Når dere skriver alder.....

Det er virkelig altså slik at om jeg skulle skrive at

"de som skriver alder slik er jo ikke så glupe da"

Så er det altså de som anser det som nedlatende sin feil, at de velger å tolke det slik? Ikke min feil som rett ut skriver nedlatende?

Jeg forholder meg nemlig til at det ville være meget nedlatende å skeive det og unnlater derfor å mene noe om hvorvidt det er glupe folk eller ei som skriver sånn
Det et slik på de fleste fora at den som er nedlatende er den som har skylda for nedlatenheten. Ikke de som føler seg truffet.

Jeg forstår jo godt hvorfor du oppfatter det som nedlatende (...), men det er ikke min feil, og ikke mitt problem.
 
Og det samme prinsippet gjelder for dem også. -_- Dere taler alle min sak her, og dere ser det ikke selv. Komisk. :D

Da må jrg bare beklage at jrg syns du framstår som veldig arrogant i dine svar, det stemmer tydeligvis ikke. Du skriver noe om å tilpasse seg majoriteten i måten å skrive på, bare nevner det..
 
Da må jrg bare beklage at jrg syns du framstår som veldig arrogant i dine svar, det stemmer tydeligvis ikke. Du skriver noe om å tilpasse seg majoriteten i måten å skrive på, bare nevner det..

Jeg skriver så forenklet og simpelt jeg bare makter, og hvordan du eller andre her oppfatter meg/mine innlegg bryr meg sånn ca midt i ryggen. Dette forumet er et morsomt sosialantropologisk vindu. :D
Det er så vidt forskjellig fra det jeg er vant til i min omgangskrets, og selv om det er et veldig forutsigbart vindu, er det veldig underholdende.
 
Jeg skriver så forenklet og simpelt jeg bare makter, og hvordan du eller andre her oppfatter meg/mine innlegg bryr meg sånn ca midt i ryggen. Dette forumet er et morsomt sosialantropologisk vindu. :D
Det er så vidt forskjellig fra det jeg er vant til i min omgangskrets, og selv om det er et veldig forutsigbart vindu, er det veldig underholdende.

Du skriver selv at du ikke bryr deg om andre her, og mener fortsatt at du ikke er nedlatende? Den som forfatter et innlegg har et ansvar for hvordan det blir for mottakerene. Kos deg med å spre din kvalme holdning.
 
Jeg forstår jo godt hvorfor du oppfatter det som nedlatende (...), men det er ikke min feil, og ikke mitt problem.
Det er ikke din feil (og derfor ikke ditt problem) at du er nedlatende?

Det et min feil at du er nedlatende?
 
Du skriver selv at du ikke bryr deg om andre her, og mener fortsatt at du ikke er nedlatende? Den som forfatter et innlegg har et ansvar for hvordan det blir for mottakerene. Kos deg med å spre din kvalme holdning.

Er ganske sikker på at det skrives slik for å skape underholdning for seg selv. Jeg tror ikke, håper ikke at noen er så arrogante som dette i virkeligheten. Så noen ganger er det best å la være å svare, for da slipper man å skape enda mer underholdning for denne personen :p
Og er personen så arrogant i virkeligheten, så vil det gjøre veldig vondt den dagen personen faller fra sin høye hest, for det vil skje;)
 
Du skriver selv at du ikke bryr deg om andre her, og mener fortsatt at du ikke er nedlatende? Den som forfatter et innlegg har et ansvar for hvordan det blir for mottakerene. Kos deg med å spre din kvalme holdning.

Har du sett Team Antonsens "Joker Nord"? Der er en av spøkene at programlederen sier til deltakeren: "Det vi hører er det du sier."
Det føler jeg er veldig aktuelt her...
Du må nesten lese det jeg skriver for å forstå; Jeg skriver ikke at jeg ikke bryr meg om andre her, men at jeg ikke bryr meg om hvordan dere oppfatter innleggene mine.
 
Det er ikke din feil (og derfor ikke ditt problem) at du er nedlatende?

Det et min feil at du er nedlatende?

Det er du som oppfatter ting nedlatende, og siden det ikke påvirker meg eller mitt liv det spøtt, er det derfor ikke mitt problem heller.
Det er du som har problemet, og du som kan forandre det.
 
Er ganske sikker på at det skrives slik for å skape underholdning for seg selv. Jeg tror ikke, håper ikke at noen er så arrogante som dette i virkeligheten. Så noen ganger er det best å la være å svare, for da slipper man å skape enda mer underholdning for denne personen :p
Og er personen så arrogant i virkeligheten, så vil det gjøre veldig vondt den dagen personen faller fra sin høye hest, for det vil skje;)

Jeg er enig med deg, men jeg er alene hjemme med sjuk unge som sover ;)

Håper ikke at hun er slik IRL. Kan slå seg skikkelig da.
 
Ganske spesielt å påstå at man ikke er nedlatende og mene det er andres problem ved å fortsette å skrive med samme holdningen. Ikke helt troverdig, vel? Jeg syns DET er komisk. ;)
 
Er ganske sikker på at det skrives slik for å skape underholdning for seg selv. Jeg tror ikke, håper ikke at noen er så arrogante som dette i virkeligheten. Så noen ganger er det best å la være å svare, for da slipper man å skape enda mer underholdning for denne personen :p
Og er personen så arrogant i virkeligheten, så vil det gjøre veldig vondt den dagen personen faller fra sin høye hest, for det vil skje;)

Du kan ha rett i det, for det er jo ikke mer moro enn man lager selv. :p
 
Skolen bryr seg ikke? Skal love at de jeg kjenner til, bryr seg om å lære elevene rettskriving. Og at ingen bruker det rett er heller ikke min erfaring. Det er ikke engang noe jeg syns jeg ser blir brukt feil så ofte heller.

Man kan jo ikke bare gi opp heller. Jo mer feil det skrives (og snakkes), jo viktigere er det at det undervises godt i og at de som vet hva som er rett, også gjør bruker det.
Skolene der jeg bor godtar feil skriving av dette, til å med på eksamen. Men hvordan det er i resten av landet kan jeg ikke vite. Men man kan fint skrive: så en pen jente, I stedet for det riktige: så ei pen jente. Dette merkes godt der jeg bor. Hunnkjønn har plutselig gått under hannkjønn. Jeg blir omtrent koko, men må enten tåle det siden det ikke er en feil på skolen og man får fortsatt de beste karakterene i norsk selv med den feilen. Derfor forundrer det meg ikke om det regnestykket med 1.7 år blir godtatt der jeg bor etterhvert også.
 
Skolene der jeg bor godtar feil skriving av dette, til å med på eksamen. Men hvordan det er i resten av landet kan jeg ikke vite. Men man kan fint skrive: så en pen jente, I stedet for det riktige: så ei pen jente. Dette merkes godt der jeg bor. Hunnkjønn har plutselig gått under hannkjønn. Jeg blir omtrent koko, men må enten tåle det siden det ikke er en feil på skolen og man får fortsatt de beste karakterene i norsk selv med den feilen. Derfor forundrer det meg ikke om det regnestykket med 1.7 år blir godtatt der jeg bor etterhvert også.

En og ei jente er vel begge lov til å skrive da. Ved hunkjønnsord mener jeg det er lov å velge om man vil bruke ei eller en.
 
En og ei jente er vel begge lov til å skrive da.
Ikke når jeg gikk på skolen. Da skulle man skrive ei fordi jente gikk under Hunnkjønn. Det var bare ett eksempel da. Man skulle bøye ord riktig og sette de inn i riktig kjønn. Gjorde man ikke det så ble karakteren trekt ned.
 
http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart...tt_1996/Spraaknytt_1996_3/Du-spoer-vi-svarer/

Så tror ikke noen skal trekkes for slikt nå. Men jeg er jo enig i at en jente, og spesielt jenten, høres rart ut. Liker det ikke.
Nei veit der ble forandret. Men som du ser på navnet mitt så begynte jeg på skolen før reform 96. Det tok jo noen år før alle skoler var inni det også. Husker ganske strenge gamle lærere fra både barne og undomsskolen. Så for meg så blir det litt rart når man skal sette jente i hannkjønn og bøye det deretter.
 
Nei veit der ble forandret. Men som du ser på navnet mitt så begynte jeg på skolen før reform 96. Det tok j
o noen år før alle skoler var inni det også. Husker ganske strenge gamle lærere fra både barne og undomsskolen. Så for meg så blir det litt rart når man skal sette jente i hannkjønn og bøye det deretter.

Jeg er like gammel som deg :)

Nå kommer det jo stadig små endringer i språket da, og det skal jo være læreres jobb å være oppdatert på disse. Når disse ble sidestilt vet jeg ikke, for jeg føler jo også at det er "feil" å si en jente, og spesielt jenten... men lov er det altså.
 
Back
Topp