Når dere skriver alder.....

Ja men det der er vel snart som med en ei og ett. Ingen som bruker det riktig lengre heller. Men det bryr helle rikke skolen seg om. Derav min kommentar på det.

Skolen bryr seg ikke? Skal love at de jeg kjenner til, bryr seg om å lære elevene rettskriving. Og at ingen bruker det rett er heller ikke min erfaring. Det er ikke engang noe jeg syns jeg ser blir brukt feil så ofte heller.

Man kan jo ikke bare gi opp heller. Jo mer feil det skrives (og snakkes), jo viktigere er det at det undervises godt i og at de som vet hva som er rett, også gjør bruker det.
 
Er det nødvendig å virke nedlatende i innleggene dine? "Smarte nok til å forstå" og "(forhåpentligvis) glupe nok". Jeg har aldri sett noen skrive 2,4 år og hadde stusset litt på hva du mente om ikke forklaringen var skrevet her. Er ikke smart nok, jeg, da.

Kanskje ikke, eller kanskje du bare ikke er vant til det i de foraene du frekventerer.
Hva du oppfatter som nedlatende har med deg og dine forutsetninger å gjøre, ikke meg og mine.
 
Jeg vet godt hvordan det "bør/skal" skrives, men når det er snakk om uformelle fora, og alle forstår hva jeg mener, kan jeg godt skrive at gutten min er 2,4 år, og vet at alle (forhåpentligvis) er glupe nok til å forstå at jeg mener 2 år og 4 mnd.
Enkelte ting firer jeg litt på når jeg vet majoriteten av leserne forstår det bedre på den måten enn om jeg hadde skrevet det riktig.
Vel. Da er ikke jeg så glup da for jeg anser det ikke som naturlig å tenke på det son mnd og antok egentlig at den vel ene eller to jeg har sett angitt det sånn hadde regnet ut måneden til desimal-år noe som virker sært ja, men ikke særere enn å faktisk angi mnd.

Sånn siden mitt hode er matematisk og logisk anlagt og jobber med tall til daglig er virkelig ikke mnd bak komma logisk og derfor ikke det jeg tenker eller tolker.
 
Kanskje ikke, eller kanskje du bare ikke er vant til det i de foraene du frekventerer.
Hva du oppfatter som nedlatende har med deg og dine forutsetninger å gjøre, ikke meg og mine.
Det er virkelig altså slik at om jeg skulle skrive at

"de som skriver alder slik er jo ikke så glupe da"

Så er det altså de som anser det som nedlatende sin feil, at de velger å tolke det slik? Ikke min feil som rett ut skriver nedlatende?

Jeg forholder meg nemlig til at det ville være meget nedlatende å skeive det og unnlater derfor å mene noe om hvorvidt det er glupe folk eller ei som skriver sånn
Det et slik på de fleste fora at den som er nedlatende er den som har skylda for nedlatenheten. Ikke de som føler seg truffet.
 
Kanskje ikke, eller kanskje du bare ikke er vant til det i de foraene du frekventerer.
Hva du oppfatter som nedlatende har med deg og dine forutsetninger å gjøre, ikke meg og mine.

Er nok flere som oppfatter deg som nedlatende på den måten du skriver på. Det er ikke alltid det er mottakeren som har skylden i at innlegget oppfattet som ett nedlatende innlegg, innholdet i innlegget har også mye å si. Jeg er enig med de som skriver at det er rart å skrive 2,7 år isteden for 2 år og 7 måneder. Jeg vil kalle det latskap og det er ikke så lett å forstå hva som menes når alt foregår skriftlig.
Senderen av innleggene har også ett stort ansvar for at innholdet er såpass korrekt skrevet at mottakerne vil forstå ;)
 
Kanskje ikke, eller kanskje du bare ikke er vant til det i de foraene du frekventerer.
Hva du oppfatter som nedlatende har med deg og dine forutsetninger å gjøre, ikke meg og mine.

Er det slik man skal tenke så kan man skrive så mye rart siden det da er det de som blir støtt det er noe galt med. Og for å være helt ærlig er det flere innlegg av deg jeg reagerer på, som jeg ser andre også gjør, og ikke bare i de to innleggene jeg har nevnt. Ikke ment som personangrep, bare til opplysing.
Jeg er kun på Babyverden og ser andre klarer fint å skrive i denne tråden uten å rakke ned på dem som ikke skjønte det med en gang. Skjønner at man kan være litt tøffere bak en skjerm, men en kan jo tenke litt over det man skriver før man trykker 'send svar'. Det må jeg gjøre også, det. Jeg pleier å se dersom noe kan oppfattes litt feil.
 
Vel. Da er ikke jeg så glup da for jeg anser det ikke som naturlig å tenke på det son mnd og antok egentlig at den vel ene eller to jeg har sett angitt det sånn hadde regnet ut måneden til desimal-år noe som virker sært ja, men ikke særere enn å faktisk angi mnd.

Sånn siden mitt hode er matematisk og logisk anlagt og jobber med tall til daglig er virkelig ikke mnd bak komma logisk og derfor ikke det jeg tenker eller tolker.

Det var det jeg trodde også, at det blir feil matematisk. Nok en intern greie på forum. :p
 
Last edited:
Det var det jeg trodde også, at det blir feil matematisk. Nok en intern greie på forum. :p

Matematisk er det feil, internt er det kanskje ikke. Det bak komma er tideler, ferdig med det. :)
 
Jeg vet godt hvordan det "bør/skal" skrives, men når det er snakk om uformelle fora, og alle forstår hva jeg mener, kan jeg godt skrive at gutten min er 2,4 år, og vet at alle (forhåpentligvis) er glupe nok til å forstå at jeg mener 2 år og 4 mnd.
Enkelte ting firer jeg litt på når jeg vet majoriteten av leserne forstår det bedre på den måten enn om jeg hadde skrevet det riktig.

Det er jo ikke det at jeg ikke forstår, men jeg må ta en pause i lesingen og stusser over det fordi jeg ikke klarer å automatisk tolke det jeg leser. Jeg har dysleksi og har lært meg noen teknikker når jeg leser som gjør at jeg faktisk klarer å lese sjokkerende fort med tanke på diagnosen. Men når folk skriver ulogiske feil så "hopper" tankene mine ut av tankerekken og gjør det tar tid før jeg kommer inn igjen og får flyt i lesingen. Tar det virkelige så mye lengre tid å gjøre det riktig? Det er jo ingen som muntlig ville svart på den måten.
 
Det er jo ikke det at jeg ikke forstår, men jeg må ta en pause i lesingen og stusser over det fordi jeg ikke klarer å automatisk tolke det jeg leser. Jeg har dysleksi og har lært meg noen teknikker når jeg leser som gjør at jeg faktisk klarer å lese sjokkerende fort med tanke på diagnosen. Men når folk skriver ulogiske feil så "hopper" tankene mine ut av tankerekken og gjør det tar tid før jeg kommer inn igjen og får flyt i lesingen. Tar det virkelige så mye lengre tid å gjøre det riktig? Det er jo ingen som muntlig ville svart på den måten.

Jeg forstår godt hva du mener, fordi jeg er veldig opptatt av at ting bør gjøres riktig selv, rett og slett fordi det er viktig at vi har et språk som fungerer, og det må være felles regler som alle følger.
Sjargong, slang, dialekt og forskjellige forutsetninger gjør dog at det å skrive/snakke riktig ofte gjør det vanskeligere for noen å forstå, ironisk nok.
Det smerter meg å skrive eller si ting feil med vilje, men jeg orker ikke alltid-, eller klarer ikke alltid forklare ting enklere, noe jeg ofte må når ting blir sagt/skrevet riktig(ere).
Vi tilpasser oss jo de situasjonene vi er i, og det som er logisk for meg er ikke nødvendigvis det som er logisk for deg, selv om vi i dette tilfellet egentlig er helt enige.
Erfaringen min med dette forumet og andre plasser man diskuterer med kreti og pleti er at man blir forstått av flest mulig ved å gjøre det så enkelt som mulig, og dessverre er ikke det alltid ensbetydende med å gjøre det riktig.
For en med OCD er det en øvelse i eksponeringsterapi i seg selv. :p

On a different note: Så fint at du har lært deg teknikker for å takle dysleksien! Det er jo så mye glede i å lese og man kommer jo ikke unna hverken lesing eller skriving, så kudos til deg! :)
Jeg kjenner altfor mange som dessverre går glipp av mye fordi det er en viss skam forbundet med å ha dysleksi (for mange), og derfor lar de heller være å anerkjenne og takle problemet. :/
Jeg hadde ikke mistenkt dysleksi i det hele tatt utifra svaret ditt. :)
 
Aldri sett og ville ikke skrevet det sånn heller! Tenker mnd er greit å ta med til man er 2 år og sa regne kun med mnd, etter det så 2,5 år 3 år 3,5 år osv
 
Man blir forstått av alle om man sier 1 år og 8 måneder.

Og åpenbart av en god del om man sier 1,8 år som det samme (jeg hadde derimot tenkt at den ungen var et par mnd eldre enn den første måten å si det på)


Man blir virkelig ikke forstår av FLERE av å skrive det feil her altså!
 
Man blir forstått av alle om man sier 1 år og 8 måneder.

Og åpenbart av en god del om man sier 1,8 år som det samme (jeg hadde derimot tenkt at den ungen var et par mnd eldre enn den første måten å si det på)


Man blir virkelig ikke forstår av FLERE av å skrive det feil her altså!

Dessverre tilsier mine erfaringer det motsatte. Ellers hadde jeg skrevet det riktig. ;)
(Altså ikke 1,8 år kontra 1 år og 8mnd, men slik mattelærer hjort forklarer.)
 
Dessverre tilsier mine erfaringer det motsatte. Ellers hadde jeg skrevet det riktig. ;)
(Altså ikke 1,8 år kontra 1 år og 8mnd, men slik mattelærer hjort forklarer.)

Kan da ikke tenke meg at det er flere som forstår 1,8 år enn som forstår 1 år og 8 mnd? :eek:
 
Kanskje ikke, eller kanskje du bare ikke er vant til det i de foraene du frekventerer.
Hva du oppfatter som nedlatende har med deg og dine forutsetninger å gjøre, ikke meg og mine.

Vel, det er vel flere som oppfatter dine innlegg som nedlatende.
 
Runder opp eller ned til nærmeste halve/hele år
 
Runder opp eller ned til nærmeste halve/hele år
Det gjør jeg også etter halvannet.
Eller. "snart halvannet" og så halvannet. Drøyt halvannet. Snart to. Drøyt to.

Eldstemann omtaler jeg nå som "snart ni". Han fyller ni rett før skolen begynner igjen. Mellomste omtales som seks og et halvt, hun er reelt et halvt tre dager etter at broren blir ni.
Og yngste er halvannet. Hun blir 19 mnd om et par dager.
 
Back
Topp