL og første kontroll hos lege i uke 9, og hos jordmor i uke 13/14. Men hadde e-konsultasjon med en gang jeg testet positivt pga medisinering og litt ekstra blodprøver

Sendte mld til legen denne uken og fikk time allerede fredag neste uke, da er jeg 7+1.

Jeg burde sikkert vite dette, siden det er tredje gang jeg er gravid. Men man har med urinprøve på første kontroll, sant?

Sendte mld til legen denne uken og fikk time allerede fredag neste uke, da er jeg 7+1.

Jeg burde sikkert vite dette, siden det er tredje gang jeg er gravid. Men man har med urinprøve på første kontroll, sant?

Ja! Jeg er andregangs og møtte uten. Har glemt alt fra forrige gang så følte meg litt dum:shy:

Jeg var hos legen på 7+0 og hadde ikke med urinprøve. Hun kommenterte det heller ikke.

Man skal alltid ha med urinprøve på svangerskapskontroll så de får sjekket for bl.a. urinveisinfeksjon. De kan også oppdage GBS i urinen, men det er ikke noen garanti for det.

Det neste her er ikke for å skremme, så siden spoiler-funksjonen ikke ser ut til å fungere overstreker jeg så får man lese på eget ansvar.
I forrige svangerskap hadde jeg aldri utslag på UVI (har aldri hatt UVI så vidt jeg vet), men da jeg var 27 uker på vei ville lillegutt ut. Eller, han ville ikke ut, men en uoppdaga GBS-infeksjon gjorde at kroppen ville «kvitte seg» med fremmedlegemet, altså fosteret i magen, og riene starta. De fikk stoppa det, men jeg fikk lungemodningssprøyter og ble liggende på sykehuset i tre dager før de 1. fant ut at det var GBS, da med en skjedeprøve, og 2. de følte seg trygge på at ingen baby kom. Det er større sjanse for at de oppdager slike ting om man har med urinprøve, så det er derfor det er så viktig å huske det.

Jeg var hos legen i dag, 8+3. Tok blodprøve og urinprøve. Skal tilbake om 2 uker og fylle helsekort + ultralyd.
Ultralyden tilbydde hun på egen hånd, ingen grunn til at jeg skal få det så tidlig. Sikkert som en trøst for at jeg satt og gråt over tanken på ny fødsel:whacky011

Har fått time til første kontroll neste uke. Er da ca. 10+3 (det hørtes plutselig så mye ut!) :happy:

Tok kontakt med jordmor nå, og fikk ikke time før 11. mars! Da er jeg 14+2... Synes det var lovlig seint når de vil at man skal komme mellom uke 6 og 12 :( Blir stressa for at jeg får sein OUL når henvisningen sendes så seint...

Tok kontakt med jordmor nå, og fikk ikke time før 11. mars! Da er jeg 14+2... Synes det var lovlig seint når de vil at man skal komme mellom uke 6 og 12 :( Blir stressa for at jeg får sein OUL når henvisningen sendes så seint...
Du kan jo evt. bestille første kontroll hos fastlege i uke 12? Fastlege kan også henvise til oul. Så får du tatt blodprøver hos fastlegen.

Du kan jo evt. bestille første kontroll hos fastlege i uke 12? Fastlege kan også henvise til oul. Så får du tatt blodprøver hos fastlegen.

Står selvfølgelig på liste uten fastlege, fordi forrige slutta :rolleyes: Kan gå bare for å få henvisningen, men jm mente at det ikke skulle være noe problem hverken med blodprøver eller OUL...

Bestilte time hos helsestasjonen og jordmor til første svangerskapskontroll i dag :happy: Time 02.03 da 15+3 :happy: Spennende!
Tok blodprøver/urinprøve og var på kontroll hos fastlege 9+6:happy:

Last edited:
Står selvfølgelig på liste uten fastlege, fordi forrige slutta :rolleyes: Kan gå bare for å få henvisningen, men jm mente at det ikke skulle være noe problem hverken med blodprøver eller OUL...
De vil ta blodprøver mellom uke 6 og 12 nå, jeg fikk det dobbeltbekrefta da jeg tok selv for det står på rekvisisjonsarket til laboratoriet nå. Selv om du ikke har fastlege bør du iallfall få time til en lab for å ta prøvene! Jeg ville ha ringt jordmor og spurt hva hun anbefaler at du gjør.:)

Her jeg bor er det ikke vanlig å komme til jordmor før etter oul. Før det har man en kontroll hos legen.

De vil ta blodprøver mellom uke 6 og 12 nå, jeg fikk det dobbeltbekrefta da jeg tok selv for det står på rekvisisjonsarket til laboratoriet nå. Selv om du ikke har fastlege bør du iallfall få time til en lab for å ta prøvene! Jeg ville ha ringt jordmor og spurt hva hun anbefaler at du gjør.:)

Ja, spørs om jeg må ta kontakt med legekontoret :) Leste på Helsedirektoratet nå at "Gravide bør får tilbud om første konsultasjon så snart som mulig og senest en uke etter at hun henvender seg til fastlege eller jordmor for å avtale time." Jeg fikk tilbud om time over 5 uker frem i tid, så synes ikke det var helt greit...

Her jeg bor er det ikke vanlig å komme til jordmor før etter oul. Før det har man en kontroll hos legen.

Det er helsestasjonen selv som skriver at de vil ha gravide inn mellom uke 6 og 12 her :) Tydeligvis mange gravide for tiden! Men hadde håpet at jeg kunne få time litt tidligere siden jeg står uten fastlege.

Var hos legen i dag - uke 10. Og måtte komme tilbake om 2 uker for å ta blodprøver for de måtte tas i uke 12 :)

Viss en ser bort i fra TUL privat i uke 8+3 så blir det ikke legetime før i uke 12,sånn som i mitt første svangerskap og jordmor var vel ikke før i uke 14 tror jeg :) 1 svangerskap gikk knirkefritt vel og merke :)

Back
Topp