Når bestille første lege/jordmortime?

Dere som har hatt legetime og tatt blodprøver: når fikk dere svar? Og ble dere innkalt til ny time eller bestilte dere selv? Her ble det egentlig ikke ordnet noe som helst. Fikk ikke helsekort engang :happy8
Fikk helsekort når jeg var hos legen i uke 5 tror jeg. Blodprøver/urinprøve ble tatt i uke 6, de fikk jeg svar på etter ca 1 uke. Trengte ikke ta flere blodprøver eller levere ny urinprøve etter det.

Dere som har hatt legetime og tatt blodprøver: når fikk dere svar? Og ble dere innkalt til ny time eller bestilte dere selv? Her ble det egentlig ikke ordnet noe som helst. Fikk ikke helsekort engang :happy8
Jeg tok blodprøve og urinprøve i uke 7, og skal tilbake nå i uke 11 for å få papirene med svar og helsekort. :) Svarene ligger forsåvidt på furst, så har snoket litt selv på forhånd. :joyful: Fastlegen satte opp ny time for meg for gjennomgang av blodprøvesvar og utfylling av helsekort.

Ja jeg er 23 uker når jeg skal ha min time. Har lest overalt at man gjerne blir kalt inn med en gang man tar kontankt, så derfor jeg har venta egentlig, så jeg slapp å dra så tidlig/evt må avbestille pga sa/ma. Men 23 og 24 uker er lovlig seint ja!
Jeg hadde første jordmortime i uke 15. Fikk lite ut av den uansett: var kun snakk (hvordan har du det, hva er din livssituasjon osv). Men sikkert noen som syns det er alright. Måtte uansett ha time hos fastlege før dette for å ta blodprøver osv. Neste jordmortime ble i uke 24, som er første gang de faktisk gjør undersøkelser. Så tenker egentlig det går fint å vente så lenge, så lenge du går til fastlegen før dette.

Jeg skal ikke ta blodprøver før jeg er i uke 13, er dette seint? Ser andre har tatt mange uker tidligere?

Jeg hadde første jordmortime i uke 15. Fikk lite ut av den uansett: var kun snakk (hvordan har du det, hva er din livssituasjon osv). Men sikkert noen som syns det er alright. Måtte uansett ha time hos fastlege før dette for å ta blodprøver osv. Neste jordmortime ble i uke 24, som er første gang de faktisk gjør undersøkelser. Så tenker egentlig det går fint å vente så lenge, så lenge du går til fastlegen før dette.
Skjønner. Da er jeg helt enig, ikke vits i å dra før. Jeg har tatt blodprøver osv, og har ikke noe voldsomt behov for å prate med jordmor om det ikke er noen undersøkelser.

Skjønner. Da er jeg helt enig, ikke vits i å dra før. Jeg har tatt blodprøver osv, og har ikke noe voldsomt behov for å prate med jordmor om det ikke er noen undersøkelser.
Mulig det varierer, men jeg fikk ingen undersøkelser før uke 24.

Jeg fekk beskjed av jordmor at blodprøvene måtte tas før uke 12… Rart at det er forskjellig praksis rundt forbi

Jeg fekk beskjed av jordmor at blodprøvene måtte tas før uke 12… Rart at det er forskjellig praksis rundt forbi
Det har jeg fått beskjed om også- skal i morgen, på 11+1. Kunne dog ha tatt de før, men ble enig med fastlege om å vente siden jeg har mista så mange ganger det siste året.

Jeg fikk vel svar på blodprøvene etter 5-6 dager. Legen satte opp en oppfølgingstime på første time, så jeg slapp å gjøre det selv. Fikk ikke helsekort jeg heller, men legen gjorde det klart i systemet, sånn at det bare er å printe ut på neste time.

Jeg ville vel forventet at legen spurte om det skulle settes opp en ny time, men hvis dere ikke diskuterte hvorvidt du vil fortsette å gå til fastlege vs. jordmor, så kan det jo være at legen antok at du ville gå til jordmor fremover. Jeg ga beskjed om at jeg vil gå til fastlege i første halvdel av svangerskapet, og jordmor i siste halvdel - så hun visste jo at jeg ville trenge en oppfølgingstime.

Edit: svar til @Loev :happy:

Var på jordmortime idag. Selvfølgelig hadde det skjedd noe feil med prøveresultatene så jeg måtte ta ei ny blodprøve. Kjempegøy når man har sprøyteskrekk i tillegg til årer som gjemmer seg :hilarious: Men det de hadde fått svar på, itillegg til urinprøve så bra ut. Jernlagrene var unormalt bra ifølge jordmor. Det er vel takket være at leverpostei er yndlingspålegget mitt på jobb:laughing002 Så etter otul på tirsdag er det vel bare å «ruge» frem til januar og neste jm-time:angelic:

Skal på legetime i morgen! Blodprøver og helsekort, og så videre til riksen for NIPT.

Spent på de vanlige blodprøvene- de har pleid å være fine, men spent på om det er noe utslag mtp at det er tvillinger.

Skal på legetime i morgen! Blodprøver og helsekort, og så videre til riksen for NIPT.

Spent på de vanlige blodprøvene- de har pleid å være fine, men spent på om det er noe utslag mtp at det er tvillinger.
Trodde ikke de tok nipt på tvillinger?:scratch

Trodde ikke de tok nipt på tvillinger?:scratch
joda, de kan det nå. Noe nye metoder eller noe sånt. Fikk ikke noe særlig info, men det sto på henvisninga at det var tvillinger, og at de er di-di tvillinger. Spent på om de sjekker om det er enegga eller toegga, fikk ikke noe info om det.

joda, de kan det nå. Noe nye metoder eller noe sånt. Fikk ikke noe særlig info, men det sto på henvisninga at det var tvillinger, og at de er di-di tvillinger. Spent på om de sjekker om det er enegga eller toegga, fikk ikke noe info om det.
Spennende☺️

Jeg skal til jordmor på mandag. Hvor vanlig er det at de har ul apparater rundt forbi nå? 14 år siden sist jeg var i dette gamet :yuck:

Jeg skal til jordmor på mandag. Hvor vanlig er det at de har ul apparater rundt forbi nå? 14 år siden sist jeg var i dette gamet :yuck:
Her har legekontoret UL, men ikke jordmor.

Aldri vært borti det verken hos lege eller jordmor :shy: Skulle gjerne ønske da, men tror de fleste ikke hadde tatt seg tid til det uansett. Er nok noen heldige innimellom bare. ❤️

Tror ikke de har det på helsestasjonene her (Bærum). Ikke hørt om det hvertfall.

Så rart at det er så mye forskjellig!

Jeg var på min første time hos jordmor i uke 5, tok blodprøver og fikk helsekort da. Hun satt opp ny time etter 4 uker - så i uke 9, det var mest en samtale (ikke blodprøver) pluss at vi gikk gjennom prøvene fra forrige time. Og samboeren min var med for første gang så de pratet litt… og igjen satt hun opp ny time 4 uker etter, så i uke 13. Da skal vi ta nye blodprøver og høre på hjertet. Urinprøve skal jeg ha med hver gang.
Før det har jeg time på sykehuset for tidlig ultralyd i uke 12.

Kanskje det virker unødvendig for noen med så mange timer, men jeg synes det er fint og føler meg trygg med tett oppfølging. Er første barnet, så kanskje jeg synes det er litt ekstra fint derfor. Alt er jo nytt og usikkert

Back
Topp