Når dere skriver alder.....

Jeg er like gammel som deg :)

Nå kommer det jo stadig små endringer i språket da, og det skal jo være læreres jobb å være oppdatert på disse. Når disse ble sidestilt vet jeg ikke, for jeg føler jo også at det er "feil" å si en jente, og spesielt jenten... men lov er det altså.
Jeg aner virkelig ikke selv. Var broren til mannen som fortalte om det når han gikk i 10 klasse( 92 mod). Han skal bli lærer så burde ble nesten spurt han. Hehe.
 
Jeg aner virkelig ikke selv. Var broren til mannen som fortalte om det når han gikk i 10 klasse( 92 mod). Han skal bli lærer så burde ble nesten spurt han. Hehe.

Jeg er lærer ;p men ikke utdannet norsklærer da, selv om jeg underviser i det.

Her nord sier vi uansett jenta, så dermed faller det nok mer naturlig å bøye "rett". Generelt blir artikkelen ei brukt mye her :)
 
Jeg er lærer ;p men ikke utdannet norsklærer da, selv om jeg underviser i det.

Her nord sier vi uansett jenta, så dermed faller det nok mer naturlig å bøye "rett". Generelt blir artikkelen ei brukt mye her :)
Jeg bor på Østlandet så her er jo dialekten bokmål. Så alle prater som det passer dem. Er en del merkelige ors og bøyninger som har dukket opp. Barn lærer utrolig fort og ser til å med min datter på 4 år kan si mye rart når hu kommer hjem fra bhg.
 
Jeg bor på Østlandet så her er jo dialekten bokmål. Så alle prater som det passer dem. Er en del merkelige ors og bøyninger som har dukket opp. Barn lærer utrolig fort og ser til å med min datter på 4 år kan si mye rart når hu kommer hjem fra bhg.

Mhm, å skille mellom subjektsform og objektsforn på personlige pronomen (hun/henne og han/ham) er jo blitt umulig, siden så mange sier det feil så blir skillet visket ut og vanskelig å lære. Spørreordene er jo også i fri flyt.

En av mine "pet peves" er at folk er fæle til å bøye verb på en fæl måte. Som å lete - har letet. Det skal være lett! Og dette går igjen i alle mulige verb.

Jeg føler folk mister språkfølelsen, fordi det muntlige blir utvasket. Dette er jo feil man hører like mye som man leser. Så det er språkfeil mer enn skrivefeil. Det drøye er jo at folk kaller det dialekt fordi det er så mange som gjør disse feilene, så man blir vel ikke kvitt det heller.
 
Last edited:
Kan jo si 1,5 år eller snart 2 år.. på meg selv er jeg den alderen jeg er helt til den dagen jeg har bursdag - haha!
 
Opp til 1 år kan jeg si 11 mnd og slikt. Alt fra 1 år rundes opp/ned til halve eller hele. 1.5 år. 2 år. 2.5 år. Det som er nærmest :)
 
Mhm, å skille mellom subjektsform og objektsforn på personlige pronomen (hun/henne og han/ham) er jo blitt umulig, siden så mange sier det feil så blir skillet visket ut og vanskelig å lære. Spørreordene er jo også i fri flyt.

En av mine "pet peves" er at folk er fæle til å bøye verb på en fæl måte. Som å lete - har lettet. Det skal være lett! Og dette går igjen i alle mulige verb.

Jeg føler folk mister språkfølelsen, fordi det muntlige blir utvasket. Dette er jo feil man hører like mye som man leser. Så det er språkfeil mer enn skrivefeil. Det drøye er jo at folk kaller det dialekt fordi det er så mange som gjør disse feilene, så man blir vel ikke kvitt det heller.
Der er vi ganske enige. Retter på min datter for sånt hele tiden. Hu lærer det jo av andre barn I bhg og jeg blir helt gal av sånne feil. Skjønne rikke hvordan de kan kalle det dialekt. Er jo absolutt ikke likt den måten de eldre prater på. Merker innimellom sånne feil når jeg leser vg osv også. Blir helt gal av det.
 
Der er vi ganske enige. Retter på min datter for sånt hele tiden. Hu lærer det jo av andre barn I bhg og jeg blir helt gal av sånne feil. Skjønne rikke hvordan de kan kalle det dialekt. Er jo absolutt ikke likt den måten de eldre prater på. Merker innimellom sånne feil når jeg leser vg osv også. Blir helt gal av det.

Jeg syns det er temmelig mange slile feil i det meste jeg leser på norsk nå. Klart, bv er jo i overflod på både språklige feil og rene grammatikkfeil, for ikke å snakke om tastefeil (de tilgir jeg da, sliter med pølsefingrene på telefonen selv), men både aviser og bøker... sukk! Jeg leser mest på engelsk nå, og der er det også en del verbbøyning der som jeg stusser på (underviser i engelsk også, uten å være faglært, så jobber jo mye med verb).
 
Jeg merker selv at jeg er blitt fæl til å skrive månedsantallet [emoji14] Enda jeg faktisk synes selv det var unødvendig før. Og jeg aner egentlig ikke hvorfor heller. Hun er jo 1,5 år nå, så månedene er rimelig uvesentlige i andre forhold en da jeg har snakket med fysio om det motoriske. Kanskje derfor det henger igjen for min del, nettopp fordi det er mye snakk om måneder i forbindelse med hennes motorikk.
 
Jeg skriver 3,5 år og mener tre og et halvt år. Eller så skriver jeg 2 år og 8 mnd. Eller 22 mnd.

Men i pedagogisk rapport så husker jeg det var vanlig å skrive år,måned. Altså at 2,5 var 2 år og 5mnd. Men det blir liksom noe annet. 2,5 leser man jo som to og et halvt
 
Burde kanskje lage en egen tråd om rettskriving?

Mente du at det var feil at vi snakket om dette her? For det håper jeg ikke, det er jo en samtale mellom oss to som utviklet seg, det mener jeg jo må være lov i et forum. :)
 
Jeg skriver 3,5 år og mener tre og et halvt år. Eller så skriver jeg 2 år og 8 mnd. Eller 22 mnd.

Men i pedagogisk rapport så husker jeg det var vanlig å skrive år,måned. Altså at 2,5 var 2 år og 5mnd. Men det blir liksom noe annet. 2,5 leser man jo som to og et halvt

I praksisfortellinger og ved anonymisering av barn i rapporter skrives det 3,7 som 3 år og 7 mnd ja. Vanlig praksis. :)
 
I praksisfortellinger og ved anonymisering av barn i rapporter skrives det 3,7 som 3 år og 7 mnd ja. Vanlig praksis. :)

Ja var det jeg mente. (Skulle stå dokumentasjon og ikke rapport.)

Men når jeg skriver her inne så skriver jeg 3 år og 7 mnd og 3,5 betyr tre og et halvt år.
 
Mente du at det var feil at vi snakket om dette her? For det håper jeg ikke, det er jo en samtale mellom oss to som utviklet seg, det mener jeg jo må være lov i et forum. :)
Neida, jeg tenkte bare at det var en egen samtale som man gjerne kunne ha en egen tråd om, så slapp det å bli to temaer i en tråd her..
 
Neida, jeg tenkte bare at det var en egen samtale som man gjerne kunne ha en egen tråd om, så slapp det å bli to temaer i en tråd her..

Tja, tema er jo matemarisk rettskriving, og det var jo der vi begynte. Å lage en egen tråd da det ble noen poster frem og tilbake, det så jeg ingen grunn til, og ærlig talt frister det ikke heller. Når man snakker grammatikk reagerer folk flest gjerne på en av to måter: Enten bryr de seg ikke og mener andre også må slutte å bry seg, eller så begynner de å lete etter skrivefeil hos dem som prøver å lære andre en regel eller to (for man må være perfekt for å lære bort noe). :D de som setter pris på en slik tråd er altså ikke de som trenger den. :p

Men tenker folk er vant til at det foregår mange samtaler på kryss og tvers i tråder. :)
 
Last edited:
Hele og halve år
 
Noen tanker i natten. Hva mener dere når dere skriver feks 2,4 eller 1,7 eller 1,8 som alder på barnet? I mitt hode er dette tall som overhode ikke betyr noe som helst. Mener dere da at barnet er 2 år 4 mnd, 1 år 7 mnd og 1 år 8mnd? For sånn som jeg tenker er

1,25 =1 år 3 mnd
1,5 =1 år 6 mnd
1,75 = 1 år 9 mnd

Jeg vet at ingen skriver at barnet er 1,75 år, men jeg personlig synes det er rart og forvirrende å skrive alder med komma når man bruker det feil.

Mulig jeg ikke har lest mange slike aldersbenevnelser, men jeg tror jeg har tenkt at de har flere unger når de ikke bruker hele eller halve år [emoji23] Det må såklart passe litt i sammenhengen, men leser jeg at ungene til noen er 1,4 og 6 år tenker jeg de har en på 1 år, en på 4 år og en på 6 år. Altså 3 barn og ikke en rar desimal, Hehe.
 
Mulig jeg ikke har lest mange slike aldersbenevnelser, men jeg tror jeg har tenkt at de har flere unger når de ikke bruker hele eller halve år [emoji23] Det må såklart passe litt i sammenhengen, men leser jeg at ungene til noen er 1,4 og 6 år tenker jeg de har en på 1 år, en på 4 år og en på 6 år. Altså 3 barn og ikke en rar desimal, Hehe.

Hehe, det hender nok også det blir feil slik ja :)
 
Back
Topp