Når dere skriver alder.....

mkrago

Elsker forumet
Noen tanker i natten. Hva mener dere når dere skriver feks 2,4 eller 1,7 eller 1,8 som alder på barnet? I mitt hode er dette tall som overhode ikke betyr noe som helst. Mener dere da at barnet er 2 år 4 mnd, 1 år 7 mnd og 1 år 8mnd? For sånn som jeg tenker er

1,25 =1 år 3 mnd
1,5 =1 år 6 mnd
1,75 = 1 år 9 mnd

Jeg vet at ingen skriver at barnet er 1,75 år, men jeg personlig synes det er rart og forvirrende å skrive alder med komma når man bruker det feil.
 
Hehe..
Det har jeg også lust på veldig mange ganger :p

Jeg går i halve år når jeg skriver og regner med at det er forståelig.
Når personer skriver f.eks. 2,8 år blir jeg forvirret.
Er det 2 år og 8 måneder, eller 2,8 år (2 år, 9 måneder og 2 uker)?
 
Jaa, har bare sett det et par ganger. Tenker at når folk skriver andre tall etter komma enn 5, så blander de. Hvis det er et lite barn bruker jeg antall mnd. Men synes det er greiest før de blir 1 år.
Så jeg selv skriver ikke sånne tall:p i så fall har jeg vært meget trøtt.
 
Jeg vet godt hvordan det "bør/skal" skrives, men når det er snakk om uformelle fora, og alle forstår hva jeg mener, kan jeg godt skrive at gutten min er 2,4 år, og vet at alle (forhåpentligvis) er glupe nok til å forstå at jeg mener 2 år og 4 mnd.
Enkelte ting firer jeg litt på når jeg vet majoriteten av leserne forstår det bedre på den måten enn om jeg hadde skrevet det riktig.
 
Hehe, jeg er mattelærer, så når jeg skriver at ungen er 1,5 år, så mener jeg selvsagt at ungen er ett og et halvt år. ;)

Hvis noen skriver "alder,5" så regner jeg med de mener halvt år. Men når det er andre tall bak kommaet tolker jeg det som at de mener antall mnd, selv om det er feil å skrive det sånn. Selv om jeg forstår det, syns jeg det er dumt å gjøre... Er såå mange som sliter med slikt, og særlig dette med tallverdier og desimaltall. Selv voksne. Er ikke verre enn å skrive år og mnd, hvis man syns det er så viktig å ha med nøyaktig. :)
 
Last edited:
Gjør folk det? Aldri sett før :p
 
Det har jeg sett i det siste også [emoji14] Og blitt forvirret. Ser rart ut. Antatt at det har betydd år og antall måneder.
 
Har sett det et par ganger i det siste ja, merkelig. Kan skrive 1,5 år og da mener jeg 1 år og 6 måneder. Ellers skriver jeg heller 1 år og 4 måneder, om det skulle være nødvendig å være så presis.
 
Det har jeg aldri sett, men jeg skriver nå 1,5 år eller nesten to år om han som blir to om et par mnd :)
 
Aldri sett. Har kun sett, og bruker selv, 2,5 og 1,5 osv. Da mener jeg to og et halvt år og ett og et halvt år.
 
Jeg vet godt hvordan det "bør/skal" skrives, men når det er snakk om uformelle fora, og alle forstår hva jeg mener, kan jeg godt skrive at gutten min er 2,4 år, og vet at alle (forhåpentligvis) er glupe nok til å forstå at jeg mener 2 år og 4 mnd.
Enkelte ting firer jeg litt på når jeg vet majoriteten av leserne forstår det bedre på den måten enn om jeg hadde skrevet det riktig.

Er det nødvendig å virke nedlatende i innleggene dine? "Smarte nok til å forstå" og "(forhåpentligvis) glupe nok". Jeg har aldri sett noen skrive 2,4 år og hadde stusset litt på hva du mente om ikke forklaringen var skrevet her. Er ikke smart nok, jeg, da.
 
Har sett det og skjønt det. Men synes det er rart. Jeg skriver enten mnd eller år. Feks min sønn er 18 mnd eller 1.5 år. Min datter er 4 år. Min sønn er snart 19 mnd eller 1 år og 7 mnd. Får meg ikke til å forklare alderen me då skrive 1.7 år. Blir feil I hodet mitt. Men heldigvis er vi forskjellige. Hehe.
 
Skriver 3,5år og 1,5år og mener da 1/2år/ 6mnd.
 
Har sett det og skjønt det. Men synes det er rart. Jeg skriver enten mnd eller år. Feks min sønn er 18 mnd eller 1.5 år. Min datter er 4 år. Min sønn er snart 19 mnd eller 1 år og 7 mnd. Får meg ikke til å forklare alderen me då skrive 1.7 år. Blir feil I hodet mitt. Men heldigvis er vi forskjellige. Hehe.

Akkurat dette kan man ikke avskrive som å være forskjellige, fordi det er feil. :p Man skriver jo ikke 1 time og 10 min som 1,1 timer, fordi minutter på timer inne passer inn i titallsystemet, så med mnd blir det samme. Så når folk skriver 19 mnd som 1,7 år, så tenker jeg litt at "stakkar, de vet ikke bedre". At folk velger å bruke slikt selv om de faktisk vet det er feil, tenker jeg blir litt komisk. Er det latskap at de ikke klarer å skrive 1 år og 7 mnd? Ellers tenker jeg at den ekstra måneden er så uviktig at jeg heller ville skrevet at barnet er ca 1,5 år. :p
 
Jeg skriver kun hele og halve år, kun om jeg skal skrive f.eks. aldersforskjellen mellom døtrene mine jeg skriver: 4 år og 7 mnd.
 
Sier det på den måten hver enkelt bruker [emoji4] 1,5 år eller 20mnd. Den måten som nevnes her var bare rar [emoji14] skjønte ikke helt hvordan det går
 
Akkurat dette kan man ikke avskrive som å være forskjellige, fordi det er feil. :p Man skriver jo ikke 1 time og 10 min som 1,1 timer, fordi minutter på timer inne passer inn i titallsystemet, så med mnd blir det samme. Så når folk skriver 19 mnd som 1,7 år, så tenker jeg litt at "stakkar, de vet ikke bedre". At folk velger å bruke slikt selv om de faktisk vet det er feil, tenker jeg blir litt komisk. Er det latskap at de ikke klarer å skrive 1 år og 7 mnd? Ellers tenker jeg at den ekstra måneden er så uviktig at jeg heller ville skrevet at barnet er ca 1,5 år. :p
Ja men det der er vel snart som med en ei og ett. Ingen som bruker det riktig lengre heller. Men det bryr helle rikke skolen seg om. Derav min kommentar på det.
 
Back
Topp