Når bestille første lege/jordmortime?

Med de to forrige har jeg ringt rundt uke 7 for å få time til tidlig ultralyd (den som det offentlige betaler), men husker ikke når jeg fikk første jordmortime, sikkert litt etter den? :)

Legetime 7+3. Skal ta blodprøver da. Så bestiller jeg jordmortime når svarene foreligger. Ingen stress… legen er viktigst, må kanskje på Albyl-e denne gang også. Hadde svangerskapsforgiftning i mitt tredje svangerskap hvor gutten kom til termin i uke 38, men bare var 2400gram. Siste mann brukte jeg Albyl-e med og fikk ikke symptomer før tre dager før termin, han var perfekt og 3800gram. Men så har jeg redusert vekten min med 48kg siste året og er nå normalvektig. Lege og gyn må ta den vurderingen.

Legetime 7+3. Skal ta blodprøver da. Så bestiller jeg jordmortime når svarene foreligger. Ingen stress… legen er viktigst, må kanskje på Albyl-e denne gang også. Hadde svangerskapsforgiftning i mitt tredje svangerskap hvor gutten kom til termin i uke 38, men bare var 2400gram. Siste mann brukte jeg Albyl-e med og fikk ikke symptomer før tre dager før termin, han var perfekt og 3800gram. Men så har jeg redusert vekten min med 48kg siste året og er nå normalvektig. Lege og gyn må ta den vurderingen.
Sikkert feil ting å ta fra innlegget ditt, men 48 kg på et år er ganske bra jobba! :smiley-bounce012 Håper lege og gyn tar gode avgjørelser og at du får et fint svangerskap og at alt blir bra med baby:love2

Sikkert feil ting å ta fra innlegget ditt, men 48 kg på et år er ganske bra jobba! :smiley-bounce012 Håper lege og gyn tar gode avgjørelser og at du får et fint svangerskap og at alt blir bra med baby:love2
Takk❤️ Ja jeg håper jo jeg skal vurderes til å slippe Albyl-e. Men greia er at har man hatt svangerskapsforgiftning så står man i fare for å få det igjen, uansett om du fjerner en av rissikofaktorene.

Last edited:
Usikker på når jeg skal ordne time enda. Får vurdere å ringe ila uka tenker jeg :) vil bare være sikker på at testene øker først, sånn at jeg slipper å avlyse timer her og der

Usikker på når jeg skal ordne time enda. Får vurdere å ringe ila uka tenker jeg :) vil bare være sikker på at testene øker først, sånn at jeg slipper å avlyse timer her og der
Sånn har jeg det og- med så mange mist siste året er det blitt mange avlyste timer. Føler meg som hun som roper «ulv-ulv», eller «gravid-gravid»… har uansett en legetime neste uke i 6+1 og har sagt fra til lege, men venter med jordmor og sånn.

Er blitt lovet ekstra tidlig NIPT da, så den må nok henvises til allerede neste uke antar jeg.

Nå har jeg bestilt TUL når jeg er 7+1 og legetime når jeg er 7+3 :) er veldig spent siden dette er første så håper på et bankende hjerte:Heartbigred

Sånn har jeg det og- med så mange mist siste året er det blitt mange avlyste timer. Føler meg som hun som roper «ulv-ulv», eller «gravid-gravid»… har uansett en legetime neste uke i 6+1 og har sagt fra til lege, men venter med jordmor og sånn.

Er blitt lovet ekstra tidlig NIPT da, så den må nok henvises til allerede neste uke antar jeg.
Har bestilt meg legetime nå da, men det er ikke før neste fredag. Funderer på å ringe jordmor ila uka. Kanskje

Ringte legekontoret i dag for å bestille første legetimen.. men legen min hadde visst ikke ledig time før 6 oktober! Da er jeg 9+0..:facepalm: Er ikke det litt seint med tanke på henvisning til tidlig ultralyd og sånn? Glemte jo å si hvor langt jeg er på vei i dag (6+0)

Ringte legekontoret i dag for å bestille første legetimen.. men legen min hadde visst ikke ledig time før 6 oktober! Da er jeg 9+0..:facepalm: Er ikke det litt seint med tanke på henvisning til tidlig ultralyd og sånn? Glemte jo å si hvor langt jeg er på vei i dag (6+0)
Du kan be de sende henvisningen før timen din, slik at du er sikker på å rekke det. :happy:

Har fått meg jordmor time 27.09, er da 6+2. snakk om å få ekstra oppfølging siden jeg har mistet 2 ganger allerede i år :)

Jeg var hos legen for sykemelding pga kvalme, han sa de ikke sendte henvisning før uke 8. Vet ikke om det stemmer altså;)

Åå, lurt! Tenkte ikke på at det gikk an! :facepalm: Da får jeg prøve det. Takk for svar:love7
Verdt å prøve hvert fall! :Heartred Vet flere her inne har ringt inn å fått henvisning, så det er håp. Jeg er skikkelig usikker selv jeg, på når man skal bestille time for å rekke henvisningen. :shy:

Jeg var hos legen for sykemelding pga kvalme, han sa de ikke sendte henvisning før uke 8. Vet ikke om det stemmer altså;)
Sikkert forskjellig fra lege til lege. Min lege sendte henvisning då eg var i uke 4, fikk svar bare et par dager senere med timen :)

Jeg har ingen idé selv, tenkte bare uke 10 var litt vel seint, når ul er mellom 11 og 13? Føles bare sykt lenge til! Hehe.. vil jo ha noe å telle ned til og se frem til :) men skjønner jo at de kanskje ikke sender henvisning for tidlig heller!

Verdt å prøve hvert fall! :Heartred Vet flere her inne har ringt inn å fått henvisning, så det er håp. Jeg er skikkelig usikker selv jeg, på når man skal bestille time for å rekke henvisningen. :shy:
Jeg angret i alle fall på at jeg ikke ringe tidligere :facepalm: :) men er vel forskjellig fra plass til plass også..

Jeg har lavt stoffskifte, så jeg kontaktet legekontoret og ba om en time da jeg var rundt 4+0, siden jeg sikkert bør oppjustere dosen av stoffskiftemedisiner ganske snart. Fikk time 6+5. Regner med at hun sender henvisning til OTUL og søker om fødeplass.

Jeg tar oppfølging hos fastlege nå frem til OUL, tenker jeg - og jordmor etter det. Gjorde det sist, og det fungerte greit - har liksom ikke så mye å diskutere med jordmor før det nærmer seg fødsel.

Mener fra tidligere at de ikke ønsker gravide før etter uke 12 hos jordmor med oppfølging. (Snakker av erfaring fra min egen boplass). Har ringt inn og de har ikke satt opp time før tidligst uke 12. Pga det er så usikkert før det. Blir mange de må kanskje bare møt en gang. Sikkert forskjellig praksis i landet. Men jeg har bestandig tatt første hos lege. Jordmor ønsker svarene på prøven når man kommer dit.

Back
Topp